Trimma en bmw 316i?

Mogel KUNG
16 augusti 2009 · 441 Inlägg

Tjenare kolla om det är någon som har lite tips på hur man kan trimma en bmw 316i e36.

Förutom avgasrör, luftfilter och chip? smile

Janneutanb
16 augusti 2009 · 7 272 Inlägg

Byta motor eller bil.
Men vill du spendera en jäkla massa pengar på ett mindre antal hästar så läs igenom den klistrade tråden.

Mogel KUNG
16 augusti 2009 · 441 Inlägg

Brains skrev:
Byta motor eller bil.
Men vill du spendera en jäkla massa pengar på ett mindre antal hästar så läs igenom den klistrade tråden.

Å den tråden var ganska bra faktiskt.. smile

Hur blir det med besiktningen om man byter motor då?

Noxxer
16 augusti 2009 · 1 482 Inlägg

Läs lite mer så hittar du svar på det med.

Kort svar: Svårt.

BLT Service
Theracords Music Label
_Nas_
16 augusti 2009 · 309 Inlägg

Vad sägs som en turbo på en 316 då ?

Att köra turbo är beroendeframkallande...
Mogel KUNG
16 augusti 2009 · 441 Inlägg

_Nas_ skrev:
Vad sägs som en turbo på en 316 då ?

Absolut allt hänger på besiktningen!!   


Vad skulle det kosta "ca" om man te.x vill ha 200hk?

Gujen
16 augusti 2009 · 406 Inlägg

1000kr hästen brukar man få räkna med på en sugis.

FOTAR BILAR. Kolla in min bil och mina bilder :)
Fredrik_Rangert Egenföretagare
16 augusti 2009 · 999 Inlägg

Hinka i en 318 motor, ger mer än chip & avgas men är billigare wink
Annars 318is 16v motorn, men den är lite dyrare än 318 motor att köpa men antagligen inte dyrare än chip & avgas till din 316.
Edit: dessa två motorer borde slinka igenom besiktningen omärkt.

Om man är händig och har tillgång till svets m.m så blir turbo nog det som ger mest hk/krona. Men då måste man läsa på lite om det ska finnas någon chans att det blir en driftsäker motor.

Enklast och antagligen billigast är att köpa en 328 direkt.

Senast redigerat av weeeman (16 augusti 2009)

beemern .......
16 augusti 2009 · 2 655 Inlägg

en 318is motor är väl de lättaste de märker dom nog inte på bes.

Stefan Varberg Supraman
16 augusti 2009 · 2 300 Inlägg

Nu e det svårare att hinka i en annan motor i bmw, mest beroende på besiktningen.
Dom ska tydligen ha bättre koll på vad det ska sitta för motor i dom bara för att de e så många som byter motor i dom.
dock så länge motorn ser identisk ut med den som ska sitta där så brukar de gå.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Kristian Tabich
16 augusti 2009 · 9 Inlägg

Är det värt att lägga ner tid och projekt på en 316 ??

BMW M3 (2003)
Mogel KUNG
16 augusti 2009 · 441 Inlägg

Kristian Tabich skrev:
Är det värt att lägga ner tid och projekt på en 316 ??

Det är ju de jag undrar därför vill ha veta ungefär vad det kan kosta.

_Nas_
16 augusti 2009 · 309 Inlägg

För att du ska få 200 hästkrafter så måste du stressa komponenterna i din motor 100% mer i och med att du har 100 hästar nu. Och redan i motorn nu utsätts komponenterna för en massa tryck och värme..
Jag är ytterst tveksam till att det skall hålla ifall du inte byter MÅNGA saker i motorn. Skall du sikta på 200 är det nog smidigast är byta motor som det har skrivits ovan.. Att plocka av turbo med dess tillbehör är ju enklare än att byta motor. Men 200 hästar med hjälp av turbo? Tvek..

Att köra turbo är beroendeframkallande...
Mogel KUNG
16 augusti 2009 · 441 Inlägg

_Nas_ skrev:
För att du ska få 200 hästkrafter så måste du stressa komponenterna i din motor 100% mer i och med att du har 100 hästar nu. Och redan i motorn nu utsätts komponenterna för en massa tryck och värme..
Jag är ytterst tveksam till att det skall hålla ifall du inte byter MÅNGA saker i motorn. Skall du sikta på 200 är det nog smidigast är byta motor som det har skrivits ovan.. Att plocka av turbo med dess tillbehör är ju enklare än att byta motor. Men 200 hästar med hjälp av turbo? Tvek..

Hmmm sad Säg 150hk då?  Känns ju lite konstigt eftersom jag har 120hk i min hoj som är en 0,9liters motor då borde man ju kunna få ut lite mer i en 1,6liters motor?

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
16 augusti 2009 · 1 948 Inlägg

Men sen jämnför du hur mycket din mc och din BMW varvar tongue

jag hade inte lagt energi på att trimma den bilen, bättre att köpa en snabbare BMW då det kommer att bli billigare, för ska du ha 150 så finns 320 med den effekten, och ska du ha 200 så är det 325 med typ 190?

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Mogel KUNG
16 augusti 2009 · 441 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
Men sen jämnför du hur mycket din mc och din BMW varvar tongue

jag hade inte lagt energi på att trimma den bilen, bättre att köpa en snabbare BMW då det kommer att bli billigare, för ska du ha 150 så finns 320 med den effekten, och ska du ha 200 så är det 325 med typ 190?

big_smile Kanske ska höja varv talet på bilen då.. Till 13000 eller nått... lol

hmmmmm ja det känns inte bra detta får väl leta på skrotar efter en motor då.. sad

Rspeter Audi A5 quattro driver.
16 augusti 2009 · 2 203 Inlägg

Varför köper man en motorsvag bil för att sedan trimma? Köp en bil med stark motor direkt.

H3dlund Med lem
16 augusti 2009 · 1 127 Inlägg

Inte värt att lägga ner sig på en 316, byt motor!

Mogel KUNG
16 augusti 2009 · 441 Inlägg

Rspeter skrev:
Varför köper man en motorsvag bil för att sedan trimma? Köp en bil med stark motor direkt.

mmm den tar ju din bil iallefall..... tongue



Jag har redan en snabb bil men jag behöver en bil att köra 200 meter med som jag inte är så rädd om.

Skaune
16 augusti 2009 ·

Mogel skrev:

Rspeter skrev:
Varför köper man en motorsvag bil för att sedan trimma? Köp en bil med stark motor direkt.

mmm den tar ju din bil iallefall..... tongue



Jag har redan en snabb bil men jag behöver en bil att köra 200 meter med som jag inte är så rädd om.

sälj, köp nytt.... det finns bilar som kostar lika lite som din 316 som har större potential, du älskar Nissan skriver du, då hade jag hittat en billig 200sx som ju redan har turbo vilket sänker svårighetsgraden i att trimma den.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang