8617
Sök

Bygga en lättare baslåda.

782 Inlägg
12 september 2009
Trådstartare
Jag ska bygga en låda på 110Liter med en 15tums bas (orion cobalt) i och den kommer sitta precis bakom förarstolen, Jag är lite rädd att en låda byggd i 22mm mdf el spån kan knäcka stolen om jag skulle krocka då det inte går att bulta fast lådan riktigt bra.

Går det bygga i tex 10mm och förstärka insidan med glasfiber o få det stabilt?
Finns det andra material som är lätta och stabila?
Är en låda helt i glasfiber lika bra som en i mdf?
Finns det några andra vettiga förslag på att få lådan lätt?

21 761 Inlägg
12 september 2009
Lätta material brukar betyda dålig stabilitet i lådan, en massa onödiga vibrationer alltså. Lådan ska sitta fast ordentligt, oavsett om den är lätt eller inte.

2 665 Inlägg
12 september 2009
Oavsett hur lätt den blir måste den sitta fast!!! Annars kommer du förstå det den hårda vägen!

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

782 Inlägg
12 september 2009
Trådstartare
Sluta tjata om att lådan måste sitta fast för det vet jag.
Jag vill ha förslag på om det går att göra lådan lättare utan att förlora speciellt mycket tryck.

2 911 Inlägg
12 september 2009
10mm spån så får du nog braka på med 10-15mm glasfiber också för att möta samma prestanda som t.ex. 19mm spån.

Vakuumbakad kolfiber funkar också, dock blir nog lådan dyrare än bilen i det fallet smile

2 024 Inlägg
13 september 2009
Alternativet är väl att välja tunnare material och staga upp den mellan väggarna med en jävla massa rundstav. Långt ifrån optimalt men men det gör underverk.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

4 693 Inlägg
13 september 2009
Expoze skrev:
Alternativet är väl att välja tunnare material och staga upp den mellan väggarna med en jävla massa rundstav. Långt ifrån optimalt men men det gör underverk.

En jävla massa rundstav = Lådan väger mycket ändå

Booyakasha!

Sök