2620
Sök

Köpråd: 200sx eller calibra Edit: Bmw E30 turbo?

C20LET
1 041 Inlägg
6 september 2009
calibra turbo 4x4 alla dagar ut, har en o är riktigt nöjd, det är mycket roligare o köra 4x4 tycker jag, klart mycket bättre starter.

nissan 200 är ju inte heller nåt o klaga på det är fin bil den med, men jag skulle hellre svetsa än att laga motorn efter ras.

Vi tycker olika vet jag, that's it

518 Inlägg
6 september 2009
ska väl dra mitt strå till stacken med då så ni får se hur pass dum i huvet man kan va:

200sx rasar lagrena på
Opel rostar som fan å har skitdålig 4hjulsdrift
Saab får man byta växellåda på innan man ens använt den
Volvo drar 4 liter milen, 5 om man har förgasare
Ford rasar man motorn på ofta och kammen går ned sej fortare än ett tjackluder

osv osv osv

GE ER FÖR FAN!!!
kom med sånt som är sant å inte vad ni hört av nån som har lika mycket koll som Stevie Wonder ( han är blind ).
Senast redigerat av Karl-Bertil (6 september 2009)

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.

C20LET
1 041 Inlägg
6 september 2009
jag har fullt fungerande 4x4 o skulle den paja så kostar det 3500kr o laga det med stål lameler så va det gäller rost så tänk på att det är gamla bilar vi snackar om...

4 586 Inlägg
6 september 2009
Nissan 200 helt klart.

Är det just bara dom två bilarna eller vill du ha fler altenativ?

Japsare
502 Inlägg
6 september 2009
200 utan tvekan.
vill själv köpa än... gärna nyss om ja kunde, har oxå haft en calibra, de va 16v, o ja fick inte göra annat än slänga ut pengar på den. skit bil säger ja.

-My Way - Side Ways!-
En gång Japsare... Alltid Japsare!

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
12 september 2009
Trådstartare
tack för alla svar,

jag menar såklart 4x4 calibran mot 200sx. men om man kollar på tråden så märker jag att det e 200sx som gäller.

besides, syrran tycker att calibran ser "turkig" ut tongue.
Senast redigerat av eddhedd (12 september 2009)

213 Inlägg
12 september 2009
båda bilarna börjar ju bli lite gamla. så man får ju räkna med det ena eller det andra så är det ju bara. sen har väl alla bil märken sina brister.

men hade nog kanske valt 200an

C20LET
1 041 Inlägg
12 september 2009
eddhedd skrev:
besides, syrran tycker att calibran ser "turkig" ut tongue.

haha det va den skönaste komentaren jag har läst om calibra någonsin lol

s13 om jag vill åka på ställ eller ha lite mer roligt tongue
Calibra 4x4 om bättre starter o inte lika känslig som en s13
men det är va jag hade valt:D

Galen
849 Inlägg
13 september 2009
Klart du ska ha en 200a lätt att trimma och kan fås för en relativt billig peng. Sen att dom får vevlagerras så fort man laddar 1 bar är ju löjligt.

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

Meister
6 763 Inlägg
13 september 2009
Frippe08 skrev:
Klart du ska ha en 200a lätt att trimma och kan fås för en relativt billig peng. Sen att dom får vevlagerras så fort man laddar 1 bar är ju löjligt.

Ur trim synpunkt är opeln bättre än nissans bojsänke. Calibran är snyggare än 200an. Men sen vill man ju åka på tvären och där faller tyvärr Calibran bort för mig iaf

Meister
6 763 Inlägg
13 september 2009
Rawad skrev:
calibra turbo 4x4 alla dagar ut, har en o är riktigt nöjd, det är mycket roligare o köra 4x4 tycker jag, klart mycket bättre starter.

nissan 200 är ju inte heller nåt o klaga på det är fin bil den med, men jag skulle hellre svetsa än att laga motorn efter ras.

Du får svetsa rost precis lika mycket på en 200a som på en calibra  big_smile

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
vad sägs om en turbokonverterad e30?

Galen
849 Inlägg
13 september 2009
camaro67 skrev:
Frippe08 skrev:

Ur trim synpunkt är opeln bättre än nissans bojsänke. Calibran är snyggare än 200an. Men sen vill man ju åka på tvären och där faller tyvärr Calibran bort för mig iaf

Kan du förklara varför calibran är bättre ur trimsynpunkt? Eller är det för att vevlagrerna går sönder på 200an om man laddar 1bar yikes big_smile

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 september 2009
eddhedd skrev:
Hej,

jag ska inhandla mig en ny bil, jag tittar på 200sx och calibra 4x4. min budjet är 50k,
jag skiter i praktisk synpunkt, däremot är jag inne på prestanda och kvalitet. Vilken ska jag välja??

Edit: När man tittar vidare på blocket ser man en till möjlighet,nämnligen en BMW e30 (omkring det) med turbo.
på flera moddade bmw's på blocket skriver dom om möjligheten till dryga 450hk, och detta e under 50000 kr

så nu till frågan: Bmw E30 eller 200sx?

Svårt att säga, Bmwn är en väldimensionerad pryl. Drivlinan tål bra mycket mer än orginaleffekten och E30 är en riktigt rolig liten bil.

MEN, köper du en Bmw Turbo är det inte Bmw som har byggt den. Då måste man kunna bedöma om den är seriöst byggd eller bara ihopslängd för att någon vill ha kul över sommaren. Och i vilket skick var den när den konverterades? Många Bmws är hyggligt slutkörda, en turbo på en sådan kan bli en hård nöt för plånboken när något ger upp. Det är alltså så mycket mer att bedöma på en sådan bil smile

En E30 med turbo, då handlar det oftast om M20 motorn. En motor med oförtjänt dåligt rykte om att ha klen topp, det finns en kylkanal eller nått sådant där i alla fall B25an brukar ge sig. Men som sagt sköt och bygg den ordentligt så!

Däremot är den senare M50-sexan riktigt stabil, har fått smeknamnet "Bmws B20 efter Volvos motor" En sådan utan Vanos är en riktigt bra grund för ett turbobygge, kanske bättre att satsa på? Det finns en del E30 som folk skruvat i M50 motorn i, annars sitter den orginal i E36.

Jag tror det är jämnt mellan Bmw turbo och 200sx, båda två är rwd och riktigt kul. Och i båda fallen gäller det att hitta det rätta exemplaret, jag tror nog du ska fokusera på just exemplaret och inte vilken modell du ska ha smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

979 Inlägg
13 september 2009
Som sagt, alla bilar för för & nackdelar. Men en nissan 200sx är aldrig fel, det där snacket om alla lagerras m.m är visserligen sant. men de beror inte på att bilarna är i dåliga. Men att man får ras beror oftast på att för många snorungar har lekt sönder dessa bilar genom åren. En calibra turbo innebär inte att vara bättre än en nissan. Dom bilarna du har radat upp är ungdomsbilar & därför körs dom hårt. Sj skulle ja aldrig satsa på en opel, har inga bra erfarenheter av dom. Så tips till dig är en nissan.

Hpc

Meister
6 763 Inlägg
13 september 2009
Frippe08 skrev:
camaro67 skrev:
Frippe08 skrev:

Kan du förklara varför calibran är bättre ur trimsynpunkt? Eller är det för att vevlagrerna går sönder på 200an om man laddar 1bar yikes big_smile

Den är åtminstone inte sämre än ca18det. Vevlagerras finns det botemedel mot men när man ska över 350hk börjar ca18det att vara skräp. Opels 16v turbo är riktigt stabil i en jämförelse

518 Inlägg
13 september 2009
camaro67 skrev:
Frippe08 skrev:
camaro67 skrev:

Den är åtminstone inte sämre än ca18det. Vevlagerras finns det botemedel mot men när man ska över 350hk börjar ca18det att vara skräp. Opels 16v turbo är riktigt stabil i en jämförelse

skitsnack. kolla bara shogun här på garaget tex... eller mängder på 200sx klubben som kört åratal med mer än 350hk utan problem.

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.

3 Inlägg
13 september 2009
Karl-Bertil skrev:
skitsnack. kolla bara shogun här på garaget tex... eller mängder på 200sx klubben som kört åratal med mer än 350hk utan problem.

Då kontrar jag med Maxxtuning's Calibra Turbo RWD.
Ca 700hk.
Med orginal motorn, som är lite moddad.

Så det är klart att TS ska ha Opel smile
Också är Calibran lite snyggare wink
Senast redigerat av GurraK (13 september 2009)

/Gustav

Meister
6 763 Inlägg
13 september 2009
Karl-Bertil skrev:
camaro67 skrev:
Frippe08 skrev:

Utan problem kanske men de har kostat en eller annan spänn för att få skiten att hålla. Finns en anledning till att många byter till sr20det...

Sök