3147
Sök

Kontrollmärket, snart ett minne blott...

1 072 Inlägg
11 september 2009
De sparar pengar men bilisterna sparar inte en krona..

Fri fart för ett fritt folk!
14 628 Inlägg
11 september 2009
sik skrev:
De sparar pengar men bilisterna sparar inte en krona..

det är lite fel att säga att "dom" spar pengar

vägverket eller transportstyrelsen spar pengar

men staten i slutänden får punga ut minst samma summa eftersom det blir mer jobb för polisen

förut kunde polisen åka runt planlöst och få tag i folk som körde oskattat eller obes osv oftast även folk som är påverkade

nu kommer dom inte kunna jobba utifrån samma förusättningar detta kommer leda till att varje bil måste manuellt kollas upp

låt oss säga att varje koll tar 1minut så kommer detta kosta ofantligt mycket pengar för staten i slutänden

dessutom kommer det vara svårare för polisen att hitta dessa idioter i trafiken som inte förstår att man inte får köra bil full eller drogad med livsfarliga bilar

utav den anledningen är jag oxå i mot denna åtgärd
även om jag själv inte brukar klistra dit skattelappen

lite dubbelmoral men hur som helst smile

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
9 299 Inlägg
11 september 2009
Growe skrev:
dessutom kommer det vara svårare för polisen att hitta dessa idioter i trafiken som inte förstår att man inte får köra bil full eller drogad med livsfarliga bilar

Men tack och lov så kommer polisen fortfarande kunna ta fast de idioter som inte förstår att man inte får köra i över 200km/h förbi fartkameror.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

14 628 Inlägg
11 september 2009
caromania skrev:
Growe skrev:

Men tack och lov så kommer polisen fortfarande kunna ta fast de idioter som inte förstår att man inte får köra i över 200km/h förbi fartkameror.

dom har inte lyckats med det ännu så varför skulle dom göra det nu för att skattemärkena försvinner? smile

498 Inlägg
12 september 2009
För de som missat det kommer polisen att få extra resurser(läs pengar) de närmsta 3 åren för det extra jobbet kollen innebär.

Med detta känns det inte allt för långsökt att anta att alla polisbilar kommer att vara utrustad med lämplig dator för att få fram info inom 3 år.

citat: I förslaget framhålls det att skattemärken inte behövs längre, eftersom polisen har fått möjlighet att använda mobila handdatorer i trafiken. Därmed kan man lätt koppla upp sig mot bilregistret för att kontrollera
om en bilägare har betalat sin skatt.
Senast redigerat av enpatte (12 september 2009)

Bärs!
3 456 Inlägg
12 september 2009
emce skrev:
Har aldrig satt på något sedan jag köpte bilen -06

Stackare. wink

Garaget.org peakade 2008.

14 628 Inlägg
12 september 2009
enpatte skrev:
För de som missat det kommer polisen att få extra resurser(läs pengar) de närmsta 3 åren för det extra jobbet kollen innebär.

Med detta känns det inte allt för långsökt att anta att alla polisbilar kommer att vara utrustad med lämplig dator för att få fram info inom 3 år.

citat: I förslaget framhålls det att skattemärken inte behövs längre, eftersom polisen har fått möjlighet att använda mobila handdatorer i trafiken. Därmed kan man lätt koppla upp sig mot bilregistret för att kontrollera
om en bilägare har betalat sin skatt.

visst att den möjligheten finns
fast om man manuellt ska kolla upp samtliga bilar så blir det fruktansvärt oeffektivt

om man utgår ifrån att man kollar upp varje nummer manuellt med registerna mot att kolla ett skattemärke på en bil så kommer nog alla fram till att man hinner kolla minst 10bilar om deras skattelapp är giltig medans man tittar upp 1bil manuellt

Borstat grenrör!
125 Inlägg
12 september 2009
peegee skrev:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=516328

Vilket klistermärke blir nu Sveriges dyraste i förhållande till storlek? big_smile

Dax för ngt mindre regskyltar nu kanske som standard? roll

Det hade verkligen varit något de! smile, iaf hursomhelst grymt skönt att slippa krabbet!

Hellre en tia i handen än en tjuga i foten.

526 Inlägg
13 september 2009
Insjunkningen där skattemärket satt kommer nog försvinna på nummerplåtarna skulle jag tro..
Kanske dom också kommer lägga till en till siffra eller bokstav på nyreggade bilar.
Pga behov av flera kombinationer? Dom lär nog inte förminska skyltarna iaf..

4 637 Inlägg
13 september 2009
Är det svårt att få bort gamla skattemärken när det är dags? Sådana som sitter fasttorkade i flara lager?

1 217 Inlägg
13 september 2009
EmilHammarlund skrev:
Är det svårt att få bort gamla skattemärken när det är dags? Sådana som sitter fasttorkade i flara lager?

Nje, ta ett rakblad och skär/srapa bort dom bara..

4 637 Inlägg
13 september 2009
Ksj skrev:
EmilHammarlund skrev:

Okej!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
14 september 2009
Äntligen, så slipper man snorungarna som fördriver tiden med att skrapa andras skattemärken! yikes Men nu kanske dom repar bagageluckan istället?

Det finns inget gott som inte har något ont med sig.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
14 september 2009
EmilHammarlund skrev:
Ksj skrev:
EmilHammarlund skrev:

Okej!

Eller så beställer du nya skyltar för hela otroliga 60kr/st.....

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

4 637 Inlägg
14 september 2009
Mäki skrev:
EmilHammarlund skrev:
Ksj skrev:

Okej!

Eller så beställer du nya skyltar för hela otroliga 60kr/st.....

Dagens skyltar skiljer på många sätt från hur de såg ut för runt 30 år sedan och efersom originalskicket är hela grejen med min bil så är det inget alternativ men tack för tipset ändå!
Senast redigerat av EmilHammarlund (14 september 2009)

2 924 Inlägg
14 september 2009
Trådstartare
Turbo_Erik skrev:
Insjunkningen där skattemärket satt kommer nog försvinna på nummerplåtarna skulle jag tro..
Kanske dom också kommer lägga till en till siffra eller bokstav på nyreggade bilar.

Det där ligger nog ganska nära sanningen tyvärr... för det var inte längesen jag läste en annan artikel om att regnumren höll på att ta slut och det kan man ju lätt lista ut för det finns väl regnr som börjar på Z (sista bokstaven) nu?

Sen är väl måtten på skyltarna ett globalt standardmått som en del bilar t.o.m tillverkas utefter så det skulle få ganska stora ekonomiska och tekniska konsekvenser om Sverige kom med en ny unik storlek... roll

~ Life is short, have FUN! ~

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 september 2009
Blir väl som i Finland där man (om jag nu inte minns fel, vilket jag har en tendens att göra) har ett streck mellan bokstäverna och siffrorna. Eller så drar man bara ihop dom och skippar mellanrummet. smile Bredden är ju egentligen inget problem då det redan idag finns två varianter av skyltar, med och utan EU-märkning.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Avstängd
115 Inlägg
14 september 2009
HAHAHAHAHHA Den va Bra HAHAHAH
dieselknackare skrev:
Iam2fast4U skrev:
måste vara det mest idiotiskta beslut någonsin, hur ska polisen kunna veta om bilarna är skattade sedan då?

"polisen har i dag tillgång till all nödvändig information via fordonets registreringsnummer och Vägtrafikregistret."

526 Inlägg
14 september 2009
peegee skrev:
Turbo_Erik skrev:

Det där ligger nog ganska nära sanningen tyvärr... för det var inte längesen jag läste en annan artikel om att regnumren höll på att ta slut och det kan man ju lätt lista ut för det finns väl regnr som börjar på Z (sista bokstaven) nu?

Sen är väl måtten på skyltarna ett globalt standardmått som en del bilar t.o.m tillverkas utefter så det skulle få ganska stora ekonomiska och tekniska konsekvenser om Sverige kom med en ny unik storlek... roll

Jo helt riktigt.
Men en sak jag undrar är varför dom inte fortsatte efter X,, alltså med Y som första bokstav..
men Y kanske inte finns över huvudtaget på plåtarna??

Jaja, jag tror iaf att dom kommer lägga till en bokstav,, för en bokstav till öppnar upp många flera kombinationer än en siffra till smile

Leg. nöt
460 Inlägg
23 september 2009
Turbo_Erik skrev:
peegee skrev:
Turbo_Erik skrev:

Jo helt riktigt.
Men en sak jag undrar är varför dom inte fortsatte efter X,, alltså med Y som första bokstav..
men Y kanske inte finns över huvudtaget på plåtarna??

Jaja, jag tror iaf att dom kommer lägga till en bokstav,, för en bokstav till öppnar upp många flera kombinationer än en siffra till smile

Jodå, Y finns allt på skyltarna nu, men som första bokstav vet ja inte..
Ja tror de oxå att dom kommer lägga till en siffra eller bokstav i nya reg.nr..

SAAB

Sök