5848
Sök

Förslag på ljud för den okunnige

3 Inlägg
28 augusti 2009
Trådstartare
Tjena,

Nu är det såhär att jag har sökt och sökt på ljud och liknande, men är inte så kunnig på vad jag ska kolla på, vad som är bra och vad dom är mindre bra.
Försökt hitta hela kit angående ljud men verkar inte hitta något som verkar vettigt..

Min budget är 5-7 tusen kr

Bas är väldigt viktigt, lägger gärna lite mer åt basen än resten så att säga, var för ett tag sen med en polare som hade 2x12 tum's bas från kenwood, efter det är jag också helt inriktad på 2 st 12 tums basar tongue

Om nån skulle kunna ge förslag på helt kit, allt som allt, så skulle jag uppskatta det något extremt.

(Kan även tänka mig att jag inte är den ända som tänker likadant, så vore bra med lite bra svar så kan även andra ta del av de svaren och tipsen)

Tack på förhand ! smile

16 197 Inlägg
28 augusti 2009
Wirren skrev:
Tjena,

Nu är det såhär att jag har sökt och sökt på ljud och liknande, men är inte så kunnig på vad jag ska kolla på, vad som är bra och vad dom är mindre bra.
Försökt hitta hela kit angående ljud men verkar inte hitta något som verkar vettigt..

Bas är väldigt viktigt, lägger gärna lite mer åt basen än resten så att säga, var för ett tag sen med en polare som hade 2x12 tum's bas från kenwood, efter det är jag också helt inriktad på 2 st 12 tums basar tongue

Om nån skulle kunna ge förslag på helt kit, allt som allt, så skulle jag uppskatta det något extremt.

(Kan även tänka mig att jag inte är den ända som tänker likadant, så vore bra med lite bra svar så kan även andra ta del av de svaren och tipsen)

Tack på förhand ! smile

nåt extremt får du inte för dom pengarna--

behöver du ha allt elle??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

6 851 Inlägg
28 augusti 2009
evilaudio skrev:
Wirren skrev:
Tjena,

Tack på förhand ! smile

håller med..vad har du idag,har du någon CD spelare och några högtalare alls?
Senast redigerat av TT-Avant (28 augusti 2009)

3 Inlägg
28 augusti 2009
Trådstartare
TT-Avant skrev:
evilaudio skrev:
Wirren skrev:
Tjena,

Tack på förhand ! smile

håller med..vad har du idag,har du någon CD spelare och några högtalare alls?

Peugeot 206 RC inköpes om cirka 1 månad när man fixat lånen, kan inte tänka mig att dom redan tryckt in bra grejjer i en peugeot, eller ?

6 851 Inlägg
28 augusti 2009
Det jag mest funderade över va om du då reda hade något. Du du säger att basen är viktigast, så kan du ju böja medatt köpa baslåda och steg.
Detta är dock inet jag brukar rekomendera att börja med,men då din fråga va ställd som den va så visst. Det är ju du som ka lyssna på det, inte jag wink

Kan du tänka dej beg. prylar. Blocket är isf. ett gansa bra alternativ om an har en "stram" budgett.
runt 7000 i beg prylar så kan du å ganska vettiga saker. Lägg då pengarna på EN bättre bas med ett vettig slutsteg.

3 Inlägg
28 augusti 2009
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Det jag mest funderade över va om du då reda hade något. Du du säger att basen är viktigast, så kan du ju böja medatt köpa baslåda och steg.
Detta är dock inet jag brukar rekomendera att börja med,men då din fråga va ställd som den va så visst. Det är ju du som ka lyssna på det, inte jag wink

Kan du tänka dej beg. prylar. Blocket är isf. ett gansa bra alternativ om an har en "stram" budgett.
runt 7000 i beg prylar så kan du å ganska vettiga saker. Lägg då pengarna på EN bättre bas med ett vettig slutsteg.

Skulle du kunna länka lite grejjer som är bäst för min budget isåfall då ? tongue

Så jag får lite grepp om saker & ting liksom, tips på vilka basar som skulle va bra då isåfall, märket , modellen, vilka högtalare som vore bra, märke och modell

----> En blaupunkt 12 tums bas, är inte blaupunkt ett bra märke eller har jag fel ?http://www.netonnet.se/?sid=14&gcli … 3godBl3MJg

Om jag omformulerar mig, om Just nån av er hade 5-7 tusen kr i budget, vad hade ni köpt ?
Senast redigerat av Wirren (29 augusti 2009)

ljudfantast
1 372 Inlägg
29 augusti 2009
Jag hade köpt ett ok kitsystem fram för runt 1000 (tror du kan få upp till 5,25or i dörrarna på 206an med distans som man köper på antingen BRL eller MDS eller dylik butik). Ett kitsystem är högtalare, diskant och delningsfilter per sida.

Sedan hade jag köpt en bas för 1000-1500 och ett steg för att driva den (2000-2500). Sedan behöver du kablar vilket kommer gå på runt 6-700.

Sedan behöver du nog en ny HU (head unit) vilken lär gå på runt 1500-2000 beroende på krav.

Om du inte är kräsen kan du köra kitsystemet på stereon och basen på steget, inget jag hade gjort själv men priar du mest bas så är det den som behöver ALL steg-kraft.

Så här hade jag resonerat om jag hade så lite pengar. Det är inget dunderljud men är definitivt en bättre lösning än den du har standard i en 206a

6 851 Inlägg
29 augusti 2009
Då jag ej vet hur ljudet är i just en 206a, så kan jag igentligen inte uttala mej om hur jag hade gjort. Men generellt så är det en ny CD spelare och framsystem som jag hade lagt mina pengar på. Ca: 3000-4000 på cd, 1500-2500 på framsystem,  hade blivit pengar över hade jag skaffat ett slutsteg.
Hade kollat lite på bla. Blocket efter tex. Alpine, Pioneer, Kenwood CD spelare. Framsystem som DLS, Soundstream, Alpine, Hertz, DD, Kicker mf.
Man kan ha tur att hitta trevliga saker där..
Senast redigerat av TT-Avant (29 augusti 2009)

Sök