3884
Sök

Köprråd och tips till en Volvo 850

51 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
Vad ska jag köpa för slutsteg, bas, högtalare etc till en Volvo 850? Idag sitter (tror jag) originalhögtalare i dörrarna men bara 3 st samt en ordinär 4x45w bilstereo. Jag är helt utan kunskap gällande billjud och behöver därför även hjälp med vilka monteringsdetaljer och tillbehör som behövs. Tänkt slutpris är ca 2-3500:-. Tack på förhand!

Trucker
1 220 Inlägg
9 augusti 2009
det jag kan tala om iaf är i dörrarna sitter det 5,25" och i instrumentbrädan sitter det 3,5" om du inte visste det

Vissa är bara bättre än andra!

51 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
teamvolvoracing skrev:
det jag kan tala om iaf är i dörrarna sitter det 5,25" och i instrumentbrädan sitter det 3,5" om du inte visste det

Inte ens det hade jag en aning om!

685 Inlägg
9 augusti 2009
teamvolvoracing skrev:

Nästan rätt wink

framdörrarna = 5,25" (om du ens har några där)
Bakdörrarna = 5.5"

Men att byta ut framsystemet till ett nytt 5,25" hade varit bra. köp isåfall ett Kit system och sätt diskanten i instrument panelen.

bas.. det beror helt på vad du vill lägga på bas och hur stor plats det får ta. jag kör med dubbla 12or men jag har inte mer än halva bagaget kvar på en sedan..

Vill du ha jätte mycket bas eller vill du bara ha nånting som "fyller upp" ljudet??

vi behöver lite mer information om vad du vill ha om vi ska kunna hjälpa dig smile

plus att det blir näst intill omöjligt att få ihopa ett system med stereo,slutsteg,högtalare och bas på 3500 hmm
vad har du för stereo? har du tur så kanske den går att använda om det finns lågnivåutgångar på den smile
Senast redigerat av Snoogiloo (9 augusti 2009)

51 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
Snoogiloo skrev:
teamvolvoracing skrev:

Nästan rätt wink

framdörrarna = 5,25" (om du ens har några där)
Bakdörrarna = 5.5"

Men att byta ut framsystemet till ett nytt 5,25" hade varit bra. köp isåfall ett Kit system och sätt diskanten i instrument panelen.

bas.. det beror helt på vad du vill lägga på bas och hur stor plats det får ta. jag kör med dubbla 12or men jag har inte mer än halva bagaget kvar på en sedan..

Vill du ha jätte mycket bas eller vill du bara ha nånting som "fyller upp" ljudet??

vi behöver lite mer information om vad du vill ha om vi ska kunna hjälpa dig smile

plus att det blir näst intill omöjligt att få ihopa ett system med stereo,slutsteg,högtalare och bas på 3500 hmm
vad har du för stereo? har du tur så kanske den går att använda om det finns lågnivåutgångar på den smile

Stereon ska jag kolla märket på under dagen. Jag hade tänkt mig slutsteg och "lite större" högtalare bak ev. baslåda. Jag har ärligt talat ingen koll alls... Bortse från stereon och utgå från att den är duglig och tipsa om slutsteg och högtalare/bas. Slutresultatet skall bli en nöjd "nolla" på billjud! (Såg en baslåda för 795:- på Rusta för ett tag sen och antar att den med ger ljud, som du förstår är jag därmed helt oinsatt i det här med billjud :-) ) Om jag köper kit enligt ovan, räcker det sedan med ett slutsteg och typ en 10a eller 12a i bakluckan? Ska den monteras i låda isåfall?

51 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
Snoogiloo:

Räcker det att köpa ett 5,25 kit + någon av dessa

http://www.fetbas.com/catalog/product_i … ucts_id/99

http://www.fetbas.com/catalog/product_i … cts_id/471

förutsatt att stereon duger? Isåfall, är allt kablage och övrigt mnteringsmaterial med?
Senast redigerat av Novisen1 (9 augusti 2009)

685 Inlägg
9 augusti 2009
om du skall dra kablar ut i dörrarna från slutsteg så kommer det bli jobb bara så du vet. du kommer behöva borra upp din kontakt mellan dörren och bilen för att dra igenom kabel där!

sen så kan du alltid bygga egen låda till basen eller så kan du köpa färdigbyggd. det blir alltid bättre ljud när du gör en egen pga att den blir mer optimerad för basen. dock så blir det lite dyrare!

men eftersom du själv säger att du hade varit nöjd med baslåda etc från rusta så hade jag föreslagit MDS eller GAS (nu kommer somliga att hata mig tongue)
Det är dom 2 kända budget märkena i sverige och det kan dunka på rätt bra de också smile

http://www.brl.se/default.aspx?mc=72&p=4911 12" bas. tror nog du hade blivit nöjd med detta. har en polare som har den och den funkar när man väl får han till o skruva upp lite tongue

http://www.brl.se/default.aspx?mc=72&p=4911 2kanals slutsteg. bryggat ger der 200W. ska du ha lite mer watt så tillkommer genast nästan 1000kr. det enda du behöver tänka på e att inte göra som alla eparaggare och skruva upp gain på fullt för "det låter högst" för då kommer du att få distad signal!

nått sånt i basväg så blir du säkert nöjd smile

51 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
Snoogiloo skrev:
om du skall dra kablar ut i dörrarna från slutsteg så kommer det bli jobb bara så du vet. du kommer behöva borra upp din kontakt mellan dörren och bilen för att dra igenom kabel där!

sen så kan du alltid bygga egen låda till basen eller så kan du köpa färdigbyggd. det blir alltid bättre ljud när du gör en egen pga att den blir mer optimerad för basen. dock så blir det lite dyrare!

men eftersom du själv säger att du hade varit nöjd med baslåda etc från rusta så hade jag föreslagit MDS eller GAS (nu kommer somliga att hata mig tongue)
Det är dom 2 kända budget märkena i sverige och det kan dunka på rätt bra de också smile

http://www.brl.se/default.aspx?mc=72&p=4911 12" bas. tror nog du hade blivit nöjd med detta. har en polare som har den och den funkar när man väl får han till o skruva upp lite tongue

http://www.brl.se/default.aspx?mc=72&p=4911 2kanals slutsteg. bryggat ger der 200W. ska du ha lite mer watt så tillkommer genast nästan 1000kr. det enda du behöver tänka på e att inte göra som alla eparaggare och skruva upp gain på fullt för "det låter högst" för då kommer du att få distad signal!

nått sånt i basväg så blir du säkert nöjd smile

Men det är nödvändigt att koppla ihop 5,25:orna med slutsteget...?

51 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare

685 Inlägg
9 augusti 2009
Baskitten du länkade är nog också budget märke (inte hört talas om det innnan) men kommer säkert funka lika bra som GAS och MDS smile

Att koppla framsystem till slutsteg blir alltid bättre men är inte nödvändigt!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 augusti 2009
Men tänk på att framsystemet (5,25orna) inte ska gå på samma kanaler som basarna!!! Om du nu ska ha ett steg till allt så är det 4-kanals som gäller isåfall.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

51 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
Snoogiloo skrev:
Baskitten du länkade är nog också budget märke (inte hört talas om det innnan) men kommer säkert funka lika bra som GAS och MDS smile

Att koppla framsystem till slutsteg blir alltid bättre men är inte nödvändigt!

Rabbla gärna upp de märken som är bra. Som jag har fattat det nu så är det bästa för mig att köpa ett färdigt kit typ fetbas etc där allt ingår och ett 5,25 kit för framdörrarna. Har jag rätt?

Trucker
1 220 Inlägg
9 augusti 2009
2 såna här kit i dörrarna skulle kanske kuna funka Kicker KS5250 5,25 tum (1790:-) och en sån här sterio JVC KD-R301 (998:-) och ett sånt här 4 kanals steg som driver dom http://www.blocket.se/varmland/Slutsteg … =3&w=3 (800:-) GAS 910PP4 <---lågnivåkabel, strömkabel, jordkabel, säkring, remotkabel (648:-) så totalt 4236:-
Senast redigerat av teamvolvoracing (9 augusti 2009)

Vissa är bara bättre än andra!

51 Inlägg
13 augusti 2009
Trådstartare
Stereon som förhoppningsvis duger är en Panasonic cq-c1321n 4x50w. Hur verkar den?

51 Inlägg
13 augusti 2009
Trådstartare
http://www.brl.se/ finns ett antal paket från Gas Alpha och JBL till vettiga priser tycker jag. Är det något att ha? Jag syftar på paketen för 2200-3500:-. Gas Alphas 5,25 högtalare - är de något att ha?

51 Inlägg
14 augusti 2009
Trådstartare
Ge mig tips enligt utifrån mina två senaste inlägg snarast. Ska beställa ikväll!

2 914 Inlägg
14 augusti 2009
285GTOBASSPK122 på brl... det skulle funka big_smile

Sök