Köp av Kondensator

fimpen007
21 augusti 2009 · 135 Inlägg

Hejsan !
Har förstått att jag behöver en koding på 1.0 F
Blir det bättre med en på 2.0 F ?
tacksam för svar....smile

Toyota corolla "Hb" (1998)
Drönirettab
21 augusti 2009 · 21 761 Inlägg

En större konding kan ge ifrån sig ström under längre tid än en mindre konding kan, på så sätt är det bättre med 2.0 F. Däremot kan en större konding vara "långsammare" på att ge ifrån sig strömmen än en mindre konding är, fast det beror på den inre ressistansen hos kondingen. smile

Har du problem med blinkande lampor i bilen?

Senast redigerat av Drönirettab (21 augusti 2009)

fimpen007
21 augusti 2009 · 135 Inlägg

Hej !
Ja det kann man seja hmm

Toyota corolla "Hb" (1998)
BJonsson
21 augusti 2009 · 4 074 Inlägg

Då tycker jag du ska strunta i kondingen och köpa dig ett till batteri i stället!
konding är en nödlösning om ens det.. så satsa på ett batteri i stället blir kanon

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
fimpen007
21 augusti 2009 · 135 Inlägg

fimpen 007 skrev:
Hej !
Ja det kann man seja hmm

Köpte Nya kablar 21 kvadrat  men blev inte bättre mad
stereon går till 40.vol    börjar blinka ute/inne vid 17-18.vol ????

Toyota corolla "Hb" (1998)
fimpen007
21 augusti 2009 · 135 Inlägg

Räcker det inte med att köpa ett nytt bättre batteri till original platsen ?

Toyota corolla "Hb" (1998)
BJonsson
21 augusti 2009 · 4 074 Inlägg

vad har du för steg du ska ha ström till?
ett batteri extra gör garanterat susen

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
Louksor
21 augusti 2009 · 1 915 Inlägg

Vad har du för steg ? 21mm2 kablar låter klent..
Se över jordpunkten oxå...
Sen så skippa konding och köp ett extra batteri istället.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
fimpen007
21 augusti 2009 · 135 Inlägg

Har ett Pioneer steg som lämnar 760 watt mono.
MDS 12" X-max bas i originallåda...800 watt

Toyota corolla "Hb" (1998)
Drönirettab
21 augusti 2009 · 21 761 Inlägg

fimpen007 skrev:
Hej !
Ja det kann man seja hmm

Många köper en konding så fort det börjar blinka i bilens lampor, utan att ens försöka kolla efter så att både batteri+generator med tillhörande kablar är i bra skick. Om tex batterijordkabeln har dålig kontakt med karossen så blinkar lamporna fastän batteriet+generatorn kanske egentligen skulle orka med att försörja anläggningen. smile

Har du kollat så att batteriet är i bra skick och att generatorn laddar som den ska?
Har du även kollat batterijordkablar och generatorns kablar så att de har bra kontakt?
Vilket steg och vilka basar (modellnamn) har du?

Jaha, du har MDS X-max. Men vilket modellnamn är det på monosteget?

Senast redigerat av Drönirettab (21 augusti 2009)

fimpen007
21 augusti 2009 · 135 Inlägg

Det är GM-5200T

Toyota corolla "Hb" (1998)
fimpen007
21 augusti 2009 · 135 Inlägg

Enligt där jag köpte 21mm2 kablarna så skulle det räcka till ?

Toyota corolla "Hb" (1998)
Drönirettab
21 augusti 2009 · 21 761 Inlägg

Det första man konstatera är att basen har 4 Ohms impedans, då kan steget ge ut 380 WRMS i bryggkopplat läge. Du behöver varken konding eller extra batteri, det är antingen dålig kontakt i strömförsörjningskablarna eller så har du dåligt laddat/dåligt batteri och klen generator av någon anledning.

Jag tycker att du bör se över batterijordkablarna/flätorna och vid behov slipa plåtrent där de sitter fast, sedan kan du gärna byta ut dem till lite grövre eftersom just jordförbindelsen hos en del bilar kan vara dåligt dimensionerad. Generatorns laddspänning bör kollas upp så att det inte ligger på tex 13,5 V eller så.

Om batteriet är gammalt eller i dåligt skick så är det bäst att byta ut det, ifall det bara är dåligt laddat så sätter du det på laddning med en batteriladdare.

Hur stort batteri har du, 60-65 Ah?
Hur gammalt är det ungefär?

21 mm2 kabel räcker utan problem till detta steg.

Senast redigerat av Drönirettab (21 augusti 2009)

fimpen007
21 augusti 2009 · 135 Inlägg

skulle tro att det är 45-50 Ah
ca: 4-5 år gammalt

Toyota corolla "Hb" (1998)
fimpen007
21 augusti 2009 · 135 Inlägg

Tack så länge.....
åter kommer imorgon !

Toyota corolla "Hb" (1998)
Drönirettab
22 augusti 2009 · 21 761 Inlägg

Jag kikade i batteritabeller hos Tudor och såg vad 1,6 liters Corolla-98 kunde ha för batteri, där rekommenderade de bla 68 Ah batteri och det är 277 mm långt. Då innebär det att du rimligtvis kan sätta 70-75 Ah batteri på hyllan.

Ett batteri som är 4-5 år gammalt kan vara slitet, speciellt om det har blivit urladdat några gånger. Det måste nödvändigtvis inte vara dåligt (har ett batteri som blir 13 år nu i höst), men man får vara beredd på att det är på det viset.

Ifall du har råd så byt ut ditt batteri till ett större, gärna så stort som ryms på batterihyllan. Men oavsett om du köper nytt batteri eller inte så bör du gå igenom de saker som jag skrev, dvs batterijordkablar och generatorn+tillhörande kablar. Är det exempelvis dålig kontakt i batterijordkablarna så hjälper det ju inte med större batteri eftersom strömmen stryps redan någon decimeter från batteriet. smile

busfabror www.ljudbyggaren.se
22 augusti 2009 · 504 Inlägg

Jag lägger min röst på ett nytt batteri, gärna med lite mera pulver än det du har idag....

Mvh

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se
Varnberg
22 augusti 2009 · 48 Inlägg

Hur vet man villka batterier sin bil klarar av? Själv har jag en Saab 9-3 2.0T -01. Har ingen koll på hur gammalt/nytt mitt batteri är. Vad rekommenderar ni för batteri till min bil? Villka märken är bra? Har sett dessa som säljs på BRL Banner någonting. Dessa är rätt så dyra men kanske skit bra.

Drönirettab
22 augusti 2009 · 21 761 Inlägg

Ett sätt är att mäta på batterihyllan hur långt och högt det kan vara utan att det tar i någonstans med ovansidan på polerna, bredden på batteriet brukar ofta vara ganska lika på batterier i storleksklassen 50-100 Ah så det behöver man egentligen inte mäta upp.

Det man får tänka på är hur det ser ut med fastsättningsklackarna på batteriets långsida/kortsida, annars kanske det inte går att använda den ordinarie spännanordningen på det nya batteriet. Även polernas placering, dvs på vilken sida av batteriet som plus/minus sitter, får kollas upp så att man slipper dra om batterikablarna.

Fast om man nu ändå håller på att fixa med diverse strömkablar i motorrummet så spelar det kanske inte så stor roll på vilken sida som polerna sitter, det går ju att göra nya kablar som fungerar till det nya batteriet. Även fastsättningen av batteriet kan i vissa fall göras om, då slipper man bekymret med att hitta rätt fastsättningsklackar. smile

Har du en massa bilstereo?
I så fall, brukar du stå med motorn avslagen när du spelar eller har du i princip alltid motorn igång?

Banner Running Bull är bra batterier som används till bilstereo utan problem.

Varnberg
22 augusti 2009 · 48 Inlägg

Har väl vanligtvis alltid motorn igång. Men visst händer ju att man vill spela lite utan motorn igång också. Senast jag höll på och grejja med steget inställningar osv laddade batteriet ur. Fast skulle nog behöva ladda upp det fullt någon gång över natten så det blir max uppladdat. 

Men villka märken är billigast fast fortfarande bra grejjer. Och hur mycket Ah ska man välja. Funderar nämligen på att plocka i ett mono steg senare (när plånboken tillåter) som får driva basen och sen får mitt fyrkanaliga driva fram och baksystem.

Vill gärna inte ha mer än ett batteri.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang