10", 12" eller mer"

Theo
5 april 2005 · 859 Inlägg

CoreX skrev:
Jag kör med en 12:a och 2st 10:or.. då får man trycker och 12:an hjälper till med den lite djupare basen.. Och 12:an kör jag givetvis inte fullt ut..

Ja udda systemlösningar verkar ju inte ovanliga här på garaget:-)

Men iof. Hur kul vore det om alla körde med ett 6,5"kit en 4kanalare och en 10 eller 12" bas? Måånga skulle få ett bättre ljud med men.

;-)

Skyracer Skyracer
6 april 2005 · 917 Inlägg

Har numera 2 st 12" och 2 st 10" och 6 st 6.5" kit för att täcka upp allt. Blir kanon vill jag lova! big_smile

/Håkan

http://www.untz.tv
www.skyline.se // www.skyracer.se // www.djskyracer.se
Mekonomen Värmdö
Sponsorer 2012: Superior Imports | RaidoPower | J-Spec | PBZ | TWS | Mekonomen | Samglas Värmdö
Toyota AE86 Sprinter Trueno "GT Apex - Panda - Initial D" (1986)
Toyota GR86 (2022)
apoteket00 trucken
6 april 2005 · 563 Inlägg

1.gör som proffsen : ha en rejäl mid bas i dörren denna står för det mesta i punchen 6,5 då eller om du kan en 8a +kanske ett kit på panelen.
baslådan görs efter musik stil o bil och givetvis av basens paramertar.
2. köp rätt grejjor dls spelar skit bra har fint ljud och avvägd diskent allt ifrån va mds har som skrikare själv har jag reference serien kanon!!

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)
Germax
6 april 2005 · 12 086 Inlägg

Jag o en kompis installera en MDS Fanantic 12" med en basreflexlåda på 30 liter i en Nissan 200SX igår, och basen som utvecklades var ENORM..
Mitt påstående är.. vill man ha bas att lyssna på spara pengar och köp en 8" som spelar bra. Allt över det är ju bara för dte är tufft att basa som en jävla tok.. men dte är ju så dte ska va!smile

Funderar på att köpa hem Audiobahn AWT12X från staterna.
När man läser dess data så verkar det va en superbas. 2000 WRMS och känslighet på 96.4 db!!

Det finns ingen här om har erfarenhet av den basen?

Theo
6 april 2005 · 859 Inlägg

Fkoff skrev:
Jag o en kompis installera en MDS Fanantic 12" med en basreflexlåda på 30 liter i en Nissan 200SX igår, och basen som utvecklades var ENORM..
Mitt påstående är.. vill man ha bas att lyssna på spara pengar och köp en 8" som spelar bra. Allt över det är ju bara för dte är tufft att basa som en jävla tok.. men dte är ju så dte ska va!smile

Funderar på att köpa hem Audiobahn AWT12X från staterna.
När man läser dess data så verkar det va en superbas. 2000 WRMS och känslighet på 96.4 db!!

Det finns ingen här om har erfarenhet av den basen?

10 och 12" är inte alls bara för "dom som vill basa som tokar", utan fungerar mycket bra till fint ljud, varför använder annars ca. 90% av de som tävlar i billjud just 10 och 12" basar ?

Jag har ingen erfarenhet av audiobahn, men mycket effekt lär ju behövas ändå.

apoteket00 trucken
6 april 2005 · 563 Inlägg

storlek bildar tryck ibilen skall man ha välljud rkomenderar jag slutet

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)
Germax
6 april 2005 · 12 086 Inlägg

Theo skrev:

Fkoff skrev:
Jag o en kompis installera en MDS Fanantic 12" med en basreflexlåda på 30 liter i en Nissan 200SX igår, och basen som utvecklades var ENORM..
Mitt påstående är.. vill man ha bas att lyssna på spara pengar och köp en 8" som spelar bra. Allt över det är ju bara för dte är tufft att basa som en jävla tok.. men dte är ju så dte ska va!smile

Funderar på att köpa hem Audiobahn AWT12X från staterna.
När man läser dess data så verkar det va en superbas. 2000 WRMS och känslighet på 96.4 db!!

Det finns ingen här om har erfarenhet av den basen?

10 och 12" är inte alls bara för "dom som vill basa som tokar", utan fungerar mycket bra till fint ljud, varför använder annars ca. 90% av de som tävlar i billjud just 10 och 12" basar ?

Jag har ingen erfarenhet av audiobahn, men mycket effekt lär ju behövas ändå.

Den basen vi fick ut ur lådan i den bilen är tillräckligt och långt över det!
Asså.. tycker man det är bekvämt och bra musik att sitta ett fullkomligt riktningslöst dånande med vibrerande innerbackspegel och få huvudverk efter 5 min då håller jag med dig.. annars fattar jag inte vad du menar med ditt uttalande?

tecman
10 november 2005 · 1 741 Inlägg

fanns det dåliga inställningsmöjligheter på det steget eller? för de flesta basar brukar kunna spela mer än bara 20-70 hz och på stegen brukar man kunna ställa delningen... annars skulle jag skaffat mig ett fint delningsfilter som passar till din smak!

och en 10" skulle jag välja iaf.. det räcker och en bra byggd låda samt ett fint steg så kan man nog spela så att det räcker...

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
Deejay_Alive
10 november 2005 · 71 Inlägg

Jag skulle vilja säga såhär , jag köpte för ett tag sen 2 stycken sexnior inne på brl , det var 2 stycken JBL GTO 936E , och jag kan ju lungt säga att det är dom bästa du kan få till det priset , och att dom skulle låta dåligt?? nej knappats , jag kör dom direkt till min stereo , en pioneer , utan slutsteg.. och dom låter grymmt bra , behöver knappt någon baslåda utan dom går så långt ner i frekvens ändå.. hade jag haft ett steg till dom hade det blivit ännu grymmare kan jag lova..

Och föresten.. 10:or är väl helt okey.. men absolute inte över det..

Senast redigerat av Deejay_Alive (10 november 2005)

haank
10 november 2005 · 40 Inlägg

Min åsikt är ändå att man får det man betalar för. Köper man billiga tolvor eller femton tummare så får man garanterat mycket renare djupare skönare bas med tior med bra kvalite. Alltså ett dyrare alternativ.
Kolla därför efter förra årets element eller andra rea saker.
Då får man ju mest ljud för pengarna.

Deejay_Alive
10 november 2005 · 71 Inlägg

haank skrev:
Min åsikt är ändå att man får det man betalar för. Köper man billiga tolvor eller femton tummare så får man garanterat mycket renare djupare skönare bas med tior med bra kvalite. Alltså ett dyrare alternativ.
Kolla därför efter förra årets element eller andra rea saker.
Då får man ju mest ljud för pengarna.

håller med dig delvis , men du kan nästan aldrig få en 12:a att spela helt rent i en bil.. 10:or är det ultimata att ha

Lightning Aero
10 november 2005 · 17 Inlägg

10" är det bästa enligt mig! Rent ljud och lagom tryck inne i kupén, för man ska väl spela för sig själv eller? En tia för runt 1500:- spelar brallorna av en tolva för under tusenlappen med rätt kringutrustning!

Deejay_Alive
10 november 2005 · 71 Inlägg

Lightning Aero skrev:
10" är det bästa enligt mig! Rent ljud och lagom tryck inne i kupén, för man ska väl spela för sig själv eller? En tia för runt 1500:- spelar brallorna av en tolva för under tusenlappen med rätt kringutrustning!

exakt , en 12:a är för stort för att ha i en bil.. det bara mullrar..

Sharky
10 november 2005 · 10 287 Inlägg

Mullrar??

Jag har en Infinity 12:a i en 20L sluten låda i min Volvo och den mullar då inte. Men då är den kapad 24dB vid 40Hz.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Deejay_Alive
10 november 2005 · 71 Inlägg

Sharky skrev:
Mullrar??

Jag har en Infinity 12:a i en 20L sluten låda i min Volvo och den mullar då inte. Men då är den kapad 24dB vid 40Hz.

/Göran

ja men det är ju bara onödigt.. du får mycket renare och finare ljud med en 10:a jämfört med en 12:a

TeQuilla
10 november 2005 · 764 Inlägg

Jag tycker 10:orna har lite snärtigare o renare ljud.....
Mer en bas för all musik än en 12:a enligt mina erfarenheter.

TeQuilla
Saab 9-3 Aero "Fetingen" (2005)
Deejay_Alive
10 november 2005 · 71 Inlägg

TeQuilla skrev:
Jag tycker 10:orna har lite snärtigare o renare ljud.....
Mer en bas för all musik än en 12:a enligt mina erfarenheter.

ja visst funkar det med en 12:a med som sagt men du får du nästan för mycket bas.. 10:orna är ju som sagt snärtigare och renare..

GrebyAxel
10 november 2005 · 524 Inlägg

Har tre feta tior i en sluten låda. Spelar ifrån en hel del...
Låter riktigt jävla fint om dom, jag röstar för tior. Om man inte köper en bra bas för ett par tusenlappar samt har ett vettigt steg till dom. Risken e ju att de bara låter grötigt me stora basar.

Stefan1973
10 november 2005 · 305 Inlägg

Vet inte om det låter grötigt med stora element .
Mina 2 X 15 i sluten stor låda  har börjat bli bra inspelade nu + steget .  nackdelen är väl att varenda pinal och inredningsdetalj vibbar när man krämar på  .  men visst 8-10 tum  om du ska ha en mer snärtig bas

Deejay_Alive
10 november 2005 · 71 Inlägg

Stefan1973 skrev:
Vet inte om det låter grötigt med stora element .
Mina 2 X 15 i sluten stor låda  har börjat bli bra inspelade nu + steget .  nackdelen är väl att varenda pinal och inredningsdetalj vibbar när man krämar på  .  men visst 8-10 tum  om du ska ha en mer snärtig bas

Inte bara snärtigare ljud utan renare ljud.. så enkelt är det..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang