Sportig bil runt 50.000 med vissa krav

f-lix
20 augusti 2009 · 20 Inlägg

Hej!
Är ganska ny här på garaget. Har sökt i forumet ett tag nu och hittar inte riktigt den info ja söker.

Just nu kör jag en Nissan Primera gt -98(150hk), den funkar bra. Men ofta känner jag att den inte riktigt tillfredställer mina fartbehov. Känns som att den inte riktigt inte orkar me.
Så nu har jag börjat fundera på att skaffa mig en ny bil, och ja tänkte höra med er om ni har några förslag?
Har dock lite krav!
* Priset bör ligga runt 45 000-55.000.
* Den ska har baksäte med plats för 3. Men behöver inte ha bakdörrar eller speciellt bra komfort.
* Ogärna kombi.
* Helst finnas lite godis till motor och styling.
* Bör inte vara äldre än -99 och inte gått över 14000mil
* Ogärna import eller 700ägare

Har kollat på bla. Renault clio 2.0, volvo s40 t4, peugeot 406 3.0, fiat coupe 20vt osv.

Så om ni har erfarenheter eller kan tipsa om en bil som uppfyller dessa kraven så får ni jättegärna skiva ett inlägg=)

f-lix
20 augusti 2009 · 20 Inlägg

Tack för tipset=) Har nästan tänkt bort allt vad bmw,audi och vw heter. Absolut bra bilar, men så fort det sitter en lite rolig motor i dom så blir det lite för dyrt eller så har den gått för långt.
Mer förslag?

Sir_x
20 augusti 2009 · 945 Inlägg

Du kan köpa min smile

Volvo S40 "1.8i 2000 mil." (1997)
hedley Saaboholic
20 augusti 2009 · 3 129 Inlägg

Köp min..
har väghållning, prestandan, potentialen och om jag får säga det själv looken^^

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Tagg3N Konsult
20 augusti 2009 · 1 247 Inlägg

Finns många roliga alternativ. Både Volvo och BMW är bra alternativ. Sen har du ju självklart också Saab. og9-3 har rasat i pris. (Verkar som alla bidrar med sina egna märken, helst t.o.m likadana bilar som en själv.)

Rquired Allmänt envis
20 augusti 2009 · 12 512 Inlägg

Tipsar om Bmw E36 och E39, visst äldre bilar med mer mil men kvalitet kostar och många mil är heller inget problem om den är rätt skött. Läs på www.autopower.se för mer info

Alfa Romeo (147,156,166) är bra bilar, rostar inte värre än Mercedes och är inte dyrare än VAG att serva. Dyr försäkring och håller lite sämre är nackdelarna. Det är oftast småfel med Alfa Romeo, alltså bilen startar och går men ditt och datt är sönder...

Volvo 850 T5-R, modern klassiker som lätt kan trimmas. Go motor samt bekväm och säker men väghållningen är inget att skryta om jämfört med de båda ovan. Lite äldre än dina krav, men men...

Audi A4 quattro är även det en kvalitetsbil, kanske inte körglad i ordets rätta bemärkelse men jävligt bra grepp och pigg turbomotor gör den rolig ändå.

Mercedes, skippa "rostgenerationen" och gå på en äldre 300ce, superbekväm coupé med snygga linjer och riktigt bra väghållning. Men bilen trivs bäst i tillbakalutat tempo och därför är "sportig" kanske fel ord...

Saab NG900/OG9-3 rekommenderar jag inte;
Prestanda? Utan tvivel
Potential? Beror på hur man menar...
Väghållning? Absolut inte, liknades i Teknikens Värld med citat "det där spelet man balanserar en kula i och försöker undvika trilla ner i hål"

Senast redigerat av Rquired (20 augusti 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
f-lix
20 augusti 2009 · 20 Inlägg

Tack så mkt för alla svar! Verkar som att många gillar saab, tyvärr har jag lite dåliga erfarenheter av dem. Hade en 900 innan som drev mig till vansinne pga. en massa småfel hela tiden. S40 är en fin bil som många pratar gott om, att den är lätt att trimma och att det finns gott om grejer till den är ju ett stort +. Men vad jag har kunnat läsa mig till så är den sk. fas1 inte helt 100 me dvs. fel. och fas2 t4 blir lite dyrt om man ska ha en fin och hel.
Fiat coupe 20vt tilltalar mig med ganska gott om motor och (enligt mig) annorlunda och fina linjer. Men hur är de att köra? Överlag? egna erfarenheter någon?

Fredrik_Rangert Egenföretagare
21 augusti 2009 · 999 Inlägg

Gillar du italienska bilar så titta på en 166, verkar vara en rolig bil om man får tro Top Gear

torpis Forummoderator
21 augusti 2009 · 10 576 Inlägg

Subw000fer--92 skrev:

weeeman skrev:
Gillar du italienska bilar så titta på en 166, verkar vara en rolig bil om man får tro Top Gear

55000:- för spritt ny alfa? roll tongue

Nej...  räkna en gång till

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
21 augusti 2009 · 10 576 Inlägg

f-lix skrev:
Mer förslag?

Ja, kolla blocket själv. Bestäm dig för 3 olika bilar och provkör dem och se vad DU tycker.

Vad gäller S40 så är det många som spyr galla över dem, men testa en så får du själv se. Den delar hjulupphängning med Mitsubishi Evo och har i toppmodellen 200hk, kanske närmare 220hk om du väljer en 2003:a

Monterar du en sänkningsats och sportigare stötdämpare så är det absolut inte dålig väghållning heller.

Ett steg 3 trim ger dig 260hk och det på 1275kg bil, det okej stick alltså. för mycket rimmliga pengar.

men egentligen spelar det ingen roll vad JAG säger när det är DU som skall köra bilen... så åter igen ut och provkör.



PS. jag läste på forum att bmw E36 var så jäkla bra så jag köpte en sådan för att se vad det handlade om...  maken till trött bil får man leta efter och väghållningen var inte alls så bra som jag fått uppmålat... då ställt i relation med en steg3 chippad S40 med sänkningssats för samma pengar. DS

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Brandis Diktator
21 augusti 2009 · 968 Inlägg

vr6 syncro golf. gen3 eller 4. bilar som förvånar alla vid rödljusen... fyrhjulsdrift, sköna stolar, motor som går som ett skott och låter gott. runt 190 hästar och 1400 kg full utrustad med allt då. delar finns ju lungt få tag på och styling och väghållning också. och man kan sitta 3 bak wink finns som 2 dörrar och 4 dörrars.

Rille0
21 augusti 2009 · 2 021 Inlägg

Brandis skrev:
vr6 syncro golf. gen3 eller 4. bilar som förvånar alla vid rödljusen... fyrhjulsdrift, sköna stolar, motor som går som ett skott och låter gott. runt 190 hästar och 1400 kg full utrustad med allt då. delar finns ju lungt få tag på och styling och väghållning också. och man kan sitta 3 bak wink finns som 2 dörrar och 4 dörrars.

vr6 är en problem motor om den inte sköts ordentligt, likaså syncro driften, ska du köpa golf satsa på en gti16v eller en välskött vr6 utan 4wd.
Till ts, om du irriterade dig på att din gamla Saab hade mkt "småfel" så ska du nog inte skaffa en Fiat av alla bilar.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
FredrikN
21 augusti 2009 · 83 Inlägg

Fiat Coupe'n har bara baksäte med plats för 2, så den kan du stryka direkt wink

Volkswagen Caddy 1.9 SDI "SERVICEBIL" (1997)
Germax
22 augusti 2009 · 12 086 Inlägg

torpis skrev:
PS. jag läste på forum att bmw E36 var så jäkla bra så jag köpte en sådan för att se vad det handlade om...  maken till trött bil får man leta efter och väghållningen var inte alls så bra som jag fått uppmålat... då ställt i relation med en steg3 chippad S40 med sänkningssats för samma pengar. DS

Är de så? tongue

Senast redigerat av JapMax (22 augusti 2009)

demk
22 augusti 2009 · 680 Inlägg

fiat coupe är coola,vf måste du ha plats för 3 bak?

BMW 320 cab "bimmer cab" (2000)
BMW 525ia "bowlingbilen" (2001)
mjolan
23 augusti 2009 · 50 Inlägg

säljer min vecktra för 65 tongue

ralle_boyen bara för jag hamnar över dig ;D
23 augusti 2009 · 846 Inlägg

demk skrev:
fiat coupe är coola,vf måste du ha plats för 3 bak?

kanske leka svart taxi ibland wink ? haha big_smile

Volvo 855 t5R "team soundmadness" (1995)
Fredrik_Rangert Egenföretagare
23 augusti 2009 · 999 Inlägg

torpis skrev:
PS. jag läste på forum att bmw E36 var så jäkla bra så jag köpte en sådan för att se vad det handlade om...  maken till trött bil får man leta efter och väghållningen var inte alls så bra som jag fått uppmålat... då ställt i relation med en steg3 chippad S40 med sänkningssats för samma pengar. DS

Smaken är som baken, jobbarkompisen köpte en V40 T4 och den var verkligen en besvikelse hmm
Men du hade nog lite höga förväntningar på E36'an låter det som. Själv gick jag från turbobilar till BMW, och det tog ett år innan man hade vant sig av med vridet som turbobilar har och börjat uppskatta en lent spinnande 6a och effekt på toppen istället för vid 2000 varv.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang