Skulle ni rekomendera en av dessa Lexus?

kickade
10 september 2009 · 123 Inlägg

köpte en Scirocco som jag meddelade i en tidigare tråd men nu har min storebrorsa på 27 år bestämt sig för att köpa en Lexus, vi ligger och väger mellan följande två och skall in imorgon och förhoppningsvis köpa en av dem, är det någon som kan ge lite feedback på bägge både utseende mässigt, utrustning, kvalité etc.

Alla svar uppskattas och jag hoppas många vill dela med sig av sin åsikt så man kan få en klar bild av vad man köper, tex hur är kvalitén på Lexusen?


http://www.blocket.se/malmo/Lexus_IS_Sp … 11&w=0

http://www.blocket.se/malmo/Lexus_GS_30 … 11&w=0

Riccardo
10 september 2009 · 237 Inlägg

Skulle ha tagit is känns mkt modernare. Gs känns så gammal plus att vit är jävligt snyggt....

Porsche 992 Carrera S "Bubblan" (2019)
Snke Herr Klåfinger
10 september 2009 · 214 Inlägg

Riccardo skrev:
Skulle ha tagit is känns mkt modernare. Gs känns så gammal plus att vit är jävligt snyggt....

Word smile

"Alkohol löser inga problem, men det gör inte mjölk heller."
Rquired Allmänt envis
10 september 2009 · 12 512 Inlägg

Kvaliteten på Lexus? Bättre blir det inte idag rent driftsäkerhetsmässigt, men inredningen känns för plastig för att sitta i en sådan dyr bil. Långt från Bmw eller Audi kvalitet, men det är som sagt bara en känsla för grejerna håller minst lika bra. Lite tråkigt med hårdplast från Toyota i en halvmiljonsbil bara...

Verkstäderna är de bästa märkesverkstäder jag varit på, i alla fall de jag besökt.

Lexus är en lyxbil, därför känns IS lite malplacerad "som Lexus" även om det är en kanonbil. En lyxbil skall vara stor vräkig och bjuda på tillbakalutad körning, vilket faller sig mycket naturligare i en stor GS än lilla sportiga IS. Därför tycker jag du skall köpa en stor GS!

En annan anledning, GS finns som hybrid. Nämligen GS450h, och som en sådan kommer verkligen lyxus känslan fram. Grymt tryck när man fäller foten tack vare elmotorns effektkurva (eller frånvaron av en sådan egentligen tongue ) och flyger tyst fram eller så tar man det lungt och så rullar man ljudlöst från rödljusen. Det märks alltså inte att du rullar förens du kört en bit, magisk känsla. Sedan så gör det "en del" för förbrukningen också...

Så klart du skall köpa en Lexus, och självklart skall du (brodern) ha en hybrid och inte en sketen bensinare wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
von_blad
10 september 2009 · 461 Inlägg

Personligen hade jag satsat på IS:en... Känns lite sportigare smile

Men får säga att Rquired fått med väldigt mycket i sitt inlägg!

BMW - Better Make Way
Volvo S60 t5 "Summum" (2006)
expect1991
10 september 2009 · 1 814 Inlägg

Vill du ha sportigt eller lyxigt? IS eller GS?

Rquired Allmänt envis
10 september 2009 · 12 512 Inlägg

von_blad skrev:
Personligen hade jag satsat på IS:en... Känns lite sportigare smile

Men får säga att Rquired fått med väldigt mycket i sitt inlägg!

Vill man ha sport köper man en... *gissa*

Lexus är för de som vill ha komfort, och något där allt bara "rinner genom fingrarna". (För det är så knappar, spakar och styrning etc känns i en Lexus. Positivt menat! Där finns inte det klassiska Bmw/Mercedes tunga, men å andra sidan saknas en del av känslan också) Men som samtidigt vill kunna trycka på i en kurva eller hänga efter motsvarande tysk utan att behöva skämmas.

Lexus är alltså för de som vill ha allt en bil kan erbjuda, men som prioriterar komfort över sport. Därför tycker jag IS är lite av ett moment 22 i bilvärlden...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
baen
10 september 2009 · 220 Inlägg

farsan har haft både is220 och is250. Den manuella lådan krångla hela tiden på dieseln så den såldes och en vit is250 med automat inhandlades istället. vet inte om det är ett vanligt fel på den manuella. Hursomhelst så hade vi en GS300 ett tag under tiden bilen var på verkstaden så jag har provat på alla 3. Iövrigt kan jag säga att bilarna gick klanderfritt vilket man iofs borde kunna räkna med när bilarna är nya.

Helt klart är GS mycket fläskigare och ger en tydligare känsla av lyx även om IS250'n var lika välutrustad. Jag (21 år) föredrar att köra runt i den mycket sportigare, men samtidigt otroligt komfortabla IS250'n. Den faller mig mycket bättre i smaken.

Rquired Allmänt envis
10 september 2009 · 12 512 Inlägg

baen skrev:
farsan har haft både is220 och is250. Den manuella lådan krångla hela tiden på dieseln så den såldes och en vit is250 med automat inhandlades istället. vet inte om det är ett vanligt fel på den manuella. Hursomhelst så hade vi en GS300 ett tag under tiden bilen var på verkstaden så jag har provat på alla 3. Iövrigt kan jag säga att bilarna gick klanderfritt vilket man iofs borde kunna räkna med när bilarna är nya.

Helt klart är GS mycket fläskigare och ger en tydligare känsla av lyx även om IS250'n var lika välutrustad. Jag (21 år) föredrar att köra runt i den mycket sportigare, men samtidigt otroligt komfortabla IS250'n. Den faller mig mycket bättre i smaken.

Den manuella (i dieseln då) har sågats totalt i teknikens värld tidigare i alla fall, vet inte om det var för samma anledning som ni bytte bil. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
lodiseN
11 september 2009 · 806 Inlägg

Rquired skrev:

von_blad skrev:
Personligen hade jag satsat på IS:en... Känns lite sportigare smile

Men får säga att Rquired fått med väldigt mycket i sitt inlägg!

Vill man ha sport köper man en... *gissa*

Lexus är för de som vill ha komfort, och något där allt bara "rinner genom fingrarna". (För det är så knappar, spakar och styrning etc känns i en Lexus. Positivt menat! Där finns inte det klassiska Bmw/Mercedes tunga, men å andra sidan saknas en del av känslan också) Men som samtidigt vill kunna trycka på i en kurva eller hänga efter motsvarande tysk utan att behöva skämmas.

Lexus är alltså för de som vill ha allt en bil kan erbjuda, men som prioriterar komfort över sport. Därför tycker jag IS är lite av ett moment 22 i bilvärlden...

En ren rasig sport japsare;)

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
pnorberg
11 september 2009 ·

Rquired skrev:
Kvaliteten på Lexus? Bättre blir det inte idag rent driftsäkerhetsmässigt, men inredningen känns för plastig för att sitta i en sådan dyr bil. Långt från Bmw eller Audi kvalitet, men det är som sagt bara en känsla för grejerna håller minst lika bra. Lite tråkigt med hårdplast från Toyota i en halvmiljonsbil bara...

Verkstäderna är de bästa märkesverkstäder jag varit på, i alla fall de jag besökt.

Lexus är en lyxbil, därför känns IS lite malplacerad "som Lexus" även om det är en kanonbil. En lyxbil skall vara stor vräkig och bjuda på tillbakalutad körning, vilket faller sig mycket naturligare i en stor GS än lilla sportiga IS. Därför tycker jag du skall köpa en stor GS!

En annan anledning, GS finns som hybrid. Nämligen GS450h, och som en sådan kommer verkligen lyxus känslan fram. Grymt tryck när man fäller foten tack vare elmotorns effektkurva (eller frånvaron av en sådan egentligen tongue ) och flyger tyst fram eller så tar man det lungt och så rullar man ljudlöst från rödljusen. Det märks alltså inte att du rullar förens du kört en bit, magisk känsla. Sedan så gör det "en del" för förbrukningen också...

Så klart du skall köpa en Lexus, och självklart skall du (brodern) ha en hybrid och inte en sketen bensinare wink

Egentligen är den första IS ingen äkta Lexus om man ser det så, den såldes i Japan som Toyota Altezza. Kan förklara lite inredningen i IS. Däremot är nya IS en Lexus.

Men en fråga, tycker du verkligen E36 inte har plastig inredning?

danneC5
11 september 2009 · 186 Inlägg

E36 har verkligen plastig och rasslig inredning enligt mig iaf!

kickade
11 september 2009 · 123 Inlägg

Stämmer det att reparationskostnaderna är skyhöga? Hur står sig kostnaderna jämfört med BMW 3 eller 5 serien till exempel?

von_blad
11 september 2009 · 461 Inlägg

pnorberg skrev:

Rquired skrev:
Kvaliteten på Lexus? Bättre blir det inte idag rent driftsäkerhetsmässigt, men inredningen känns för plastig för att sitta i en sådan dyr bil. Långt från Bmw eller Audi kvalitet, men det är som sagt bara en känsla för grejerna håller minst lika bra. Lite tråkigt med hårdplast från Toyota i en halvmiljonsbil bara...

Verkstäderna är de bästa märkesverkstäder jag varit på, i alla fall de jag besökt.

Lexus är en lyxbil, därför känns IS lite malplacerad "som Lexus" även om det är en kanonbil. En lyxbil skall vara stor vräkig och bjuda på tillbakalutad körning, vilket faller sig mycket naturligare i en stor GS än lilla sportiga IS. Därför tycker jag du skall köpa en stor GS!

En annan anledning, GS finns som hybrid. Nämligen GS450h, och som en sådan kommer verkligen lyxus känslan fram. Grymt tryck när man fäller foten tack vare elmotorns effektkurva (eller frånvaron av en sådan egentligen tongue ) och flyger tyst fram eller så tar man det lungt och så rullar man ljudlöst från rödljusen. Det märks alltså inte att du rullar förens du kört en bit, magisk känsla. Sedan så gör det "en del" för förbrukningen också...

Så klart du skall köpa en Lexus, och självklart skall du (brodern) ha en hybrid och inte en sketen bensinare wink

Egentligen är den första IS ingen äkta Lexus om man ser det så, den såldes i Japan som Toyota Altezza. Kan förklara lite inredningen i IS. Däremot är nya IS en Lexus.

Men en fråga, tycker du verkligen E36 inte har plastig inredning?

Hur kommer en gammal E36 in i diskussionen helt plötsligt? :S

Senast redigerat av von_blad (11 september 2009)

BMW - Better Make Way
Volvo S60 t5 "Summum" (2006)
von_blad
11 september 2009 · 461 Inlägg

Rquired skrev:

von_blad skrev:
Personligen hade jag satsat på IS:en... Känns lite sportigare smile

Men får säga att Rquired fått med väldigt mycket i sitt inlägg!

Vill man ha sport köper man en... *gissa*

Lexus är för de som vill ha komfort, och något där allt bara "rinner genom fingrarna". (För det är så knappar, spakar och styrning etc känns i en Lexus. Positivt menat! Där finns inte det klassiska Bmw/Mercedes tunga, men å andra sidan saknas en del av känslan också) Men som samtidigt vill kunna trycka på i en kurva eller hänga efter motsvarande tysk utan att behöva skämmas.

Lexus är alltså för de som vill ha allt en bil kan erbjuda, men som prioriterar komfort över sport. Därför tycker jag IS är lite av ett moment 22 i bilvärlden...

Kan de va Bemve? big_smile

BMW - Better Make Way
Volvo S60 t5 "Summum" (2006)
Dubs I got Dubs!
11 september 2009 · 2 423 Inlägg

Båda bilarna e mycket trevliga.
dock är IS sportigare. GS är lyxigare.

samt att det finns mycket godis att köpa till IS

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
PLindblom
11 september 2009 · 1 200 Inlägg

pnorberg skrev:
Egentligen är den första IS ingen äkta Lexus om man ser det så, den såldes i Japan som Toyota Altezza. Kan förklara lite inredningen i IS. Däremot är nya IS en Lexus.

I så fall är i princip ingen Lexus innan 2006 "riktiga" tongue

Lexus GS - Toyota Aristo
Lexus GX - Toyota Land Cruiser Prado
Lexus ES - Toyota Windom
Lexus IS - Toyota Altezza
Lexus LS - Toyota Celsior
Lexus LX - Toyota Land Cruiser Cygnus
Lexus RX - Toyota Harrier
Lexus SC - Toyota Soarer

Angående valet skiljer det ju främst ganska mycket pengar. Båda två är lyxiga, IS250 känns definitivt inte som en sportbil, oavsett vilken växellåda den har.

Detta skrev jag när jag blev tillfrågad om skillnaderna mellan nya och gamla generationens IS:

Jag håller med 1G-FE helt och hållet. Jag äger visserligen ingen IS250, men jag har spenderat åtskilliga dagar i diverse sådana. Nya generationens IS är mycket trevlig. När jag väl lämnat min nuvarande hobby och bara vill ha en bil som ett trevligt transportmedel byter jag förmodligen till en sådan, men absolut inte innan dess.

Senast i tisdags lånade jag en 250 av Lexus och uträttade en bunt med ärenden. Det stora multimediapaketet står för mycket bra ljudkvalitet och navigatorn är lätt att förstå. Man sitter bekvämt och bilen går relativt tyst även i högre hastigheter. För en långresa genom Europa skulle jag välja denna framför min 200, men med mina körvanor misstänker jag att jag snabbt skulle tröttna på en ny IS.

Ratten kräver föga liten kraft för att låta sig vridas runt vilket självklart är bekvämt, men körkänslan ter sig avlägsen då man knappt känner att man svänger. Man sitter i ett mjukt och skönt, ventilerat säte bakom en massiv instrumentpanel som förvisso inger trygghet, men också får bilen att kännas mycket stor och klumpig.

Det beror som sagt på vilken typ av körvanor man har. Jag gillar att när som helst kunna hoppa in min bil och susa omkring på krokiga småvägar jag inte tidigare utforskat, jag vill känna vägbanan genom ratten och höra motorn som driver mig framåt. Varje dag tar jag min bil till jobbet och tillbaka, och ibland letar jag upp tomma, snötäckta parkeringsplatser och lever rövare. Den mycket distinkta växellådan i IS200 skänker enorm körglädje trots att motoreffekten är så pass låg. IS250 har jag kört med både manuella och automatväxlade lådor, men hur trevlig känsla det än vore i spaken skulle jag hellre vilja ha automatlåda i den bilen. Jag kör helt enkelt på ett annat sätt när jag sitter i en ny IS.

När jag i tisdags återigen satte mig i min egen bil blev jag riktigt glad. Plötsligt kände jag mig mer aktiv som förare igen, vilket också ledde till att min bil kändes betydligt piggare än den 250 jag nyss lämnat.

IS250 är en fantastiskt trevlig bil. Jag skulle bara inte vilja jämföra den med en IS200, då den är av en klart annorlunda karaktär. Även IS-F var något av en besvikelse, som jag tidigare nämnt. Visst, den är fasligt snabb och dess väghållning är utöver det vanliga, men den känns som en något knepig kompromiss. En så pass stark sedan i den storleken tycker jag borde vara utan mycket av den lyx som bär dess karaktär mot fel segment.

Om priset inte vore något bekymmer skulle jag helt klart välja GS300 framför IS250, den är både bekvämare (marginellt) och faktiskt snabbare.

Senast redigerat av Minister (11 september 2009)

pnorberg
11 september 2009 ·

Minister skrev:

pnorberg skrev:
Egentligen är den första IS ingen äkta Lexus om man ser det så, den såldes i Japan som Toyota Altezza. Kan förklara lite inredningen i IS. Däremot är nya IS en Lexus.

I så fall är i princip ingen Lexus innan 2006 "riktiga" tongue

Lexus GS - Toyota Aristo
Lexus GX - Toyota Land Cruiser Prado
Lexus ES - Toyota Windom
Lexus IS - Toyota Altezza
Lexus LS - Toyota Celsior
Lexus LX - Toyota Land Cruiser Cygnus
Lexus RX - Toyota Harrier
Lexus SC - Toyota Soarer

Aha, se man lär sig något nytt varje dag. smile Tackar

Rquired Allmänt envis
11 september 2009 · 12 512 Inlägg

pnorberg skrev:

Rquired skrev:
En massa text...

Egentligen är den första IS ingen äkta Lexus om man ser det så, den såldes i Japan som Toyota Altezza. Kan förklara lite inredningen i IS. Däremot är nya IS en Lexus.

Men en fråga, tycker du verkligen E36 inte har plastig inredning?

Det är verkligen inte bara IS, alla håller en lägre nivå än vad man kan förvänta sig av prislappen. Det gäller nya och gamla IS, GS och den RX400 vi har själva.

Jag tycker det finns något mer att önska av E36ans inredning, men när en 14år gammal (min då alltså) bil håller bättre inredningskvalitet än en 08 Lexus då vågar jag påstå att den inte är speciellt plastig innuti. Det är inte det att Lexusen inte håller ihop, tvärt om. Men själva känslan är sämre.

Missförstå mig inte, IS är en riktigt riktigt bra bil. Men den ger inte riktigt den känsla en Lexus skall, utan är en blandning mellan det och sport. GS450h är snålare, snabbare, bekvämare och ger precis den känsla av lyx en Lexus skall göra, dessutom för man miljöimagen upptill. Det gör den till ett bättre val i mina ögon smile

Von_blad: Hur f*n gissade du det? wink

kickade skrev:
Stämmer det att reparationskostnaderna är skyhöga? Hur står sig kostnaderna jämfört med BMW 3 eller 5 serien till exempel?

Skyhöga är inte rätt ord, men de är lite dyrare i service och delar än snittet (och Bmw som du jämför med) på pappret. Men Lexus tillförlitlighet är hög, mycket hög. Rent statistiskt håller Lexus lite bättre än Bmw, alltså bör mindre delar och service behövas och därmed bör kostnaderna bli rätt lika tongue

Är det verkstäder du är rädd för kan du nog inte hitta en lämpligare bil än Lexus (toyota) smile

Senast redigerat av Rquired (11 september 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Mortalis VW-nörd?
11 september 2009 · 4 332 Inlägg

Måste bara säga att jag gillar att "brorsan" då inte bryr sig om ifall de diffar 100 laxar på bilen tongue
Antar att folk inte behöver ta upp driftskostnader då för bilarna? smile Bara hört gott om gs- modellerna

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang