9881
Sök

Ang extra batteri och avsäkring.

767 Inlägg
25 augusti 2009
Trådstartare
Tjenare alla gorgare!
Ska sätta i ett extra batteri i bilen då ett inte är tillräckligt.
Har ju som det ser ut nu en 50mm2 kabel dragen från batteriet i motorutrymmet och den ska då gå till det andra batteriet som kommer sitta i skuffen.
skulle det räcka att avsäkra den kabeln med 80 amp eller behövs det mer? det är ju bara en förbindelse mellan batterierna egentligen.
mvh

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 augusti 2009
Du får ju säkra av den kabeln med upp till 200A (en säkring i vardera ände) men om du vill säkra av den lägre så är det fritt fram, men jag måste fråga varför vill du det?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

767 Inlägg
25 augusti 2009
Trådstartare
Jo det vet jag att man får göra.
Det är så att jag har 2 stycken 80amp agu säkringar med hållare liggandes därför jag tänkte göra så.
tack för snabbt svar smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 augusti 2009
Aha... men AGU säkringar är inge bra, köp dig ett par rejäla ANL-hållare med rätt säkringar istället så blir det kalas. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

767 Inlägg
25 augusti 2009
Trådstartare
men är det verkligen så blodigt. Det ska ju bara vara en kabel så det bakre batteriet också laddas?  får helt enkelt pröva. Har ju som sagt redan säkringar liggandes. Känns lite onödigt att köpa nya säkringar om det funkar lika bra. Annars får jag väl ta 21 mm2 emellan för då funkar ju 80 prima.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
25 augusti 2009
Jiimpa skrev:
men är det verkligen så blodigt. Det ska ju bara vara en kabel så det bakre batteriet också laddas?  får helt enkelt pröva. Har ju som sagt redan säkringar liggandes. Känns lite onödigt att köpa nya säkringar om det funkar lika bra. Annars får jag väl ta 21 mm2 emellan för då funkar ju 80 prima.

Du kan köra 80A på 500mm2 kabel om du vill. Åt det hållet finns inga begränsningar.

Anledningen till att man skall undvika AGU är att de stjäl en del av spänningen, kontaktresistansen är skyhög, och i kombination med vad man brukar vilja göra då man parallellkopplar två batterier så rimmar det ganska dåligt. För dBdrag tävlande är det förkastligt. För en som inte tävlar utan nöjer sig med att det "dunkar på friskt" så kan du absolut köra dina AGU.

Btw, du kommer att ta ström ur båda batterierna när du spelar.

Och som sagt, säkring i BÅDA ändarna på pluskabeln nära de två pluspolerna när man har dubbla batterier!

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Basknarkare
470 Inlägg
25 augusti 2009
jonash skrev:
Jiimpa skrev:

Du kan köra 80A på 500mm2 kabel om du vill. Åt det hållet finns inga begränsningar.

Anledningen till att man skall undvika AGU är att de stjäl en del av spänningen, kontaktresistansen är skyhög, och i kombination med vad man brukar vilja göra då man parallellkopplar två batterier så rimmar det ganska dåligt. För dBdrag tävlande är det förkastligt. För en som inte tävlar utan nöjer sig med att det "dunkar på friskt" så kan du absolut köra dina AGU.

Btw, du kommer att ta ström ur båda batterierna när du spelar.

Och som sagt, säkring i BÅDA ändarna på pluskabeln nära de två pluspolerna när man har dubbla batterier!

mvh Jonas

plus att AGU brukar ha en tendens att glappa efter ett tag smile

Team Carbonize

767 Inlägg
25 augusti 2009
Trådstartare
får bli ett besök på brl nu då:p

Sök