Fler passagerare än vad bilen är tillåten för? (crx)

Robb
3 maj 2006 · 166 Inlägg

Dom crx:er jag har kollat på har endast varit godkända för 1passagerare, då undrar jag två saker.

Om jag tar med fler passagerare än vad bilen är godkänd för, är det då jag eller passagerarna som får böterna?

Vad krävs för att få en crx godkänd för 3passagerare?

EbbeW
3 maj 2006 · 86 Inlägg

Det är alltid föraren som är ansvarig!
Ang tillstånd för fler passagerare: Hör med bilprovningen. Du kan kanske få nåt intyg av tillverkaren om kärran har tillåtelse till flera passagerare i nåt annat land.
Prova med Vägverket, ev går det att få igenom dina önskemål med en dispensansökan, men det blir säkert dyrt...
Går det att montera bälten för passagerarna? Om inte så kan du glömma det hela.

Malmoe SSS -12
3 maj 2006 · 3 217 Inlägg

Är det en CRX av generation första till den -92 så får man ju ha 3 passagerare! Alltså så många bältesplatser, och man vill inte vara fler i den!

Men om vi pratar om CRX 92- så kan man helt enkelt bara sitta 2 i den... Det är inte tekniskt möjligt att vara fler! Och dessa CRX:er är ju Del Solen...

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
Robb
3 maj 2006 · 166 Inlägg

EbbeW skrev:
Det är alltid föraren som är ansvarig!

Icke!
Bälte ansvarar passagerare över 15år för att dom har på sig. Tänkte att det kanske var något liknade.


Fuckface skrev:
Är det en CRX av generation första till den -92 så får man ju ha 3 passagerare! Alltså så många bältesplatser, och man vill inte vara fler i den!

Men om vi pratar om CRX 92- så kan man helt enkelt bara sitta 2 i den... Det är inte tekniskt möjligt att vara fler! Och dessa CRX:er är ju Del Solen...

Jag har kollat på två 89:or, och båda var bara registrerade för 1passagerare enligt vv´s fordonsförfrågan.

TeQuilla
3 maj 2006 · 764 Inlägg

EbbeW skrev:
Det är alltid föraren som är ansvarig!

Icke sa nicke... På passagerare upp till 15år.

TeQuilla
Saab 9-3 Aero "Fetingen" (2005)
Pepe Ölbryggare
3 maj 2006 · 339 Inlägg

Robb skrev:
Om jag tar med fler passagerare än vad bilen är godkänd för, är det då jag eller passagerarna som får böterna?

Är det en kuggfråga eller?
Endast om maxlasten överstigs så åker du på böter. Innan det händer ingenting så länge den enda passageraren med bälte har det på sig, om inte får han böter på 600 om han är över 15, annars får du ta dom.

Klart som korvspat?

Ps. Sen undrar jag hur det rent tekniskt sett är möjligt att åka fler än två i den?? wink

Saab 9-5 Aero "Biopower" (2005)
Robb
3 maj 2006 · 166 Inlägg

Pepe skrev:

Robb skrev:
Om jag tar med fler passagerare än vad bilen är godkänd för, är det då jag eller passagerarna som får böterna?

Är det en kuggfråga eller?
Endast om maxlasten överstigs så åker du på böter. Innan det händer ingenting så länge den enda passageraren med bälte har det på sig, om inte får han böter på 600 om han är över 15, annars får du ta dom.

Klart som korvspat?

Ps. Sen undrar jag hur det rent tekniskt sett är möjligt att åka fler än två i den?? wink

Så man får åka i prinsip hur många som helst så länge alla bälten är använda(om inte maxlasten överstigs)?

Det är inte meningen att fler än jag och en till ska åka i den, men om det nu skulle råka bli så får den klämma sig in bäst den kan smile .  Jag vet att bakom min stol kommer det inte att finnas plats för några ben då jag är 193cm lång. 

Ska främst ha den till jobbet och lite buskörning om jag får tag i en och lyckas låna lite pengar.

Pepe Ölbryggare
3 maj 2006 · 339 Inlägg

Som sagt, du får ta med hur många du vill så länge du håller koll på vikten...

Saab 9-5 Aero "Biopower" (2005)
PeterNorrk Arbetslös luffare :'(
3 maj 2006 · 271 Inlägg

Pepe skrev:
Som sagt, du får ta med hur många du vill så länge du håller koll på vikten...

hmm har för mej att de stog i körkorts boken att man bara får vara så många som det finns bälten till...el så många den e registrerad för...tex finns 2 bälten då fåru inte sitta 3 i den...
sen har ja även hört (tror inte de e sant) att man får sitta fler i ett bälte om man lyckas få till så att båda sitter säkert eller va man ska säga...

Pepe Ölbryggare
3 maj 2006 · 339 Inlägg

PeterNorrk skrev:

Pepe skrev:
Som sagt, du får ta med hur många du vill så länge du håller koll på vikten...

hmm har för mej att de stog i körkorts boken att man bara får vara så många som det finns bälten till...el så många den e registrerad för...tex finns 2 bälten då fåru inte sitta 3 i den...
sen har ja även hört (tror inte de e sant) att man får sitta fler i ett bälte om man lyckas få till så att båda sitter säkert eller va man ska säga...

Ja det finns mycket rykten, jag vet att det är som jag säger...

Saab 9-5 Aero "Biopower" (2005)
PeterNorrk Arbetslös luffare :'(
4 maj 2006 · 271 Inlägg

Pepe skrev:

PeterNorrk skrev:

Pepe skrev:
Som sagt, du får ta med hur många du vill så länge du håller koll på vikten...

hmm har för mej att de stog i körkorts boken att man bara får vara så många som det finns bälten till...el så många den e registrerad för...tex finns 2 bälten då fåru inte sitta 3 i den...
sen har ja även hört (tror inte de e sant) att man får sitta fler i ett bälte om man lyckas få till så att båda sitter säkert eller va man ska säga...

Ja det finns mycket rykten, jag vet att det är som jag säger...

låter skumt för i såna fall skulle man inte behöva ha bälten eller nåt annat bara man inte väger för mycket...tex. jag tror jag har runt 1200-1300kg elller nåt sånt jag kan lasta...det betyder att jag skulle få mata in 12-13 personer på 100kilo styck i min bil...jag finner det inte trovärdigt påtake på hur " säkerhetes medvetna " vi är i sverige...

Pepe Ölbryggare
4 maj 2006 · 339 Inlägg

PeterNorrk skrev:

Pepe skrev:

PeterNorrk skrev:

hmm har för mej att de stog i körkorts boken att man bara får vara så många som det finns bälten till...el så många den e registrerad för...tex finns 2 bälten då fåru inte sitta 3 i den...
sen har ja även hört (tror inte de e sant) att man får sitta fler i ett bälte om man lyckas få till så att båda sitter säkert eller va man ska säga...

Ja det finns mycket rykten, jag vet att det är som jag säger...

låter skumt för i såna fall skulle man inte behöva ha bälten eller nåt annat bara man inte väger för mycket...tex. jag tror jag har runt 1200-1300kg elller nåt sånt jag kan lasta...det betyder att jag skulle få mata in 12-13 personer på 100kilo styck i min bil...jag finner det inte trovärdigt påtake på hur " säkerhetes medvetna " vi är i sverige...

Varför krångla till det nu??
Man måste ha bälte om det finns ett att tillgå! Jag har inte sagt någe annat...
Konstigt och konstigt, det beror väl på hur man tänker. Min 9-5:a får man lasta 440kg i totalt. Jag vet inte vad du har för van lr nåt...

Men är det en sak jag lärt mig, bli inte förvånad i livet och lita inte alltför mycket på grannen...

Saab 9-5 Aero "Biopower" (2005)
Robb
8 maj 2006 · 166 Inlägg

Max lastvikt:  140

Seriöst?

Det var vad jag fick fram på en crx-89, det betyder om jag har förståt det rätt att jag får ta med mig passagerare till en vikt av  45kg(väger 95kg) om jag inte har lastat något mer???

falloutboy
8 maj 2006 · 1 723 Inlägg

jag ringde till polisen en gång och hörde ang antal passagerare då vi var ett stort gäng som skulle till nåt partyställe. Enligt den trevliga konstapeln som svarade då jag ringde så ska bälten användas i den mån de räcker till. Han sa som inget mer om att man inte får åka fler i bilen. Bara de som kan ha bälte har det. Vet inte om han gissade....

DayDreameR
8 maj 2006 · 91 Inlägg

Men om maxlasten överstiger max även om man inte använder alla bälten då?
Säg att bilen får ta 440 kg & jag & min "lille" bror åker & vi väger 230kg styck.
Är det lagligt?
Nu väger varken jag eller min bror så mycket men hypotetiskt sett.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang