5405
Sök

Fungerar ett Rockford T20001 till dessa basar?

1 523 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
jag har en fundering! att ha 2 st  http://www.mds.se/?artnr=teamr12 basar på ett Rockford T20001 kan det funka lr blir det pannkaka?

21 761 Inlägg
9 augusti 2009
Det fungerar nog tillräckligt bra. Kopplar man både basarnas talspolar och basarna parallellt så ger steget ut 2000 WRMS enligt specen, även fast vardera bas "bara" får 1000 W som mest så kommer de att spela på rejält. smile

Men jag har inte provat dessa saker själv.

1 523 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
http://www.rockfordfosgate.com/products … output.asp enligt detta ger den ca 2850 w rms i 1 ohm!

21 761 Inlägg
9 augusti 2009
Jaha, men då kommer det att fungera ännu bättre i så fall. smile

Om du lyckas hålla 14,4 V hela tiden alltså.
Senast redigerat av Drönirettab (9 augusti 2009)

1 523 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
får väl skaffa ett större generator och ngra extrabatterier! jag ska ha mds audiophile teamr6 som framsystem och köra det på mitt Rockford T8002!

21 761 Inlägg
9 augusti 2009
Ja, extra batterier är ett måste. smile

Om du driver stegen fullt ut med de högtalare som du planerar att ha och med 14,4 V inmatad spänning, då kan anläggningen dra över 300 A. Visserligen kommer du inte att ha så hög matningsspänning, men att dimensionera kablar+säkringar för det scenariot gör att man kan inte ska få några problem enligt mig.

Minst 2-3 st extra batterier som ger mycket ström i förhållande till storleken, då har du en bra början. Ju fler extra batterier du sätter dit desto stabilare blir spänningen, fast med 2-3 st borde det fungera utan stora spänningsdippar. 50 mm2 kabel från främre batteri till bakre batterier, 250 A säkringar i båda ändar.

1 523 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Ja, extra batterier är ett måste. smile

Om du driver stegen fullt ut med de högtalare som du planerar att ha och med 14,4 V inmatad spänning, då kan anläggningen dra över 300 A. Visserligen kommer du inte att ha så hög matningsspänning, men att dimensionera kablar+säkringar för det scenariot gör att man kan inte ska få några problem enligt mig.

Minst 2-3 st extra batterier som ger mycket ström i förhållande till storleken, då har du en bra början. Ju fler extra batterier du sätter dit desto stabilare blir spänningen, fast med 2-3 st borde det fungera utan stora spänningsdippar. 50 mm2 kabel från främre batteri till bakre batterier, 250 A säkringar i båda ändar.

japp har redan 50 mm2 kabel! men asså en säkring vid startbatteriet och ett vid sista batteriet till stegena ska det vara en säkring med? räcker det med vanliga fritidsbatterier? typ tudor nautica lr vad de heter?

21 761 Inlägg
9 augusti 2009
valstadkillen skrev:
japp har redan 50 mm2 kabel!

Bra, då är den biten förberedd. smile

valstadkillen skrev:
men asså en säkring vid startbatteriet och ett vid sista batteriet till stegena ska det vara en säkring med?

Orsaken är att det sitter en spänningskälla i båda ändar av kabeln, om det bara finns säkring vid ena batteriet så hjälper ju inte den ifall kabeln kortsluts. Visserligen går den säkringen, men det fortsätter att komma spänning från det andra batteriet och kabelbrand kan uppstå. smile

Säkringen ska alltså sitta vid det extrabatteri som 50 mm2 kabeln sitter på.

valstadkillen skrev:
räcker det med vanliga fritidsbatterier? typ tudor nautica lr vad de heter?

Såna batterier är duktiga på att ge ström under lång tid, men är inte lika bra vid snabba strömuttag som startbatterier eller "bilstereobatterier". Fast det kan nog fungera bra ändå, andra som har testat får ge råd eftersom jag själv inte har provat såna batterier till bilstereo.

1 523 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
valstadkillen skrev:

valstadkillen skrev:
men asså en säkring vid startbatteriet och ett vid sista batteriet till stegena ska det vara en säkring med?

Orsaken är att det sitter en spänningskälla i båda ändar av kabeln, om det bara finns säkring vid ena batteriet så hjälper ju inte den ifall kabeln kortsluts. Visserligen går den säkringen, men det fortsätter att komma spänning från det andra batteriet och kabelbrand kan uppstå. smile

Säkringen ska alltså inte sitta vid det batteri som 50 mm2 kabeln sitter på.

valstadkillen skrev:

Såna batterier är duktiga på att ge ström under lång tid, men är inte lika bra vid snabba strömuttag som startbatterier eller "bilstereobatterier". Fast det kan nog fungera bra ändå, andra som har testat får ge råd eftersom jag själv inte har provat såna batterier till bilstereo.

ok men kan du ge tipps för 2-3 st billiga batterier på ca 1000 kr st?

21 761 Inlägg
9 augusti 2009
Jag vill bara påpeka att det stod lite fel i den text som du citerade, det ska stå: "Säkringen ska alltså sitta vid det extrabatteri som 50 mm2 kabeln sitter på". Jag skrev fel först, har ändrat det i inlägg #8.

Har tyvärr ingen bra koll på batteripriser, men det är ju bara att kika på nätet. smile

1 523 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jag vill bara påpeka att det stod lite fel i den text som du citerade, det ska stå: "Säkringen ska alltså sitta vid det extrabatteri som 50 mm2 kabeln sitter på". Jag skrev fel först, har ändrat det i inlägg #8.

Har tyvärr ingen bra koll på batteripriser, men det är ju bara att kika på nätet. smile

nu fattade jag ej vart säkringarna skall vara:P men vad för lådvolym portad skulle man ha till de basarna?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
9 augusti 2009
valstadkillen skrev:
Drönirettab skrev:

nu fattade jag ej vart säkringarna skall vara:P men vad för lådvolym portad skulle man ha till de basarna?

Två säkringar på 50mm2-kabeln som du har mellan batterierna.
En säkring vid varje batteri.

Skall se om jag kan förklara lite mer förståeligt:

Staribatteri -> max 40cm kabel -> säkring -> kabel bakåt -> säkring -> max 40cm kabel -> bakre batteri
Från bakre batteriet skulle jag dra en kabel till ett säkringsblock för att sedan dra kablar från detta till stegen.
Senast redigerat av Lonefox (9 augusti 2009)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 523 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
ok så 250A säkring före varje batteri?

21 761 Inlägg
9 augusti 2009
Så här:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/14406/732517_lvjngv.jpg
Säkringar vid extrabatterier

1 523 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
vad har du för lådtips till de 12'' då?

1 523 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
annars skiter jag att köpa en till sådan mds bas och köper 2 st DD 1515 lr 1512or och spela med mitt Rockford T8002 vad tror ni?

21 761 Inlägg
9 augusti 2009
Parametrarna till TEAMR12 visar att sluten låda är bättre, exempelvis kan man börja med 30 liter per bas och lyssna hur det låter. smile

1 523 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Parametrarna till TEAMR12 visar att sluten låda är bättre, exempelvis kan man börja med 30 liter per bas och lyssna hur det låter. smile

ok:) får väl börja med sluten sedan får väl jag börja labba med portad om ja ej blir nöjd:)

6 851 Inlägg
9 augusti 2009
valstadkillen skrev:
Drönirettab skrev:
valstadkillen skrev:

valstadkillen skrev:

Säkringen ska alltså inte sitta vid det batteri som 50 mm2 kabeln sitter på.

valstadkillen skrev:

ok men kan du ge tipps för 2-3 st billiga batterier på ca 1000 kr st?

Jag håller på att kolla lite batterier och jobbar med att få ner priser på dessa. Skicka ett PM om det kan vara intressant.
Senast redigerat av TT-Avant (9 augusti 2009)

Dieselpower!
534 Inlägg
9 augusti 2009
valstadkillen skrev:
annars skiter jag att köpa en till sådan mds bas och köper 2 st DD 1515 lr 1512or och spela med mitt Rockford T8002 vad tror ni?

Hade tagit DD basarna alla dagar i veckan roll men det är ju bara jag.... wink

Sök