Vilken bil ska man välja??? (Turbo, max 35.000)

mangedif Snäll pöjk
14 september 2009 · 703 Inlägg

Hej är ute efter en bil med turbo. Har kollat på massa olika märken och modeller men hittar ingen som passar.. Själva bilen ska duga till så väl som race som till jobbet.

Frågan är om man ska köpa en "färdig" turboutrustad bil eller turbokonventera själv, vad tycker ni?

obs! Max pris ligger på 35 lax!

De bilar jag funderar mest på är Saab 9000, 900, 93, 95, Honda crx, Ford probe, Golf vr6, Volvo s70, 850, Bmw av olika slag, Volvo s40 (T4), Hond civic m.m.
Detta är väl de bilar som är mest intressanta..

Tack i förväg!

Ack vet jag förgasarmotorer!
Sarge
14 september 2009 · 2 337 Inlägg

Köp en bil som har turbo från början, det är enklast. Framförallt när det kommer till besiktning. Det var en rätt diger lista, mycket sugmotorer. Jag skulle titta på Saab i den prisklassen, 9000 eller 900.

mangedif Snäll pöjk
14 september 2009 · 703 Inlägg

Men kom med ett eget förslag!? Påverka mig ;P
Ber ju om hjälp, råd och tips.

Ack vet jag förgasarmotorer!
skogenracing xcOOb
14 september 2009 · 388 Inlägg

turbo bmw om du vill ha turbokonverterat.. mest effekt för pengarna men kanske inte så ekonomiska att åka varje dag i men ska man ha roligt så kostar de.. alt köp en en bil som har turbo från början.. nissan 200 tex..

dahboy
14 september 2009 · 1 002 Inlägg

självklart ska du köpa dig en saab 9000.!!

...
Sarge
14 september 2009 · 2 337 Inlägg

mangedif skrev:
Men kom med ett eget förslag!? Påverka mig ;P
Ber ju om hjälp, råd och tips.

Fair enough, ett lite utförligare svar som inte är baserat på din lista:

Om jag hade köpt en turbobil för ~35000 så hade det blivit en Audi A4 1.8T. Visst, de har ett par år på nacken, många har rullat över 20000 mil men om de bara har blivit väl omhändertagna så ska inte det vara några problem. Du har möjlighet att köpa en fyrhjulsdriven om du vill, det är väldigt populärt på vintern (med god anledning, fyrhjulsställ är kul!) och ett chip med sportsystem till 1.8T-snurran ger någonstans runt 190-200 hk, give or take. Jag gillar 1.8T:n, lättkörd och relativt bra drag i. Jag tycker A4:an är en trevlig bil att köra - bekväm att köra till jobbet eller över halva Sverige för att hälsa på släkten, men skäms inte för sig när man gasar och svänger lite (med lite vässad väghållning blir det lite roligare).

Summa summarum: Audi A4 1.8T, ev. quattro, runt årsmodell 96-98.

Senast redigerat av Sarge (14 september 2009)

mangedif Snäll pöjk
14 september 2009 · 703 Inlägg

Vad tror ni om crx:en, är det skitbilar rakt igenom som vissa säger eller ger dom ifrån sig bra med effekt?

Ack vet jag förgasarmotorer!
einherjer
14 september 2009 · 587 Inlägg

crx:erna regerar väl fortfarande på 402 meter i fwd utan överladd eller har de fått stryk av gsi 16v ?

Thunis
14 september 2009 · 362 Inlägg

Saab 9-3OG går att hitta billigt sen chip på det så har du en rolig bil smile

BMW E30 "Thunis" (1988)
BMW 750 "V12" (1991)
Rquired Allmänt envis
14 september 2009 · 12 512 Inlägg

Bmw med M50 om du skall konvertera, en Saab om du skall köpa en med turbo. Saab eftersom de går att hitta billigt nu smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Rille0
14 september 2009 · 2 021 Inlägg

9000 aero, klart mest för 35k

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Farleykarley
14 september 2009 · 406 Inlägg

Köp min S70! Den har turbo och blir din för 35! wink
Ligger ute på blocket ifall det är intressant..

Senast redigerat av Karlie (14 september 2009)

Volvo 740 T-5R "Sleeper" (1988)
Volvo 745 GL "Lågmilarn" (1986)
Volvo 745 GLT "The Globetrotter" (1991)
staffe_
14 september 2009 · 666 Inlägg

du får en riktigt fin saab 9-3/9-5 för dom pengarna nu, saabana är oftast riktigt pigga och går lätt att få fart i dom sen åker du ju fint och bekvämt i dom smile

SUBARU WRX
din dröm min verklighet
Mazda rx7 (1994)
azXig Finlirare
14 september 2009 · 478 Inlägg

945a turbo? Rätt drift iaf på dem. BMW är ju också vettigt med dem kör ju inte med turbo.

mangedif Snäll pöjk
14 september 2009 · 703 Inlägg

Det som jag känner verkar mest frestande är endå saab av olika slag (9000, 900, 93,95), volvo (850, s70, s40), Hondan (crx). Jag skulle vilja veta vad ni tror om dessa bilarna?

Som många säger går det lätt att få fart på en saab med exp chipning, men ligger det 230 häst så är ju ändå inte denna bil vassare än vad en crx är? Visst mycket säkrare och vackrare på ett helt annat sätt men... Sedan volvos, håller ju bra och är manligt, men lite mycket vikt och klumpiga enligt mig, ej s40:n..

Jag vet faktiskt inte, snälla kan inte någon jämföra med egna erfarenheter?

Ack vet jag förgasarmotorer!
THE_SAAB_DUDE
14 september 2009 · 162 Inlägg

Jag skulle inte valt en saab 9-5 om du skall rejsa, den e tung och växellådan är inte anpassad för att kunna hoppa i växlara, Men jag skulle Rekomendera dig att hitta en  "viggen" stylad saab 900 turbo, från 1996-97 med max 20.000 mil,   Sen så har jag bra kontakter på chip ,mm mm, om du vill ha billigt trim till din saab, men med kvalitets märken www.Racestuff.se , Jag har kört min 900 turbo i snart 3 år, Den funkar riktigt riktigt fint, å har faktiskt gjort några riktigt bra tider på strippen med en18T snurra, så detta är en bil jag tycker e skit rolig, går även att konvertera till etanol riktigt billigt å lätt smile,

ett tipps smile  mvh/Nicke

Jag har 7 intressen: Bilar å sex
Saab ng900 turbo "10 sekuders saab" (1995)
Turbomatte Lackerare/Rekondare
14 september 2009 · 834 Inlägg

mangedif skrev:
Det som jag känner verkar mest frestande är endå saab av olika slag (9000, 900, 93,95), volvo (850, s70, s40), Hondan (crx). Jag skulle vilja veta vad ni tror om dessa bilarna?

Som många säger går det lätt att få fart på en saab med exp chipning, men ligger det 230 häst så är ju ändå inte denna bil vassare än vad en crx är? Visst mycket säkrare och vackrare på ett helt annat sätt men... Sedan volvos, håller ju bra och är manligt, men lite mycket vikt och klumpiga enligt mig, ej s40:n..

Jag vet faktiskt inte, snälla kan inte någon jämföra med egna erfarenheter?

Du kan få köpa min, mer välvårdad 850 får man leta efter dessutom är denna full-utrustad.

Pma för mer info

mangedif Snäll pöjk
15 september 2009 · 703 Inlägg

Tycker också att 900:an inte är fel alltså! Antingen viggen eller aero då. Har inte kommit någon som passar ännu bara hmm hehe

Ack vet jag förgasarmotorer!
NFD Borstat grenrör!
15 september 2009 · 125 Inlägg

mangedif skrev:
Det som jag känner verkar mest frestande är endå saab av olika slag (9000, 900, 93,95), volvo (850, s70, s40), Hondan (crx). Jag skulle vilja veta vad ni tror om dessa bilarna?

Som många säger går det lätt att få fart på en saab med exp chipning, men ligger det 230 häst så är ju ändå inte denna bil vassare än vad en crx är? Visst mycket säkrare och vackrare på ett helt annat sätt men... Sedan volvos, håller ju bra och är manligt, men lite mycket vikt och klumpiga enligt mig, ej s40:n..

Jag vet faktiskt inte, snälla kan inte någon jämföra med egna erfarenheter?

Du verkar tycka att saabar är vackra och säkra, visst som du säger så kanske den inte är vassare än crx men det är väl bättre att kunna hantera 230 kusar fullt ut istället för att ibland få hålla igen?

Jag menar du är ändå nybliven körkortstagare så för många pållar under huven är väl inte att föredra?

Du säger dessutom att volvo håller bra, något som saab också gör, köpte min 900 -96 (visserligen utan turbo) men jag plågar den stackarn till varvstopp nästan hela tiden och den går som en klocka, trots 33000 mil!

Valet är för mig självklart, köp en saab, modell och årsmodell för någon mer kunnig ge svar på smile Lycka till!

M.V.H.

Hellre en tia i handen än en tjuga i foten.
allenalle snickare
15 september 2009 · 612 Inlägg

varför inte en wv corrado med kompressor från fabrik? lika stor som en golf.

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang