6137
Sök

Vatten i oljan, verkstan vill koka motorn?

Cupra_
3 september 2009
Ja, som rubriken lyder. Jag var ute med vattenskotern för ett tag sen, en packning (axelgenomföring till  skrovet) gick sönder och en större mängd vatten kom in i skotern. Jag körde in så fort jag kunde till land och drog upp den. Motorn han dock suga i sig lite vatten. Det kan inte ha varit mkt för den bluddrade bara till några ggr men stannade aldrig helt. Efter att jag tagit upp den tömde jag ur allt vatten noga och startade motorn igen. Motorn bluddrade inte mer och gick som den skulle. När jag kom hem kollade jag oljan och såg enstaka vita prickar på stickan (vatten). Men oljan i sig var fin och klar.

Den ska in på verkstad snart för att fixas till, enligt firman ska de göra på följande sätt för att få ut vattnet ur motorn:

Byta olja samt filter, strypa slangen till oljekylaren så pass att motoroljan börjar koka i motorn och sedan ha så i 10min.
Detta låter helt bisarrt i mitt tycke och kan knappast vara bra varken för motorn eller oljepumpen. Inga problem enligt verkstan..   Vad tycker ni?

Själv funderar jag på att göra 3-4 oljebyten i följd istället. Då borde väl det mesta komma med ut tycker jag?

Diktator
968 Inlägg
3 september 2009
vatten i oljan är inte heller bra.. grejen med vatten är ju att det dunstar tidigare än olja gör. så därför försvinner vattnet helt från eventuella små mikroskopiska gropar som annars man inte kan få bort helt.

GREASEMONKEY
822 Inlägg
3 september 2009
Tycker också det låter helt fucked up :S ska du motorn koka så kan den ju ta skada på annat sätt, hoppas dom har koll på tempen! men är det en verkstad med kvitton så är det väl lugnt, du får ju garantier !

Mvh S.Österdahl

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
3 september 2009
Du behöver inte lämna den i verkstaden om du kan göra det själv.
Det är samma sak som på en båt, om du har för mycket vatten som kommer i skrovet, det kan gå in i motor så att när du starta den, det blir som en ljus-grå majonäs.
Så är det med alla inombord motor som får för mycket vatten i skrovet.
Det du ska göra är att tömma olja, bytta olje filter, lägga in en ny billigt olja, starta motor, köra den varm på tom gång 10-15 minuter för att göra den ren från allt skit, därefter tömma olja igen, på med en ny oljefilter (igen), lägga in finnare olja och köra som vanligt.
Det kan finnas lite vatten kvar med den kommer att försvina med värme från motor och du får därefter en klar olja.
Lycka till!.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

564 Inlägg
3 september 2009
Jag håller med alain!

Att köra motorn så varm så att oljan kokar är inte bra. Man tappar oljetryck och smörjnigen blir ju såklart sämre. Mycket bättre att då byta olja, varmköra som vanligt och sedan byta olja igen.
Jag antar att även skotern har någon form av vevhusventilation? Isf borde de få vattenrester som finns kvar kunna dunsta ut via den.

//Johan

1 827 Inlägg
3 september 2009
Dom kommer aldrig få oljan att koka, däremot kommer dom kunna få oljetempen över 100 c så att vattnet i oljan kokar, en jäkla skillnad. smile

Men som du säger så har jag heller aldrig hört talas om denna teknik, kanske vanligt med båtmotorer?

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
3 september 2009
Eisenhut skrev:
Dom kommer aldrig få oljan att koka, däremot kommer dom kunna få oljetempen över 100 c så att vattnet i oljan kokar, en jäkla skillnad. smile

Men som du säger så har jag heller aldrig hört talas om denna teknik, kanske vanligt med båtmotorer?

Håller med Eisenhut, dom kommer aldrig få olja att koka.
Inom verktäder finns kompetens och kompetens, om dom kör motor såpass mycket att vatten som finns i olja kokar, du kan därefter får problem med toppackning som kan gå åt helsiket därmed större kostnader för renovering.
Om du gör som jag skev innan, du klara det.
På min inombord motor, jag hade såpass mycket vatten i skrovet att den kom genom vevhusventilation.
Nu fungerar den perfekt igen.
Senast redigerat av alain (4 september 2009)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 september 2009
Att koka motorn låter verkligen inte som den bästa lösningen, varken för att få bort vatten i oljan eller med tanke på motorns bästa. Kör på Alains lösning istället, där är det inte så mycket som kan gå snett smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

blacken
3 september 2009
Låter helt korkat att "koka" oljan den kan ju lugnt bli en 100-150 grader normalt sett. Gör som Herr Alain säger absolut bästa resultat där. Men vad jag skulle vara mera orolig för är hur mycket vatten sög den in i insuget? där så blir det avsevärt mera och svårare skador om det sugs in tillräckligt mycket vatten till cylindern, sprickbildningar,lagerskador som kan ta ett tag innan visar sig, krökt stake,mm,mm..
Senast redigerat av blacken (3 september 2009)

3 259 Inlägg
3 september 2009
Ja vad folk hittar på nu för tiden... alltid nåt nytt bra som man kan betalt för.. Om din olja inte ens är mörgrå så räcker det gott o väl med att byta olja o filter.. för att vara 200% säker, kör motor ordentligt varm o byt oljan en gång till.. idiotsäkert!

Att några milligram vatten i oljan "som fastnar i dom minsta porerna i godset" skulle göra nån skada är ju rent av löjligt att påstå...

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

4 299 Inlägg
3 september 2009
Snacka om överdriven arbetstid o göra på de där sättet.
Följ alains råd, billigaste o enklaste sättet. Aldrig hört nått om de där me att strypa oljekylarn.

Men en sak till du ska göra eftersom de va såpass mycket vatten att de gått in i motorn. Gå igenom HELA elsystemet.

Cupra_
4 september 2009
Tack för alla svar! Ja det är ju inte oljan de ska koka såklart, utan bara få den så varm att vattnet I oljan kokar.. Kanske uttryckte mig klantigt.. Ang. elsystemet, alla kopplingar m.m. sitter i vattentäta boxar och de verkar ha gjort sitt jobb. Jag har iaf inga konstiga signaler och varningslampor som håller på. Tror och hoppas iaf att de har klarat sig. Jo jag tycker som ni, kan inte va hälsosamt att köra den så varm.. Visserligen är det en auktoriserad verkstad som får fixa med den men det känns som de bara vill blåsa en på pengar.. Jag kör på min/Alains idé om att byta olja, varmköra och byta olja igen. Det borde vara tillräckligt för att få bort det lilla som kan vara skadligt.. Den kan inte heller ha sugit i sig så fasligt mkt.. hade kanske 100 meter till land när den började bluddra och låg då på tomgång nästan hela vägen in. Det var bara när man gasade till som det märktes, tomgången var jämn skall tilläggas. Vevhusvent borde finnas då det är en 4-taktare med kompressor.

3 259 Inlägg
4 september 2009
Diabolo skrev:
det är en 4-taktare med kompressor.

Rättså skojjig sak det där va?big_smile

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
4 september 2009
Som säger blacken: det kan finnas vatten i cylindern och för att vara på säkra sida får du göra så:
Efter 1a oljebyt, innan du starta, dra ut tändstifter, kör en stund motor utan stift så att vatten går ut genom stift hål, gör rent dina tändstifter eller byt mot nya, töm 1a oljebyt, sätt på andra och därefter, starta som vanligt. 
Enkel och säker.
Senast redigerat av alain (4 september 2009)

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
4 september 2009
Inte helt ovantligt att vi badar och sänker snöskotrar helt här i norrland när vi kör på vattnet med dessa *flin* Receptet är att givetvis slå av maskin INNAN den kommer under vattenytan. Sedan efter bärgning och uppe på land gäller det att så fort det bara går dränera vevhus från vatten, ur med tändstift dra maskin torr och sedan igång med den direkt. Så är det bara att köra, köra och åter igen köra. Ju längre man kör desto mindre risk att vatten finns kvar inne i motorn, det kokar mao. bort under körning. Probset med detta är att när vi åker på vatten med snöskotrar är det många gånger sommar...
Senast redigerat av hotrodder (4 september 2009)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

187 Inlägg
4 september 2009
Rallyhalle skrev:
Följ alains råd, billigaste o enklaste sättet. Aldrig hört nått om de där me att strypa oljekylarn.

Men en sak till du ska göra eftersom de va såpass mycket vatten att de gått in i motorn. Gå igenom HELA elsystemet.

Lite breroende på vad för vatten du kör i.. Kan tänka mig att det är mindre problem i insjöar osv...
Men var det i östersjön så att säga...

Dra isär varenda jävla kontakt och kabel....spraya med 5-56..

spec. startmotor. dränk med 5-56 eller annat fukt urdrivande och trycklufta "torr"

blacken
4 september 2009
GolfIIIVr6 skrev:
Rallyhalle skrev:

Lite breroende på vad för vatten du kör i.. Kan tänka mig att det är mindre problem i insjöar osv...

spec. startmotor. dränk med 5-56 eller annat fukt urdrivande och trycklufta "torr"

I startmotor och generator ska man vara försiktig med 5-56, för det löser upp kolen. Molekylisera den hellre och torka rent och smörj med 5-56 och lämpligt fett där det ska anbringas..

Cupra_
4 september 2009
GolfIIIVr6 skrev:
Rallyhalle skrev:

Jag kör i sötvatten, Mälaren..

Cupra_
4 september 2009
JonR skrev:
Diabolo skrev:
det är en 4-taktare med kompressor.

Rättså skojjig sak det där va?big_smile

Den rör på sig smile

4 299 Inlägg
4 september 2009
GolfIIIVr6 skrev:
Rallyhalle skrev:

Kolla elsystemet ska man alltid göra när de varit under vatten oavsett insjö eller ej.

Sök