Behövs delningsfilter om jag använder slutsteg?

lindell21
27 augusti 2009 · 31 Inlägg

tjena, jag ber om ursäkt om detta redan finns besvarat, jag sökte men hitta inget relevant.

det är så att jag har att 5,25" kitsystem och man fick med delningsfilter. behöver jag använda filtret om jag ska driva högtalarna med slutsteg? (http://www.mds.se/products/caraudio_two … emId=31150)

om jag behöver hur kopplar jag in delningsfiltret? Filtret är http://www.mds.se/products/speaker_twoc … emId=29166

Hoppas någon kan besvara min fråga smile

Mvh Sebastian

Drönirettab
27 augusti 2009 · 21 761 Inlägg

Det delningsfilter som följer med kitsystemet är för att dela bort låga frekvenser till diskanten och höga frekvenser till 5,25" elementet, det filtret används bla för att inte diskanten ska gå sönder. För att använda filtret i ett slutsteg så måste det filtret kunna ställas in på samma frekvens som det medföljande filtret, det är inte säkert att slutsteget har såna filter. smile

Det är bäst att du använder det medföljande filtret.

För att koppla in det medföljande filtret så drar du högtalarkablarna från steget till "amplifier" på filtret, sedan drar du kabel från filtrets "midwoofer" till 5,25" elementet och från filtrets "tweeter" till diskanten. Pluskabeln från filtrets "tweeter" kan du sätta i uttaget "0db" till att börja med.

Om diskanten hörs lite lågt så testar du att flytta pluskabeln till "+3db", men om diskanten hörs för mycket så kan du flytta pluskabeln till "-3db".

lindell21
27 augusti 2009 · 31 Inlägg

hehe vart genast lite smartare tongue

men fick lite nya frågor att ställa istället så hoppas du eller någon annan har lust att svara på dom tongue

hur kan jag se eller ställa in frekvensen på filtret så det matchar slutsteget? eller hur ser jag om steget har sådana filter?

vet inte om det är till någon nytta men i boken till steget står det Frequency Response 10Hz - 30KHz sen står det High pass filter inductor (vet dock inte vad det är ><) mellan högtalaren och steget dvs

högtalare -----> High pass filter inductor ------> slutsteg


hoppas inte allt vart för rörigt nu >< uppskattar alla svar smile

Mvh Sebastian

Drönirettab
27 augusti 2009 · 21 761 Inlägg

Jag kan inte svara på om det steget har rätta delningsfilter utan att först se på inställningsrattarna eller läsa i instruktionsboken, tyvärr finns det ingen bra bild på alla inställningsrattar när jag kollar på bilderna.

lindell21
27 augusti 2009 · 31 Inlägg

hehe nej fanns inga bra bilder på det tongue jag pröva ta mängder av bilder på steget men syntes noll så vart taget ur boken istället smile hoppas du har lust att hjälpa igen tongue

http://img504.imageshack.us/img504/268/p8270137.th.jpg

Mvh Sebastian

Drönirettab
27 augusti 2009 · 21 761 Inlägg

Okej. Det där steget har inte rätt sorts filter, det kan bara dela av upp till 500 Hz som högst, det skulle behövas åtminstone 2500 Hz och högre. smile

Då är det ingen ide att fundera på stegets eget filter för just den saken. Däremot kan du utnyttja stegets filter så att högtalaren slipper spela låga basfrekvenser, det går alldeles utmärkt.

lindell21
27 augusti 2009 · 31 Inlägg

meh tongue sånt som händer hehe, har iaf lärt mig en del big_smile

Vilket reglage är det jag ska använda då?

det lär bli sista frågan så tack så hemst mycket för hjälpen big_smile guldstjärna till dig wink

kom o tänka på en sak, på mds hemsida står det "Effekt RMS: 150WRMS" om filtret, så ger filtret i sig även mer effekt till högtalarna om jag kopplar dom via huvudenheten istället för steget?

Mvh Sebastian

Senast redigerat av lindell21 (27 augusti 2009)

Drönirettab
27 augusti 2009 · 21 761 Inlägg

lindell21 skrev:
Vilket reglage är det jag ska använda då?

På de kanaler som du driver högtalarna med så sätter du reglaget "Crossover" i läge "High Pass", sedan vrider du ratten "High Pass" till läge "kvart-i-nio" ungefär. Då borde delningsfiltret bli inställt på ca 70-80 Hz tycker jag.

Det innebär att högtalaren kommer att få alla frekvenser utom de som ligger under 70-80 Hz, de dämpas bort av filtret och högtalarna slipper spela dessa frekvenser eftersom de är för små för att klara av dem på ett bra sätt. smile


lindell21 skrev:
kom o tänka på en sak, på mds hemsida står det "Effekt RMS: 150WRMS" om filtret, så ger filtret i sig även mer effekt till högtalarna om jag kopplar dom via huvudenheten istället för steget?

Mvh Sebastian

MDS menar att filtret tål 150 WRMS inmatad effekt från steget. Filtret kan inte ge någon effekt.

lindell21
27 augusti 2009 · 31 Inlägg

Drönirettab skrev:
Det innebär att högtalaren kommer att få alla frekvenser utom de som ligger under 70-80 Hz, de dämpas bort av filtret och högtalarna slipper spela dessa frekvenser eftersom de är för små för att klara av dem på ett bra sätt. smile

perfekt big_smile då vet jag hur jag ska göra smile nu har jag en del att göra nästa helg tongue

Drönirettab skrev:
MDS menar att filtret tål 150 WRMS inmatad effekt från steget. Filtret kan inte ge någon effekt.

ahh okej, va värt ett försök iaf hehe tongue tack för svaret big_smile


Tackar för alla svar igen smile

Mvh Sebastian

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang