Justera främre högtalarna i en 9000 CD 2,3t -97

hardrocker
23 augusti 2009 · 86 Inlägg

Hur ställer jag in ljudet bäst? Har förstått att jag ska börja med att lyssna på stereon (en Kenwood KDC W4044) enbart i de främre högtalarna (MB Quartz 5,25"). Justera EQ tills det låter okej men undvika Bass Boost-funktionen. I min huvudenhet finns det förresten en funktion där man kan ställa in vad man har för storlek på högtalarna. Är denna funktion något att ha? Jag kan välja på Off, 4/5", 6" osv.. Alltså jag kan inte välja 5,25", som jag har, utan antingen 4/5 eller 6. Vad tror ni om detta?
Efter det drar jag försiktigt upp gainen på steget för frontsuben (en JBL 8") tills det låter okej. Gör ni på detta sätt också?

Som slutsteg har jag en Kenwood KAC-8403. De främre högtalarna för sej och subben för sej. Vart ska jag dra brytgränsen för de låga frekvenserna? vid 100 Hz?

Tackar på förhand!

Saab 9000 CD 2.3t -97
Drönirettab
23 augusti 2009 · 21 761 Inlägg

hardrocker skrev:
I min huvudenhet finns det förresten en funktion där man kan ställa in vad man har för storlek på högtalarna. Är denna funktion något att ha? Jag kan välja på Off, 4/5", 6" osv..

Enligt manualen kan man fininställa de vanliga högtalarna för att "optimera" dem till det "system Q" som man har valt, låter ju som rena grekiskan förstås. wink

Min gissning är att om man tex har valt "Rock" i menyn "system Q" så kan man optimera ljudet i de högtalare som används, tex om man har 4" eller 5" (gäller troligen också 5,25") så anpassas vissa frekvenser för att passa den storleken på högtalaren så att den kan utnyttjas fullt ut.

Nu blev du kanske inte klokare av det där svaret, men andra kan nog ge bättre förklaring. Det är säkert en funktion som den vanliga svenssonlyssnaren egentligen inte har så stor nytta av tror jag. smile

hardrocker skrev:
Vart ska jag dra brytgränsen för de låga frekvenserna? vid 100 Hz?

Det är lite väl högt om man inte vill att basen ska höras bakifrån, hellre 70-80 Hz till att börja med.

ChriZtoffer GAS democar 2018!
23 augusti 2009 · 8 744 Inlägg

Nu tror jag nog att du inte läste riktigt här nörden. wink

hardrocker skrev:
Efter det drar jag försiktigt upp gainen på steget för frontsuben (en JBL 8") tills det låter okej. Gör ni på detta sätt också?

Men ja 100Hz är ändå lite högt (i mina öron), 70Hz ungefär borde bli lagom till ett par 5,25". Sitter dom bra monterade så kan du såklart köra dom ännu lägre!

Senast redigerat av ChriZtoffer (23 augusti 2009)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
hardrocker
24 augusti 2009 · 86 Inlägg

Okej. Jag testar att köra 5,25:orna ner till 70-80 Hz. Men subben då, ska jag bara låta den ta hand om det under 70 Hz?

Saab 9000 CD 2.3t -97
ChriZtoffer GAS democar 2018!
24 augusti 2009 · 8 744 Inlägg

Ja subben ska ta hand om det som framsystemet inte spelar. Men det kan hända att du ska köra med ett överlapp (framsystemet ner till 70Hz, basen upp till 80Hz) eller att det ska vara ett glapp (framsystemet ner till 70Hz, basen upp till 60Hz). Det får du helt enkelt testa dig fram till och se vad du tycker låter bäst! smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
hardrocker
5 januari 2010 · 86 Inlägg

Tycker ändå det är lite svårt att få till det.. Har förstått att man helst inte ska använda Bass Boost-funktionen, men jag tycker inte det blir tillräckligt bra botten utan det. Är det okej att köra med Bass Boost läge 1? Jag har MB Quart 5,25or samt en 8-tummare under handsfacket.

Pratade med de på Kenwood och de sa:
"Bass Boost Level 1 : Under 400hz +8db, Bass Boost Level 2 : Under 800hz +12db (High freq +2db)
Bass Boost which boosts only the low frequency range has been added in addition tothe conventional Loudness.Provides more lower range sound, eliminating the lack of dynamic range in bass of genuine speaker.This function uses dedicated block in the IC that is effective to boosts more base."

Vad betyder det sista?

Saab 9000 CD 2.3t -97
Jonathan_lindgren
6 januari 2010 · 297 Inlägg

hardrocker skrev:
Tycker ändå det är lite svårt att få till det.. Har förstått att man helst inte ska använda Bass Boost-funktionen, men jag tycker inte det blir tillräckligt bra botten utan det. Är det okej att köra med Bass Boost läge 1? Jag har MB Quart 5,25or samt en 8-tummare under handsfacket.

Pratade med de på Kenwood och de sa:
"Bass Boost Level 1 : Under 400hz +8db, Bass Boost Level 2 : Under 800hz +12db (High freq +2db)
Bass Boost which boosts only the low frequency range has been added in addition tothe conventional Loudness.Provides more lower range sound, eliminating the lack of dynamic range in bass of genuine speaker.This function uses dedicated block in the IC that is effective to boosts more base."

Vad betyder det sista?

bass boost som höjer allt under 400hz? hur tänkte man? eller e de bara jag som tycker det är för högt?   jag hade inte gjort det, men vet folk som inte bryr sej å kör lite ändå, å deras grejer håller, men de spelar bra mkt högre, men ack så mkt sämmre kvalite =/

hardrocker
7 januari 2010 · 86 Inlägg

Men om man bara skruvar upp basen på EQn, alltså inte bass boost, är det inte samma frekvens som man justerar?

Saab 9000 CD 2.3t -97
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang