5129
Sök

Pris för att flytta över däck?

13 augusti 2009
jäklar vad billigt det är på vissa ställen. när jag bytte i april så kosta det 300:- per däck, lika mycket kostade det på ett annat ställe när farsan skulle byta på hans zafira...

1 749 Inlägg
13 augusti 2009
FLindgren skrev:
Hos oss tar vi 180 kr för ett sånt. och 200 kr för 17" och uppåt..
Priserna kan variera en hel del. och man får oftast vad man betalar för.

Hmm, kan man lägga om däck på fel sätt, eller få dem omlagda med olika kvaliteter beroende på priset?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

-utan 940
1 728 Inlägg
13 augusti 2009
Euromaster tog ca. 100kr för att flytta över ett "15" däck till en annan fälg och balansera det.
Om jag inte minns fel krängde de även av ett dåligt däck från fälgen som det andra däcket skulle sitta på.

OEM <3
6 957 Inlägg
13 augusti 2009
FLindgren skrev:

Instämmer, krängde däck på Vianor en gång fick betala en hel del, fyfan va skit det blev!
Sen lämna jag in dom till en lite mindre firma i kommunen, fick betala typ 50% Vianors pris
och det blev kanon tongue Så dyrt är inte alltid bäst..men sen är det ju vem som står och kränger/balanserar!

OEM <3

4 299 Inlägg
13 augusti 2009
patrikke skrev:
FLindgren skrev:

Hmm, kan man lägga om däck på fel sätt, eller få dem omlagda med olika kvaliteter beroende på priset?

Ja du kan lägga om ett däck på fel sätt, men det beror på hur fälgbanan ser ut.
Detta har min polare surt fått erfara då pajasen som la om däcken på hans fälgar senast lagt på dom på fel sida och pajade dom så att han nu får köpa nya däck.

huh?
10 427 Inlägg
13 augusti 2009
.. lite off topic men det är även roligt att se två däcktomtar samtidigt försöka kränga av ett däck från 'fel' sida av fälgen. lol

12 086 Inlägg
13 augusti 2009
steifan skrev:
.. lite off topic men det är även roligt att se två däcktomtar samtidigt försöka kränga av ett däck från 'fel' sida av fälgen. lol

När de la om mina 19" va dom två och de krängde från baksidan smile
Deras stora maskin va paj o den lilla hade inga rullar så de fick kämpa som aldrig förr för att hålla nere däcket!

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
14 augusti 2009
Allt beror på tummen... har själv krängt däck ett par ggr. och det kan var nog jobbigt med hederliga 185, 65, 15... om de är gamla och torr spruckna... har även testat större dimensioner och 17" kan vara jobbigt nog att kränga av och på... så jag anser att mer betalt för större " är helt ok om man inte överdriver.. och 300 spänn per hjul är lite väl dyrt tycker jag... men runt 1000 spänn med balansering är ett bra pris om man har runt 18"

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

1 749 Inlägg
14 augusti 2009
Rallyhalle skrev:
patrikke skrev:
FLindgren skrev:

Detta har min polare surt fått erfara då pajasen som la om däcken på hans fälgar senast lagt på dom på fel sida och pajade dom så att han nu får köpa nya däck.

Lagt dem från fel sida?
Hur lyckas man med det?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

2 182 Inlägg
14 augusti 2009
patrikke skrev:
Rallyhalle skrev:
patrikke skrev:

Lagt dem från fel sida?
Hur lyckas man med det?

Däck som är märkta INSIDE och OUTSIDE ska sitta så att OUTSIDE är utåt.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

12 086 Inlägg
14 augusti 2009
Niklas1987 skrev:

Och det skulle förstöra ett däck helt o hållet??
Nä, jag förstår inte hur man kan montera ett däck "fel"
Bortsätt från rotation och utsida/insida. Vilket jag tvivlar förstör däcket, det borde ha mer med prestandan o göra.

70 Inlägg
14 augusti 2009
har du rotationsrikting åt fel håll tar det inte många mil innan du har cordsläpp. har jag själv råkat ut för ett antal gånger.. dock inside och outside har ju ingen betydelse på hållbarheten

12 086 Inlägg
14 augusti 2009
Men insida/utsida däck har ju ingen rotationsriktning. Är de uppbyggda på ett helt annat sätt då menar du?

70 Inlägg
14 augusti 2009
ja de lär dom ju vara isåfall. men det som jag tror gör skillnaden är att mönstert blir ju tvärtemot rullningen på ett med rotations riktn och då blir det varmt/ett annat tryck så att corden släpper.

2 230 Inlägg
14 augusti 2009
pris ja du:) beror på när man är dära hehe:) första gången var det av å på för 200kr. dvs byta gummi på samma fälg å sen på med fälgen på bilen igen alla 4 däck.. nästa gång för exakt samma sak var det 600kr tongue
hära i sveg på en firma, fast då fick jag gratis spolar vätska:D
Senast redigerat av Rojpen (14 augusti 2009)

så kan det vara då det inte blev som det skulle

Quattro - bar å åk
621 Inlägg
14 augusti 2009
"det tar vi nästa gång" brukar jag få till svar när jag frågar hur mycket jag bli skyldig.

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

4 299 Inlägg
14 augusti 2009
Niklas1987 skrev:
patrikke skrev:
Rallyhalle skrev:

Lagt dem från fel sida?
Hur lyckas man med det?

Sen beror de ibland på fälgen.

Oftast ska man kränga på ett däck med utsidan på fälgen uppåt, men vissa fälgar har en kant innanför fälgkanten på utsidan. Därför ska man lägga fälgen med utsidan neråt, man kränger alltså på däcket "bakifrån".

Har lite svårt att förklara det, men ett däck kan som sagt monteras fel. Hur otroligt ni tycker att de låter.

70 Inlägg
14 augusti 2009
jo precis så som du förklarar är det ju till exempel på volvo 240turbo fälg. och Väldigt ofta på fälgar med bred fälgbana..

12 086 Inlägg
14 augusti 2009
p-nyhlen skrev:
"det tar vi nästa gång" brukar jag få till svar när jag frågar hur mycket jag bli skyldig.

Nästa gång säger han.. ja då är vi väl uppe i 4560kr wink

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
14 augusti 2009
13-16" 895

17-19" 1000

20-22" 2000

22-28" beroende på fälg.

folk kan tycka att det är dyrt men den dagen maskinen pajar och spräcker gummit eller skrapar upp fälg kanten, ja då måste man så klart betala nytt gummi/fälg.

och tro mig det är mycket svårare att kränga på/av om det är större/ lägre profil.

ex 225 30 20
    235 65 16

just de dimensionerna hade jag idag och kan ni gissa vilka som gick in lättast?

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

Sök