3815
Sök

Vad kan ha gått fel vid kamaxelbyte?

040 RedLine
1 219 Inlägg
15 september 2009
Trådstartare
#1
Hej!
Jag blev trött på min gamla T-kam som satt i min Volvo 940s -96. Så jag skulle skaffa en ny, det blev en Vx3-kam. Har hört att det inte är så svårt att byta kamaxel i Volvos 8-ventilers motorn. Så jag började skruva av den gamla kamaxeln och remmen. Jag passade på att byta rem och spännrulle när jag ändå var i farten.

Men så när jag väl hade fått på den nya kamaxeln så startar inte motorn...
Så nu undrar jag vad som kan vara fel, har satt allting exakt så som det stod i Haynes-handboken. Enligt alla markeringar osv. Fördelaren kan man inte sätta fel om jag har fattat rätt, kommer i alla fal fin gnista. Är även helt säker på att rätt tändkabel går till rätt cylinder osv.

Bränslesystemet har jag inte rört så kan ju inte vara det som sviker mig, måste vara något med tändning eller inställning på kamaxeln.

Så ja vad ska jag kolla/göra? Har verkligen kollat så allt sitter rätt flera gånger...
Tacksam för svar
Mvh BrajjAxx
http://img171.imageshack.us/img171/4871/start045.jpg
Senast redigerat av BrajjAxx (15 september 2009)

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

147 Inlägg
15 september 2009
#2
vet inte om detta egentligen påverkar om motorn går eller inte. men du kanske har glömt sätta dit jordflätorna som sitter längst mot fördelarn roll
nån som vet kan ju berätta vad dom är till roll

Det viktigaste är inte att vinna, utan att straffa den som förlorar!

147 Inlägg
15 september 2009
#3
vet inte om detta egentligen påverkar om motorn går eller inte. men du kanske har glömt sätta dit jordflätorna som sitter längst mot fördelarn roll
nån som vet kan ju berätta vad dom är till roll

Det viktigaste är inte att vinna, utan att straffa den som förlorar!

040 RedLine
1 219 Inlägg
15 september 2009
Trådstartare
#4
ozcarzzon skrev:
vet inte om detta egentligen påverkar om motorn går eller inte. men du kanske har glömt sätta dit jordflätorna som sitter längst mot fördelarn roll
nån som vet kan ju berätta vad dom är till roll

Tror faktiskt att motorn ska kunna starta utan dem, men självklart är de på:P

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
15 september 2009
#5
kolla igen att du satt remen rätt smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

1 758 Inlägg
15 september 2009
#6
Hur beter den sig när du försöker starta? Hostar den till och försöker, eller visar den inte minsta tecken på att vilja dra igång?

Om kammen bara står 1-2-3 kugg fel så ska de hoppa igång, bara att de går kasst. Så om den inte startar alls så är det något som är betydligt mer galet.
Jag skulle råda dig att strunta i markeringarna och göra en "grovkoll" enligt följande:
Skruva ur tändstiftet till 1ans cylinder och håll ner en pinne/skruvmejsel etc. mot kolvtoppen, sen drar du runt motorn tills ettan står i topp. Kolla sedan genom oljepåfyllningen (eller om du orkar lägga en halv minut extra: skruva bort ventilkåpan) hur ventilerna till ettan beter sig runt ÖD för att få ett humm om det är någorlunda rätt eller helt åt skogen fel. Kolla även så att fördelaren ger gnista till ettan strax före kolven når ÖD.
Då vet du iaf om det är nära eller helt fel.

040 RedLine
1 219 Inlägg
15 september 2009
Trådstartare
#7
turboforssen skrev:
kolla igen att du satt remen rätt smile

Asså menar du markeringarna? De har jag kollat ett antal gånger och och tagit av och provat en massa... så asså de ska sitta helt rätt.
Men bara för att vara helt säker, det är den markeringen man ska sätta kamaxeldrevets markering mot va?
http://img6.imageshack.us/img6/34/start040.jpg

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

1 915 Inlägg
15 september 2009
#8
Sitter tändkablarna rätt ? Tycker inte det ser så ut på din lilla bild.. ?

på fördelaren:
4 3 1 2

Motor

4

3

2

1

om du står framför bilen.


http://www.smithimage.com/~fassan/Bräns … system.pdf


http://forumbilder.se/images/765200920200P2613.jpg
Senast redigerat av larsson.m (15 september 2009)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

040 RedLine
1 219 Inlägg
15 september 2009
Trådstartare
#9
larsson.m skrev:
Sitter tändkablarna rätt ? Tycker inte det ser så ut på din lilla bild.. ?

på fördelaren:
4 3 1 2

Motor

4

3

2

1

om du står framför bilen.


http://www.smithimage.com/~fassan/Bräns … system.pdf


http://forumbilder.se/images/765200920200P2613.jpg

Jo tändkablarna sitter så, markeringarna sitter också enligt bilden.
Men ska vevaxelns markering vara vinkelrät mot vevaxeln?
Vad visar nummer 4 på bilden?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Eliminator
1 441 Inlägg
15 september 2009
#10
Prova vrid fördelaren ett halvt varv,,,,,

Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

040 RedLine
1 219 Inlägg
15 september 2009
Trådstartare
#11
Sokrates skrev:
Prova vrid fördelaren ett halvt varv,,,,,

Tommy.

Fördelaren, så den sitter upp och ner?
Menar du rotorn så går den bara att sätta på ett håll...

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Eliminator
1 441 Inlägg
15 september 2009
#12
Du kan ha den 180 grader fel, du måste ha gnista då båda ventilerna är stängda.
Lossa fördelaren, vrid havt varv, prova.

Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

1 915 Inlägg
15 september 2009
#13
nr 4 på bilden visar bara hur remmen ska sitta.
kamremmen har ju oftast lite streck på sig som passar på varje drevmarkering, iaf rödblockare.
vevaxeln ska stå mot markering som på bilden.

ang fördelaren så går det väl inte att vrida den 180grader fel när det är en toppmonterad ?
Min går iaf inte att sätta fel, den passar bara på ett sätt i spåren.

Däremot en äldre blockmonterad går att sätta 180grader fel.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

040 RedLine
1 219 Inlägg
15 september 2009
Trådstartare
#14
larsson.m skrev:
nr 4 på bilden visar bara hur remmen ska sitta.
kamremmen har ju oftast lite streck på sig som passar på varje drevmarkering, iaf rödblockare.
vevaxeln ska stå mot markering som på bilden.

ang fördelaren så går det väl inte att vrida den 180grader fel när det är en toppmonterad ?
Min går iaf inte att sätta fel, den passar bara på ett sätt i spåren.

Däremot en äldre blockmonterad går att sätta 180grader fel.

Helt rätt med fördelaren, den kan man inte sätta fel.

Men visste inte att det fanns markeringar på remmen. Trodde bara den hade en rotationsriktning, men jag borde väl få igång motorn i fast jag inte följt de markeringarna. Dreven sitter ju ändå i sina rätta positioner?

Har inte hittat någon riktig markering för vevaxeln, men där finns en gjutning i blocket som går vinkelrät mot kamaxeln. Har hört att det är den man ska sätta den mot. Det är det jag har gjort i alla fall...

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

1 915 Inlägg
15 september 2009
#15
okej, stämmer markeringarna så ska remmen sitta rätt.

Den funkade bra innan du bytte kamaxel/kamrem ?
Du har inte gjort nåt annat med motorn ?

Står ventilspelet bra ?
Om nya kamaxeln är lika sliten som den gamla så bör det vara bra, om det var bra innan byte, men är kamaxlarna olika slitna så ändrar sig ventilspelet.
minns jag inte helt fel ska det stå på 0,35-0,40

Finns det kompressioner i motorn ? Gjort ett komptest ?

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

040 RedLine
1 219 Inlägg
15 september 2009
Trådstartare
#16
larsson.m skrev:
okej, stämmer markeringarna så ska remmen sitta rätt.

Den funkade bra innan du bytte kamaxel/kamrem ?
Du har inte gjort nåt annat med motorn ?

Står ventilspelet bra ?
Om nya kamaxeln är lika sliten som den gamla så bör det vara bra, om det var bra innan byte, men är kamaxlarna olika slitna så ändrar sig ventilspelet.
minns jag inte helt fel ska det stå på 0,35-0,40

Finns det kompressioner i motorn ? Gjort ett komptest ?

Den fungerade riktigt bra innan bytet.
Nej, jag har inte gjort något annat med motorn.

Har inte kollat ventilspelet, ska göra det då.
Vet inte alls hur långt kammen har gått, så de är en bra fråga.

Men ska kolla ventilspel, men skulle inte tro att det är det som är felet. Men ska kolla som sagt:)

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

1 758 Inlägg
15 september 2009
#17
Ventilspelet känns det som vi skita i för tillfället iaf. Så länge som det handlar om en originalkam ska man inte behöva shimsa om. Som larsson sa kan man eventuellt behöva justera lite om "nya" kammen är väldigt sliten, men att det ska diffa så mycket att motorn inte ens startar, det gör det bara inte.

Verkar ju som att det blivit galet vid någon markering. Dubbelkolla allt mot bilden ovan, låter som som det eventuellt är ett frågetecken angående vevaxelmarkeringen.
Om du efter dubbel- och trippelkoll fortfarande tycker att det stämmer enligt markeringarna så är det bara att göra som jag skrev ovan: vrid runt motorn och kolla vad som händer med ventilerna när kolven är i ÖD och kolla så stiften verkligen ger gnista vid rätt tillfälle.

040 RedLine
1 219 Inlägg
15 september 2009
Trådstartare
#18
schnauz skrev:
Ventilspelet känns det som vi skita i för tillfället iaf. Så länge som det handlar om en originalkam ska man inte behöva shimsa om. Som larsson sa kan man eventuellt behöva justera lite om "nya" kammen är väldigt sliten, men att det ska diffa så mycket att motorn inte ens startar, det gör det bara inte.

Verkar ju som att det blivit galet vid någon markering. Dubbelkolla allt mot bilden ovan, låter som som det eventuellt är ett frågetecken angående vevaxelmarkeringen.
Om du efter dubbel- och trippelkoll fortfarande tycker att det stämmer enligt markeringarna så är det bara att göra som jag skrev ovan: vrid runt motorn och kolla vad som händer med ventilerna när kolven är i ÖD och kolla så stiften verkligen ger gnista vid rätt tillfälle.

Ja, har faktiskt inte riktigt kollat hur ventilerna sitter när motorn är i ÖD, men har försökt kolla så gnistan kommer vid rätt tidpunkt, men väldigt svårt att hinna se.

Men jag tycker det är så konstigt, liksom bilen brukar väl alltid starta men sedan gå mer eller mindre bra...
Men min visar liksom inte ett ända livstecken. Startmotorn bara drar runt den liksom. Aja får fortsätta att leta fel:)

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

4 670 Inlägg
15 september 2009
#19
Du är helt 100 på att de kommer soppa ner? borde börja lukta soppa som fan efter ett tag på starten


040 RedLine
1 219 Inlägg
15 september 2009
Trådstartare
#20
mickius skrev:
Du är helt 100 på att de kommer soppa ner? borde börja lukta soppa som fan efter ett tag på starten

Ja det gör de... man känner verkligen lukten av bensin som inte blivit förbränd:P

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR


Sök