7466
Sök

Oljeslam/oil sludge/koks i Saab 9-5?

1 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
Hej

Jag sa till min granne att jag tänker köpa en beg. Saab 9-5, han är bilmekaniker och avrekommendar mig bestämt då han säger att de koksar igen, framför allt turbon.

Men hur ligger det till med en Saab 9-5 årsmodell 2006, är inte problemet med vevhusventilationen och koksning avhjälpt med de modellerna, eller ska jag avstå köp?

mvh Gustav

1 037 Inlägg
11 augusti 2009
från och med 2004 så fick de ny vevhus så det problemet försvann smile bara och köpa!

3 714 Inlägg
11 augusti 2009
Likadant att 98-03 hade dåliga motorer men frånochmed 04 så är även det fixat så jag skulle säga att det är ett bra köp

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

4 299 Inlägg
11 augusti 2009
Som dom andra redan sagt så efter -04 är det inget problem.

Sen kan jag säga att vi inte haft nått sånt problem me vår -06a överhuvudtaget och har Aldrig hört om nån me -06 eller nyare som haft de problemet heller smile

1 062 Inlägg
11 augusti 2009
bollen1986 skrev:
Likadant att 98-03 hade dåliga motorer men frånochmed 04 så är även det fixat så jag skulle säga att det är ett bra köp

De flesta -98-99 och tom en motor -00 är av gamla hederliga "Trionic-5" motorn som inte alls har problem med underdimensionerad vevhusventilation. Kan vara bra att veta.

M.V.H.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
12 augusti 2009
AndreasPlars skrev:
bollen1986 skrev:

De flesta -98-99 och tom en motor -00 är av gamla hederliga "Trionic-5" motorn som inte alls har problem med underdimensionerad vevhusventilation. Kan vara bra att veta.

M.V.H.

Killen som läst tråden ser jag roll
Det var INTE 9-3´an trådstartaren frågade om utan 9-5 och den har alla kända problem med underdimesionerad/felaktig osv. vevhusventilation från -98 års modell fram till -04.
Senast redigerat av hotrodder (12 augusti 2009)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
12 augusti 2009
Skulle inte varit speciellt oroad oavsett om det var en '98 eller '06. Problemet med vevhusventilationen är känt, en bil med fin servicehistoria har med största sanolikhet den senaste vevhusventilationen och därigenom är det problemet löst.

Vad du borde lägga större vikt på är att kolla när nästa stora service kommer, tror kamkedjan börjar bli dålig någon gång vid 20 0000mil och en sådan operation springer loss på närmare 15 000sek.

Annars en helt underbar bil, mycket mer bil får du nog inte för dina pengar så det är bara att slå till!

Rock'n Roll

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
12 augusti 2009
Olsson-Aero skrev:
Att tänka på är att alla gamla 9-5or verkligen inte har det problemet. Vevhusventilationen byts endast om det finns tecken på oilsludge. Kör fortfarande med fabriksmonterad vevhusvent på min bil. Så länge problemet inte visas så behöver man inte byta. Om du nu skulle kolla på en gammal 9-5 som gått tex 20000mil, om inte vevhusventen redan är bytt så lär det ju visas om den har oilsludge problemet.

Eller så byter man till den uppgraderade versionen direkt för 380spänn eller va den gick lös på och eliminerar problemet direkt?

Rock'n Roll

4 299 Inlägg
12 augusti 2009
TenZer skrev:
Skulle inte varit speciellt oroad oavsett om det var en '98 eller '06. Problemet med vevhusventilationen är känt, en bil med fin servicehistoria har med största sanolikhet den senaste vevhusventilationen och därigenom är det problemet löst.

Vad du borde lägga större vikt på är att kolla när nästa stora service kommer, tror kamkedjan börjar bli dålig någon gång vid 20 0000mil och en sådan operation springer loss på närmare 15 000sek.

Annars en helt underbar bil, mycket mer bil får du nog inte för dina pengar så det är bara att slå till!

Där kan jag säga att man inte ska ta de förgivet alls. Min är VÄLservad men hade inte nya vevhusventilationen, där va de iof oljebyte var 6:e månad ist tongue

Men de märks som sagt om där e oil-sludge på g. Bilen sotar, läcker olja etc.
Men de va ju som sagt en -06a så då behöver man inte leta efter sånt smile

Hårdast
143 Inlägg
12 augusti 2009
Har bestämt för mig att 03, var problemet löst med motorerna..
Alla säger 04.     

Vi hade en 99'a på jobbet som var kass.  Så dom tidiga är väl inte att föredra ivf..

2 164 Inlägg
12 augusti 2009
Mr-Crd skrev:
Alla säger 04.     

Vi hade en 99'a på jobbet som var kass.  Så dom tidiga är väl inte att föredra ivf..

-04 kom en liten modifiering på motorerna för dom fick andra kolvringar och de löste problemet.
De är igentligen kolvringarna som är problemet men med hjälp av vevhus ventilationen kan man bli av med de.
Har man inga problem med de så är de bara att köra.
GT17 torbon som sitter på dom flesta 9-5or är ingen bra turbo.
Td04 turbon som sitter på Aeron är betydligt bättre.

Men i övrigt skulle jag säga att kolla upp kamkedjan för de kan nästan orsaka lika dyra problem.
Lyssna efter ljud och helst mät kedje spännaren så den inte är ute för långt.
Man bör byta allt med kamkedja och drev om de är dåligt.

MVH

1 062 Inlägg
12 augusti 2009
Fredrik-79 skrev:
Mr-Crd skrev:
Alla säger 04.     

-04 kom en liten modifiering på motorerna för dom fick andra kolvringar och de löste problemet.
De är igentligen kolvringarna som är problemet men med hjälp av vevhus ventilationen kan man bli av med de.
Har man inga problem med de så är de bara att köra.
GT17 torbon som sitter på dom flesta 9-5or är ingen bra turbo.
Td04 turbon som sitter på Aeron är betydligt bättre.

Men i övrigt skulle jag säga att kolla upp kamkedjan för de kan nästan orsaka lika dyra problem.
Lyssna efter ljud och helst mät kedje spännaren så den inte är ute för långt.
Man bör byta allt med kamkedja och drev om de är dåligt.

MVH

Bullshit! Som vanligt skrivet av dig också. Kolvringarna är inte problemet till oilsludge i T7 motorerna och -04 har inga andra ringar än -03. Tex finns många motorer med klart klenare klämmkrafter/tätning på ringarna och därmed mera "blowdown" som inte har problem med oilsludge.
Nya 9-3 tex. Man gjorde för M04 en helt ny design på vevhusventilationssystemet med bla friskluftsventilation av blocket. Därav nytt art,nr på motorblocket -04 och framåt.
Senast redigerat av AndreasPlars (12 augusti 2009)

1 062 Inlägg
12 augusti 2009
hotrodder skrev:
AndreasPlars skrev:
bollen1986 skrev:

M.V.H.

Killen som läst tråden ser jag roll
Det var INTE 9-3´an trådstartaren frågade om utan 9-5 och den har alla kända problem med underdimesionerad/felaktig osv. vevhusventilation från -98 års modell fram till -04.

Jag svarade bara bollen1986 som gjorde ett inlägg om og9-3.

M.V.H.

1 327 Inlägg
12 augusti 2009
Olsson-Aero skrev:
Att tänka på är att alla gamla 9-5or verkligen inte har det problemet. Vevhusventilationen byts endast om det finns tecken på oilsludge. Kör fortfarande med fabriksmonterad vevhusvent på min bil. Så länge problemet inte visas så behöver man inte byta. Om du nu skulle kolla på en gammal 9-5 som gått tex 20000mil, om inte vevhusventen redan är bytt så lär det ju visas om den har oilsludge problemet.

Det är lite för sent att byta vevhusventilation när oilsludgeproblemen redan har uppstått.
Då är det bara att börja renovera motorn.
Bättre att byta innan problemen uppstår.
Senast redigerat av Aero T16 (12 augusti 2009)

1 062 Inlägg
12 augusti 2009
Aero T16 skrev:
Olsson-Aero skrev:

Det är lite för sent att byta vevhusventilation när oilsludgeproblemen redan har uppstått.
Då är det bara att börja renovera motorn.
Bättre att byta innan problemen uppstår.

Det beror ju såklart på hur länge man har kört med oilsludge!  Har man redan fått en skyhög oljeförbrukning så håller jag med dig. Men det kan i vissa fall gå att bota också. Tänkte bara så att ingen får för sig att skruva motorn i bitar bara för det var lite "majonäs" överst på oljestickan smile

M.V.H.

Sök