2922
Sök

60-2 triggerhjul

Rapidoz
688 Inlägg
19 augusti 2009
Trådstartare
#1
Vad är ett 60-2 triggerhjul?
sitter det på b230ft?
om inte, vad har volvo för hjul?

tack för svar.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

10 287 Inlägg
19 augusti 2009
#2
60 minus 2 är ett triggerhjul som har "tänder" med 6 graders delning, dvs totalt 60 stycken. Sedan har man avlägsnat två tänder (efter varandra) för att tändsystemet skall hitta en referens.
Sitter bl a på Bosch-sprut av typen LH2.4 , dvs på tex Volvo 940.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Rapidoz
688 Inlägg
19 augusti 2009
Trådstartare
#3
Sharky skrev:
60 minus 2 är ett triggerhjul som har "tänder" med 6 graders delning, dvs totalt 60 stycken. Sedan har man avlägsnat två tänder (efter varandra) för att tändsystemet skall hitta en referens.
Sitter bl a på Bosch-sprut av typen LH2.4 , dvs på tex Volvo 940.

/Göran

Ah okej, så 940 har 60-2trigger?
Har alla LH2.4 det eller kan det variera något?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

10 287 Inlägg
19 augusti 2009
#4
LH2.4 har 60-2. Jag känner inte till någon variant av LH2.4 som har annan trigg.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Rapidoz
688 Inlägg
19 augusti 2009
Trådstartare
#5
Okej tack för svar smile

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Rapidoz
688 Inlägg
20 augusti 2009
Trådstartare
#6
En följdfråga.
För att koppla in Megasquirt system så behövs Tempgivare,spjällägesgivare och luft(måste det vara en mapsensor då lr går det med orginal luftmassemätaren?)

Frågan lyder då. Kan man använda alla dessa orginaldelar eller är det något annat man måste köpa (eftermarknadsprylar) te x?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

4 001 Inlägg
20 augusti 2009
#7
940turboplus skrev:
En följdfråga.
För att koppla in Megasquirt system så behövs Tempgivare,spjällägesgivare och luft(måste det vara en mapsensor då lr går det med orginal luftmassemätaren?)

Frågan lyder då. Kan man använda alla dessa orginaldelar eller är det något annat man måste köpa (eftermarknadsprylar) te x?

tempgivare går att använda original men spjällägesgivaren får man ta från en 850 eller annan modell som ger rätt sorts signal då 940:s bara ger Av/På signal
Till luften kan man använda lmm men jag har fått för mig att en mapsensor är bättre.

Någon som kan mer får väl fylla på big_smile

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

10 287 Inlägg
20 augusti 2009
#8
Med luft avses i detta fall luft = lufttemp

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Rapidoz
688 Inlägg
20 augusti 2009
Trådstartare
#9
så spjällägesgivaren går att ta ifrån 850 och tempgivaren kan man behålla sin gamla.
är det mycket jobb att ta givaren ifrån 850?

Lufttemp...vad för bil kan man ta den ifrån?


Med luft/spjäll och temp så är det inga mer komponenter som behövs för att koppla in ms förutom kabelpiska/box?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

10 287 Inlägg
20 augusti 2009
#10
Jag vet i alla fall att BMW:s spjällägesgivare passar bolt-on. Annars är det bara att se till att den är för en D formad axel och tänka på åt vilket håll spjället går.

Lufttempgivare vet jag inte. Det beror på vad sprutet vill ha för sort.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Rapidoz
688 Inlägg
20 augusti 2009
Trådstartare
#11
Sharky skrev:
Jag vet i alla fall att BMW:s spjällägesgivare passar bolt-on. Annars är det bara att se till att den är för en D formad axel och tänka på åt vilket håll spjället går.

Lufttempgivare vet jag inte. Det beror på vad sprutet vill ha för sort.

/Göran

Aha okej grymt.
det spelar ingen roll vilken bmw man tar givaren ifrån va?

Jag har förmig(Kan vara fel)
Att man kan ta lufttemp ifrån 740? och fästa på IC:n..

Bredbandslambda, är det Ett måste för att lyckas mappa in MS lr går systemet att operera med en smalbandslambda?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

10 287 Inlägg
20 augusti 2009
#12
Lufttemp skall mäta luft efter IC. Det normala brukar vara att sätta den på tryckröret mellan IC och spjäll.

Notera att spjällägesgivaren skall vara från en äldre BMW med mekaniskt spjäll. På modernare motorer med E-spjäll så tror jag det ser helt annorlunda ut.

Det går att mappa hyfsat med smalbandslambda men det är svårt att få till det riktigt bra. Dock är det inte bränslemappen som är problemet - det är att få till en bra tändmap.

7Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Rapidoz
688 Inlägg
20 augusti 2009
Trådstartare
#13
Okej,
Men det brukar finnas startmappar som man kan använda för att få en grund att bygga på.
Sen blir det heller inte jag som får mappa utan min gamla handledare Lars Bodin.

Skulle du rekommendera VEMSsprut framför MS?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

10 287 Inlägg
20 augusti 2009
#14
Startmappar är bra som....startmappar. Inte mycket annat. Pillet är att få till en bra tändkurva som gör din motor effektiv och kall (dvs hög tändning) utan att riskera att spika sönder motorn.
Soppa på en 8V Volvospis är "bara" att ösa på tillräckligt med soppa.
Vettiga accelerationsmappar är också ett evigt pill.

Jag kan inte rekommendera sprut eftersom valet av sprut utgår så mycket utifrån vem som skall mappa sprutet.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Rapidoz
688 Inlägg
21 augusti 2009
Trådstartare
#15
Så med 8v är det fulltös med soppa och anpassa tänding efter mer? tongue

Men det som betyder är väl vilket system som mapparen har haft att göra med mest kanske..
Men tänkte på att VEMSsprutet var mer lätt hanterligt än MS så om man inte har haft att göra med någon utav dom spec mycket borde väl VEMS vara det lättaste att hoppa direkt in i?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
21 augusti 2009
#16
940turboplus skrev:
Så med 8v är det fulltös med soppa och anpassa tänding efter mer? tongue

Men det som betyder är väl vilket system som mapparen har haft att göra med mest kanske..
Men tänkte på att VEMSsprutet var mer lätt hanterligt än MS så om man inte har haft att göra med någon utav dom spec mycket borde väl VEMS vara det lättaste att hoppa direkt in i?

annars kan roman hjälpa dig med MS sprut.
www.turbobanditen.se
bara ringa mig om du har nåt att fråga om.
puss på dig

-den satt som en fläskläpp-

Rapidoz
688 Inlägg
22 augusti 2009
Trådstartare
#17
haha säg det tidigare micke tongue

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.


Sök