HJÄLP med att Ljudisolera Folkabuss!!

Bussen
13 september 2009 · 13 Inlägg

Hallå!

Som ämnet lyder så undrar jag hur jag bäst för gå till väga för att ljudisolera min folkabuss. Bussen är i nuläget helt tom, alltså bara en stor plåtbox! När motorn är igång låter det sinnessjukt mycket och jag kan bara föreställa mig hur det är när den rullar på vägen!

Alternativen jag har är att köpa en dyr ljudisolering på BRL, "Dämpmatta M1"  eller billigare alternativ på Biltema eller Mekonomen där dom har ett flertal olika varianter.

Frågor:

Kan man ljudisolera motorrummet, eller skulle det innebära att motorn blir för varm (den är ju luftkyld)?

Grund tanken är att det skall räcka att isolera i stort sett hela golvet samt väggarna upp till underdelen på fönsterna, räcker detta?

Alla tips och idéer är mycket välkomna!!!

Tack på för hand!

Senast redigerat av Bussen (13 september 2009)

Volkswagen T2 Buss "Folkabuss" (1969)
Phaetoon
13 september 2009 · 8 156 Inlägg

Jag flyttade din tråd till billjudsforumet, då jag tror att du får fler svar här.

Iaf. Bitumen/asfaltsmatta styvar upp karossen och minimerar vibrationsljud och ljud som transporteras genom karossen. "Skumgummimattor" av olika slag tar hand om ljud som sprids i luften.
Så en kombination av dessa är det som du vill ha. Butyl kanske?

Klä in motorutrymmet med skumgummi-matta. Sen så gör du samma sak i kupén med all plåt som är i kontakt med motorutrymmet.

I taket kan det vara också bra att ha skumgummi-matta, då dessa suger upp ljud.
Tänk bara vad lite mattor och gardiner gör för en tom lägenhet.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
ImprezaGT
13 september 2009 · 343 Inlägg

Som Phaetoon sa bitumen förhindrar vibrationer och skummatta dämpar ljudet så för bästa resultat så kör man på båda.

Bitumen mattan behövs bara igentligen på "mjuka" plåtytor, sitter det en förstärkning eller veck i plåten så det inte fins några stora plana ytor så behövs inte något som stadgar upp plåten.
Ett lätt sätt enligt mig för att ta reda på om du behöver styva upp plåten är att knacka med knogen på en balk / veckad styv plåt och lyssna hur det låter borde låta massivt och utan vibrationer, sen är det bara att knacka på alla ytor och dom ska låta likadant då har du en helt styv kaross som inte borde börja vibrara.

Skumm mattan sätter du på dom plåtar / ytor som släpper igenom mest ljud typ golv, hjulhus och torpedväggen.
Eller om man känner för det eller har för mycket pengar så är det bara att isolera alla plåt ytor i hela bilen wink

Projekt Prelude: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 88#p985988
Tack till: Min far
Stockholms Bil & Kaross AB
Blekingebilradio.se
Bussen
16 september 2009 · 13 Inlägg

Tack för era svar! Jag ska kika lite mer på det till helgen=) Det får nog bli så att jag kör både asfaltsmatta och skummatta på större delen av bilen i alla fall.

Volkswagen T2 Buss "Folkabuss" (1969)
Piwe
16 september 2009 · 120 Inlägg

när man dämpar en bil så är kanske skum matta inte det bästa, bättre att köra en bra dämpmatta som är framtagen för ända målet typ denna: http://www.bilradiohuset.se/sv/product/837/B2-BBM

//piwe

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang