5653
Sök

Hur mycket man kan ändra, modifiera och byta ut på en bil innan bilen förlorar samlingsvärdet?

TACS Medlem
457 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
Tjo!

Har en ganska sällsynt version av Firebird; en Firehawk.
En stor del av tjusningen med dessa bilar är just att de är ovanliga och rätt eftertraktade, en samlingsbil alltså.

Jag undrar över hur mycket man kan ändra, modifiera och byta ut på en bil innan bilen förlorar samlingsvärdet?

På min bil vill jag sätta i headers, avgasrör till baksystemet (för effektsystem cat-back har den redan,) byta ut stereon och sätta i bashögtalare utan att riva eller förstöra något, och byta kammar.
Är det för stora ingrepp om man vill försöka hålla en bil orginal? Jag vill ju inte trasha Firehawken men samtidigt förbättra den lite.

//Jörgen
Senast redigerat av KingWS6 (13 september 2009)

dARKiE
5 031 Inlägg
13 september 2009
Man kan väl säga som Camaro gjorde.

Sålänge du bara ändrar saker som går att återställa så behåller du samlingsvärdet på bilen.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

TACS Medlem
457 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
Det är sant men bilen kommer ju ändå vara "skruvad" efter det. Ingen vill ju ha en sönderskruvad bil menar jag. tongue

27 Inlägg
13 september 2009
I min mening så är inte en bil man kan återställ i originalskick sönderskruvad. tongue

TACS Medlem
457 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
Kanske bara är jag som är skeptisk till att köpa bilar som har varit eller är modifierade.

Hur mycket kan man skruva utan att ändra tillbaka sedan innan samlingsvärdet försvinner. Vad är okej?
Turbokonvertera? wink

184 Inlägg
13 september 2009
Jag anser att om det bara gäller motorn så borde de ju inte va nå konstigheter, Nu vet ju iofs inte jag va det är för motor i din lr om den e speciel på något vis, För annars e ju jänkejärn inte alls svåra att få tag i (motor mässigt) Så hade jag varit köparn hade jag inte brytt mig om motorn big_smile Vore ju mkt värre om du skulle svetsa om dörrar t.ex lr sätta på massa plast osv osv

TACS Medlem
457 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
Donken86 skrev:
Jag anser att om det bara gäller motorn så borde de ju inte va nå konstigheter, Nu vet ju iofs inte jag va det är för motor i din lr om den e speciel på något vis, För annars e ju jänkejärn inte alls svåra att få tag i (motor mässigt) Så hade jag varit köparn hade jag inte brytt mig om motorn big_smile Vore ju mkt värre om du skulle svetsa om dörrar t.ex lr sätta på massa plast osv osv

Inge järn, helaluminium. wink

Det är väl egentligen headers och kammar jag undrar över. Om jag kastar på sånt så är det väl snarast en förbättring? Inte nåt som förstör bilens orginalitet?

Supraman
2 300 Inlägg
13 september 2009
Har du kvar originaldelarna och dokumenterar bytet med kvitton plus bilder om du gör det privat så e det lugnt.
det viktiga e dokumentera.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

TACS Medlem
457 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
Bra. Tack ska ni ha grabbar. Jag kör på, Tummar lite på orginaliteten men bilen blir ju bättre så det får jag tåla! smile

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
13 september 2009
Bar å byta grejjerna å spara originalet.

Min bil  e också ganske speciell då de e en svenssåld bil en av få med ett tillbehör som e ännu ovanligare. det e ingen jätteovanlig bil men i just min färgombination å utrustning + svensksåld så e det de och kanske nån gång om väldigt lång tid blir det samlar värde i den.

Jag tycker allt skall anpaasa eftre hur man vill ha det jag sparar dock alla originaldelar så dessa finns vid eventuell försäljning och köparen kan även få välja om han vill ha det monterat.

Skulle aldrig få för mig att öra några karossiingrepp på denna bilen dock då fins dt vanligare utgåvar av samamodell å sätta kapen i oftatst e dom billigare från början med.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

TACS Medlem
457 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
JaggaChafen skrev:

Min bil  e också ganske speciell då de e en svenssåld bil en av få med ett tillbehör som e ännu ovanligare. det e ingen jätteovanlig bil men i just min färgombination å utrustning + svensksåld så e det de och kanske nån gång om väldigt lång tid blir det samlar värde i den.

Jag tycker allt skall anpaasa eftre hur man vill ha det jag sparar dock alla originaldelar så dessa finns vid eventuell försäljning och köparen kan även få välja om han vill ha det monterat.

Skulle aldrig få för mig att öra några karossiingrepp på denna bilen dock då fins dt vanligare utgåvar av samamodell å sätta kapen i oftatst e dom billigare från början med.

Exakt. Men bara man kan återställa så gör det tydligen inget om man dokumenterar.

Helt orörda bilar blir ju mest värda efter en längre tid. Men man vill ju göra dom lite personliga under tiden man använder dom. smile

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
13 september 2009
KingWS6 skrev:
JaggaChafen skrev:

Exakt. Men bara man kan återställa så gör det tydligen inget om man dokumenterar.

Helt orörda bilar blir ju mest värda efter en längre tid. Men man vill ju göra dom lite personliga under tiden man använder dom. smile

Skall man ha en bil helt orörd så kan man ju inte använda den sad

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 612 Inlägg
13 september 2009
KingWS6 skrev:
JaggaChafen skrev:

Om du dokumeterar&fotograferar & sparar delarna, innan du börjar riva i den så kan du ju återställa den & sälja den som "orörd" utan att nån behöver veta att du har haft kul med den. wink

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

TACS Medlem
457 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
@farbrorbozze: För snäll och ärlig för det ...  tongue

@JaggaChafen: Sant. Bilar är till för att användas och för att trivas med dom kan det ibland behövas lite ändringar. smile

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
13 september 2009
KingWS6 skrev:
@farbrorbozze: För snäll och ärlig för det ...  tongue

@JaggaChafen: Sant. Bilar är till för att användas och för att trivas med dom kan det ibland behövas lite ändringar. smile

Precis inget e så bra att det inte kan göras bättre

1 813 Inlägg
13 september 2009
En skruvad bil är ingen originalbil, bara en bil i originalskick. Alltså, en orörd bil klingar högre än en skruvad/ändrad/renoverad bil. En viss skillnad när det gäller att värdera bilen tycker jag. Men det är min åsikt.

Fd Bannad
657 Inlägg
14 september 2009
Så länge jag inte träffar en finnig 18 åring som skruvat dit sakerna ser jag det som positivt, vafan man köper ju grejerna för att använda skiten. Ska du absolut köra originalskick köp en T-ford vafan:)

Så ser jag på saken!

Märkesbög

8 156 Inlägg
14 september 2009
Lagom är bäst. Så länge allt går att återställa så tycker jag att det är ok.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Os Difuntos
1 822 Inlägg
14 september 2009
Enligt samlare får en "samlarbil" inte varit skruvad på överhuvudtaget förutom byte av slitdelar då dom tappar helt sjuka summor i värde. En samlare som vet vad han är ute börjar alltid att titta inne i bilen efter märken på skruvar och om det finns anlag till rost under skruvskallarna, då det är ett bra bevis på att man har skruvat ur just den skruven. På nyare bilar (som i ditt fall) kollar man också efter om det är orginalclips i inredningen sitter kvar mm. Finns en lista nånstans på vad en som gås igenom när man gör en sådan inför-köp-besiktning ska se om jag kan hitta den. Men tänk på att om du skall sälja bilen som samlarbil måste du ha papper på ALLT!!!! inkl köpekontrakt gärna med visitkort från säljaren hos den första handlaren (jag skojar inte) du skall helst ha kört på samma olja/märke. När du servat bilen skall du kunna visa upp på papper vilka delar dom bytt och vilket artikelnr dom har hos levrantören.
Men som sagt jag skall försöka hitta den listan (bibeln) om vad som köpare kollar på.
MVH Martin

Guns dont kill people, Chuck Norris kills people.

Sök