5807
Sök

Vad är Effektflöde (fysik) eller nått :P

Sleeper
3 084 Inlägg
12 augusti 2009
Trådstartare
Min fråga
Genom att mäta temp differensen på elpatronens in/utlopp ur drivenheten erhålls tillsammans med elmätarens(energi) registrering en klar uppfattning om effektflödet i kretsen.

handlar alltså om en laddning med vatten i detta fall.

men vad betyder effektflöde
Finns en formel som ser ut såhär
P=rå*Cp*dT*Q
Q=flöde
CP=Värmekapacitet 0,0016kWh/kg*K
dt =delta T
rå = 1(för vatten)

är då effektflödet P/Q? P/Q=rå*Cp*dT

Energin som elmätaren registrerat = 10kWh (på en timme alltså)
om vi säger att delta T = 5grader

Jag kanske kör på fel sida cykelbanan men vore guld om det fanns någon som kunde förklara vad effektflöde är smile

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 augusti 2009
W=C*M*dT

Där har du ju formeln för specifik värmekapacitet, eller hur mycket energi det krävs för att värma X kilo *ämne* Y grader. Frågan är om inte den formeln du har är en omskrivning av ovanstående formel så man slipper räkna med ämnets massa, M är alltså ersatt av Q och rå?

Bara en teori jag fick upp efter lite deja vu från fysiklektionerna, sen hur man går vidare vet jag inte, har sökt efter "effektflöde" men inte hittat ordet nånstans smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Sleeper
3 084 Inlägg
12 augusti 2009
Trådstartare
Jo det är en omskrivning av din formel.
Jag blir galen på detta fattar nada nu far jag hem tongue

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

10 287 Inlägg
12 augusti 2009
Den text jag citerar nedan berättar på ett halvkrångligt sätt att man är ute efter verkningsgraden. Dvs hur mycket av den elenergi man mosar in som man egentligen får ut som varmvatten och hur mycket som går till spillo som "läckage".

/Göran

Sushikocken skrev:
Genom att mäta temp differensen på elpatronens in/utlopp ur drivenheten erhålls tillsammans med elmätarens(energi) registrering en klar uppfattning om effektflödet i kretsen.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sök