9882
Sök

Bygga bas i reservhjulsbalja Audi 100 avant

Professionell amatör
451 Inlägg
25 augusti 2009
Trådstartare
Som topic lyder har jag tänkt bygga baslåda i reservhjulsbaljan på min Audi 100 avant.

Det ska i 2st 12" av något slag som jag har, och det jag undrar är följande:

1. Hur ska jag isolera så att inte allt ljud försvinner, med hjälp av någon isoleringsmatta eller måste man bygga en låda ?  Var hittar jag sådan isoleringsmatta billigast/enklast ?

2. Locket på baljan, där basarna ska sitta, vilket material ska jag använda ? Har inte mätt exakt ännu men det går väl åt en kvadratmeter kanske ? Var hittar man detta billigast/enklast ?

Tjänar jag mkt ljudkvalitet på att sätta isoleringsmatta även i dörrar osv ? Bilen är ganska ljudtät som det är..

/Marcus

AUDI - Four rings to rule them all

Designer.
1 260 Inlägg
25 augusti 2009
bäst att att bygga en låda i baljan. Antingen vanlig trälåda eller plasta. beror lite på hur det ser ut i baljan vad du får plats med. Ljudet blir mycket mycket bättre om man dämpar dörrarna med smile

19-22mm spån eller mdf är vanligt att man bygger i. om man inte plastar då.
Trä hittar man på den lokala brädgården eller tex. bauhaus

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=137959 ett exempel på hur man kan bygga i baljan.
Senast redigerat av MIKK0 (25 augusti 2009)

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

6 851 Inlägg
25 augusti 2009
Grimling skrev:
Som topic lyder har jag tänkt bygga baslåda i reservhjulsbaljan på min Audi 100 avant.

1. Hur ska jag isolera så att inte allt ljud försvinner, med hjälp av någon isoleringsmatta eller måste man bygga en låda ?  Var hittar jag sådan isoleringsmatta billigast/enklast ?

2. Locket på baljan, där basarna ska sitta, vilket material ska jag använda ? Har inte mätt exakt ännu men det går väl åt en kvadratmeter kanske ? Var hittar man detta billigast/enklast ?

Tjänar jag mkt ljudkvalitet på att sätta isoleringsmatta även i dörrar osv ? Bilen är ganska ljudtät som det är..

/Marcus

Vilken Audi modell gäller det, samt årsmodell?
Du kan se hur jag gjorde i min Audi S6 Avant,med C4 kaross.

Såg nu att det va C4 karossen. Har ltie bilder i mitt galleri under projekt som kanske kan komma till nytta?
Finns även några bilder hur man modda dörrarna för 6½" midbasar.
Senast redigerat av TT-Avant (25 augusti 2009)

Professionell amatör
451 Inlägg
25 augusti 2009
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Grimling skrev:

/Marcus

Vilken Audi modell gäller det, samt årsmodell?
Du kan se hur jag gjorde i min Audi S6 Avant,med C4 kaross.

Såg nu att det va C4 karossen. Har ltie bilder i mitt galleri under projekt som kanske kan komma till nytta?
Finns även några bilder hur man modda dörrarna för 6½" midbasar.

Jo ditt ser ju onekligen bra ut, men jag hade tänkt att bygga i endast det nedre utrymmet, precis där reservhjulet ligger, så man kan lägga på den övre skivan och lasta lite.. Du fattar nog hur jag menar nu !

Det är därför jag funderar på om det kan bli för litet att bygga ytterligare en låda inuti baljan, och vill därför helst bara dämpa plasten runtom i baljan om det går ?

Hur plastar man då ifall man skall ge sig på detta ?
Senast redigerat av Grimling (25 augusti 2009)

Designer.
1 260 Inlägg
25 augusti 2009

Professionell amatör
451 Inlägg
25 augusti 2009
Trådstartare
MIKK0 skrev:
http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=TT-Avant&cat=23831

kika i hans galleri smile

Hehe jo jag har gjort det ! Satans snyggt ! Men han har byggt även i det "övre utrymmet", dvs mellan reservhjulsbaljan och "golvet" i lastutrymmet.. Jag hade tänkte mig baslådan ner i baljan, sen kan steget få sitta i det övre det spelar ju ingen roll..

Designer.
1 260 Inlägg
25 augusti 2009
Aha missuppfattade dig lite smile

Men du ser ju hur han har gjort där med lådan, stegens placering kan du ju alltid ändå smile
Ang. plastning så finns det trådar hur man går tillväga. Sök så hittar du nog. har inte tid att leta fram åt dig just nu.

Ang. utrymme så är plastning det bästa så man får lådan så tight emot plåten som möjligt.
Mät och räkna ungefär hur många liter du får ut i baljan och se om det räcker för dina basar.
Senast redigerat av MIKK0 (25 augusti 2009)

Professionell amatör
451 Inlägg
25 augusti 2009
Trådstartare
MIKK0 skrev:
Aha missuppfattade dig lite smile

Men du ser ju hur han har gjort där med lådan, stegens placering kan du ju alltid ändå smile
Ang. plastning så finns det trådar hur man går tillväga. Sök så hittar du nog. har inte tid att leta fram åt dig just nu.

Haha nä något måste man ju göra själv smile Tack för hjälpen !

6 851 Inlägg
25 augusti 2009
Ok..jo jag räknade lite snabbt på volymen i baljan, som den är utan glasfiber och element m.m så är baljan på ca: 90-95L. Men sedan ska man ju plasta en låda, basar ska i och även port om man aks porta lådan. SKall man köra med slutna lådor så går det ha 2 basar i den, men portad låda blir nog trångt.
Ja stegen går lägga "över" baljan och under golvet, men se bara till att dina steg inte är för höga isf. mina DLSsteg skulle inte gått att ha under org. golvet.

Sök