10", 12" eller mer"

redlable
14 mars 2005 · 52 Inlägg

10", 12" eller mer" vad är bäst? Vanligtvis blir svaret 12" eller mer" är det verkligen så? Köper man inte 12" och uppåt för att d ska låta fett för dom som är utanför bilen? Är det inte bättre med 1-2 10" basar så man får ett cleant snärt ljud ist. Skulle va kul med lite seriösa o billiga förslag...

sebbeh83
14 mars 2005 · 76 Inlägg

10" e bättre iaf va ja har hört.
Då får man iaf mer cleant ljud.

Daniel
14 mars 2005 · 671 Inlägg

Om man generalliserar lite så ger större högtalare lägre i frekvens men är svårare att kontrollera.
Alltså vill man ha så små högtalare som möjligt, allt annat är bling bling. Själv nöjer jag mig med 8" men då använder jag inte stereon för att skrämma älg utan för att lyssna på musik i lagom volym när jag åker.

redlable
14 mars 2005 · 52 Inlägg

Tror ändå de blir 2st 10" och 2st 6x9" för mig i sommmar. Känns som inte basen springer iväg då, å misshandlar musiken! som man lyssnar på.

ECO_Astra
14 mars 2005 · 173 Inlägg

Beror på lite vad man Lyssnar på för musik själv blir de rätt mycke AC/DC och ibland känner man för lite Prodigy å då måste ja säga att 12" låter grymt skööööönt smile

Toyota Supra mk4 "2JZ E85" (1996)
Th0b Th0b
14 mars 2005 · 7 Inlägg

jag lirar med 2st 15"

Karlzzon The One Evolution
14 mars 2005 · 1 627 Inlägg

3 10or

Fäll ner pungen och landa
chrizz Administratör
14 mars 2005 · 11 783 Inlägg

ECO_Astra skrev:
Beror på lite vad man Lyssnar på för musik själv blir de rätt mycke AC/DC och ibland känner man för lite Prodigy å då måste ja säga att 12" låter grymt skööööönt smile

Bra musiksmak! Det där med AC/DC alltså smile

Ac/dc låter fint i min dls ur10 smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
redlable
14 mars 2005 · 52 Inlägg

Th0b skrev:
jag lirar med 2st 15"

Hur har du löst detta då? kör du med öppen baklucka då lr? för att lindra ljudet smile har själv suttit i en bil med 2st 15" å jag gick snabbt ut i bilen, basen blev så missbildad hmm

Theo
14 mars 2005 · 859 Inlägg

redlable skrev:
Tror ändå de blir 2st 10" och 2st 6x9" för mig i sommmar. Känns som inte basen springer iväg då, å misshandlar musiken! som man lyssnar på.

¨
6x9or om något misshandlar musiken...

Mitt systemförslag för nybörjare är:

Skaplig Cd spelare.

Ett 4kanalssteg.

Ett vettigt 6,5" kit

En 10 eller 12" bas.

Går att få väldigt bra ljud för vettiga pengar!


Lycka till grabbar!

/Theo

redlable
14 mars 2005 · 52 Inlägg

ECO_Astra skrev:
själv blir de rätt mycke AC/DC

Alla skivorna står i hyllan mellan "1973-2000-talet" smile

[EDIT]

Theo skrev:
6x9or om något misshandlar musiken...

va isf grundar du de på? skulle va kul o veta.

Senast redigerat av redlable (14 mars 2005)

chrizz Administratör
14 mars 2005 · 11 783 Inlägg

redlable skrev:

ECO_Astra skrev:
själv blir de rätt mycke AC/DC

Alla skivorna står i hyllan mellan "1973-2000-talet" smile

[EDIT]

Theo skrev:
6x9or om något misshandlar musiken...

va isf grundar du de på? skulle va kul o veta.

Jag gissar på att han menar att de förstör ljudbilden iom att det finns diskant bak.

Personligen gillar jag att det finns diskant bak, men jag ställer in mitt ljud så ljudet bakifrån hörs, men inte märks, om ni förstår den fina skillnaden smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Theo
14 mars 2005 · 859 Inlägg

redlable skrev:

ECO_Astra skrev:
själv blir de rätt mycke AC/DC

Alla skivorna står i hyllan mellan "1973-2000-talet" smile

[EDIT]

Theo skrev:
6x9or om något misshandlar musiken...

va isf grundar du de på? skulle va kul o veta.

Jo, det grunadar jag dels på det chrizz sa och dels på att nästan alla 6x9or på marknaden har väldigt dåliga filter och diskant/mellanregister vilket får dom att låta som en transistorradio i jämförelse med skapliga till jättebra framsystem. Jag tillhör iaf. dom som inte gillar detta. Men visst, allt e ju en smaksak...

MVH Theo

bjornee Camaro owner
14 mars 2005 · 18 Inlägg

Theo skrev:

redlable skrev:

ECO_Astra skrev:
själv blir de rätt mycke AC/DC

Alla skivorna står i hyllan mellan "1973-2000-talet" smile

[EDIT]

Theo skrev:
6x9or om något misshandlar musiken...

va isf grundar du de på? skulle va kul o veta.

Jo, det grunadar jag dels på det chrizz sa och dels på att nästan alla 6x9or på marknaden har väldigt dåliga filter och diskant/mellanregister vilket får dom att låta som en transistorradio i jämförelse med skapliga till jättebra framsystem. Jag tillhör iaf. dom som inte gillar detta. Men visst, allt e ju en smaksak...

MVH Theo

Mina rockford 6*9or låter skitbra tycker jag smile men ja e ju inte riktigt sån audiofil som du smile

MrInfinity Pulverlackerare/Taxichaffuör
15 mars 2005 · 455 Inlägg

Jag kör med 2st 6*9:or och en 10" baslåda, det låter tillräckligt och då lyssnar jag på allt möjligt!

redlable
15 mars 2005 · 52 Inlägg

hanzzaq skrev:
Jag kör med 2st 6*9:or och en 10" baslåda, det låter tillräckligt och då lyssnar jag på allt möjligt!

Jo de är som jag kör nu. funkar bra för mig med fast hade tänkt gå ett steg längre smile

MRvolvo
15 mars 2005 · 33 Inlägg

vill du ha bra ljud ska du ha många små basar typ 8or dom e d bra fart på.. men 10" blir ju lite roligare å har 4 st mds g-25 i min bil d ger bra å rent ljud mot g-30 ja hade innan tongue så 10" e d ja rekomendera

Fiesta_Power
15 mars 2005 · 120 Inlägg

det beror på om man vill ha djupbas eller snärtbas! snärtbas får man ju med måga små..tex. 8:or...en smaksak helt enkelt!!!smile

BMW 330i (2001)
chrizz Administratör
15 mars 2005 · 11 783 Inlägg

:o <- hatar den smileyn och att den blir så när man ska skriva "8 : or" t.ex. (utan mellanslag) ... som en notering bara wink

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
redlable
15 mars 2005 · 52 Inlägg

chrizz: vem gör inte de smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang