När börjades det med klarlack på solida lacker?

Robban08
13 augusti 2009 · 147 Inlägg

Jag har nu läst på lite om hur man lackar och lacker i allmänhet. Men har lite frågor.
Förut så lackades solida lacker med grund och sen lacken. Ingen klarlack eller något över. Metallic lackades med grund, lacken och klarlack. Men nuförtiden har även solida lacker klarlack vad jag förstått. Men när började man använda klarlack på solida lacker? Hur vet man om det är klarlack på sin bil?

Robban08
13 augusti 2009 · 147 Inlägg

Är det ingen som vet om jag bör ha klarlack när jag lackar något med samma färgkod som en röd bil ifrån 1993? Eller blir den lacken blank utan klarlack?? Solid lack som sagt. Någon måste veta?

Omega2008
13 augusti 2009 · 60 Inlägg

En solid lack är blank , fast med klarlack får den mer djup och glans.
Ring till en lackerare och fråga så får du nog de bästa svaren:)
MVH

daaanyy
13 augusti 2009 · 670 Inlägg

att lacka om en röd bil utan och lägga klarlack e bara dumt...klarlacken ger vad jag förstått ett skydd mot solen dessutom

Mvh Daaanyy
Robban08
13 augusti 2009 · 147 Inlägg

Tack! det var det jag behövde höra! Då läggs klarlack till på listan också. Det är dock inte hela bilen som ska lackas hehe tongue

daaanyy
13 augusti 2009 · 670 Inlägg

Robban08 skrev:
Tack! det var det jag behövde höra! Då läggs klarlack till på listan också. Det är dock inte hela bilen som ska lackas hehe tongue

Haha vill gärna ha ett extra uttlåtande på min kommentar...dkrev "som jag förstått" inget jag vet mao...någon som kan bekräfta?

Mvh Daaanyy
Robban08
13 augusti 2009 · 147 Inlägg

Vad jag behöver veta är om de la klarlack på solida bilar i början av 90-talet. För vill ju inte få en annan nyans bara för att jag lägger klarlack. Vill ju att det ska vara samma nyans/glans.

Sokrates Eliminator
13 augusti 2009 · 1 441 Inlägg

Om du köpte senaste numret av Wheels hade du fått svaret på dina frågor.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
daaanyy
13 augusti 2009 · 670 Inlägg

Robban08 skrev:
Vad jag behöver veta är om de la klarlack på solida bilar i början av 90-talet. För vill ju inte få en annan nyans bara för att jag lägger klarlack. Vill ju att det ska vara samma nyans/glans.

Prova lägga en solid färg på en plåtbit med klarlack och en utan klarlack. Sen jämför?

Mvh Daaanyy
Robban08
13 augusti 2009 · 147 Inlägg

Sokrates skrev:
Om du köpte senaste numret av Wheels hade du fått svaret på dina frågor.

/Tommy.

Jaså? Något du vill dela med dej av?

Speedman Bilvårdsexpert
13 augusti 2009 · 663 Inlägg

Klarlack är transparant, därför kan nyansen inte påverkas.

Vet ej när klarlack började användas på bilar från fabrik, men gissar på runt -98.

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com
Chrysler Pt cruiser "Bilpedantens lånebil" (2001)
Robban08
13 augusti 2009 · 147 Inlägg

Speedman skrev:
Klarlack är transparant, därför kan nyansen inte påverkas.

Vet ej när klarlack började användas på bilar från fabrik, men gissar på runt -98.

Okej! Alltså är det inte klarlack på en solidröd bil från 1993. Men tycker den är väldigt blank fortfarande. Anser du att jag bör lägga klarlack på det jag lackar till den även fast det inte är det på själva bilen? Kommer man se någon skillnad?

Sjogren-Racing
13 augusti 2009 · 116 Inlägg

Du märker det med engång när du börjar att slipa på bilen om det är en solid eller en bas+klarlack som ligger på bilen.
Blir slipdammet vitt så är det klarlack,blir slipdammet rött så är det en solid färg.



Edit:Är det toyotan det gäller så är det solid,ingen klarlack vet jag av erfarenhet.

Senast redigerat av Sjogren-Racing (13 augusti 2009)

Robban08
13 augusti 2009 · 147 Inlägg

Sjogren-Racing skrev:
Du märker det med engång när du börjar att slipa på bilen om det är en solid eller en bas+klarlack som ligger på bilen.
Blir slipdammet vitt så är det klarlack,blir slipdammet rött så är det en solid färg.



Edit:Är det toyotan det gäller så är det solid,ingen klarlack vet jag av erfarenhet.

Jo. Det är solid. Men jag undrar om man i dagsläget ska lacka något som ska se likadant ut så köper man ju färg av samma färgkod. Men då ska man alltså INTE lägga klarlack på!? Bara grundlack och vanlig lack? Det är vad jag vill veta! smile

Speedman Bilvårdsexpert
13 augusti 2009 · 663 Inlägg

Du kan lägga klarlack, inga problem.. Dock kan det bli blankare på det området. Märkbart? Beror helt på hur bra "lackeringsögon" man har.

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com
Chrysler Pt cruiser "Bilpedantens lånebil" (2001)
Robban08
13 augusti 2009 · 147 Inlägg

haha okej! Får väl testa.

bmv7 Avstängd
14 augusti 2009 · 9 Inlägg

du kan byta färg utan att måla.klä bilen i vinyl.billigare och snyggare.titta här-"www.xxldesign.se"wink

Jungmar
14 augusti 2009 · 847 Inlägg

Nu mer är färgerna vattenbaserade, så du måste ha klarlack.

Min gamla V40 -00 var utan klarlackl, förutom på huven, skärmarna, och båda stötfångarna som lackades om senare. Jag såg ingen nyansskilnad iallafall

Robban08
14 augusti 2009 · 147 Inlägg

Volvo_Emil skrev:
Nu mer är färgerna vattenbaserade, så du måste ha klarlack.

Min gamla V40 -00 var utan klarlackl, förutom på huven, skärmarna, och båda stötfångarna som lackades om senare. Jag såg ingen nyansskilnad iallafall

Låter troligt. Tack för alla svar. Det blir till att köpa klarlack också.

bmv7 skrev:
du kan byta färg utan att måla.klä bilen i vinyl.billigare och snyggare.titta här-"www.xxldesign.se"wink

Jag ska inte lacka om bilen. Kanske ska läsa första inlägget iallafall?

Senast redigerat av Robban08 (14 augusti 2009)

Sjogren-Racing
14 augusti 2009 · 116 Inlägg

Volvo_Emil skrev:
Nu mer är färgerna vattenbaserade, så du måste ha klarlack.

Min gamla V40 -00 var utan klarlackl, förutom på huven, skärmarna, och båda stötfångarna som lackades om senare. Jag såg ingen nyansskilnad iallafall

Solid finns som HS.
Bas är det som är vattenbaserad.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang