5609
Sök

Problem Med Nya Högtalare

5 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
Tja smile jag har köpt nya högtalare till min hatthylla och idag så installerade jag dom, det är
Mutant Mt6907.
sen startade jag bilen och tryckte på strömbrytaren till slutsteget och allt gick bra.
men när jag höjer volymen för mycket så började skrika i högtalarna och jag va tvungen att stänga av slutsteget. ( med förmycket så menar jag volym 32 ) och mina orginalhögtalare klarar att vara inkopplade till slutsteget med volym 32 ) vad är fel ?

Jag är helt okunnig om billjud så detta är ett stort mysterium. hoppas någon kan hjälpa mig smile
Senast redigerat av Adrii (5 september 2009)

2 914 Inlägg
4 september 2009
slet du loss allt (alla kablar osv) till steget??

5 Inlägg
5 september 2009
Trådstartare
Ja det gjorde jag. fick ju nya + och jord kablar till dessa högtalare tongue men + jorden och remoten är ju kvar i slutsteget.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
5 september 2009
Just att det skriker i högtalarna låter som att du har en kortslutning ngnstans.
Kolla upp kablarna till högtalarna så att de inte ligger mot karossen på ngt sätt.

Kan tom. vara så att stiften på högtalarna går för långt ner att de tar i plåten under hatthyllan.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

5 Inlägg
5 september 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:
Just att det skriker i högtalarna låter som att du har en kortslutning ngnstans.
Kolla upp kablarna till högtalarna så att de inte ligger mot karossen på ngt sätt.

Kan tom. vara så att stiften på högtalarna går för långt ner att de tar i plåten under hatthyllan.

okej så det kan vara problemet när det blir för högt ? för det är ju när det blir för högt dom börjar skrika.
om jag har lågt på upp till volym 32 sen börjar dom skrika och jag måste stänga av slutsteget

7 241 Inlägg
5 september 2009
Adrii skrev:
Lonefox skrev:

okej så det kan vara problemet när det blir för högt ? för det är ju när det blir för högt dom börjar skrika.
om jag har lågt på upp till volym 32 sen börjar dom skrika och jag måste stänga av slutsteget

Kan vara en kardel bara....då blir inte strömmen stor nog för att kortsluta förrän volymen ökas över en viss gräns och strömmen blir såpass stor i signalen att det hoppar över till karossen.
(Tack bla Nonne för den lektionen).
JO....det kommer ström till högtalaren eftersom allt är elektricitet på ett eller annat sätt.
Signalen från förstärkaren till högtalaren är enkelt uttryckt inget annat än växelspänning i olika frekvenser...

5 Inlägg
5 september 2009
Trådstartare
Jag hittade felet på mitt lilla problem smile det va att högtalaren kortslöts pga. den låg emot metallen tongue det ända jag behövde göra va att sätta eltejp runt högtalaren så funkade den smile fick bara ett nytt problem med att slutsteget inte verkar klara över en viss mängd eftersom den stänger av sig när det blir för högt ?

956 Inlägg
5 september 2009
Adrii skrev:
Jag hittade felet på mitt lilla problem smile det va att högtalaren kortslöts pga. den låg emot metallen tongue det ända jag behövde göra va att sätta eltejp runt högtalaren så funkade den smile fick bara ett nytt problem med att slutsteget inte verkar klara över en viss mängd eftersom den stänger av sig när det blir för högt ?

Vad har du för slutsteg och vad har du för strömkablar till det??

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

jobbar påre
751 Inlägg
5 september 2009
när de stänger av sig är för att du överbelastar lr att de har dåligt med ström.... spela högt och se om du får spänningsfall på steget.. får du de bör du kolla över kablaget anslutning..sen ev. så att batteriet är fräscht..

som sagt vad har du för kablar till steget? ström alltså? 19mm2?

vad har du koppla högtalarna i ? 2ohm eller 4? eller 8?

7 241 Inlägg
5 september 2009
Steget kan även bli lätt överbelastat nu eftersom ena utgången kortslöts som du själv beskrev....

jobbar påre
751 Inlägg
5 september 2009
alltså har han nästan brännt nånting i steget då?smile nån spole som blivit något klenare eller likknande?smile

7 241 Inlägg
5 september 2009
Pro_fxr skrev:
alltså har han nästan brännt nånting i steget då?smile nån spole som blivit något klenare eller likknande?smile

Eller inte bara nästan utan han HAR......
Vissa grejer kan ge sig i ett steg och det funkar tills man börjar belasta dte hårdare...

jobbar påre
751 Inlägg
5 september 2009
hehe okejokej;d

men som jag sa..kika så att den iaf får nog med ström innan du börjar tro att den är brännd:)

Sök