Kontrollmärket, snart ett minne blott...

alain www.bimmerpower.org
10 september 2009 · 3 995 Inlägg

Flera gånger tidigt på morgonen ½5-5 har jag blivit förföljd en stund av polisbil, förmodligen kollade dom om allting var ok från centralen och därefter körde om mig.
Förra vecka hamnade jag i en polis kontrol, han frågade mig om bilen var besiktigad! ja svarade jag!, han frågade varför hade jag inte klistrat skattemärke? jag sa att jag glömde att sätta på den och att den var kvar hemma, han sa att han måste kolla med centralen, det tag max två minuter och så var det klart och kunde köra vidare.
Enkelt och snabb för polisen att veta allting .
Bra att slippa den klistemärket även bra att slippa att får den stulen. (det händer ofta).

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
emce
10 september 2009 · 54 Inlägg

Har aldrig satt på något sedan jag köpte bilen -06, ser för täskigt ut smile

Prolac
10 september 2009 · 123 Inlägg

skönt,slipper man hålla på skrapa o jävlas.tycker dock de borde ha kommit på det där lite tidigare.

Hyundai accent "1.6 gls" (2004)
NissanMotorsport
10 september 2009 ·

Bra, skattemärket passar bara in när de blir samma färg som bilen, hatar när de blir en annan färg ;(

FordeveR www.klockren.nu
10 september 2009 · 476 Inlägg

Gött, de märket ser förjävligt ut..

vah, gick de för fort?...nä, de tror jag inte!
kolvas
10 september 2009 · 4 001 Inlägg

Fattar inte att så många kan reta sig på det lilla märket när man har en skitful nummerplåt som är betydligt större.

Bara bra att det försvinner, jag glömmer ändå bort att sätta dit mitt.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
MariaC
10 september 2009 · 140 Inlägg

Om det nu kostade så mycket med skattemärket så kanske man får se en sänkning av
fordonsskatten nu när dem sparar dessa pengar

Saab 9-5 (2005)
FordeveR www.klockren.nu
10 september 2009 · 476 Inlägg

MariaC skrev:
Om det nu kostade så mycket med skattemärket så kanske man får se en sänkning av
fordonsskatten nu när dem sparar dessa pengar

haha skulle inte tro de, men man ska aldrig sluta hoppas.. tongue

vah, gick de för fort?...nä, de tror jag inte!
Keller Hamster
10 september 2009 · 817 Inlägg

Rensvinf skrev:
Ingen skulle ju vilja tagga huset med "Skatten är betald"-märke.  smile

Det där hade jag velat se big_smile
Ett stort klistermärke på dörren att fastighetsskatten är betalt, skrapa om du har sålt:P

Ford Probe GT "Hamster-Racing" (1992)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
10 september 2009 · 8 744 Inlägg

Mycket bra beslut tycker jag! big_smile Nu är det bara att, som flera andra sagt, hoppas på mindre skyltar också då! Tänkte beställa nya skyltar snart då mina är så skabbiga men då kan man ju vänta tills nästa år då och se vad som händer. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Bjork OEM <3
10 september 2009 · 6 957 Inlägg

Underbart big_smile blir cleant och jag har skickat in ansökning om personlig plåt också den lär ju bra
mkt finare utan det där märket tongue

OEM <3
IMPRAZERN Intresseklubben
10 september 2009 · 673 Inlägg

Bjork skrev:
Underbart big_smile blir cleant och jag har skickat in ansökning om personlig plåt också den lär ju bra
mkt finare utan det där märket tongue

det kan jag förstå är en fördel utan märket, det blir bra mycket snyggare..

sen är det ju gött utan märket, blir ju mindre vikt på bilen *HÖHÖH* skämtåsido, om det nu besparar pengar så är det väl bra..

som folk säger ändå, tar ju polisen 30 sekunder att ta reda på om bilen är skattad och klar, så är väl det dom kommit på nu att det är bara onödigt med all denna administrativa delen som kostar och är onödig..

Senast redigerat av IMPRAZERN (10 september 2009)

/Mvh Andreas
Seat Leon FR "Sotis" (2016)
Go_Patrik
11 september 2009 · 252 Inlägg

Iam2fast4U skrev:

dieselknackare skrev:

Iam2fast4U skrev:
måste vara det mest idiotiskta beslut någonsin, hur ska polisen kunna veta om bilarna är skattade sedan då?

"polisen har i dag tillgång till all nödvändig information via fordonets registreringsnummer och Vägtrafikregistret."

ja, men nu ser man ju om en bil är skattad, den har skattemärke, den är skattad.
Sen nästa år om ingen bil har skattemärke kan man lika gärna skita i och skatta bilen eftersom polisen ändå inte kommer kunna hålla koll på varenda registreringsskylt i sverige
Tror inte polisen har tid och stoppa och kolla om varenda bil är skattad eller inte..

Rädd för förändringar va? Bakåtsträvare? hahahaha

cheffer
11 september 2009 · 1 422 Inlägg

Kickboxer skrev:

Iam2fast4U skrev:

dieselknackare skrev:

"polisen har i dag tillgång till all nödvändig information via fordonets registreringsnummer och Vägtrafikregistret."

ja, men nu ser man ju om en bil är skattad, den har skattemärke, den är skattad.
Sen nästa år om ingen bil har skattemärke kan man lika gärna skita i och skatta bilen eftersom polisen ändå inte kommer kunna hålla koll på varenda registreringsskylt i sverige
Tror inte polisen har tid och stoppa och kolla om varenda bil är skattad eller inte..

Rädd för förändringar va? Bakåtsträvare? hahahaha

Aa, för poliserna måste ju kunna alla plåtar i huvudet? De måste ändå komma nära för att se vilket år lappen är för och då går det minst lika fort att knappa in ragnummret i datorn och vipps så blev problemet löst snabbare och 70miljoner kr billigare smile Allt var inte bättre förr

Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
caromania Forummoderator
11 september 2009 · 9 296 Inlägg

MariaC skrev:
Om det nu kostade så mycket med skattemärket så kanske man får se en sänkning av
fordonsskatten nu när dem sparar dessa pengar

Ja, 9 miljoner fordon ger en besparing på 70miljoner kronor, så finns det någon rättvisa i världen så kommer vi faktiskt få en skattesänkning på nästan 8kr.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
ventohuan Fartdåre!
11 september 2009 · 592 Inlägg

De var ju verkligen på tiden!
Men vad ska nu grannen ha för nöje? Du får ju lite svårare o sitta på sin balkong o gnälla på att man inte klistrat på märket o blir då atumatiskt stämplad för o inte betalt skatten på bilen! HEHE!

Event/shopansvarig på VWPC.SE
Volkswagen Passat Club - Das Club
VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW
cheffer
11 september 2009 · 1 422 Inlägg

caromania skrev:

MariaC skrev:
Om det nu kostade så mycket med skattemärket så kanske man får se en sänkning av
fordonsskatten nu när dem sparar dessa pengar

Ja, 9 miljoner fordon ger en besparing på 70miljoner kronor, så finns det någon rättvisa i världen så kommer vi faktiskt få en skattesänkning på nästan 8kr.

Räkna bort alla skattebefriade och med lite flyt och flytväst så är vi snart uppe på 9kr smile Nämen det rullar väl omkring 4miljoner fordon som har skattemärke i sverige och då blir ju den enorma skattebesparingen hela 17,50 cool Alla invånare har ju inte sin egen bil precis. Besparingen blir ju inte stor och leder de pengarna till att något vettigt kan ske tror jag nog att de flesta kan offra sig att betala samma skatt.

Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
caromania Forummoderator
11 september 2009 · 9 296 Inlägg

cheffer skrev:
Räkna bort alla skattebefriade och med lite flyt och flytväst så är vi snart uppe på 9kr smile Nämen det rullar väl omkring 4miljoner fordon som har skattemärke i sverige och då blir ju den enorma skattebesparingen hela 17,50 cool Alla invånare har ju inte sin egen bil precis. Besparingen blir ju inte stor och leder de pengarna till att något vettigt kan ske tror jag nog att de flesta kan offra sig att betala samma skatt.

Det finns ca 9 miljoner fordon som slipper skattemärket i Sverige enligt SVT-nyheterna, det är min källa.

Skattebefriade fordon har också skattemärke. Det är portokostnad och stoppade utskick som är besparingen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
sirmiro Double-Unicorn Rider
11 september 2009 · 2 486 Inlägg

Jag måste säga att jag tycker det är negativt.
Det kommer göra att fler bilar kan rulla på vägarna obemärkta då polisen omöjligt kan kolla i datorn lika fort som att se om det är en blå, gul, grön eller röd lapp bak. Om skattemärket inte sitter kommer frågan varför och i många fall är det fordon som verkligen inte hör hemma på vägarna, med förare som hamnar bakom lås och bom.
Att många vanliga "svensson" slarvar och glömmer det, och att några testar hur länge de kan åka är ju klart, men då finns ju datakontrollen nära och rentvår bilägare som bara missat märket.

Sen att nummerplåten är smutsig? Det är ju lag på att den ska vara ren, och att tvätta bilen bör man göra ofta av andra anledningar...


Edit: Era 70miljoner i besparingar. Har ni räknat bort de 14 som polisen ska få extra för att det blir jobbigare att kontrollera?

Senast redigerat av sirmiro (11 september 2009)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 september 2009 · 13 748 Inlägg

alain skrev:
Flera gånger tidigt på morgonen ½5-5 har jag blivit förföljd en stund av polisbil, förmodligen kollade dom om allting var ok från centralen och därefter körde om mig.
Förra vecka hamnade jag i en polis kontrol, han frågade mig om bilen var besiktigad! ja svarade jag!, han frågade varför hade jag inte klistrat skattemärke? jag sa att jag glömde att sätta på den och att den var kvar hemma, han sa att han måste kolla med centralen, det tag max två minuter och så var det klart och kunde köra vidare.
Enkelt och snabb för polisen att veta allting .
Bra att slippa den klistemärket även bra att slippa att får den stulen. (det händer ofta).

under dom där 2minuterna kanske det åkte förbi 4st rattfulla och drogpåverkade förare..så 2minuter kan ha stor betydelse

utifrån sättet att polisen kan snabbt se om allt verkar okej
så är det negativt att skattelappen försvinner

har dock aldrig eller åtminstånde väldigt sällan haft märket på mina bilar dom senaste 10åren

dock kör jag med det nu pga min tant har helt färskt körkort och hon använder bilen mest (2000mil sen i maj)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang