5318
Sök

Hur ställer jag in mitt slutsteg rätt? GAS ALPHAX100.2

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
Nu har jag införskaffat mig ett nytt slutsteg som enbart ska driva min 10" bas i bakluckan.
allt är inkopplat osv. men hur ställer jag in det så att det bara kommer bas ljud från baslådan?
samt hur jag får det att låta bra också?
slutsteget är ett GAS ALPHAX100.2
tips?

mvh micke

-den satt som en fläskläpp-

21 761 Inlägg
12 augusti 2009
Om det finns en brytare för "HP" och "LP" så ska den stå på "LP", det är lågpassfiltret och då dämpas de höga frekvenserna bort. Sedan ska det finnas en ratt som heter tex "LP FREQ" eller liknande (den har en mätskala som visar 40-450 Hz), vrid den till omkring 70-80 Hz. "Bass boost" ska stå på "0 dB" till att börja med.

Jag har inte haft ett sånt steg och vet inte exakt vad det står för siffror och symboler vid alla justeringsrattar, vill du ha mer precisa svar så kan du gärna ta ett kort på den kortsida av steget där alla rattar sitter och lägga upp i tråden. Då kan vi beskriva bättre. smile

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
12 augusti 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Om det finns en brytare för "HP" och "LP" så ska den stå på "LP", det är lågpassfiltret och då dämpas de höga frekvenserna bort. Sedan ska det finnas en ratt som heter tex "LP FREQ" eller liknande (den har en mätskala som visar 40-450 Hz), vrid den till omkring 70-80 Hz. "Bass boost" ska stå på "0 dB" till att börja med.

Jag har inte haft ett sånt steg och vet inte exakt vad det står för siffror och symboler vid alla justeringsrattar, vill du ha mer precisa svar så kan du gärna ta ett kort på den kortsida av steget där alla rattar sitter och lägga upp i tråden. Då kan vi beskriva bättre. smile

tack så jätte mycket. hjälpte! smile
ska försöka hinna fixa bild ikväll.

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
12 augusti 2009
Trådstartare
Duger den här bilden eller vill du ha en bättre bild där man ser exakt vad det står? tongue

https://www1.garaget.org/gallery/archive/17863/735813_vzezp2.jpg

21 761 Inlägg
12 augusti 2009
En bättre bild där man ser vad som står, jag har redan sett den där bilden på BRL:s hemsida och den duger tyvärr inte. smile

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
12 augusti 2009
Trådstartare
försökte knäppa några bilder i mörkret men va typ omöjligt. bara blänker tillbaka från blixten. men här kommer en bild:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/17863/735828_wxvpyr.jpg

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
12 augusti 2009
Trådstartare
det står:
LEVEL          LOW PASS    HIGH PASS   BASS BOOST               OUTPUT   INPUT
8V-0.3V        40hz-?          65hz-?           0-?

EDIT: Steget är inställt på "LP" och "LÅGNIVÅ" kablarna är på "INPUT"
Senast redigerat av husmus (12 augusti 2009)

21 761 Inlägg
12 augusti 2009
Okej.

HIGH PASS: Behöver inte röras, det är högpassfiltret och används inte till basen.
LOW PASS: Ställs in på tex "tio i tolv" som utgångspunkt.
BASS BOOST: Nervriden på 0.

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
12 augusti 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Okej.

HIGH PASS: Behöver inte röras, det är högpassfiltret och används inte till basen.
LOW PASS: Ställs in på tex "tio i tolv" som utgångspunkt.
BASS BOOST: Nervriden på 0.

tack så mkt!
kommer basen låta bättre nu kanske?

men vad ska "level" stå på? för jag har vridit på den också tongue

21 761 Inlägg
12 augusti 2009
Basen är åtminstone grundinställd. Sedan kan mer justeringar behövas, men i så fall är det troligen ganska små saker. LEVEL är hur mycket som steget ska förstärka signalen från stereon, man bör grundinställa den också.

Låt allting vara avslaget och vrid LEVEL helt till vänster (8 V), slå på stereon och vrid bort framhögtalarna med "fader" (detta för att inte de högtalarna ska låta illa vid inställningen). Stoppa i en CD med sån musik som du brukar lyssna på, vrid upp stereons volym till ca 80% av max.

Vrid sedan upp LEVEL på steget tills basljudet preciiis börjar låta illa, vrid då tillbaka tills ljudet preciiis låter bra igen. Nu är steget grundinställt så att basen inte ska låta illa fastän du vrider upp stereon väldigt högt.

Sätt dig och lyssna hur det låter tillsammans med framhögtalarna, det kan ju hända att basen låter för mycket och då kan du vrida LEVEL långsamt motsols tills du blir nöjd. Däremot ska du inte vrida upp den ännu högre än den är just nu, då riskerar ljudet att kunna bli dåligt. smile
Senast redigerat av Drönirettab (12 augusti 2009)

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
13 augusti 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Basen är åtminstone grundinställd. Sedan kan mer justeringar behövas, men i så fall är det troligen ganska små saker. LEVEL är hur mycket som steget ska förstärka signalen från stereon, man bör grundinställa den också.

Låt allting vara avslaget och vrid LEVEL helt till vänster (8 V), slå på stereon och vrid bort framhögtalarna med "fader" (detta för att inte de högtalarna ska låta illa vid inställningen). Stoppa i en CD med sån musik som du brukar lyssna på, vrid upp stereons volym till ca 80% av max.

Vrid sedan upp LEVEL på steget tills basljudet preciiis börjar låta illa, vrid då tillbaka tills ljudet preciiis låter bra igen. Nu är steget grundinställt så att basen inte ska låta illa fastän du vrider upp stereon väldigt högt.

Sätt dig och lyssna hur det låter tillsammans med framhögtalarna, det kan ju hända att basen låter för mycket och då kan du vrida LEVEL långsamt motsols tills du blir nöjd. Däremot ska du inte vrida upp den ännu högre än den är just nu, då riskerar ljudet att kunna bli dåligt. smile

tack så mkt. ska ut å ställa in steget snart smile

Sök