1497
Sök

Volvo 960 är de nå att ha?

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
14 september 2009
B23 skrev:
Munkis skrev:
discokapten skrev:
Men vad är det här för skämttråd? Du snittar ALDRIG under 1.5 liter i stadskörning, kör du som en kärring så KAN du komma ner i 1.3 landsväg så det här är ingen billig att köra med, spec inte om du ser till vilken tung och slö bil det är.

Verkar som många vill göra gällande att det är någon form av lyxbil med Porsche motor, vilket det naturligtvis inte är utan en helt vanlig volvo.

Och här kom saab ägaren med ett stort volvo hat lol

Bra att du som har en 9000 vet mer om 960 än ägarna själva! imponerande! Verkligen....

hahaha,  den satt som en pungspark! Brorsans gamla 960 gick som en dröm. 3.0 l motorn,automat. han funderade på att byta till manuell men innan det blev den såld. försten en sak som jag tyckte var lite konstigt, han hade en 95-96 (kommer inte ihåg års så bra) med den snygga fronten och allt. men den hade ingen vidare utrustning? inga elstolar eller taklucka.
vilket finns på tillochmed 760.. och vaniga tygstolar satt det i den? har däremot sett 960 med samma årsm med skinn och tacklucka och hela faderittan. varför är det så?

skinn stolar å sånt är extrautrustning  men att det inte satt taklucka är lite konstigt

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
14 september 2009
perzy skrev:
Hur är det med bussningar och sånt då? I 850:n är blir det dyrt att byta alla dessa bussningar i framvagn och bakvagn...vet jag egen erfarenhet! (Har bytt ALLT i framvagnen på min...)

940 o 960 har väl också delad bakaxel med en massa bussningar o dylikt eller?

940 har inte multilink men därimot 960:in 
dyrt å dyrt  visst det kostar väl lite att byta alla ,men man behöver ju inte byta alla på än gång:)

20 Inlägg
14 september 2009
Jag skulle nog rekommendera en 940 i sånna fall om du vill ha en bakhjulsdriven bil som ska hålla att leka med. Volvo som slutar på 60 är mer komfortbilar. Lite lyxigare och onödit många cylindrar. Lite USA känska med andra ord ;P

Även den starkaste måste ta i när han skiter

Avstängd
285 Inlägg
14 september 2009
Palltruck skrev:
Volvo som slutar på 60 är mer komfortbilar. Lite lyxigare och onödit många cylindrar. Lite USA känska med andra ord ;P

Volvo 360 med eller? lollol

5 111 Inlägg
14 september 2009
perzy skrev:
Hur är det med bussningar och sånt då? I 850:n är blir det dyrt att byta alla dessa bussningar i framvagn och bakvagn...vet jag egen erfarenhet! (Har bytt ALLT i framvagnen på min...)

Såvitt jag fattat det så har väl 91-94 960 ungefär samma framvagn som 940, eller?
Medans 95-> har en som påminner om en RWD-anpassad 850-framvagn (delar många komponenter)...
Rätta mig om jag har fel.

Vet inte om det nämnts, men 965 91-94 har kvar den stela bakaxeln.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
14 september 2009
Volvo544special65 skrev:
perzy skrev:

Såvitt jag fattat det så har väl 91-94 960 ungefär samma framvagn som 940, eller?
Medans 95-> har en som påminner om en RWD-anpassad 850-framvagn (delar många komponenter)...
Rätta mig om jag har fel.

Vet inte om det nämnts, men 965 91-94 har kvar den stela bakaxeln.

stämmer bra det smile

2 656 Inlägg
14 september 2009
henrikh skrev:
Det jobbigaste är väl det där j-vla klonkandet i framvagnen. Vet inte hur många gånger farsan fick det fixat och så kom det tillbaka några månader senare. Annars en rätt trevlig bil, lite jänkarinspirerad nästan.

jag tycker drivlinan e lite halvkass sitter väl nån jävla special lösning på kardanen med som inte håller

1 654 Inlägg
14 september 2009
ekelund88 skrev:
jag tycker drivlinan e lite halvkass sitter väl nån jävla special lösning på kardanen med som inte håller

Jasså? , Drivlinan är mer skottsäker än övriga modellsyskon iallafall .

Delad bakaxel är ju inte bra till nått annat än komfort men så är det ju inte tänkt att vara något annat än en komfort bil heller smile

4 001 Inlägg
14 september 2009
Munkis skrev:
ekelund88 skrev:

Delad bakaxel är ju inte bra till nått annat än komfort men så är det ju inte tänkt att vara något annat än en komfort bil heller smile

Bkaxeln håller till vardagskörning men om man trimmar och åker hårdare så håller den inte, men det är den ju inte avsedd för heller...

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 654 Inlägg
14 september 2009
kolvas skrev:
Bkaxeln håller till vardagskörning men om man trimmar och åker hårdare så håller den inte, men det är den ju inte avsedd för heller...

Nej precis smile . Dessa bilar är stål åsnor som väger ca:1700kg och är allt annat än sportbilar tongue

4 586 Inlägg
14 september 2009
har sett flera annonser där topplockpackningen är bytt.Tror det mest beror på hård körning men vet ej. En vän till mig hade en 960 2,5. Den låg aldrig under litern men fint åkte man i den

sedan det där med att bakaxen inte skulle hålla vet jag inget om kan lova att kompisens bil fick smisk men ingen bakaxel mindre där
Senast redigerat av jorre83 (14 september 2009)

4 005 Inlägg
14 september 2009
Trevlig tråd.

Som s90-ägare (12k mil)  så kan jag bara rekommendera bilen om du bortser från bränsleförbrukningen.

Oslagbar komfort i den prisklassen/åldern.
Enkel att mecka med (som 740!)
Det bästa av det bästa.

Vet inte hur många fina kommentarer min bil har fått på träffar där alla har gemensamt sagt Volvos bästa sista riktiga bil smile

Men visst, om man har nivomat bak (automatisk nivåreglering) så har de en tendens att läcka så ligger bilen ner på morgonen när man ska köra iväg men hoppar upp igen efter 10 meter. Kostar 1900kr/st. Så byt till vanliga dämpare+fjäder bak istället.

Klonkande i framvagn är vanligt, själv har jag bytt mycket saker och efter en stund så är det något nytt stag som ska bytas hela tiden. smile Men kostar inte så mkt ändå.

Angående bränsleförbrukning så ligger jag runt 1,5l/mil vid slösaktig körning och runt 1,1 om jag kör vettigt. Jag har slutat räkna, vill man ha en lyxbil så bryr man sig inte om bränslet.

Det tråkiga är att det är gamla inredningen i mittkonsoll m.m. Inte så roligt och ingen färddator heller.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
14 september 2009
jorre83 skrev:
har sett flera annonser där topplockpackningen är bytt.Tror det mest beror på hård körning men vet ej. En vän till mig hade en 960 2,5. Den låg aldrig under litern men fint åkte man i den

sedan det där med att bakaxen inte skulle hålla vet jag inget om kan lova att kompisens bil fick smisk men ingen bakaxel mindre där

jo men 2,5:an dricker mer smile tror den ska dra ca 1,3 i snitt:P

1 654 Inlägg
14 september 2009
turboforssen skrev:
jorre83 skrev:

Sjukt men sant! Står till och med det i instruktionsboken smile

huh?
10 427 Inlägg
14 september 2009
Munkis skrev:
turboforssen skrev:
jorre83 skrev:

Sjukt men sant! Står till och med det i instruktionsboken smile

Det är väl lite annorlunda utväxling i växellåda och/eller bakaxeln som är boven i det dramat antar jag?

huh?
10 427 Inlägg
14 september 2009
Här är lite lästips:

**
Auto Motor & Sport, 1999, Volvo 960, "Direktörsvolvo till fyndpris"
http://www.automotorsport.se/biltester/ … 90201.html

Så långt kommer du för 3 000:- i månaden
http://www.automotorsport.se/biltester/1999/9902/990201/howfar.jpg

**
Auto Motor & Sport, 1997, Volvo V90 3,0 vs BMW 528i Touring [E39], "Arbetshästar i finkostym"
http://www.automotorsport.se/biltester/ … 70702.html

+
Fin motor, underhållande att köra, neutrala kurvegenskaper, liten vändradie, stor lastvolym, bra fjädring, hög säkerhet.

-
Hög förbrukning, dålig baksäteskomfort, orytmiskt samspel motor/växellåda vid tuff körning, låg lastvikt, ej antispinn.

2 656 Inlägg
14 september 2009
Munkis skrev:
ekelund88 skrev:

de var inget tal om bakaxlen utan kardanens anslutningsplatta mot bakaxlen som inte håller den e i alu om jag inte minns fel och går söder relatift ofta vad jag förståt

518 Inlägg
14 september 2009
vi drog en husvagn med en 960 till norge. räknade ut att den drog 1.6 liter milen. man hade ju lika gärna kunnat åka cheva van.

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.

1 654 Inlägg
14 september 2009
Karl-Bertil skrev:
vi drog en husvagn med en 960 till norge. räknade ut att den drog 1.6 liter milen. man hade ju lika gärna kunnat åka cheva van.

Du vet att man måste dra ur handbromsen på släpet/husvagnen!   

OBS: Skämt! big_smile

Sök