3077
Sök

Vad drar en saab 900 2.0 turbo i bränsle?

gillar en riktig burnout
1 174 Inlägg
23 augusti 2009
Trådstartare
Har funderingar på att köpa en sån,men undrar vad en sån ligger på i snitt?? Vet att det beror ju helt på hur man kör men säg att man kör lite halvvilt:cool:

Fd Bannad
657 Inlägg
23 augusti 2009
kompisen snittar runt 1 liter milen (inte under) och då kör han lite småcrazy, tänk en 15 åring på moped (gas,broms,gas,broms osv) , runt 0,8-0,9 körning E4 80 km/h.

Går enligt min erfarenhet väldigt bra för att vara 185 hästar.

Vet inte om det här är relevant för tråden heller, men den klev just för ett tag sen över 25 000 mil, och igår tappade han 3an och 4an på växellådan, varningstecken för miltal?

Märkesbög

gillar en riktig burnout
1 174 Inlägg
23 augusti 2009
Trådstartare
ok bra då vet jag räknar runt litern då...hur är bilen för övrigt?aldrig haft saab så jag vet inget om dom.

Fd Bannad
657 Inlägg
23 augusti 2009
turbonova skrev:
ok bra då vet jag räknar runt litern då...hur är bilen för övrigt?aldrig haft saab så jag vet inget om dom.

Mina erfarenheter av bilen är ganska bra iaf, Toppar ca 210 mätarfart, bekväm att åka i, och i alla fall i den saaben, väldigt bra originalljud. Låter ganska tråkigt dock, men det är ju lätt åtgärdat och då får man ju ett par pållar till på köpet.

Har itne kört han själv än då mitt körkort tog längre tid än planerat, men det verkar vara en helschysst bil. lätt för att rosta dock.

Tycker den har anlag för att svaja och kränga lite för mycket, men det är troligen på grund av 25 000 mil gamla stötdämpare, fjädringar, bussningar osv, men har hört ryktesvägen att dom inte är så bra original heller. Coilovers kanske vore en ide, bara att leva på korv och makaroner ett tag...

finns dessutom gott om uppgraderingsturbos och sådant till dem, så 300 hästar ska inte vara nå större problem. Vill man ha mer måste man kanske börja riva motorn och ha sig, men det låter vi någon mer rutinerad SAAB snubbe prata om.

Hoppas det jag kan bidra var till någon nytta, men det finns nog många här på forumet som sitter på mer saab 900 info än vad jag gör:)

Märkesbög

1 062 Inlägg
23 augusti 2009
Hedning skrev:
Mina erfarenheter av bilen är ganska bra iaf, Toppar ca 210 mätarfart,

Nåt måste helt klart vara fel på den bilen om den bara gör 210km/h.

M.V.H.

gillar en riktig burnout
1 174 Inlägg
23 augusti 2009
Trådstartare
Hedning skrev:
turbonova skrev:

Mina erfarenheter av bilen är ganska bra iaf, Toppar ca 210 mätarfart, bekväm att åka i, och i alla fall i den saaben, väldigt bra originalljud. Låter ganska tråkigt dock, men det är ju lätt åtgärdat och då får man ju ett par pållar till på köpet.

Har itne kört han själv än då mitt körkort tog längre tid än planerat, men det verkar vara en helschysst bil. lätt för att rosta dock.

Tycker den har anlag för att svaja och kränga lite för mycket, men det är troligen på grund av 25 000 mil gamla stötdämpare, fjädringar, bussningar osv, men har hört ryktesvägen att dom inte är så bra original heller. Coilovers kanske vore en ide, bara att leva på korv och makaroner ett tag...

finns dessutom gott om uppgraderingsturbos och sådant till dem, så 300 hästar ska inte vara nå större problem. Vill man ha mer måste man kanske börja riva motorn och ha sig, men det låter vi någon mer rutinerad SAAB snubbe prata om.

Hoppas det jag kan bidra var till någon nytta, men det finns nog många här på forumet som sitter på mer saab 900 info än vad jag gör:)

kanon då har jag lite mer kött på benen...nån som har nått mer att tillägga??

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
23 augusti 2009
Akta för lådor,kopplingar och acpumparna!

Acpumpen på brorsan ( Puppee ) la och slog emot något.

Sen finns de kamkedja på dom , som ligger i rätt höga summor att fixa. OM jag nt har fel skals detta bytas vid 12 000 mil och 25 000 mil!

Annars ligger den runt 0.8 - 1.2 L/milen allt handlar om hur tung höger fort du har! smile
Senast redigerat av Memme (23 augusti 2009)

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

Saaboholic
3 129 Inlägg
23 augusti 2009
Min som är trimmad ligger på 0.9l/mil i 125-130km/h på motorväg eller liknande, och 0.8 om man håller ca 80km/h på 70väg..

Inne i stan snittar jag runt 1-1.2 beroende på hur jag kör, och om jag kör som en idiot så kommer jag upp till 1.3.

"Liberty of thought is the life of the soul"

1 019 Inlägg
23 augusti 2009
Memme skrev:
Sen finns de kamkedja på dom , som ligger i rätt höga summor att fixa. OM jag nt har fel skals detta bytas vid 12 000 mil och 25 000 mil!

Det stämmer inte. Det finns inget givet miltal när kamkedjan skall bytas utan den byts när den behövs.

gillar en riktig burnout
1 174 Inlägg
23 augusti 2009
Trådstartare
hedley-vad ligger din på för effekt????vad har du gjort?

garfield-när vet man när det är dax då??

Fd Bannad
657 Inlägg
23 augusti 2009
AndreasPlars skrev:
Hedning skrev:

M.V.H.

eller så var det inte nerförsbacke som när alla andra uppger toppfart? 185 hästar, ingen raketmotor!

Märkesbög

Gorgilus addictus
4 773 Inlägg
23 augusti 2009
turbonova skrev:
hedley-vad ligger din på för effekt????vad har du gjort?

garfield-när vet man när det är dax då??

Det känner man rätt lätt på kedjespännare.
Och även när det börjar rassla lite om kedjan.
Går inte att missa...
Senast redigerat av THEBADGUY (23 augusti 2009)

Allt för den där jävla hatten!

1 036 Inlägg
23 augusti 2009
hedley skrev:
Min som är trimmad ligger på 0.9l/mil i 125-130km/h på motorväg eller liknande, och 0.8 om man håller ca 80km/h på 70väg..

Inne i stan snittar jag runt 1-1.2 beroende på hur jag kör, och om jag kör som en idiot så kommer jag upp till 1.3.

Har likadana siffror på min, med steg 3 smile
Kört 0.77 landsväg Halmstad- norrköping

Hjultomte
1 500 Inlägg
23 augusti 2009
Min 900a i 70 drar ca 0.7 o lugnt i 110 på e22 ligger runt 0.8-0.9 beroende på vädert smile min vet jag inte när den släpper i toppen men 230 mätarfart Plan mark e absolut inget omöjligt smile

dock larmar man lite o buskör så räkna 1.1-1.2 smile dock allt e relativt. Komfort finns där i bilarna och bra sikt överallt tycker jag. o som sagt Acn verkar ge upp rätt lätt. o kör man som folk kanske lite värre så håller lådorna o kopplingarna rätt bra faktiskt. Bara använd huvudet.

Trimma dom är lätt med evetuellt pys trim eller om du går lite värre så ett chip o annat gottis är inte allt för dyrt om man ska stressa upp dom lite mer.
Angående hög fart o så med bilarna så sänkning eller styvare fjädrar e och rekommendera då dom är väldigt svajiga när man kör allt för fort. Smällde på ett par 225/35/18 o märkte då också en jäääkla skillnad i högre farter. mycket mysigare o köra big_smile.

Summering från mig då:
Det är en bra och hyffsat billig bil att äga. Kraft finns så det räcker men trimmas väldigt lätt för små slantar. Reservdelar e inte blodigt dyra men den har ju sina små saker som inte är allt för kul o varken köpa eller byta. Kör man bara med någorlunda vett så håller den i ur o skur. Hyffsat bra vinterbil o bara ploga sig fram med sålänge turbon INTE laddar xD då får man gott om problem.

Hoppas nått av det ja skrev hjälper dig på traven

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

2 656 Inlägg
23 augusti 2009
Mangisen skrev:
hedley skrev:

Har likadana siffror på min, med steg 3 smile
Kört 0.77 landsväg Halmstad- norrköping

sluta nu lita inte på en halmstad bo big_smile köp en bmw big_smile :p

336 Inlägg
23 augusti 2009
min 9-3 som är trimmad drar landsväg ca 0.7. bla 1.1-1.2.

volvo 740:)

R1 driver!
5 128 Inlägg
23 augusti 2009
När jag har snålkört riktigt hårt långa sträckor så snittar jag 0,77l/mil knappt, annars ligger den runt 0.8-0.9 normal körning. Och min är steg 1 chippad med då! Och det med att tappa 3an och 4an vid 25k mil är nog bara tillfällighet, min har gått 33xxx mil och har bara lite problem med att länkaget börjar bli slappt. Och det är en ganska pigg och rolig bil i övrigt, och jag fick upp min i 230km/h i mätarfart (vet inte hur mycket den tappar där uppe i exakthet, men i 130 så slår den på 1-1,5km/h). Så jag hade satsat på den om jag va du! smile

gillar en riktig burnout
1 174 Inlägg
23 augusti 2009
Trådstartare
info om bilen:

år-runt 95
rostfri då den är import
saknar instrumentbräda,avgas,fram kofongare
9-3 bagaglucka
grönmetallic

pris 3000:- det kan väl inte vara farligt eller

508 Inlägg
23 augusti 2009
hedley skrev:
och 0.8 om man håller ca 80km/h på 70väg.. .

hahaha vad drar den om du kör 80km/h på en 50väg eller 90väg då?big_smile

lite tråkigt just nu hehe

1 062 Inlägg
23 augusti 2009
Hedning skrev:
AndreasPlars skrev:
Hedning skrev:

M.V.H.

eller så var det inte nerförsbacke som när alla andra uppger toppfart? 185 hästar, ingen raketmotor!

Men hallå... Det ÄR 185hk i den. MINST. I vanlig Saabanda är effekten nästan alltid underdriven.
Den ska göra 230 eller omdet tom var 235km/h enligt fabriksupgifterna och det gör den definitivt. Karossen har ganska lågt luftmotstånd, det är ingen fyrkantig trött omodern Volvo 740turbo vi pratar om.
Tom gamla 9000CC turbo -85---> med 175hk gör 220+ som de skrev på den tiden.  Och 900 2,3i ska göra 210km/h med sina 150hk

M.V.H.

Sök