Säljråd! (hur ta betalt?)

degi
21 augusti 2009 · 27 Inlägg

Hej, om man skall sälja en bil. Hur tar man betalt då? tex 50.000:-.
Åker man gemensamt till en bank, eller check?
Hur vet men i så fall om den är äkta.

Vad är en postväxel?

Mvh Eddie

Dubs I got Dubs!
21 augusti 2009 · 2 423 Inlägg

postväxel/bankväxel är pappersbit som är utfärdad av banken. du kan ringa till dem o få den kollad.
men risken finns ju att ägaren spärrar den innan du har hämtat ut pengarna

banköverföringar kan man oxå stoppa.

Kontanter e alltid det bästa!!

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
pnorberg
21 augusti 2009 ·

Adde666 skrev:
postväxel/bankväxel är pappersbit som är utfärdad av banken. du kan ringa till dem o få den kollad.
men risken finns ju att ägaren spärrar den innan du har hämtat ut pengarna

banköverföringar kan man oxå stoppa.

Kontanter e alltid det bästa!!

Därför ska du inte skicka iväg ägarbytespapprerna förrän du har fått pengarna från t.ex. postväxel/bankväxel.

Har köpt bil och sålt bil med postväxel och har fungerat fint. Känns lite säkrare och gå runt med en postväxel än t.ex. 50.000 kr i fickan. smile
En annan sak man kan göra är och föra över pengar från konto till konto, fast en fördel med detta är och ta reda på vilket bank den andre personer har så man slipper vänta på den där extra bankdagen eller om det är helg, tills på måndag.

Bjork OEM <3
21 augusti 2009 · 6 957 Inlägg

Adde666 skrev:
Kontanter e alltid det bästa!!

Är du dum? säljer man en bil för säg 150 000kr vill man inte ha cash, inte jag iaf.
Jag sålde min förra veckan och fick en postväxel, hur kan man ens fejka en sån?
Går väl men så länge du har underskrift på den från köparen + personnr så..

Står ju tele.nr på den som man kan ringa om man är osäker.

OEM <3
dan-kristian
22 augusti 2009 · 518 Inlägg

Adde666 skrev:
banköverföringar kan man oxå stoppa.

Kan man stoppa en banköverföriing??  andvänder alltid nuförtiden banköverföring på internet,trodde det var en säker betalning,,

Renjägarn
23 augusti 2009 · 638 Inlägg

Ingenting är säkert. Förövrigt mycket sjukt att bankerna inte lyckats fixa ett säkert sätt även fast vi snart är inne i år 2010!!!!!!

Kommer väl nånting här snart!
Batta
23 augusti 2009 · 1 353 Inlägg

säljer / köpter man via blocket så finns det väl ganska säker metod där köparen skickar pengarna till blocket först, blocket håller i pengarna tills köparen säger att han fått bilen och allting stämmer, då får säljaren pengarna direkt på kontot

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
expect1991
23 augusti 2009 · 1 814 Inlägg

Batta skrev:
säljer / köpter man via blocket så finns det väl ganska säker metod där köparen skickar pengarna till blocket först, blocket håller i pengarna tills köparen säger att han fått bilen och allting stämmer, då får säljaren pengarna direkt på kontot

Internetgirot heter den, nackdelen är att den kostar en viss summa och att pengarna inte överförs direkt.

Xtravagant 1337
23 augusti 2009 · 1 343 Inlägg

Adde666 skrev:
postväxel/bankväxel är pappersbit som är utfärdad av banken. du kan ringa till dem o få den kollad.
men risken finns ju att ägaren spärrar den innan du har hämtat ut pengarna

banköverföringar kan man oxå stoppa.

Kontanter e alltid det bästa!!

Postväxel är det absolut bästa..
Ber man köparen skriva en bankväxel i säljarens namn så går den inte att stoppa som det går
om köparen skriver postväxeln i sitt eget namn.

Så om någon ska köpa så se till att han skriver postväxeln i säljarens namn så är det inga problem.

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
volvoentusiasten
23 augusti 2009 · 4 005 Inlägg

Ja, postväxel/bankväxel är riktigt smidigt.

Är man osäker så kan man ju bara gå ner till valfritt bankkontor och göra överföringen direkt.

Audi_powah
23 augusti 2009 · 1 515 Inlägg

Bjork skrev:

Adde666 skrev:
Kontanter e alltid det bästa!!

Är du dum? säljer man en bil för säg 150 000kr vill man inte ha cash, inte jag iaf.
Jag sålde min förra veckan och fick en postväxel, hur kan man ens fejka en sån?
Går väl men så länge du har underskrift på den från köparen + personnr så..

Står ju tele.nr på den som man kan ringa om man är osäker.

- ALLT kan fejkas, bara man gör det på rätt sätt.

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"
Mitsubishi Evolution V "DEAMON" (1998)
BMW M3 E46 "Raeder Motorsport" (2001)
Niklas1987 NO
23 augusti 2009 · 2 182 Inlägg

Beror lite på vilka summor vi talar om här 0-20 000:- så föredrar jag kontant betalning, över det så är det postväxel eller banköverföring, skriver även nästan alltid ett kvitto på bilen som jag säljer, om jag köper en bil ber jag om ett kvitto.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
JonR
23 augusti 2009 · 3 259 Inlägg

Bjork skrev:

Adde666 skrev:
Kontanter e alltid det bästa!!

Är du dum? säljer man en bil för säg 150 000kr vill man inte ha cash, inte jag iaf.
Jag sålde min förra veckan och fick en postväxel, hur kan man ens fejka en sån?
Går väl men så länge du har underskrift på den från köparen + personnr så..

Står ju tele.nr på den som man kan ringa om man är osäker.

Ja ge mig en scanner och photoshop så borde inte det ta längre än 20min att fixa till... Hur kan man lita på en sån är min fråga.. Skulle aldrig falla mig in att ta emot en sån där om man säljer bilen på kvällen tex.. då går det ju inte att ringa nån o kolla upp den..

Tycker nog att man är mer korkad om man tar emot en postväxel på 150.000kr än 150.000kr i kontanter som är ungefär en miljard gånger svårare att förfalska än en postväxel.. Men det är ju min åsikt!smile

MVH/Jon

Senast redigerat av JonR (23 augusti 2009)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
JonR
23 augusti 2009 · 3 259 Inlägg

Och till er som påstår att en banköverföring går att stoppa! Hur i helskotta skulle det gå till?!?!?smile

Om pengarna är överflyttade från ett konto till ett annat så sitter dom ju där! Ingen kan ju röra dom utan ditt godkännande! Så om nån vet nåt som jag inte vet så får dom gärna dela med sig men jag påstår iaf att det är helt omöjligt att ta tillbaka pengar som man fört över till nåns konto!

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Rock-Star
23 augusti 2009 · 2 982 Inlägg

sålde min bil i veckan, köparen förde över pengarna till mitt bankkonto. vi kollade självklart att vi båda hade samma bank. (vi var typ 5pers medans köparens stod ensam)
därefter skrev köparen på ägarbytet och postade det i lådan utanför huset.
fungerade hur bra som helst.
satte hemma hos mig i köket och gjorde affären.
beloppet låg på ca 80k

Senast redigerat av Residence (23 augusti 2009)

Mitsubishi3000GT
23 augusti 2009 · 224 Inlägg

Betalar alltid mina grejor via banköverföring om det gäller större summor.
Bara att ta med den lille dosan från swedbank, logga in på banken och överföra till säljarens konto.

Smdigit snabbt och enkelt. Kan ju inte gå fel

Ge fan i TexasBoB!
Mitsubishi 3000GT "3000GTS" (1992)
Groban
23 augusti 2009 · 59 Inlägg

betalade för Aeron med banköverföring..Gick hur smidigt som helst..Visade även säljaren på datorn att pengarna överförts..samt att jag mailade en "print screen" på överföringen... Kan absolut inte gå fel.

Saab 9-3 (2000)
te_wik Forummoderator
23 augusti 2009 · 12 813 Inlägg

Residence skrev:
sålde min bil i veckan, köparen förde över pengarna till mitt bankkonto. vi kollade självklart att vi båda hade samma bank. (vi var typ 5pers medans köparens stod ensam)
därefter skrev köparen på ägarbytet och postade det i lådan utanför huset.
fungerade hur bra som helst.
satte hemma hos mig i köket och gjorde affären.
beloppet låg på ca 80k

Ja det är ju otroligt viktigt i sammanhanget att ni var 5 pers.....




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Fredrik_Rangert Egenföretagare
23 augusti 2009 · 999 Inlägg

Har man samma bank går pengarna över direkt.

Bjork OEM <3
23 augusti 2009 · 6 957 Inlägg

JonR skrev:

Bjork skrev:

Adde666 skrev:
Kontanter e alltid det bästa!!

Är du dum? säljer man en bil för säg 150 000kr vill man inte ha cash, inte jag iaf.
Jag sålde min förra veckan och fick en postväxel, hur kan man ens fejka en sån?
Går väl men så länge du har underskrift på den från köparen + personnr så..

Står ju tele.nr på den som man kan ringa om man är osäker.

Ja ge mig en scanner och photoshop så borde inte det ta längre än 20min att fixa till... Hur kan man lita på en sån är min fråga.. Skulle aldrig falla mig in att ta emot en sån där om man säljer bilen på kvällen tex.. då går det ju inte att ringa nån o kolla upp den..

Tycker nog att man är mer korkad om man tar emot en postväxel på 150.000kr än 150.000kr i kontanter som är ungefär en miljard gånger svårare att förfalska än en postväxel.. Men det är ju min åsikt!smile

MVH/Jon

Tur att jag tog emot min växel när det var ljust då wink

Jag har alltid handlat med postväxel, samt fått betalt med dom..funkar smidigt.
Annars kan man ju ta med Laptopen och mobilt bredband och föra över pengar på plats
om man inte har tele.bank

Ang. förfalskning av post.vxl så tkr jag sällan hör ngt om detta, eller?

OEM <3
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang