3889
Sök

Inställning slutsteg - Jbl

51 Inlägg
1 september 2009
Trådstartare
Hur ställs rattarna in på bästa sätt? Visst ska väl basen kopplas till rear och inte som nu på bilden till front?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/124068/753645_61rh8f.jpg

2 914 Inlägg
1 september 2009
börja med att ställa bassboost på noll tongue där har du en bra början tongue

vad ska du använda steget till?? driva en baslåda och inget annat??

51 Inlägg
1 september 2009
Trådstartare
kalle_kalle skrev:
börja med att ställa bassboost på noll tongue där har du en bra början tongue

vad ska du använda steget till?? driva en baslåda och inget annat??

Baslåda och ett par 5,25" Jbl GTO528 i framdörrarna.

21 761 Inlägg
1 september 2009
Koppla basen till "REAR" och framhögtalarna till "FRONT". Men som det är kopplat på bilden så har du satt ena lågnivåkabeln på "OUT" och det är inte rätt, båda ska sitta på "INPUT". smile
====================================================================
Basen:

Ställ strömbrytaren i läge "LP" (lowpass, bara basfrekvenser släpps fram).
Vrid "X-OVER FREQ" till ca tio-i-tolv.
"BASSBOOST" vrider du ner till 0

"INPUT LEVEL" ställs in så att basen inte låter illa fastän stereon vrids upp till ca 75-80% av max. För att ställa in på det sättet så kan du göra så här:

Låt stereons tonkontroller vara i neutralläge och stereon avslagen, "INPUT LEVEL" vrids helt till vänster (6 V). Slå igång stereon och vrid bort övriga högtalare med faderkontrollen, detta för att inte de ska låta illa vid hög volym.

Spela någon låt som du brukar lyssna på och vrid upp volymkontrollen till 75-80%. Vrid nu upp "INPUT LEVEL" till basen preciiis börjar låta illa, vrid sedan sakta tillbaka så att basen låter bra igen.

Nu är stegets förstärkning anpassat så att basen inte ska låta illa när du vrider upp stereon ordentligt, du kan sedan provlyssna hur högt basen spelar tillsammans med övriga högtalare. Om basen spelar högre så kan du vrida ner "INPUT LEVEL" tills det låter som du vill, du bör dock inte vrida upp "INPUT LEVEL" eftersom basen kan börja låta illa eller steget kanske ger ut distorderad (dålig) signal. smile
Framhögtalarna:

Ställ strömbrytaren i läge "HP" (high pass, bara höga frekvenser släpps fram)

"INPUT LEVEL" ställs in på samma sätt som basarna, då får du alltså vrida bort basarna med faderkontrollen denna gång och bara spela dörrhögtalarna vid inställningen. smile

51 Inlägg
1 september 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Koppla basen till "REAR" och framhögtalarna till "FRONT". Men som det är kopplat på bilden så har du satt ena lågnivåkabeln på "OUT" och det är inte rätt, båda ska sitta på "INPUT". smile
Basen:

Ställ strömbrytaren i läge "LP" (lowpass, bara basfrekvenser släpps fram).
"BASSBOOST" vrider du ner till 0

"INPUT LEVEL" ställs in så att basen inte låter illa fastän stereon vrids upp till ca 75-80% av max. För att ställa in på det sättet så kan du göra så här:

Låt stereons tonkontroller vara i neutralläge och stereon avslagen, "INPUT LEVEL" vrids helt till vänster (6 V). Slå igång stereon och vrid bort övriga högtalare med faderkontrollen, detta för att inte de ska låta illa vid hög volym.

Spela någon låt som du brukar lyssna på och vrid upp volymkontrollen till 75-80%. Vrid nu upp "INPUT LEVEL" till basen preciiis börjar låta illa, vrid sedan sakta tillbaka så att basen låter bra igen.

Nu är stegets förstärkning anpassat så att basen inte ska låta illa när du vrider upp stereon ordentligt, du kan sedan provlyssna hur högt basen spelar tillsammans med övriga högtalare. Om basen spelar högre så kan du vrida ner "INPUT LEVEL" tills det låter som du vill, du bör dock inte vrida upp "INPUT LEVEL" eftersom basen kan börja låta illa eller steget kanske ger ut distorderad (dålig) signal. smile
Framhögtalarna:

Ställ strömbrytaren i läge "HP" (high pass, bara höga frekvenser släpps fram)

"INPUT LEVEL" ställs in på samma sätt som basarna, då får du alltså vrida bort basarna med faderkontrollen denna gång och bara spela dörrhögtalarna vid inställningen. smile

Tack för en utförlig instruktion! När det ljusnar imorgon blir det till att göra inställning.

51 Inlägg
1 september 2009
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/archive/124068/753741_8z6d55.jpg
Nu blev det inget ljud i basen när lågnivån flyttats till rear-sidan, som för övrigt bara har 2 input och inga out. Tog ett kort på andra sidan där förmodligen felet sitter...? Nån som vet hur kablarna ska sitta här?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 september 2009
Vad är det för bas du har? Om det är en vanlig enkel med 4Ohms spole så flyttar du ner anslutningarna till uttagen längst ut på nedre raden (Rear L- & R+).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

51 Inlägg
1 september 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Vad är det för bas du har? Om det är en vanlig enkel med 4Ohms spole så flyttar du ner anslutningarna till uttagen längst ut på nedre raden (Rear L- & R+).

JBL GTO1204BR - ingen aning om ohm...

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 september 2009
Ah great, den basen har enkel 4Ohm spole och jag skulle bli väldigt förvånad ifall ditt steg inte är 4Ohm stabilt i bryggat läge, så gör så som jag sa så får du ut maximalt med effekt till basen! smile

Edit: Har kollat lite nu och om du bryggar den basen på steget så kommer den att få 160Wrms, vilket är ca hälften av vad den tål så du bör kika på ett annat steg om du vill kunna använda basen full ut. Framsystemet kommer att få 80Wrms per sida om högtalarna ligger på 2Ohm, 60Wrms per sida om dom ligger på 4Ohm. smile
Senast redigerat av ChriZtoffer (1 september 2009)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

16 197 Inlägg
1 september 2009
ChriZtoffer skrev:
Ah great, den basen har enkel 4Ohm spole och jag skulle bli väldigt förvånad ifall ditt steg inte är 4Ohm stabilt i bryggat läge, så gör så som jag sa så får du ut maximalt med effekt till basen! smile

Edit: Har kollat lite nu och om du bryggar den basen på steget så kommer den att få 160Wrms, vilket är ca hälften av vad den tål så du bör kika på ett annat steg om du vill kunna använda basen full ut. Framsystemet kommer att få 80Wrms per sida om högtalarna ligger på 2Ohm, 60Wrms per sida om dom ligger på 4Ohm. smile

fast de steget e lite för klent till den basen enligt mig..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 september 2009
Japp håller helt klart med, basen kommer ju (som jag skrev i min edit) bara få ca halva den effekt som den tål. Känns lite slöseri med bas tycker jag.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

16 197 Inlägg
1 september 2009
mpnterade en sån låda å ettt JBL GTO-752E steg i en bil för ca 2 veckor å de spela på rätt bra smile

de steget kostar 2000 på brl just nu,

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 september 2009
Okej, men även det steget blir ju väl klent till den basen. Om man då ska kunna driva den fullt ut så lär man nog kolla på andra steg än just JBL om det inte ska kosta så mycket, annars så är ju GTO7001 ett alternativ. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

51 Inlägg
1 september 2009
Trådstartare
Fast då bör ju basen hålla längre om det finns effekt kvar? :-)
Kopplat och inställd som på första bilden lät det helt ok från basen och det torde bli ännu bättre rätt kopplad antar jag + inkopplat framsystem.

En annan fråga, visst ska väl basen vara riktad framåt i bilen och inte uppåt eller bakåt...?

16 197 Inlägg
1 september 2009
Novisen1 skrev:
Kopplat och inställd som på första bilden lät det helt ok från basen och det torde bli ännu bättre rätt kopplad antar jag + inkopplat framsystem.

En annan fråga, visst ska väl basen vara riktad framåt i bilen och inte uppåt eller bakåt...?

risken e strörre att man spelar sönder e strörre me för lite effekt än me för mycke..

va e de för bil?

51 Inlägg
1 september 2009
Trådstartare
evilaudio skrev:
Novisen1 skrev:

risken e strörre att man spelar sönder e strörre me för lite effekt än me för mycke..

va e de för bil?

Volvo 854

16 197 Inlägg
1 september 2009
Novisen1 skrev:
evilaudio skrev:
Novisen1 skrev:

va e de för bil?

Volvo 854

de bästa e ju att du testar de fram.

51 Inlägg
2 september 2009
Trådstartare
evilaudio skrev:
Novisen1 skrev:
evilaudio skrev:

va e de för bil?

Volvo 854

de bästa e ju att du testar de fram.

OK

51 Inlägg
2 september 2009
Trådstartare
Flyttade över lågnivåkablarna men ljudet var otroligt lågt. Kan det bero på dålig jord, svagt batteri eller vad kan det vara?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
2 september 2009
Hur många lågnivåkablar har du inkopplade? Om du sk ha signal till både framsystem och bas så måste du ha kablar inkopplade på ingångarna för både fram och bak på steget, så du kan få lov att köra med Y-splittar till signalkablarna.

Sen så som Mr. Evil sa så är det större risk för att spela sönder basarna med för lite effekt än med för mycket. Jag matar mina två JBL basar med 1500Wrms och dom ska tåla 400Wrms var, än så länge lever dom och spelar bra. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök