9882
Sök

Bmw e39 ljudbyte.

1 Inlägg
27 augusti 2009
Trådstartare
Hej som rubriken lyder tänker jag förmodligen byta ut mitt orginalljud i 523an.

Det som sitter i nu är en 5.25" och 2 diskanter i var framdörr. Orginalsaker.

I hatthyllan verkar det sitta 2 st 4" koaxiala, stämmer detta? Dom är då betydligt mindre än högtalarna i framdörrarna.

Det jag har bekymmer med är:

* Är det någon större skillnad på ett 2-vägs system, alltså en 5.25 och 1 diskant för under 1000:- lappen från exempelvis pioneer jämfört med orginalhögtalarna?

Tänker nämligen köpa ett 2-vägs paket från antingen pioneer eller infinity eller något annat för ca 800-1000:- och är lur på om det är någon större skillnad?

Kommer lämna kvar ena orginaldiskanten också, kommer den dista sönder vid hög volym jämfört med det nya?

*Om det nu är 4" i hatthyllan, borde jag då satsa på ett 2-vägssystem då till hatthyllan med 2*4" och 2*diskant?

Eller ska man satsa på tex ett 3vägs system med 2* 6.5" 2* 4" och 2* diskant och bygga om hatthyllan så att detta funkar?

Framsystemet till dörrarna kommer drivas av stereon och baksystemet kommer kopplas till ett lanzar vibe steg som pallar båda alternativen utan problem. (1000watt)

Till sist kommer det vara en pioneer 12"are i bagaget. Nån av budgetbasarna som ligger kring 1200-1500:-.

Så, kommer det bli någon skillnad med dessa budgetsaker jämfört med orginalljudet?

Tacksam för bra svar och läser gärna alla möjliga andra förslag som tåls att tänkas på.

Mvh

Sök