Kan min kamrem vara uttorkad?

Oljekatt
31 augusti 2009 · 122 Inlägg

Skrapade fram senaste kramremsbytet på kåpan.
Den blev sist bytt år 1995, 11731mil.
Nu har den hunnit rulla så mycket som 18883 mil.
Bör jag byta så snart som möjligt? Bilen i fråga är en Volvo 740 GL -87  (B230F)

/Mvh Marcus

Inga problem!
Volvo_Mannen Volvoskadad
31 augusti 2009 · 6 017 Inlägg

BYT! 14 år gammal kamrem. Var glad för varje sekund den håller.

Jonas
camaro67 Meister
31 augusti 2009 · 6 763 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:
BYT! 14 år gammal kamrem. Var glad för varje sekund den håller.

Fast å andra sidan så spelar det ingen roll om den går av eftersom att de är en 8v. Men jag har en helt ny rem liggandes som du kan få köpa big_smile

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Oljekatt
31 augusti 2009 · 122 Inlägg

Nah lol köper en på OKQ8 här i stan istället, passar även på att byta fläktremmen då också. synd att min 740 är röd...oxiderat på en del ställen, annars är den som ny smile

Inga problem!
Volvo_Mannen Volvoskadad
31 augusti 2009 · 6 017 Inlägg

camaro67 skrev:

Volvo_Mannen skrev:
BYT! 14 år gammal kamrem. Var glad för varje sekund den håller.

Fast å andra sidan så spelar det ingen roll om den går av eftersom att de är en 8v. Men jag har en helt ny rem liggandes som du kan få köpa big_smile

Nej visserligen har du rätt där. MEN hur kul är det om den går av när man är typ 40 mil hemmifrån roll

Jonas
Oljekatt
31 augusti 2009 · 122 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:

camaro67 skrev:

Volvo_Mannen skrev:
BYT! 14 år gammal kamrem. Var glad för varje sekund den håller.

Fast å andra sidan så spelar det ingen roll om den går av eftersom att de är en 8v. Men jag har en helt ny rem liggandes som du kan få köpa big_smile

Nej visserligen har du rätt där. MEN hur kul är det om den går av när man är typ 40 mil hemmifrån roll

Bättre å meka hemma än efter motorvägen lol

Inga problem!
Ullebubbe
1 september 2009 · 62 Inlägg

Ja, byt den! Är bilen såpass gammal som - 87 rekomenderar jag starkt att du byter spännrullen också.
Kostar några kronor extra, men då slipper du att den skär ihop några hundra mil efter kamremsbytet.

Rock-Star
1 september 2009 · 2 982 Inlägg

Byt spännrulle och kammrem nu om du inte vill ringa bilbärgning sen

Jimpiz
1 september 2009 · 845 Inlägg

Ullebubbe skrev:
Ja, byt den! Är bilen såpass gammal som - 87 rekomenderar jag starkt att du byter spännrullen också.
Kostar några kronor extra, men då slipper du att den skär ihop några hundra mil efter kamremsbytet.

Det händer inget om kamremmen går av på den bilen. bara att nolla motorn å montera en ny rem big_smile

Saab 9-3SS (2008)
schnauz
1 september 2009 · 1 758 Inlägg

Jimpiz skrev:

Ullebubbe skrev:
Ja, byt den! Är bilen såpass gammal som - 87 rekomenderar jag starkt att du byter spännrullen också.
Kostar några kronor extra, men då slipper du att den skär ihop några hundra mil efter kamremsbytet.

Det händer inget om kamremmen går av på den bilen. bara att nolla motorn å montera en ny rem big_smile

Jo, men för 318 gången i denna tråd: kul om kamremmen går av en regnig kväll när man är 20 mil hemifrån...

kalle_kalle
1 september 2009 · 2 914 Inlägg

Jimpiz skrev:

Ullebubbe skrev:
Ja, byt den! Är bilen såpass gammal som - 87 rekomenderar jag starkt att du byter spännrullen också.
Kostar några kronor extra, men då slipper du att den skär ihop några hundra mil efter kamremsbytet.

Det händer inget om kamremmen går av på den bilen. bara att nolla motorn å montera en ny rem big_smile

haha har du b230K så händer det en jävla massa, ventilsallad vill nog ingen ha tongue
(därför kallas den b230KRASCH tongue)

Mack Forum- och sitemoderator
1 september 2009 · 26 157 Inlägg

kalle_kalle skrev:

Jimpiz skrev:

Ullebubbe skrev:
Ja, byt den! Är bilen såpass gammal som - 87 rekomenderar jag starkt att du byter spännrullen också.
Kostar några kronor extra, men då slipper du att den skär ihop några hundra mil efter kamremsbytet.

Det händer inget om kamremmen går av på den bilen. bara att nolla motorn å montera en ny rem big_smile

haha har du b230K så händer det en jävla massa, ventilsallad vill nog ingen ha tongue
(därför kallas den b230KRASCH tongue)

..tur att det var en B230F då tongue

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Jimpiz
1 september 2009 · 845 Inlägg

schnauz skrev:

Jimpiz skrev:

Ullebubbe skrev:
Ja, byt den! Är bilen såpass gammal som - 87 rekomenderar jag starkt att du byter spännrullen också.
Kostar några kronor extra, men då slipper du att den skär ihop några hundra mil efter kamremsbytet.

Det händer inget om kamremmen går av på den bilen. bara att nolla motorn å montera en ny rem big_smile

Jo, men för 318 gången i denna tråd: kul om kamremmen går av en regnig kväll när man är 20 mil hemifrån...

Jag ser bara att detta är 2dra gången, inte 318. Men eftersom det finns folk som inte förstår. Min rem har gått av 3 gånger på 58.000 mil., å jag har bara bytt den på plats. har alltid en rem i bagaget. Sen om det regnar  är ju bara bra för naturen.

Saab 9-3SS (2008)
Oljekatt
1 september 2009 · 122 Inlägg

Blir till att handla en spännrulle då också! smile tack för svar!


/Mvh Marcus

Inga problem!
_Nas_
1 september 2009 · 309 Inlägg

Jimpiz skrev:

schnauz skrev:

Jimpiz skrev:

Det händer inget om kamremmen går av på den bilen. bara att nolla motorn å montera en ny rem big_smile

Jo, men för 318 gången i denna tråd: kul om kamremmen går av en regnig kväll när man är 20 mil hemifrån...

Jag ser bara att detta är 2dra gången, inte 318. Men eftersom det finns folk som inte förstår. Min rem har gått av 3 gånger på 58.000 mil., å jag har bara bytt den på plats. har alltid en rem i bagaget. Sen om det regnar  är ju bara bra för naturen.

Jävlar va hårt lol

Att köra turbo är beroendeframkallande...
Phaetoon
2 september 2009 · 8 156 Inlägg

Jimpiz skrev:
Jag ser bara att detta är 2dra gången, inte 318. Men eftersom det finns folk som inte förstår. Min rem har gått av 3 gånger på 58.000 mil., å jag har bara bytt den på plats. har alltid en rem i bagaget. Sen om det regnar  är ju bara bra för naturen.

Du har inte så mycket otur, right?
Saker händer oftast när man är finklädd och är försenad till ett bröllop/arbetsintervju.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Volvo_Mannen Volvoskadad
2 september 2009 · 6 017 Inlägg

Jimpiz skrev:
Jag ser bara att detta är 2dra gången, inte 318. Men eftersom det finns folk som inte förstår. Min rem har gått av 3 gånger på 58.000 mil., å jag har bara bytt den på plats. har alltid en rem i bagaget. Sen om det regnar  är ju bara bra för naturen.

Fan va cool du är!

Varför snåla med att vänta tills den går av? Förstår inte vitsen direkt.

Jonas
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
2 september 2009 · 5 650 Inlägg

bara en sketen gammal 740 bara gasa tills de rasar

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Jimpiz
2 september 2009 · 845 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:

Jimpiz skrev:
Jag ser bara att detta är 2dra gången, inte 318. Men eftersom det finns folk som inte förstår. Min rem har gått av 3 gånger på 58.000 mil., å jag har bara bytt den på plats. har alltid en rem i bagaget. Sen om det regnar  är ju bara bra för naturen.

Fan va cool du är!

Varför snåla med att vänta tills den går av? Förstår inte vitsen direkt.

Jag menade inte att man ska vänta. Det jag syftade på var att dom som tror att hela motorn pajjar är helt fel ute. Klart man ska byta i tid.

Saab 9-3SS (2008)
Jimpiz
2 september 2009 · 845 Inlägg

Phaetoon skrev:

Jimpiz skrev:
Jag ser bara att detta är 2dra gången, inte 318. Men eftersom det finns folk som inte förstår. Min rem har gått av 3 gånger på 58.000 mil., å jag har bara bytt den på plats. har alltid en rem i bagaget. Sen om det regnar  är ju bara bra för naturen.

Du har inte så mycket otur, right?
Saker händer oftast när man är finklädd och är försenad till ett bröllop/arbetsintervju.

Nej oftast inte. Men kör man principen gasa till det rasar så är det klart att man har otur.

Saab 9-3SS (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang