Vad är THD?

valstadkillen
13 augusti 2009 · 1 523 Inlägg

som rubriken lyder! det brukar stå på steg spec...

Peugeot 207 (2006)
Stejfaan Basknarkare
13 augusti 2009 · 470 Inlägg

valstadkillen skrev:
som rubriken lyder! det brukar stå på steg spec...

Det är hur stor distortion som steget ger i den angivna effekten med andra ord dist eller helt enkelt hur oren signalen blir smile ju högre THD desto lättare att de börjar lukta om bas(arna) tongue

Team Carbonize
Tokken Team dBakuten
13 augusti 2009 · 3 453 Inlägg

valstadkillen skrev:
som rubriken lyder! det brukar stå på steg spec...

Total Harmonic Distortion

Senast redigerat av Tokken (13 augusti 2009)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Stejfaan Basknarkare
13 augusti 2009 · 470 Inlägg

Tokken skrev:

valstadkillen skrev:
som rubriken lyder! det brukar stå på steg spec...

Total Harmonic Distortion

Precis ^^ tongue

Team Carbonize
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
13 augusti 2009 · 2 853 Inlägg

i den angivna effekten mätt med viss ton. inte till musik i bilen.

1%THD vad är övriga 99% då.. kallas väl värmeutväxling.

Sharky
13 augusti 2009 · 10 287 Inlägg

Mjaaa, Mjäää och Njääää.

Det är en sak om steget klipper och genererar THD - då får man problem med att konerna står stilla i ytterläget. Men det är en helt annan potatis om steget i sig själv har hög THD innan det klipper. Det vet ju basen inte om eftersom det ser signalmässigt ut precis som tex en distad gitarr.
(Och då skulle jag inte kunna spela Neil Young utan att bränna element hela dagarna ....)

/Göran

Stejfaan skrev:
ju högre THD desto lättare att de börjar lukta om bas(arna) tongue

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Lonefox Bad music kills good sound
13 augusti 2009 · 7 241 Inlägg

pattilatti2 skrev:
i den angivna effekten mätt med viss ton. inte till musik i bilen.

1%THD vad är övriga 99% då.. kallas väl värmeutväxling.

De mer seriösa mäter över hela frekvensbandet och ja det skall helst vara så lågt som möjligt.

Dessvärre så har CAE2006 sabbat en hel del med detta då de accepterar 1%THD uppmätt vid 1KHz vilket jag tycker är mindre bra.

Och nej...du tänker helt galet kring detta ämne patti för distortion är förvrängning av signalen och således är ett högre värde sämre och lägre bättre.

Det har INGET med effektivitet eller förbrukning eller värmeutveckling att göra.

Ju lägre THD desto mindre förvrängs signalen som förstärks.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Lonefox Bad music kills good sound
13 augusti 2009 · 7 241 Inlägg

Sharky skrev:
Mjaaa, Mjäää och Njääää

Det är en sak om steget klipper och genererar THD - då får man problem med att konerna står stilla i ytterläget. Men det är en helt annan potatis om steget i sig själv har hög THD innan det klipper. Det vet ju basen inte om eftersom det ser signalmässigt ut precis som tex en distad gitarr.
(Och då skulle jag inte kunna spela Neil Young utan att bränna element hela dagarna ....)

/Göran

Stejfaan skrev:
ju högre THD desto lättare att de börjar lukta om bas(arna) tongue

Niel Young.....en av distortionens okrönta mästare big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Sharky
13 augusti 2009 · 10 287 Inlägg

http://en.wikipedia.org/wiki/Arc (album)
35 minuter utan en enda ren ton.
/Göran

Lonefox skrev:
Niel Young.....en av distortionens okrönta mästare big_smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
13 augusti 2009 · 2 853 Inlägg

Lonefox skrev:

pattilatti2 skrev:
i den angivna effekten mätt med viss ton. inte till musik i bilen.

1%THD vad är övriga 99% då.. kallas väl värmeutväxling.

De mer seriösa mäter över hela frekvensbandet och ja det skall helst vara så lågt som möjligt.

Dessvärre så har CAE2006 sabbat en hel del med detta då de accepterar 1%THD uppmätt vid 1KHz vilket jag tycker är mindre bra.

Och nej...du tänker helt galet kring detta ämne patti för distortion är förvrängning av signalen och således är ett högre värde sämre och lägre bättre.

Det har INGET med effektivitet eller förbrukning eller värmeutveckling att göra.

Ju lägre THD desto mindre förvrängs signalen som förstärks.

ja det vet ja väl att lägre värde är bättre smile samt om ren och oren signal. men läste om detta för ett tag sedan, då vare snack om att pga. att stegen blir varm, så förvärras thd, då de även måste ta hand om värmeutväxlingen, men va vet ja.

därför de mäter precis som du sa, vid 1khz ton. så om man spelar i andra toner, vad ligger THD då i tongue t.e.x i bilen, med olika volt. (även om nu vissa mäter seriöst)

men jag håller med dig du har rätt i det du säger. men det fanns någon diskution kring detta då jag läste om det.

Senast redigerat av pattilatti2 (13 augusti 2009)

Naughty Tee "There can only be one"
13 augusti 2009 · 205 Inlägg

THD billjud KB hette min första firma i början på 90 talet tongue  det här var offtopic raden i mitt inlägg smile

När det gäller THD angivelsen på slutsteg så gäller samma princip som för effektangivelser, man tar ett ungefärligt genomsnittsvärde av alla de frekvenser som musiken består av för att ange THD grad. Och som sagts tidigare mäts THD oftast vi 1000hz men vissa mäter dock THD % över tex 10-20000hz frekvensomfång och anger att de garanterar att värdet ej överstiger den aktuella % i detta frekvensspann.

Denna metod nr2 anser jag är trevligare då jag anser att lågt THD vid låga frekvense tyder på en väldimensinerad nätdel, men igentligen bryr jag mig inte längre om specar på papper så länge steget låter som jag vill till musik eller mäter bra i vår egen testbänk smile

Rickard-v
14 augusti 2009 · 2 665 Inlägg

pattilatti2 skrev:
i den angivna effekten mätt med viss ton. inte till musik i bilen.

1%THD vad är övriga 99% då.. kallas väl värmeutväxling.

De övriga 99% är sinuston utan THD.

1% är alltså 1% av signalstyrkan. Ex med 10volt ut så blir 1% 0,1volt de övriga 99% alltså 9,99volt är signal utan THD.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Sharky
14 augusti 2009 · 10 287 Inlägg

Man kan förklara det så men det är egentligen inte korrekt. THD är summan av effekterna av övertonerna konverterat till ekvivalent spänning dividerat med grundtonen....typ. (Fast det brinner nog för många om man drar hela formeln så din förklaring duger för "gemene man")

/Göran

Rickard-v skrev:
1% är alltså 1% av signalstyrkan.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Stejfaan Basknarkare
14 augusti 2009 · 470 Inlägg

Sharky skrev:
Man kan förklara det så men det är egentligen inte korrekt. THD är summan av effekterna av övertonerna konverterat till ekvivalent spänning dividerat med grundtonen....typ. (Fast det brinner nog för många om man drar hela formeln så din förklaring duger för "gemene man")

/Göran

Rickard-v skrev:
1% är alltså 1% av signalstyrkan.

vänt ska bara leta upp latinöversättaren, finns de på babelfish kanske big_smilebig_smile

Team Carbonize
pierrejonssonagren Ansvarig utgivare för Borås Nyheter
14 augusti 2009 · 412 Inlägg

Stejfaan skrev:
vänt ska bara leta upp latinöversättaren, finns de på babelfish kanske big_smilebig_smile

http://www.ordlista.se/sprak/latin/

‹«‹ • Pierre Jönsson Ågren • ›»›
Volvo S60 Polestar "3.0L T6 AWD" (2015)
valstadkillen
14 augusti 2009 · 1 523 Inlägg

tack för alla svar^^

Peugeot 207 (2006)
KG
14 augusti 2009 · 385 Inlägg

Sharky skrev:
Man kan förklara det så men det är egentligen inte korrekt. THD är summan av effekterna av övertonerna konverterat till ekvivalent spänning dividerat med grundtonen....typ. (Fast det brinner nog för många om man drar hela formeln så din förklaring duger för "gemene man")

/Göran

Hrm... Precis vad jag tänkte skriva... roll

Stejfaan Basknarkare
14 augusti 2009 · 470 Inlägg

Puppen skrev:

Stejfaan skrev:
vänt ska bara leta upp latinöversättaren, finns de på babelfish kanske big_smilebig_smile

http://www.ordlista.se/sprak/latin/

viktigpetter wink tongue

Team Carbonize
BAE BilstereoNörd
15 augusti 2009 · 576 Inlägg

Sharky skrev:
Mjaaa, Mjäää och Njääää.

Det är en sak om steget klipper och genererar THD - då får man problem med att konerna står stilla i ytterläget. Men det är en helt annan potatis om steget i sig själv har hög THD innan det klipper. Det vet ju basen inte om eftersom det ser signalmässigt ut precis som tex en distad gitarr.
(Och då skulle jag inte kunna spela Neil Young utan att bränna element hela dagarna ....)

/Göran

Stejfaan skrev:
ju högre THD desto lättare att de börjar lukta om bas(arna) tongue

Ja precis det är skillnad på THD och DC klipp, lite harmonisk dist brukar inte sabba högtalare o för den delen så finns det knappt några högtalare som klarar att återge ljudet under 1% harmonisk förvrängning.

Harmonisk dist kan enkelt beskrivas som att du råkar lägga ena fingret på fel tangent när du ska anslå ett ackord på ett piano...låter falskt...(sen finns ju jazzmusik där de verkar sträva efter detta)

I slutstegets så är det övertoner som skapas (finns alltid mer eller mindre), när dessa övertoner ökar i amplitud så att det närmar sig signalens nivå då får vi en dissharmonerande svängning mellan dessa toner...det är THD...låter inte direkt klippt utan färgar bara instrument o röster så att de låter "falskt".

DC-klipp låter ordentligt illa pga klippet så får tonerna "dubbla" frekvenser (ändrad stig/falltid)!

Men nu för tiden så summeras THD och DC-klipp i en o samma THD siffra, egentligen bör man ange THD värdet från 0.1 watt till den effekten där THD nivån är som lägst (ca 80-90%) och sen ta genomsnittet på det värdet...då vet man hur harmoniskt rent steget kan spela.

Så då har jag öppnat för Görans längtan att skriva om detta ämne tongue
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl
dbjanoz
15 augusti 2009 · 1 785 Inlägg

valstadkillen skrev:
som rubriken lyder! det brukar stå på steg spec...

Förkortingen THD betyder Total Harmonic Distortion

Distortion=Förvrängning

Harmonic=Över ett bestämt frekvensområde

Total betyder=Summerad

Summerad Förvrängning över ett bestämt frekvensområde.

Alla enheter bidrar till en viss förvrängning av signalen.

Här är lite nyttig info

http://en.wikipedia.org/wiki/Total_harmonic_distortion

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang