Köp av Kondensator

fimpen007
22 augusti 2009 · 135 Inlägg

Hej igen ! wink
om man köper en Multimeter. hur mäter jag generatorns laddning ?
hur många volt bör batteriet ligga på ? hmm

Toyota corolla "Hb" (1998)
Drönirettab
22 augusti 2009 · 21 761 Inlägg

Varnberg skrev:
Har väl vanligtvis alltid motorn igång. Men visst händer ju att man vill spela lite utan motorn igång också. Senast jag höll på och grejja med steget inställningar osv laddade batteriet ur. Fast skulle nog behöva ladda upp det fullt någon gång över natten så det blir max uppladdat. 

Men villka märken är billigast fast fortfarande bra grejjer. Och hur mycket Ah ska man välja. Funderar nämligen på att plocka i ett mono steg senare (när plånboken tillåter) som får driva basen och sen får mitt fyrkanaliga driva fram och baksystem.

Vill gärna inte ha mer än ett batteri.

Sätt gärna så stort batteri som ryms på hyllan, om hyllan tillåter ett batteri som är 275-280 mm långt så får du plats med ett 70-75 Ah batteri. Bannerbatteriet som BRL har är på 70 Ah, det är 278 mm långt och 190 mm högt. Har du råd så köp gärna det. smile

andreas_gbg_
22 augusti 2009 · 1 634 Inlägg

Tycker du skall börja med att köpa exempelvis ett Bannerbatteri ifrån BRL eller multimedia-import. Kolla om du inte får plats med ett 100Ah batteri. Att köpa ett nytt batteri och koppla ihop med ditt gamla rekommenderas ej då du mest troligen drar ner ditt nya batteri till samma nivå som ditt gamla slitna. Räcker det inte med detta, då köper du ett batteri till wink

Jag har 3st batterier som räcker till 3st DLS A3 + 1st DLS A6. Inga problem med ström. Sen börjar folk gnälla på att generatorn inte orkar ladda fullt, det stämmer, om jag spelar så jäkla högt att stegen drar ut mer än de får laddning hela tiden. Underhållsladdning är ett bra sätt att hålla batterierna fräscha.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00
M5_Sthlm
22 augusti 2009 · 36 Inlägg

Mät direkt på anslutningen så generatorn sen mot jord. Bör ligga runt en 14.5V får inte gå över 15V och inte under 12,80V. Batteriet bör väl ligga runt 13V strax under..(utan belastning)  Vid full belastning kan det gå ner till 12,20V. Under d då räcker det inte till, kommer batteriet vara dött efter ett tag...

BMW E34 M5 (1992)
fimpen007
22 augusti 2009 · 135 Inlägg

Hejsan !
mätte batteriet ligger på 12.58 Volt obelastat !
mätte laddningen på tomgång pendlade mellan 14.20-1430.
räcker detta till hmm

Toyota corolla "Hb" (1998)
Drönirettab
22 augusti 2009 · 21 761 Inlägg

Om batteriet har varit opåverkat i minst 8 timmar eller mer när du mätte spänningen så är 12,58 V relativt hyfsad vilospänning, en laddspänning som är 14,2-14,3 V på tomgången är ganska bra. Frågan är vilken laddspänning det visar när du spelar musik på hög volym och lamporna blinkar en massa, det skulle vara intressant att veta.

Om bilans lampor blinkar mycket fastän spänningen på batteripolerna håller sig på över 13,5 V så ligger felet troligen i dålig kontakt hos batterijordkabeln vid karossen. Gör en sån mätning så får vi se vad det visar. smile

Rickard-v
23 augusti 2009 · 2 665 Inlägg

Som vanligt detta snack, köp batteri istället.

Batteri o konding fyller olika funktioner.

Med ett nytt större batteri få du inte ström snabbare du får ström under längre tid.
Med kondensator så får du mera ström under en kort tid!!!

De kompleterar varann.

Om nu inte konding skulle fylla en funktion då skulle ju inte tillverkarna sätta en kondensator bank i steget. Men det gör de!!!

En jämförelse så ni förstår.
En kille har trimmat sin motor som fan,
o bränsle systemet hinner inte med att leverera soppa på höga varv.

Då säger ni: köp större bensintank
Jag säger: Köp kraftigare soppa pump eller en till. (och större spridare kanske)

Fattar ni??

Senast redigerat av Rickard-v (23 augusti 2009)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
BJonsson
23 augusti 2009 · 4 074 Inlägg

proffesor Rickar-v kanske kan förklara lite mer ingående?
du menar asså att jag i min 855a skulle satsat på en hög med kondingar i stället för 4st Batterier?

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
evilaudio
23 augusti 2009 · 16 195 Inlägg

BJonsson skrev:
proffesor Rickar-v kanske kan förklara lite mer ingående?
du menar asså att jag i min 855a skulle satsat på en hög med kondingar i stället för 4st Batterier?

svar nej!  en konding ger inte mer ström utan levererar den strömen du har lite snabbare... men men kondingen lagrar inte ström på samma sätt som ett batteri.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Drönirettab
23 augusti 2009 · 21 761 Inlägg

I just detta specifika fall rör det sig om ett förhållandevis "klent" steg som trådskaparen har och då är jag rätt säker på att felet inte ligger i att sakerna egentligen drar för mycket ström, felet beror sannolikt på dålig kontakt i kablaget. Det är den biten jag vill få i ordning först av allt innan eventuellt nytt batteri sätts in. smile

Visar det sig att felet helt beror på något annat så får ni väl pika mig för det, men jag vidhåller min åsikt angående felorsaken tills vidare. smile

BJonsson
23 augusti 2009 · 4 074 Inlägg

evilaudio skrev:

BJonsson skrev:
proffesor Rickar-v kanske kan förklara lite mer ingående?
du menar asså att jag i min 855a skulle satsat på en hög med kondingar i stället för 4st Batterier?

svar nej!  en konding ger inte mer ström utan levererar den strömen du har lite snabbare... men men kondingen lagrar inte ström på samma sätt som ett batteri.

de hajja jag väl! smile skulle bara vara lite dryg.. big_smile

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
Lonefox Bad music kills good sound
23 augusti 2009 · 7 241 Inlägg

andreas_gbg_ skrev:
Tycker du skall börja med att köpa exempelvis ett Bannerbatteri ifrån BRL eller multimedia-import. Kolla om du inte får plats med ett 100Ah batteri. Att köpa ett nytt batteri och koppla ihop med ditt gamla rekommenderas ej då du mest troligen drar ner ditt nya batteri till samma nivå som ditt gamla slitna. Räcker det inte med detta, då köper du ett batteri till wink

Jag har 3st batterier som räcker till 3st DLS A3 + 1st DLS A6. Inga problem med ström. Sen börjar folk gnälla på att generatorn inte orkar ladda fullt, det stämmer, om jag spelar så jäkla högt att stegen drar ut mer än de får laddning hela tiden. Underhållsladdning är ett bra sätt att hålla batterierna fräscha.

Mvh Andreas

Än så länge klarar jag mig med ett 84Ah:s fritidsbatteri från TH Petersson till ett Adison LRx 5.1k....men o andra sidan har jag en 143A generator och uppgraderade laddningskablar med wink
Så kort sagt....ser man till att hålla batteriet/batterierna fräscha och laddade (tex. genom underhållsladdning) och ser till att man har en bra och välmående strömförsörjning så klarar man sig med de flesta batterier. Fast AGM rekomenderas.....om man vill vara ännu värre går man på riktiga torrbatterier....kostar multum men lämnar strömmen SNABBARE än tex Stinger/Hollywood.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Drönirettab
23 augusti 2009 · 21 761 Inlägg

Du glömde att nämna din fina laddregulator. winkbig_smile

Lonefox Bad music kills good sound
23 augusti 2009 · 7 241 Inlägg

Rickard-v skrev:
Som vanligt detta snack, köp batteri istället.

Batteri o konding fyller olika funktioner.

Med ett nytt större batteri få du inte ström snabbare du får ström under längre tid.
Med kondensator så får du mera ström under en kort tid!!!

De kompleterar varann.

Om nu inte konding skulle fylla en funktion då skulle ju inte tillverkarna sätta en kondensator bank i steget. Men det gör de!!!

En jämförelse så ni förstår.
En kille har trimmat sin motor som fan,
o bränsle systemet hinner inte med att leverera soppa på höga varv.

Då säger ni: köp större bensintank
Jag säger: Köp kraftigare soppa pump eller en till. (och större spridare kanske)

Fattar ni??

Dock kan man inte jämföra en kondensatorbank i ett steg uppbyggt av många små kondensatorer vars uppgift är att hinna med att leverera ström till transistorerna då dessa slår om...
Men visst hjälper det till... Dock gör det större skillnad i mellanregister och diskantområdena då det är fler svängningar inom dessa områden än basområdet då detta område har långsamma strömuttag iom långsamma svängningar. (Tack Göran och Tommy för lektionen vid förra STORA tråden kring detta ämne)

Drönirettab skrev:
Du glömde att nämna din fina laddregulator. winkbig_smile

Ja f´låt då...
14.8V regulator från Yourex.se big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Varnberg
23 augusti 2009 · 48 Inlägg

Om vi skiter i om det är bra med kondning eller inte.

Så nu till frågan. På min kondning finns det en voltmätare. Kollar man på den efter ett visst antal timmar så står den på ca 12,4-12,5 när bilen är avslagen. Sen drar jag på bilen och den går upp till 14,3-14,5. Och efter det drar jag på utav helvete med stereon. Då sjunker voltmätaren ner till kanske 13,5 och kanske lite under det.

Detta är helt ok antar jag? Duger detta som mätning, eller är det bättre att mäta på batteriet och generatorn?

Kan säga att det blinkar fortfarande lite i instrumentpanelen när jag spelar riktigt krävande baslåtar väldigt högt. Kan det vara jorden som spökar för mig då? Jag borrade ett hål i karrossen och skruvade fast jorden i.

Lonefox Bad music kills good sound
23 augusti 2009 · 7 241 Inlägg

Varnberg skrev:
Om vi skiter i om det är bra med kondning eller inte.

Så nu till frågan. På min kondning finns det en voltmätare. Kollar man på den efter ett visst antal timmar så står den på ca 12,4-12,5 när bilen är avslagen. Sen drar jag på bilen och den går upp till 14,3-14,5. Och efter det drar jag på utav helvete med stereon. Då sjunker voltmätaren ner till kanske 13,5 och kanske lite under det.

Detta är helt ok antar jag? Duger detta som mätning, eller är det bättre att mäta på batteriet och generatorn?

Kan säga att det blinkar fortfarande lite i instrumentpanelen när jag spelar riktigt krävande baslåtar väldigt högt. Kan det vara jorden som spökar för mig då? Jag borrade ett hål i karrossen och skruvade fast jorden i.

Inga alarmerande siffror. Rätt normala.....men inte tillräckligt bra i mina ögon wink
Som påpekats....hur mår resten av elsystemet?
Kablarna mellan batteri o generator tex....har de bra kontakt hela vägen och mår de bra? Likaså mellan batteri o resten av bilen...
Mår batteriet bra?

smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Varnberg
23 augusti 2009 · 48 Inlägg

Kommer nog trycka i ett ytterligare steg någon gång i framtiden och då byter jag batteriet till något värre samtidigt. Så knäckande summor bara hehe. Nya stömkablar måste dras också, helst 50mm om jag fattat det rätt, kanske går med någon storlek mindre?

Men som du skrev inga alarmerande siffror. Då får det vara så länge, tills dom andra grejjerna är på plats. Blir det inte bra med batteri, så får jag börja felsöka dom andra prylarna.

Senast redigerat av Varnberg (23 augusti 2009)

Drönirettab
23 augusti 2009 · 21 761 Inlägg

Jag håller med Lonefox, om spänningen vid slutsteget/kondingen bara sjunker ner till ca 13,5 V när du "drar på utav helvete" så är det inga katastrofala siffror. smile

Det som alltid gäller är ju att alla strömförsörjningskablar ska vara i bra skick och ha bra kontakt, sedan kan man fundera på en uppgradering av batteriet/generatorn eller kanske extra batteri om det visar sig att spänningen inte kan hållas på stabil nivå.

M5_Sthlm
24 augusti 2009 · 36 Inlägg

Låter som bra värden.. Kolla oxid på kontakterna ifall det fortfarande blinkar. Lossa jordflätan och gör rent samt orsta lite så att d inte är massa skit mellan flätan och chassi..

BMW E34 M5 (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang