Öka mitt laddtryck på min Turbo (plus paketet)

Mack Forum- och sitemoderator
7 september 2009 · 26 155 Inlägg

Mr_EmCom skrev:
Men snälla det är en gammal volvo. Bort me skiten tongue

Kom med en vettig åsikt i stället?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
MoffeGreven
7 september 2009 ·

Vad gör pluspaketet? smile

Mr_EmCom Med.lem
7 september 2009 · 3 759 Inlägg

AirOne skrev:

Mr_EmCom skrev:
Men snälla det är en gammal volvo. Bort me skiten tongue

Kom med en vettig åsikt i stället?

Okej, ta bort det, det fanns bara för att komma förbi avgas/effek-begränsningarna.
Och fyller ingen vettig funktion om han ändå ska höjja laddtrycket.

Senast redigerat av Mr_EmCom (7 september 2009)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Janneutanb
7 september 2009 · 7 271 Inlägg

Det är väl bara att ta bort det och behålla?
Sen om du ska sälja så skruva dit det igen om det nu är så eftertraktat.

Om något går att ta bort så går det att sätta dit igen.

Senast redigerat av Brains (7 september 2009)

Sharky
7 september 2009 · 10 287 Inlägg

Höjer laddtrycket om dessa villkor är uppfyllda:

1: över 3000rpm
2: fullgas
3: Motorn inte spikar

Volvo kunde sälja detta för eftermarknadsmontage eftersom det låg utanför körcykeln på dåtidens avgaskrav.


/Göran


MoffeGreven skrev:
Vad gör pluspaketet? smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Stefan Varberg Supraman
7 september 2009 · 2 300 Inlägg

Sharky skrev:
Höjer laddtrycket om dessa villkor är uppfyllda:

1: över 3000rpm
2: fullgas
3: Motorn inte spikar

Volvo kunde sälja detta för eftermarknadsmontage eftersom det låg utanför körcykeln på dåtidens avgaskrav.


/Göran


MoffeGreven skrev:
Vad gör pluspaketet? smile

Rätta mig med en gång om jag har fel men vad jag kom ihåg från volvokatalogerna så fanns även ett turbo++ kit.
Kom ihåg att anmärkningen va att det inte va tillåtet på allmän väg men såldes ändå som ett tillbehör.
vad fanns i detta paket?

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
7 september 2009 · 3 180 Inlägg

Stefan Varberg skrev:

Sharky skrev:
Höjer laddtrycket om dessa villkor är uppfyllda:

1: över 3000rpm
2: fullgas
3: Motorn inte spikar

Volvo kunde sälja detta för eftermarknadsmontage eftersom det låg utanför körcykeln på dåtidens avgaskrav.


/Göran


MoffeGreven skrev:
Vad gör pluspaketet? smile

Rätta mig med en gång om jag har fel men vad jag kom ihåg från volvokatalogerna så fanns även ett turbo++ kit.
Kom ihåg att anmärkningen va att det inte va tillåtet på allmän väg men såldes ändå som ett tillbehör.
vad fanns i detta paket?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=120708

Skillnader jämfört mellan original och med Volvo's Turbopluspaket
B230FT:
Turbo+ ökar effekten till ca 190hk, och vridmomentet till 280nm. Består av styrenhet och elektriskt styrd pysventil, satsen är certifierad.
Turbo++ ökar effekten till ca 200hk, och ökar vridmomentet till 295nm vid 2400rpm. Består av styrenhet och installeras som tillägg till Turbo+. Satsen är ej certifierad.
Turbo+++ ökar effekten till 220hk vid 5100rpm och vridmomentet till 315nm vid 4600rpm. Satsen består av bearbetning av topp, byte av kam och topplockspackning. Satsen är ej certifierad.
B230FK:
Turbo+ ökar effekten till ca 170hk, och vridmomentet till 250nm. Består av styrenhet och elektriskt styrd pysventil, satsen är certifierad.
Turbo++ ökar effekten till ca 200hk, och ökar vridmomentet till 295nm vid 2400rpm. Består av styrenhet och ny wastegate och installeras som tillägg till Turbo+. Satsen är ej certifierad.
Turbo+++ ökar effekten till 220hk vid 5100rpm och vridmomentet till 315nm vid 4600rpm. Satsen består av bearbetning av topp, byte av kam och topplockspackning. Satsen är ej certifierad.

Taget ifrån: http://hem.passagen.se/arrowsmiths/volvomotorer.html

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
joxxan
7 september 2009 · 334 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:

joxxan skrev:

Bergkuist skrev:

Skenade ladd är aldrig kul.... i början är det kul men det kommer alltid när det inte ska komma. Se till att skaffa en riktig lösning. Pysventiler håller aldrig och skenade ladd kan paja motorn.

DEfiniera en "riktig lösning" ? smile

Som nämnts tidigare; en hårdare WG klocka, typ denna:

http://sv.bsr.se/products/521010/

Okej smile Tackar

Just... Awsome!
joxxan
7 september 2009 · 334 Inlägg

Brains skrev:
Det är väl bara att ta bort det och behålla?
Sen om du ska sälja så skruva dit det igen om det nu är så eftertraktat.

Om något går att ta bort så går det att sätta dit igen.

Jo stämemr visserligen, om jag nu hade vetat hur "stort" det är... det enda jag vet är den där lilla skiten vid luftburken där det går in 3 slangar verkar ju typ vara någon ventil som håller i laddtrycket. mer vet jag inte.. annars får man väl prova sig fram smile

Just... Awsome!
joxxan
7 september 2009 · 334 Inlägg

NITROUS skrev:

Stefan Varberg skrev:

Sharky skrev:
Höjer laddtrycket om dessa villkor är uppfyllda:

1: över 3000rpm
2: fullgas
3: Motorn inte spikar

Volvo kunde sälja detta för eftermarknadsmontage eftersom det låg utanför körcykeln på dåtidens avgaskrav.


/Göran



Rätta mig med en gång om jag har fel men vad jag kom ihåg från volvokatalogerna så fanns även ett turbo++ kit.
Kom ihåg att anmärkningen va att det inte va tillåtet på allmän väg men såldes ändå som ett tillbehör.
vad fanns i detta paket?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=120708

Skillnader jämfört mellan original och med Volvo's Turbopluspaket
B230FT:
Turbo+ ökar effekten till ca 190hk, och vridmomentet till 280nm. Består av styrenhet och elektriskt styrd pysventil, satsen är certifierad.
Turbo++ ökar effekten till ca 200hk, och ökar vridmomentet till 295nm vid 2400rpm. Består av styrenhet och installeras som tillägg till Turbo+. Satsen är ej certifierad.
Turbo+++ ökar effekten till 220hk vid 5100rpm och vridmomentet till 315nm vid 4600rpm. Satsen består av bearbetning av topp, byte av kam och topplockspackning. Satsen är ej certifierad.
B230FK:
Turbo+ ökar effekten till ca 170hk, och vridmomentet till 250nm. Består av styrenhet och elektriskt styrd pysventil, satsen är certifierad.
Turbo++ ökar effekten till ca 200hk, och ökar vridmomentet till 295nm vid 2400rpm. Består av styrenhet och ny wastegate och installeras som tillägg till Turbo+. Satsen är ej certifierad.
Turbo+++ ökar effekten till 220hk vid 5100rpm och vridmomentet till 315nm vid 4600rpm. Satsen består av bearbetning av topp, byte av kam och topplockspackning. Satsen är ej certifierad.

Taget ifrån: http://hem.passagen.se/arrowsmiths/volvomotorer.html

Men jag har ju FT:n och jag antar att den elektroniska pysventilen är den vid luftburken.. om jag sliter bort den måste jag inte greja med styrenheten då med? (kanske en dum fråga, men vad vet jag:P)

Just... Awsome!
Sharky
7 september 2009 · 10 287 Inlägg

Var inte det påhitt av SAM?

/Göran

Stefan Varberg skrev:
Rätta mig med en gång om jag har fel men vad jag kom ihåg från volvokatalogerna så fanns även ett turbo++ kit.
Kom ihåg att anmärkningen va att det inte va tillåtet på allmän väg men såldes ändå som ett tillbehör.
vad fanns i detta paket?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sharky
7 september 2009 · 10 287 Inlägg

Nej. Turbo+ var en ren add-on.

/Göran

joxxan skrev:
Men jag har ju FT:n och jag antar att den elektroniska pysventilen är den vid luftburken.. om jag sliter bort den måste jag inte greja med styrenheten då med? (kanske en dum fråga, men vad vet jag:P)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
joxxan
7 september 2009 · 334 Inlägg

Sharky skrev:
Nej. Turbo+ var en ren add-on.

/Göran

joxxan skrev:
Men jag har ju FT:n och jag antar att den elektroniska pysventilen är den vid luftburken.. om jag sliter bort den måste jag inte greja med styrenheten då med? (kanske en dum fråga, men vad vet jag:P)

Aha okej, så det är bara till att ta bort den och sätta en "vanlig slang" där ?

Just... Awsome!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang