Ljudsystemet drar underlit mycket ström ibland?

Mackeman
13 september 2009 · 125 Inlägg

Hej på er!
Mitt ljudsystem har börjat krångla, har en optima red top och 50mm2 kablar till en 1F konding.
Slutstegen är ett DLS cad11 och ett DLS CA41. Till ca41an har jag kopplat på 2 kanaler pga kontakt fel vid rca ingången på en kanal så därför används bara 2. Resistansen på de kanalerna är 2 ohm. Till CAD11an har jag en bas inkopplad i 1ohm så som det skall vara för att kunna användas enlit bruksanvisningen. Borde inte vara nåt problem där att nåt inte är för lågt ohm.
Problemet är att ibland när jar spelar så försvinner strömmen ur hela bilen för en stund. Allt bara slocknar. Bilen belysning, fläkten, stereon och CA41an dör, men basen spelar, visserligen sämre men iaf. Har kollat upp strömmen och min konding visar 11,2volt vid djupa basgångar. Men då spelar allt endå som normalt. Men sen mittiallt så kan hela systemet slockna, stereon stänger av sig och allt krånglar. Någon som har nåt förslag på vad felet kan bero på? Har 50mm2 kablar mellan generatorn och akkun och 50mm2 till jord från akkun. Alla kontakter kollade. Har själv funderat på om det kan vara någon högtalare som börjar vara nära att gå sönder och på nåt vis kortsluta? Det tycks nämligen fungera bättre om bara basen är inkopplad.
Tacksam för svar. Marcus

If it aint rubbing, it aint dubbing:)
Jiimpa
13 september 2009 · 767 Inlägg

Mackeman skrev:
Hej på er!
Mitt ljudsystem har börjat krångla, har en optima red top och 50mm2 kablar till en 1F konding.
Slutstegen är ett DLS cad11 och ett DLS CA41. Till ca41an har jag kopplat på 2 kanaler pga kontakt fel vid rca ingången på en kanal så därför används bara 2. Resistansen på de kanalerna är 2 ohm. Till CAD11an har jag en bas inkopplad i 1ohm så som det skall vara för att kunna användas enlit bruksanvisningen. Borde inte vara nåt problem där att nåt inte är för lågt ohm.
Problemet är att ibland när jar spelar så försvinner strömmen ur hela bilen för en stund. Allt bara slocknar. Bilen belysning, fläkten, stereon och CA41an dör, men basen spelar, visserligen sämre men iaf. Har kollat upp strömmen och min konding visar 11,2volt vid djupa basgångar. Men då spelar allt endå som normalt. Men sen mittiallt så kan hela systemet slockna, stereon stänger av sig och allt krånglar. Någon som har nåt förslag på vad felet kan bero på? Har 50mm2 kablar mellan generatorn och akkun och 50mm2 till jord från akkun. Alla kontakter kollade. Har själv funderat på om det kan vara någon högtalare som börjar vara nära att gå sönder och på nåt vis kortsluta? Det tycks nämligen fungera bättre om bara basen är inkopplad.
Tacksam för svar. Marcus

Tycker det låter som något glapp. men är det hela elsystemet som dör alltså bilen också eller är det bara stereo grejerna? om stereon dör låter det dock lite konstigt att basen fortsätter spela?

Mackeman
14 september 2009 · 125 Inlägg

Det är juh förstås så att de gånger stereon helt dör så slocknar basen med. Ja att det skulle vara glapp, bra tanke det där, måste kolla men vet inte riktit var jag börjar.

If it aint rubbing, it aint dubbing:)
Jiimpa
14 september 2009 · 767 Inlägg

Mackeman skrev:
Det är juh förstås så att de gånger stereon helt dör så slocknar basen med. Ja att det skulle vara glapp, bra tanke det där, måste kolla men vet inte riktit var jag börjar.

eftersom allt dör kan du börja med jordpunkter för batteriet då det oftast är jorden som ställer till det när det blir något.

Pro_fxr jobbar påre
14 september 2009 · 751 Inlägg

sen låter det INTE bra att den understiger 12V när du lirar.... de bör du åtgärda idag..hämta ett riktigt batteri..

eftersom att basen är kopplad i 1Ohm så är de i princip kortslutning (SLUKAR FÖR****** mkt ström). kondningen kommer inte hjälpa dig dessto mer när du handlat ett redigt batteri (ta ett sk djupurladdningsbatteri)

sen att allting slocknar är troligtvis för att någon jordpunkt glappar runt batteriet.. ELller strömkabeln som glappar.. börja med de..

Audi A5 (2008)
Mackeman
14 september 2009 · 125 Inlägg

Är Redtop startbatteri? har för mej att jag läst det nånstans. Okej tack för tipsen..skall kolla upp jordningen vid batteriet

If it aint rubbing, it aint dubbing:)
Pro_fxr jobbar påre
14 september 2009 · 751 Inlägg

banner batterier är bra att använda..har fått bra creds iaf

Audi A5 (2008)
Drönirettab
14 september 2009 · 21 761 Inlägg

Ja, det röda Optima är ett startbatteri, fast man kan ha ett sånt utan problem om man ser till att det inte råkar ut för en massa djupurladdningar. RedTop ger mycket ström för sin storlek, aningen mer än YellowTop faktiskt. smile

Eftersom en stor stereoanläggning brukar betyda en del spelning med motorn avslagen eller för klen generator i förhållande till strömförbrukningen, så är oftast ett djupcyklingsbatteri bättre för att man inte ska riskera batterihaveri väldigt snabbt.

Det är egentligen den största orsaken till att folk rekommenderas att sätta in ett sånt batteri enligt min åsikt. Startbatterier fungerar ur strömsynpunkt, men användningssättet gör att batteriet kan pajja relativt lätt om man inte har koll på spänning och laddstatus. smile

RedTop kan räknas som ett "kraftigt" batteri när det gäller strömförmåga till stereo.

Senast redigerat av Drönirettab (14 september 2009)

Pro_fxr jobbar påre
14 september 2009 · 751 Inlägg

det är tur att vi har batterinördar på forumen;)

Audi A5 (2008)
kalle_kalle
14 september 2009 · 2 914 Inlägg

Pro_fxr skrev:
det är tur att vi har batterinördar på forumen;)

precis så nu tar experten på batterier över big_smile big_smile
vad sku vi göra utan han

*sjunker långt ner i datorstolen och pillar navelludd med ena handen och en kaffekopp i andra*

michieff ljudfantast
14 september 2009 · 1 372 Inlägg

det ÄR ju kul med batterier, erkänn wink

Mackeman
14 september 2009 · 125 Inlägg

TAck för tipsen..smile hittade felet, eller en del av det iaf. pluspolens batterisko hade tydligen blivit lös så det slapp inte att leda tillräkligt där, antagligen på grund av att batteriet inte hade suttit fast tillräckligt pga redtopens kluriga former:) Nu spelar det bra igen men finns ennu kvar lite av "ljudförsvinnandet"

If it aint rubbing, it aint dubbing:)
BJonsson
14 september 2009 · 4 074 Inlägg

Mackeman skrev:
TAck för tipsen..smile hittade felet, eller en del av det iaf. pluspolens batterisko hade tydligen blivit lös så det slapp inte att leda tillräkligt där, antagligen på grund av att batteriet inte hade suttit fast tillräckligt pga redtopens kluriga former:) Nu spelar det bra igen men finns ennu kvar lite av "ljudförsvinnandet"

Se till att ladda batteriet riktigt så blir det nog bra! smile
bästa vore att köpa ett till...

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
Drönirettab
14 september 2009 · 21 761 Inlägg

Det är möjligt att batteriet har fått dålig laddning pga detta fel och att du bör ladda upp det med en batteriladdare nu, tex över natten. smile

Äsch, för sen. wink

Senast redigerat av Drönirettab (14 september 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang