Inför träff i Ljungby och Markaryd den 5 september

93T Aufrecht Melcher Großaspach
3 september 2009 · 292 Inlägg

Hade polisen och kommunerna verkligen på allvar velat stoppa de illegala rejsen så måste de nog se till att förenkla hela proceduren kring ett blackrace, som sagt tidigare kostar det alltför mycket, det är alldeles för omständigt med tillstånd hit och dit och det tar mycket tid.

Med ett enklare förfarande med något friare tyglar så att rejsen kunde hållas frekventare så är jag säker på att populariteten kring blackrace ökat.

Ett illegalt rejs startas genom ett simpelt SMS, inte konstigt att det blir ett intressantare alternativ då.

Mercedes C 180 "shoppingvagn" (2006)
Mercedes C180 "AMG" (2015)
H3llBoy Live my life Sideways
3 september 2009 · 312 Inlägg

Vet inte riktigt hur jag ska svara på alla frågor m.m men det jag kan säga i nuläget är att vi vill förenkla allt så mycket som möjligt och ha kvar så mycket som möjligt som vi har det nu...

För vi tycker det går jätte bra som det gör nu big_smile
Med avspärrningar m.m

MVH M.S.R.C

H3llBoy. Live your life sideways...
Facebook Grupp: https://www.facebook.com/groups/194900634046501/
Nissan 200sx s13 "H3llBoy" (1989)
påsen If your not out of control, your not in control
3 september 2009 · 686 Inlägg

H3llBoy skrev:
Vet inte riktigt hur jag ska svara på alla frågor m.m men det jag kan säga i nuläget är att vi vill förenkla allt så mycket som möjligt och ha kvar så mycket som möjligt som vi har det nu...

För vi tycker det går jätte bra som det gör nu big_smile
Med avspärrningar m.m


MVH M.S.R.C

Håller med fullständigt.
Det ni har arrangerat har ni arrangerat kanon bra.
Jag tycker faktiskt inte att man kan klaga på någonting.
Varken planering, säkerhet, avspärrning eller annat, ni har tänkt helt rätt och fått det till att funka på ett mycket bra sätt UTAN att riskera säkerheten.
Säkerhet framförallt verkar vara något som ni ser bra och stort på och försöker följa och det är mycket bra smile

/påsen

PÅSEN RACING
Mini Cooper S "Kojjan" (2004)
capricornus
3 september 2009 · 28 Inlägg

Eller varför inte  slå era kloka huvuden ihop, Markarydsgänget och ni som ville ordna körningar på Feringe och kör Blackrace på Feringe? Har iofs inget med Markaryd att göra men det är ju en bra bana.

InteLLi BREISLADD HELA DAN
3 september 2009 · 11 Inlägg

skulle bara vilja tillägga att jag är ganska säker på att om det inte blir gratis/jävligt billigt och väldigt frekvent (minst 2 gånger i månaden) så kan jag säga redan nu att då blir det inget av.
Problemet är då att, visst dom har sina blackrace o det blir nog j*vligt bra. men sen en eller 2 veckor efter det så kliar det i vantarna på folk igen o det kommer köras illegala race lik förb*nnat så nårra 4 race om året kan jag säga att det går inte om polisen/kommunen vill att racen ska upphöra.

Det dem får göra som jag hade tänkt mig är att ordna byholma flygrakan eller liknande där allt är klart till o användas bara att låsa upp o in o köra , i och med att det är privatägd inhägnad mark så försvinner en hel del lagar och krav som ställs på BR.

Och inte för att jag vill att det ska vara illegala race men spelar inte någon roll  hur många bommar eller farthinder polisen/kommunen sätter upp så kommer dom aldrig bli av med racen. finns alltid ställen att köra på, så antingen fixar dom en bra och lätt plats att köra på eller så får dom helt enkelt finna sig i att det kommer vara illegala race ett par gånger i månaden.
Bara att gilla läget.

Senast redigerat av InteLLi (3 september 2009)

NISSAN Is the Shit
Nissan 200sx s13
Nissan Skyline r32 GTR V-Spec II "The Black Pearl" (1993)
Nissan 200sx s13 "Jd-Garage" (1993)
fordfairlane
3 september 2009 · 12 Inlägg

Jag skrev ett långt inlägg här igår kväll som tyvärr försvann precis när jag skulle skicka det men jag kan sammanfatta det jag kommer ihåg iallafall.

Blackrace ersätter inte illegala race det kan dock vara ett kul komplement. Det är omständigt med tillstånd, dyrt med utrustning och hela säsongen måste förmodligen planeras i förväg (lätt med svensk sommar). Spontaniteten med de vanliga racen försvinner och så fort nyhetens behag har lagt sig så upptäcker folk att det inte är lika roligt som innan och det blir dålig uppslutning = arrangörerna bangar ur = tillbaka på ruta ett.

En annan grej är att de vassaste gatbilarna sållas bort. De som inte är ärligt besiktigade och har giltligt skattemärke får inte köra. Visst man kan falskskylta eller "känna" besiktningsmannen och ändå få köra men kommer nån på det så är ni rökta och där kommer jag väl till min sista punkt

Myndigheterna (polis, kommun) kommer alltid att ha en hållhake på er och så fort något händer runtom i trakten tex någon vansinneskörning av en 18-åring, burnis i en rondell eller motorbuller på torget så kommer de att kollektivt bestraffa alla bilintresserade genom att dra in tillstånden och därmed sabba all planering för en halv sommar. Kom ihåg att det inte är politiskt korrekt att köra bil eller gilla motorsport och Blackrace är ju inget som någon kommun egentligen vill ha utan det är ett sätt att försöka reglera de som gillar bilar och race

Tidkort kanske är kul men vill man ha en tid på sin bil åker man till Malmö en onsdagkväll och pyntar 200:- och får köra så mycket man vill med RIKTIG gran, tidtagning samt riktig asfalt med klister.

Kom på en sak till. Glöm bilar med slicks/ gatslicks på Blackrace. I Älmhult så sållade de iallafall bort bilar med "mjuk" däcksida. Vet inte om det bara var här eller om det görs på andra ställen också.

Ford Fairlane 66 w 460 BB 6.09@185kmh / 201m. 9.67@228kmh / 402
påsen If your not out of control, your not in control
3 september 2009 · 686 Inlägg

fordfairlane skrev:
Jag skrev ett långt inlägg här igår kväll som tyvärr försvann precis när jag skulle skicka det men jag kan sammanfatta det jag kommer ihåg iallafall.

Blackrace ersätter inte illegala race det kan dock vara ett kul komplement. Det är omständigt med tillstånd, dyrt med utrustning och hela säsongen måste förmodligen planeras i förväg (lätt med svensk sommar). Spontaniteten med de vanliga racen försvinner och så fort nyhetens behag har lagt sig så upptäcker folk att det inte är lika roligt som innan och det blir dålig uppslutning = arrangörerna bangar ur = tillbaka på ruta ett.

En annan grej är att de vassaste gatbilarna sållas bort. De som inte är ärligt besiktigade och har giltligt skattemärke får inte köra. Visst man kan falskskylta eller "känna" besiktningsmannen och ändå få köra men kommer nån på det så är ni rökta och där kommer jag väl till min sista punkt

Myndigheterna (polis, kommun) kommer alltid att ha en hållhake på er och så fort något händer runtom i trakten tex någon vansinneskörning av en 18-åring, burnis i en rondell eller motorbuller på torget så kommer de att kollektivt bestraffa alla bilintresserade genom att dra in tillstånden och därmed sabba all planering för en halv sommar. Kom ihåg att det inte är politiskt korrekt att köra bil eller gilla motorsport och Blackrace är ju inget som någon kommun egentligen vill ha utan det är ett sätt att försöka reglera de som gillar bilar och race

Tidkort kanske är kul men vill man ha en tid på sin bil åker man till Malmö en onsdagkväll och pyntar 200:- och får köra så mycket man vill med RIKTIG gran, tidtagning samt riktig asfalt med klister.

Kom på en sak till. Glöm bilar med slicks/ gatslicks på Blackrace. I Älmhult så sållade de iallafall bort bilar med "mjuk" däcksida. Vet inte om det bara var här eller om det görs på andra ställen också.

Håller med dig fullständigt faktiskt.
Mycket bra sammanfattat av vad jag tror många tycker och tänker.
"mjuk däcksida" gäller på alla BR vad jag vet så har man slicks typ M/T Street så får man INTE köra BR sålänge dem inte har ändrat på den reglen, vilket jag inte tror dem har.

/Påsen

PÅSEN RACING
Mini Cooper S "Kojjan" (2004)
edineN
3 september 2009 · 83 Inlägg

Roligt att det ges så många åsikter!

Jag tänker inte anordna, men dock så kommer jag vara på möte för att ge min åsikt tillsammans med arrangörerna.(stavning?)

Allt det ni skriver är sant och så kommer det förbli! Om inte BR-arrangörerna annordnar illegala streetrace under "pauserna" så kommer något annat "gäng" ta över. Ska Polisen/Kommunerna börja sätta grejor ivägen där det körs.. Då kommer det sluta med att dom inte har några pengar till annat och ja, viktigare saker än streetrace. Men låt mig citera:

fordfairlane skrev:
Blackrace ersätter inte illegala race det kan dock vara ett kul komplement.

Edin

93T Aufrecht Melcher Großaspach
3 september 2009 · 292 Inlägg

Problemen med att kommunen spärrar av de primära sträckorna är ju att rejsen då tveklöst kommer att flyttas till en annan mindre säker plats,
de sträckorna som det körs på väljs ju av en anledning, dvs. gott om plats för åskådare, lite allmän trafik och hyfsat avskilt från allmänheten, rejsen kan där hållas under säkra förhållanden.
Är väl ingen slump att hela motorvägar spärras av i GBG och Stockholmstrakten för att bilintresserade människor ska få leka av sig.
Vågar nästan slå vad om att antalet bilintresserade människor i Markaryds kommun är minst lika många som de som spelar fotboll, tennis eller utövar ridsport, de får skattepengar till planer, läktare, ridanläggningar, cykelvägar för att ta sig till ridanläggningar, och vad får vi? , mest skäll.

Och sedan tycker jag nog att allmänhetens bild av oss bilintresserade är något skev, är mer än ofta jag stöter på människor som fnyser näsan åt sk. streetracers och anser att de minsann är en kriminell skara folk hela bunten och att denna "fluga" bara skulle vara en inkörsport till grövre kriminalitet smile

Mercedes C 180 "shoppingvagn" (2006)
Mercedes C180 "AMG" (2015)
Mustalainen
3 september 2009 · 18 Inlägg

Nej nej nej...inte BR, fan då kommer det att suga fett & inte bli lika bra ös som det brukar vara.

mbfidde
3 september 2009 · 225 Inlägg

Och sedan tycker jag nog att allmänhetens bild av oss bilintresserade är något skev, är mer än ofta jag stöter på människor som fnyser näsan åt sk. streetracers och anser att de minsann är en kriminell skara folk hela bunten och att denna "fluga" bara skulle vara en inkörsport till grövre kriminalitet smile[/quot

sant.....ändå står dom där på kvällen och tittar på och njuter alla härliga bilar:P

Det Gäller Att Dö Ung Så Sent Som Möjligt=)
NISSAN MOTORS=NISMO, HONDA MOTORS=HOMO.
rost(hål) är lättare än kolfiber.
Chevrolet Nova SS "SUPERNOVA" (1970)
The_Ghost
3 september 2009 · 23 Inlägg

Hörde något om en motorbana vid Arlandsköp för ca 1,5-2 år sedan men komunen var inte så anjelägna om de!! Undra hur de tänker nu. Menar en bra asfalts sträcka där så hade man kunnat köra där!

MalZonCossie
3 september 2009 · 121 Inlägg

Var samma skitsnack här i Växjö för dryga året sen, kommunen "skulle se" om de kunde ordna något, tog flera månader som det sas att vi inte fick köra nåt på å sen kom beslutet att de inte blev nåt!

Säger som så att kör på bara till beslutet gått igenom! Ge er ffs inte!!

MVH Jonas

Ford Sierra RS COSWORTH 4x4 "Bästa Tuningcar 2015" (1991)
93T Aufrecht Melcher Großaspach
3 september 2009 · 292 Inlägg

The_Ghost skrev:
Hörde något om en motorbana vid Arlandsköp för ca 1,5-2 år sedan men komunen var inte så anjelägna om de!! Undra hur de tänker nu. Menar en bra asfalts sträcka där så hade man kunnat köra där!

Tror det var nån boende i närheten som satte stopp för det, men nu har de iaf belägg för att ta upp frågan igen.

Skulle dock troligtvis bli ramaskri i Markaryds kommun om skattepengarna lades på en motorbana, men en ny cykelväg till ridanläggningen är minsann viktigt. roll

Mercedes C180 "AMG" (2015)
Mercedes C 180 "shoppingvagn" (2006)
ViggenAxel
3 september 2009 · 4 Inlägg

93T skrev:

The_Ghost skrev:
Hörde något om en motorbana vid Arlandsköp för ca 1,5-2 år sedan men komunen var inte så anjelägna om de!! Undra hur de tänker nu. Menar en bra asfalts sträcka där så hade man kunnat köra där!

Tror det var nån boende i närheten som satte stopp för det, men nu har de iaf belägg för att ta upp frågan igen.

Skulle dock troligtvis bli ramaskri i Markaryds kommun om skattepengarna lades på en motorbana, men en ny cykelväg till ridanläggningen är minsann viktigt. roll

Ja ibland undrar man fan... Men det är klart, det är säkert runt 1000 personer och kollar på hästsport i hylte titt som tätt... coolroll

SpeCtruM
4 september 2009 · 29 Inlägg

De e ju 2009 dom flesta här borde ha 18 år bakom sig o fatta att de e inte lagligt race folk vill ha, inte jag iaf.
Bara löjligt att tro att ni kommer få köra så ofta ni vill för ni e hos polisen o slickar..
Kom igen nu!!

Beroede Med Wilje
BMW 325iM (1989)
ekelund88
4 september 2009 · 2 656 Inlägg

ViggenAxel skrev:

93T skrev:

The_Ghost skrev:
Hörde något om en motorbana vid Arlandsköp för ca 1,5-2 år sedan men komunen var inte så anjelägna om de!! Undra hur de tänker nu. Menar en bra asfalts sträcka där så hade man kunnat köra där!

Tror det var nån boende i närheten som satte stopp för det, men nu har de iaf belägg för att ta upp frågan igen.

Skulle dock troligtvis bli ramaskri i Markaryds kommun om skattepengarna lades på en motorbana, men en ny cykelväg till ridanläggningen är minsann viktigt. roll

Ja ibland undrar man fan... Men det är klart, det är säkert runt 1000 personer och kollar på hästsport i hylte titt som tätt... coolroll

vad snackar du om nu wink klart vi gillar hästar wink

Stoffe Verkmästare
4 september 2009 · 97 Inlägg

Personligen har jag inget intresse i att köra någon form av streetrace, legalt eller illegalt då jag inte har en kärra ämnad för ändamålet och framför allt mina prioriteringar på annat håll. Däremot tycker jag det kan vara kul att titta på när andra kör eftersom det ändå inte finns så många alternativ förutom den ljuvliga drycken kallad Whisky en fredagskväll i vårt trevliga samhälle.
Vill bara kommentera några av era synpunkter då vissa tycks ha svårt att skilja på önskan och faktum.

Illegala streetrace är inget alternativ och hellre inget komplement till Blackrace. Det ser man bara på första ordet i meningen. Det är alltså olagligt enligt gällande lagstiftning och därmed något som polisen är skyldiga att ingripa mot, varesig de själva är bilintresserade eller ej. Det kan inte VÄLJA att titta bort, speciellt inte när racen fått den omfattningen som de har här i Markaryd.
Om det är så att polisens/kommunens önskemål om att få till Blackrace ignoreras så har ni nog tyvärr snart hårdhandskar att vänta. Visst finns det alltid andra vägsträckor att köra på, men möjligheterna för oss som inte kör att titta på vid dessa sträckor lär minska snabbt. Förvisso skiter ni körglada nog i oss andra, men den "folkfest" som jag upplevde vid MMA/Nibe förra veckan vore trist att inte kunna uppleva igen.
Om jag har tolkat Larsson korrekt så är det en man med tillräckligt stort motorintresse för att se till att ett eventuellt Blackrace inte blir så trist som belackarna här förespår. Tyvärr ser jag också svårigheter i spontaniteten som många ser som positivt med illegalt race, men å andra sidan kan det bli lättare för folk som kommer långväga i från att planera in en körning till vårt trevliga samhälle och det kan ju vara en fördel.

Som svar på nackdelen med obesiktigade/ej godkända bilar så kan man till motsats säga att det säkerligen finns gott om bilar vars förare inte är intresserade av att ställa upp på illegala tillställningar, men gärna kör på legala sådana. Åtminstone några av dessa borde ha rejält med mos under huven och kompenserar kanske något?

Sen vad gäller pengar till fotboll, cykelvägar, ridanläggningar mm beror säkerligen till största delen att föräldrarna till ungdomar som sysslar med dessa sporter/hobbys följer den stela och tråkiga byråkratiska vägen som kallas politik. De sitter med i föreningar och politiska utskott och har därmed möjlighet att påverka vart våra skattepengar skall läggas. Det innebär alltså att även era (under förutsättning att ni arbetar och betalar skatt) skattepengar går till dessa sysselsättningar. Tyvärr gäller detta hela vårt avlånga Sverige, vilket gör att för att ni ska ha möjlighet att äska pengar (som ni har betalt in i form av skattemedel) till motorbanor och liknande måste ni intressera er för politik och föreningsliv. Visst låter det tråkigt?

Kan inte annat än att hålla med. Tyvärr tycks detta gälla i hela Sverige. Motorintresserat folk intresserar sig i väldigt liten utsträckning för politik och föreningsliv och därmed läggs det heller inget krut på att bygga fler motorbanor, att visa motorsport på tv osv. Jämför hur många minuter av rally-vm och fotbolls-vm som visas på tv...

Ekan_1 glad
4 september 2009 · 493 Inlägg

jag hoppas inte racen i markaryd läggs ner, detta är de bästa racen jag har varit med om, helsingborg är inte ens i närheten så  bra som mrd

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla
Volvo 744 GLE "cabben" (1989)
ViggenAxel
4 september 2009 · 4 Inlägg

ekelund88 skrev:

ViggenAxel skrev:

93T skrev:

Tror det var nån boende i närheten som satte stopp för det, men nu har de iaf belägg för att ta upp frågan igen.

Skulle dock troligtvis bli ramaskri i Markaryds kommun om skattepengarna lades på en motorbana, men en ny cykelväg till ridanläggningen är minsann viktigt. roll

Ja ibland undrar man fan... Men det är klart, det är säkert runt 1000 personer och kollar på hästsport i hylte titt som tätt... coolroll

vad snackar du om nu wink klart vi gillar hästar wink

Ja visst gör vi......... iaf på mackan och i burgaren roll

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang