Öka mitt laddtryck på min Turbo (plus paketet)

joxxan
5 september 2009 · 334 Inlägg

Hur kan jag öka mitt laddtryck på min Volvo 945 Turbo Plus utan att ta bort pluspaketet.
Vad jag har förstått så ska det typ inte gå utan att ta bort plus paketet.
Beskriv gärna hur lite mer detaljerat om det finns ett sätt så att säga.
Mvh Joxxan

Senast redigerat av joxxan (6 september 2009)

Just... Awsome!
Mr945LTT
6 september 2009 · 34 Inlägg

Ja du kan ju köpa en pysventil och ställa på den lite:)
Slangen från wastergaten till insuget, där skarvar du och sätter dit ett T-Kors som i sin tur går till pysventilen.
Inge svårt jobb för lite mera Laddtryck:)
Gå in på denna sida där har du en pyssssssss    --->     http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/ … p;Visn=Std

\/0£\/@
Volvo 764 877 "V8" (1986)
Volvo S70 "T5" (1998)
Volvo_Mannen Volvoskadad
6 september 2009 · 6 017 Inlägg

Ta väck pluspaketet, sen montera en pysventil eller köp en hårdare WG klocka.

Jonas
joxxan
6 september 2009 · 334 Inlägg

Om jag nu inte vill ta bort pluspaketet? smile

Just... Awsome!
joxxan
6 september 2009 · 334 Inlägg

Mr945LTT skrev:
Ja du kan ju köpa en pysventil och ställa på den lite:)
Slangen från wastergaten till insuget, där skarvar du och sätter dit ett T-Kors som i sin tur går till pysventilen.
Inge svårt jobb för lite mera Laddtryck:)
Gå in på denna sida där har du en pyssssssss    --->     http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/ … p;Visn=Std

Men går det när jag har pluspaketet ? att sätta pysventilen där förändrar väl inget när pluspaketet redan reglerar det ? :S

Just... Awsome!
Mack Forum- och sitemoderator
6 september 2009 · 26 155 Inlägg

joxxan skrev:

Mr945LTT skrev:
Ja du kan ju köpa en pysventil och ställa på den lite:)
Slangen från wastergaten till insuget, där skarvar du och sätter dit ett T-Kors som i sin tur går till pysventilen.
Inge svårt jobb för lite mera Laddtryck:)
Gå in på denna sida där har du en pyssssssss    --->     http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/ … p;Visn=Std

Men går det när jag har pluspaketet ? att sätta pysventilen där förändrar väl inget när pluspaketet redan reglerar det ? :S

Är det andra tråden du skapar om ämnet?
Varför vill du ha kvar pluspaketet men ändå fuskhöja laddtrycket?
Låter illavarslande för motorn dom där idéerna du grunnar på..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo_Mannen Volvoskadad
6 september 2009 · 6 017 Inlägg

joxxan skrev:
Om jag nu inte vill ta bort pluspaketet? smile

Varför ska du ha kvar det? Finns ingen som helst mening med det.

Jonas
joxxan
7 september 2009 · 334 Inlägg

AirOne skrev:

joxxan skrev:

Mr945LTT skrev:
Ja du kan ju köpa en pysventil och ställa på den lite:)
Slangen från wastergaten till insuget, där skarvar du och sätter dit ett T-Kors som i sin tur går till pysventilen.
Inge svårt jobb för lite mera Laddtryck:)
Gå in på denna sida där har du en pyssssssss    --->     http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/ … p;Visn=Std

Men går det när jag har pluspaketet ? att sätta pysventilen där förändrar väl inget när pluspaketet redan reglerar det ? :S

Är det andra tråden du skapar om ämnet?
Varför vill du ha kvar pluspaketet men ändå fuskhöja laddtrycket?
Låter illavarslande för motorn dom där idéerna du grunnar på..

Japp om inte tredje tongue
Ja du, finns inte många turbo plusare kvar och vad jag har fått reda på genom "forskning" får jag mer för bilen om jag håller kvar pluskittet och bara försöker fixa dit ställbart laddtryck så att säga, och vet ju inte om jag ska ha kvar bilen eller inte, ska jag det så sliter jag väl antagligen bort det. dock vet jag ju inte hur hela kittet ser ut och vart det sitter , vet bara den lilla saken framme vid luftburken..

Just... Awsome!
RiNka
7 september 2009 · 252 Inlägg

joxxan skrev:

AirOne skrev:

joxxan skrev:

Men går det när jag har pluspaketet ? att sätta pysventilen där förändrar väl inget när pluspaketet redan reglerar det ? :S

Är det andra tråden du skapar om ämnet?
Varför vill du ha kvar pluspaketet men ändå fuskhöja laddtrycket?
Låter illavarslande för motorn dom där idéerna du grunnar på..

Japp om inte tredje tongue
Ja du, finns inte många turbo plusare kvar och vad jag har fått reda på genom "forskning" får jag mer för bilen om jag håller kvar pluskittet och bara försöker fixa dit ställbart laddtryck så att säga, och vet ju inte om jag ska ha kvar bilen eller inte, ska jag det så sliter jag väl antagligen bort det. dock vet jag ju inte hur hela kittet ser ut och vart det sitter , vet bara den lilla saken framme vid luftburken..

Är tvärtom, folk vill ha ltt då dom är billigare i försäkring.

Volkswagen Vento "der Chef" (1995)
Mack Forum- och sitemoderator
7 september 2009 · 26 155 Inlägg

RiNka skrev:

joxxan skrev:

AirOne skrev:

Är det andra tråden du skapar om ämnet?
Varför vill du ha kvar pluspaketet men ändå fuskhöja laddtrycket?
Låter illavarslande för motorn dom där idéerna du grunnar på..

Japp om inte tredje tongue
Ja du, finns inte många turbo plusare kvar och vad jag har fått reda på genom "forskning" får jag mer för bilen om jag håller kvar pluskittet och bara försöker fixa dit ställbart laddtryck så att säga, och vet ju inte om jag ska ha kvar bilen eller inte, ska jag det så sliter jag väl antagligen bort det. dock vet jag ju inte hur hela kittet ser ut och vart det sitter , vet bara den lilla saken framme vid luftburken..

Är tvärtom, folk vill ha ltt då dom är billigare i försäkring.

Mer "nostalgi" om man har kvar turbo+paketet, i mina ögon. Men behåll det som den är tycker jag. Antingen det, eller chippa. Att pystrimma tycks alltid vara en bondlösning som inte håller i längden.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
joxxan
7 september 2009 · 334 Inlägg

AirOne skrev:

RiNka skrev:

joxxan skrev:

Japp om inte tredje tongue
Ja du, finns inte många turbo plusare kvar och vad jag har fått reda på genom "forskning" får jag mer för bilen om jag håller kvar pluskittet och bara försöker fixa dit ställbart laddtryck så att säga, och vet ju inte om jag ska ha kvar bilen eller inte, ska jag det så sliter jag väl antagligen bort det. dock vet jag ju inte hur hela kittet ser ut och vart det sitter , vet bara den lilla saken framme vid luftburken..

Är tvärtom, folk vill ha ltt då dom är billigare i försäkring.

Mer "nostalgi" om man har kvar turbo+paketet, i mina ögon. Men behåll det som den är tycker jag. Antingen det, eller chippa. Att pystrimma tycks alltid vara en bondlösning som inte håller i längden.

Ja precis det är lite det med jag menar. Men jag måste ju ta bort pluskittet om jag ska chipa den ?

Just... Awsome!
joxxan
7 september 2009 · 334 Inlägg

RiNka skrev:

joxxan skrev:

AirOne skrev:

Är det andra tråden du skapar om ämnet?
Varför vill du ha kvar pluspaketet men ändå fuskhöja laddtrycket?
Låter illavarslande för motorn dom där idéerna du grunnar på..

Japp om inte tredje tongue
Ja du, finns inte många turbo plusare kvar och vad jag har fått reda på genom "forskning" får jag mer för bilen om jag håller kvar pluskittet och bara försöker fixa dit ställbart laddtryck så att säga, och vet ju inte om jag ska ha kvar bilen eller inte, ska jag det så sliter jag väl antagligen bort det. dock vet jag ju inte hur hela kittet ser ut och vart det sitter , vet bara den lilla saken framme vid luftburken..

Är tvärtom, folk vill ha ltt då dom är billigare i försäkring.

Mycket möjligt, men så är inte mitt fall big_smile

Just... Awsome!
Sharky
7 september 2009 · 10 287 Inlägg

Närå. Du kan låta pluskittet vara kvar. Men då blir det väldigt korkat eftersom du bara får extra laddtryck med plattan i mattan över 3000rpm.

Med chip och hårdare WG eller pys så får du ju mera skjuts även på delgas och under 3000 rpm.

Pluskitet var bara ett sätt för Volvo att ta sig runt avgascertifieringsbestämmelserna.

/Göran

joxxan skrev:
Ja precis det är lite det med jag menar. Men jag måste ju ta bort pluskittet om jag ska chipa den ?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
joxxan
7 september 2009 · 334 Inlägg

Sharky skrev:
Närå. Du kan låta pluskittet vara kvar. Men då blir det väldigt korkat eftersom du bara får extra laddtryck med plattan i mattan över 3000rpm.

Med chip och hårdare WG eller pys så får du ju mera skjuts även på delgas och under 3000 rpm.

Pluskitet var bara ett sätt för Volvo att ta sig runt avgascertifieringsbestämmelserna.

/Göran

joxxan skrev:
Ja precis det är lite det med jag menar. Men jag måste ju ta bort pluskittet om jag ska chipa den ?

Okej, men hur är det med det som dom skrev på Turbo Performance Club's forum att jag kan sätta en distans mellan WG'n och turbon typ 6 mm så får jag högre laddtryck? Vet inte om jag riktigt litar på det för det låter lite mysko i mina öron, dock är jag ny på detta med Turbo matat smile
är det det dom menar med "hårdare WG" ?
Tack för svar!

Senast redigerat av joxxan (7 september 2009)

Just... Awsome!
Sharky
7 september 2009 · 10 287 Inlägg

Man kan sätta en distans också. Då blir fjädertrycket i WG-klockan hårdare men armen som styr wastegaten får mindre arbetsområde vilket gör att wastegateventilen inte öppnar fullständigt vilket kan leda till skenande laddtryck.

/Göran

joxxan skrev:
Okej, men hur är det med det som dom skrev på Turbo Performance Club's forum att jag kan sätta en distans mellan WG'n och turbon typ 6 mm så får jag högre laddtryck? Vet inte om jag riktigt litar på det för det låter lite mysko i mina öron, dock är jag ny på detta med Turbo matat smile
är det det dom menar med "hårdare WG" ?
Tack för svar!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Hybriden
7 september 2009 · 677 Inlägg

Sharky skrev:
Man kan sätta en distans också. Då blir fjädertrycket i WG-klockan hårdare men armen som styr wastegaten får mindre arbetsområde vilket gör att wastegateventilen inte öppnar fullständigt vilket kan leda till skenande laddtryck.

/Göran

joxxan skrev:
Okej, men hur är det med det som dom skrev på Turbo Performance Club's forum att jag kan sätta en distans mellan WG'n och turbon typ 6 mm så får jag högre laddtryck? Vet inte om jag riktigt litar på det för det låter lite mysko i mina öron, dock är jag ny på detta med Turbo matat smile
är det det dom menar med "hårdare WG" ?
Tack för svar!

Skenade ladd är aldrig kul.... i början är det kul men det kommer alltid när det inte ska komma. Se till att skaffa en riktig lösning. Pysventiler håller aldrig och skenade ladd kan paja motorn.

joxxan
7 september 2009 · 334 Inlägg

Bergkuist skrev:

Sharky skrev:
Man kan sätta en distans också. Då blir fjädertrycket i WG-klockan hårdare men armen som styr wastegaten får mindre arbetsområde vilket gör att wastegateventilen inte öppnar fullständigt vilket kan leda till skenande laddtryck.

/Göran

joxxan skrev:
Okej, men hur är det med det som dom skrev på Turbo Performance Club's forum att jag kan sätta en distans mellan WG'n och turbon typ 6 mm så får jag högre laddtryck? Vet inte om jag riktigt litar på det för det låter lite mysko i mina öron, dock är jag ny på detta med Turbo matat smile
är det det dom menar med "hårdare WG" ?
Tack för svar!

Skenade ladd är aldrig kul.... i början är det kul men det kommer alltid när det inte ska komma. Se till att skaffa en riktig lösning. Pysventiler håller aldrig och skenade ladd kan paja motorn.

DEfiniera en "riktig lösning" ? smile

Just... Awsome!
Volvo_Mannen Volvoskadad
7 september 2009 · 6 017 Inlägg

joxxan skrev:

Bergkuist skrev:

Sharky skrev:
Man kan sätta en distans också. Då blir fjädertrycket i WG-klockan hårdare men armen som styr wastegaten får mindre arbetsområde vilket gör att wastegateventilen inte öppnar fullständigt vilket kan leda till skenande laddtryck.

/Göran


Skenade ladd är aldrig kul.... i början är det kul men det kommer alltid när det inte ska komma. Se till att skaffa en riktig lösning. Pysventiler håller aldrig och skenade ladd kan paja motorn.

DEfiniera en "riktig lösning" ? smile

Som nämnts tidigare; en hårdare WG klocka, typ denna:

http://sv.bsr.se/products/521010/

Jonas
Losgard
7 september 2009 · 1 688 Inlägg

Finns hos turbomeck.se också om du kollar under "wastegates", kostar 750 kr, lite billigare kanske.
Justerbar dessutom.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
Mr_EmCom Med.lem
7 september 2009 · 3 759 Inlägg

Men snälla det är en gammal volvo. Bort me skiten tongue

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang