3149
Sök

Vad kan ha gått fel vid kamaxelbyte?

040 RedLine
1 219 Inlägg
16 september 2009
Trådstartare
#21
Nu när jag kollade efter så tror jag att jag satt vevaxeln 180 grader fel. Så jag provade att sätta den rätt, asså med kolven i ÖD. Men den startade ändå inte... Vet inte vad det kan bero på, börjar bli riktigt trött på detta nu!

Detta är rätt va?
http://img10.imageshack.us/img10/919/start046.jpg

Detta är rätt va?
http://img147.imageshack.us/img147/4480/start048.jpg


OBS, bilden är tagen innan jag vridit vevaxeln rätt, alltså 180 grader. Såhär borde den alltså inte sitta, eller?
http://img15.imageshack.us/img15/8908/start047.jpg

Mvh BrajjAxx

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

1 915 Inlägg
16 september 2009
#22

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

4 670 Inlägg
17 september 2009
#23
Hur är de på denna modell om man ställer kamremmen fel? klarar sig ventiler m.m eller ryker dessa direkt?


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
17 september 2009
#24
på den metall brickan (eller vad man kan kalla den) bakom drevet till vevaxeln så ska det finnas ett jack å det ska stå mot  markeringen som du satt mot nu

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

1 915 Inlägg
17 september 2009
#25
Händer ingenting.
Enda rödblockare det blir trasiga ventiler på är 16v och B230K...

mickius skrev:
Hur är de på denna modell om man ställer kamremmen fel? klarar sig ventiler m.m eller ryker dessa direkt?

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

210 Inlägg
17 september 2009
#26
aja ett tips, när man satt på remmen och kollat att markeringarna stämmer kan man sno vevaxeln två varv, kommer man tillbaks på markeringarna då så har man gjort rätt....
bara ett tips...... du kanske har gjort det men endå


040 RedLine
1 219 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
#27
VXC70 skrev:
aja ett tips, när man satt på remmen och kollat att markeringarna stämmer kan man sno vevaxeln två varv, kommer man tillbaks på markeringarna då så har man gjort rätt....
bara ett tips...... du kanske har gjort det men endå

Har jag inte provat, men om de inte stämmer så är man helt ute och cyklar va? Får ta av remmen för fjärde gången nu och prova hit och dit... Hoppas det löser sig:)

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
17 september 2009
#28
lys ner med en lampa i ettans tändstiftshål, är kolven i topp står vevaxeln rätt, är kolven i botten står den 180' fel smile

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

040 RedLine
1 219 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
#29
NITROUS skrev:
lys ner med en lampa i ettans tändstiftshål, är kolven i topp står vevaxeln rätt, är kolven i botten står den 180' fel smile

Jaop, helt rätt:) Precis de jag gjort nu med... men startar ändå inte ju:-/

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Avstängd
512 Inlägg
17 september 2009
#30
Nolla motorn, börja om.

4 670 Inlägg
17 september 2009
#31
Inte för att de ska behövas men har du testat o dra igång bilen?

Har du kollat kompet så allt stämmer där o att du har ordenkligt komp, är kamremmen lite fel kan detta påverka kompet!

Testat o byta stiften så det inte är att det ger för dålig gnista?

Har du kollat så att den ger gnista på alla stift?

Om du tar bort kamremmen igen se till o hand dra runt motorn 2 varv för o kolla att markeringarna stämmer när du gjort detta!
Senast redigerat av mickius (17 september 2009)


210 Inlägg
17 september 2009
#32
monterade du verkligen kammen rätt? tycker du borde skaffa en haynes bok på just din bil så ska du kunna se hur orginalkammen ska stå när motorn är "nollad".
för nockarna på kammen ska stå i ett visst läge då....


040 RedLine
1 219 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
#33
mickius skrev:
Inte för att de ska behövas men har du testat o dra igång bilen?

Har du kollat kompet så allt stämmer där o att du har ordenkligt komp, är kamremmen lite fel kan detta påverka kompet!

Testat o byta stiften så det inte är att det ger för dålig gnista?

Har du kollat så att den ger gnista på alla stift?

Om du tar bort kamremmen igen se till o hand dra runt motorn 2 varv för o kolla att markeringarna stämmer när du gjort detta!

Har ingen kompmätare... Men den har jättefin gnista och nu är jag helt säker på att remmen sitter helt rätt.

Så sitter den där nere:
http://img198.imageshack.us/img198/3361/start051.jpg

Där uppe:
http://img32.imageshack.us/img32/2784/start050.jpg

I mitten:
http://img170.imageshack.us/img170/4480/start048.jpg

Men startar inte... tror det ligger någon förbannelse över bilen nu! Nä men vet inte alls vad jag ska kolla/göra längre.
Mvh BrajjAxx

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Trafikledare
563 Inlägg
17 september 2009
#34
Har du satt tillbaka sladden till fördelaren? Den som sitter i botten? Kan hända att man glömmer den när man blir lite ivrig..

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

Egen företagare
864 Inlägg
17 september 2009
#35
Du har iaf sätt tillbaka allt rätt, det är säkert så att du råkat komma åt någon kontakt eller nått så inte den startar. Sen så kan du ju läsa av felkoder, det kan lösa endel.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

040 RedLine
1 219 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
#36
snurbo_diesel skrev:
Du har iaf sätt tillbaka allt rätt, det är säkert så att du råkat komma åt någon kontakt eller nått så inte den startar. Sen så kan du ju läsa av felkoder, det kan lösa endel.

Ja måste vara någon kontakt... men jag tycker att det luktar inte lika mycket obränd bensin nu som det gjorde innan när jag försökte starta den... vad kan de bero på, har den slutat få bensin nu eller?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
17 september 2009
#37
testat om bilen startar med startgas ??

C H E V R O L E T <3

040 RedLine
1 219 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
#38
Children-Of-Bodom skrev:
testat om bilen startar med startgas ??

Nä det var en bra ide:D

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

1 915 Inlägg
17 september 2009
#39
Kolla så det kommer bränsle.
kolla så alla kontakter och kablar sitter fast.
Testa med startgas först, startar den då är det fel med bränslet.
Försök att låna en kompressionsprovare eller köp på tex biltema och gör ett test på din motor.

Du kan även testa o fråga folket på http://svenskavolvo7900klubben.se/phpBB3/ om nån av de har varit med om nåt liknande.
Det verkar vara svårt att hitta felet på din bil...

Kolla även felkoder om du inte gjort det.

Hade du inte bott så långt bort hade ja kunnat hjälpa till att felsöka...
Senast redigerat av larsson.m (17 september 2009)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

040 RedLine
1 219 Inlägg
20 september 2009
Trådstartare
#40
larsson.m skrev:
Kolla så det kommer bränsle.
kolla så alla kontakter och kablar sitter fast.
Testa med startgas först, startar den då är det fel med bränslet.
Försök att låna en kompressionsprovare eller köp på tex biltema och gör ett test på din motor.

Du kan även testa o fråga folket på http://svenskavolvo7900klubben.se/phpBB3/ om nån av de har varit med om nåt liknande.
Det verkar vara svårt att hitta felet på din bil...

Kolla även felkoder om du inte gjort det.

Hade du inte bott så långt bort hade ja kunnat hjälpa till att felsöka...

Jag ska köpa kompprovare och lite annat nu:) Även ny rotor, så får vi se om den går igång:D

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR


Sök