Volvo 240 busen! update, motorn har hittat hem!!!!

pilsnerpower
27 september 2009 · 228 Inlägg

St0hl skrev:
intressant detdär med ditt insug.
Har funderat länge nu på att göra samma sak..
vill gärna se lite bilder på det bygget. smile

ja, men jag vet inte riktigt ännu hur jag ska lösa det med den kylkanalen som sitter i insuget, ska försöka plugga den på nåt sett.
tritoN: tack, ja den har stått ett tag så den e lite kass i lacken, o taket har jag inte ens lackat än XD

Friskt kopplat, hälften brunnet!
St0hl Inofficiell Alkoholkontrollant.
28 september 2009 · 451 Inlägg

pilsnerpower skrev:

St0hl skrev:
intressant detdär med ditt insug.
Har funderat länge nu på att göra samma sak..
vill gärna se lite bilder på det bygget. smile

ja, men jag vet inte riktigt ännu hur jag ska lösa det med den kylkanalen som sitter i insuget, ska försöka plugga den på nåt sett.
tritoN: tack, ja den har stått ett tag så den e lite kass i lacken, o taket har jag inte ens lackat än XD

Vad är kylkanalen igentligen till för? går väll lika bra att köra utan? big_smile

Det handlar inte om hur fort man kör, utan attityden när man glider.
turboforssen Telge Drifting Team
28 september 2009 · 5 398 Inlägg

St0hl skrev:

pilsnerpower skrev:

St0hl skrev:
intressant detdär med ditt insug.
Har funderat länge nu på att göra samma sak..
vill gärna se lite bilder på det bygget. smile

ja, men jag vet inte riktigt ännu hur jag ska lösa det med den kylkanalen som sitter i insuget, ska försöka plugga den på nåt sett.
tritoN: tack, ja den har stått ett tag så den e lite kass i lacken, o taket har jag inte ens lackat än XD

Vad är kylkanalen igentligen till för? går väll lika bra att köra utan? big_smile

det är inga kylkanaler det är värme kanaler smile det ser till att hålla insuget lite varmt under vintern smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
St0hl Inofficiell Alkoholkontrollant.
28 september 2009 · 451 Inlägg

ja men då lär det ju gå att åka utan värmekanaler tongue

Det handlar inte om hur fort man kör, utan attityden när man glider.
pilsnerpower
28 september 2009 · 228 Inlägg

turboforssen skrev:

St0hl skrev:

pilsnerpower skrev:
ja, men jag vet inte riktigt ännu hur jag ska lösa det med den kylkanalen som sitter i insuget, ska försöka plugga den på nåt sett.
tritoN: tack, ja den har stått ett tag så den e lite kass i lacken, o taket har jag inte ens lackat än XD

Vad är kylkanalen igentligen till för? går väll lika bra att köra utan? big_smile

det är inga kylkanaler det är värme kanaler smile det ser till att hålla insuget lite varmt under vintern smile

ja värme kanal, men det går finfint o köra utan. men ja kommer nog inte bygga dubbla förgasare med det insuget. bygger ett eget istället. mkt enklare, kommer köra med enkelförgasare så länge

Senast redigerat av pilsnerpower (28 september 2009)

Friskt kopplat, hälften brunnet!
P--JawZ--K
25 oktober 2009 · 579 Inlägg

Hur går det egentligen, länge sen man fick se en updatering från dig ??

Chevrolet Monte Carlo "General Monty" (1976)
pilsnerpower
3 november 2009 · 228 Inlägg

tjena. nu äntligen har jag fått tummen ur och uppdaterat här! har hänt en del med toppen, har oxå fått i mina kolvar i motorn. så det börjar sakta men säkert närma sig att lägga i motorn igen. toppen har jag hållt på och portat, blev väl sådär bra. för o vara min första portning så va de inte fy skam. har oxå gjort rent avgasventilerna o sånt. över till bilderna:

smutsig VS ren o fin
http://img691.imageshack.us/img691/6315/pict1521.jpg

lite kass bild på portningen
http://img188.imageshack.us/img188/6507/foto0008el.jpg

såhär ser själva "mittkonsolen" ut. ska slipas o lackas, la på lite färg bara för o se på ett ungefär hur det kommer se ut
http://img691.imageshack.us/img691/4769/foto0014.jpg

och såklart en helhets bild på pärlan.
http://img256.imageshack.us/img256/9858/foto0011d.jpg

fälgarna tills vidare, grymt bra mönster
http://img691.imageshack.us/img691/7782/foto0005q.jpg

det var allt för den här gången smile

Senast redigerat av pilsnerpower (3 november 2009)

Friskt kopplat, hälften brunnet!
strandberg31
3 november 2009 · 2 419 Inlägg

Hur gör man när man portar? är det liksom bara att slipa ur så mkt som man vill eller måste det vara nån uträkning bakom det hela?

MVH

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
Amazon_123GT Driifter;)
3 november 2009 · 1 630 Inlägg

portning är en jäkla vetenskap om man ska göra "rätt"

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
pilsnerpower
3 november 2009 · 228 Inlägg

jag bara porta för o testa hur det är. learning by doing cool . gjorde det inte så seriöst, slipa bort eventuella små "kanter" och annat så de blir slätt o fint men med ruggig yta

Senast redigerat av pilsnerpower (3 november 2009)

Friskt kopplat, hälften brunnet!
kungmartin Hopplös
3 november 2009 · 328 Inlägg

Verkar bli riktigt bra det här big_smile

BMW M535i "M50 Turbo" (1986)
pilsnerpower
3 november 2009 · 228 Inlägg

Martin_volvo skrev:
Verkar bli riktigt bra det här big_smile

tackar, men det tar sin tid när man går i skola samtidigt smile

Friskt kopplat, hälften brunnet!
Etingelholm
3 november 2009 · 979 Inlägg

kul att du prövar att porta själv=) går det åt helvete så kan man ju bara byta topp. Kostar väl inte många kulor för en gammal volvo topp? vet att vi har 3 st hemma och ingen i min familj kör ens volvo:P du vet att insugssidan ska vara lite trubbig? bara lite grann, avgassidan däremot får gärna vara högglanspolerad för bästa flöde:) o vad ja kan se så tog du runt ventilerna vilket är bra:) men ta gärna o gnugga med fin fint våtslip på avgassidan & sen autosol!

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
kungmartin Hopplös
3 november 2009 · 328 Inlägg

pilsnerpower skrev:

Martin_volvo skrev:
Verkar bli riktigt bra det här big_smile

tackar, men det tar sin tid när man går i skola samtidigt smile

Jo tack jag vet tongue man får knappt någon tid alls till att skruva sad

BMW M535i "M50 Turbo" (1986)
pilsnerpower
4 november 2009 · 228 Inlägg

AnderssonE30 skrev:
kul att du prövar att porta själv=) går det åt helvete så kan man ju bara byta topp. Kostar väl inte många kulor för en gammal volvo topp? vet att vi har 3 st hemma och ingen i min familj kör ens volvo:P du vet att insugssidan ska vara lite trubbig? bara lite grann, avgassidan däremot får gärna vara högglanspolerad för bästa flöde:) o vad ja kan se så tog du runt ventilerna vilket är bra:) men ta gärna o gnugga med fin fint våtslip på avgassidan & sen autosol!

ja insugs sidan är det typ en "ruggig" yta. ja polera ska jag nog göra smile tack för tipset! en gammal volvo topp är ju gör lätt o få tag oxå

Friskt kopplat, hälften brunnet!
Etingelholm
4 november 2009 · 979 Inlägg

pilsnerpower skrev:

AnderssonE30 skrev:
kul att du prövar att porta själv=) går det åt helvete så kan man ju bara byta topp. Kostar väl inte många kulor för en gammal volvo topp? vet att vi har 3 st hemma och ingen i min familj kör ens volvo:P du vet att insugssidan ska vara lite trubbig? bara lite grann, avgassidan däremot får gärna vara högglanspolerad för bästa flöde:) o vad ja kan se så tog du runt ventilerna vilket är bra:) men ta gärna o gnugga med fin fint våtslip på avgassidan & sen autosol!

ja insugs sidan är det typ en "ruggig" yta. ja polera ska jag nog göra smile tack för tipset! en gammal volvo topp är ju gör lätt o få tag oxå

det ger mer effekt om man polerar upp avgassidan. I vissa fall stora märkbara skillnader!!! även om de är ett tråkigt jobb så gör att när du endå har det nere. Om de så bara ger 1 häst till så kan den hästen va bra o ha:)

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
pilsnerpower
7 november 2009 · 228 Inlägg

här kommer en liten update på det jag har pysslat med under dagen. har börjat bygga på ett grenrör. har punktat fast rören med pinn-svets. sen ska dom svetsas helt med mig svets.

jag vet det är en fet buckla på det ena röret, men ska fixa det.
http://img682.imageshack.us/img682/9707/foto0015e.jpg

nån som vet vart man kan få tag på grenrörsflänsar? elr måste man görat själv..
http://img407.imageshack.us/img407/8327/foto0017t.jpg

Friskt kopplat, hälften brunnet!
kungmartin Hopplös
8 november 2009 · 328 Inlägg

ser bra ut smile men ska du inte bygga grenröret som ett extraktor? :

Cylinder 1 till cylinder 4 och
cylinder 2 till  cylinder 3.

angående flänsarma så tror jag att kgtrimning säljer färdiga flänsar smile

BMW M535i "M50 Turbo" (1986)
pilsnerpower
9 november 2009 · 228 Inlägg

nää jag bygger så här. mkt enklare tycker jag smile

Friskt kopplat, hälften brunnet!
740GL-84
9 november 2009 · 123 Inlägg

har du kollat nå på kl racing om du har flänsar

Volvo 740 GL "mosatramparn" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang