Skillnad 2vägs- och 3vägshögtalare

Mr_Felix
16 september 2009 · 134 Inlägg

Ska beställa högtalare till bilen och har börjat fundera kring vad skillnaden är mellan en 2vägs högtalare och en 3vägs högtalare?

Leverar den ena bättre ljud än den andra? Olika svårt att koppla in? Fördelar och nackdelar?

ChriZtoffer GAS democar 2018!
16 september 2009 · 8 744 Inlägg

En 2-vägs högtalare/system innehåller midbas/mellanregister och diskant, 3-vägs högtalare/system innehåller midbas separat mellanregister och en diskant. När det gäller koaxialer så väl skillnaden inte jättestor mellan 3 och 3-vägs, nästan så jag tycker att (iaf när det gäller 6x9or) att 2-vägs låter bättre än 3-vägs. Däremot när det gäller kitsystem så är det en fördel med 3-vägs om man inte kan montera midden väldigt högt upp.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Rickard-v
16 september 2009 · 2 665 Inlägg

Ett fint 2vägs låter ofta bättre än ett billigt 3vägs.

Men i en bil kan ju monterings möjligheterna påverka resultatet kraftigt.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
blacken
16 september 2009 ·

Generellt sett ju fler högtalare, ju bättre ljud. Men sedan så har ävens ens krav på "soundet" en "viss" inverkan, med ett mp3 system i botten så räcker det gott med ett envägs/tvåvägs system i bilen. En tumregel oavsett system är att låta högtalarna kosta mest och vara sparsam på slutegets pris undvika sådana med en massa "flash in the pan" mojicker på..

TT-Avant
16 september 2009 · 6 851 Inlägg

blacken skrev:
Generellt sett ju fler högtalare, ju bättre ljud. Men sedan så har ävens ens krav på "soundet" en "viss" inverkan, med ett mp3 system i botten så räcker det gott med ett envägs/tvåvägs system i bilen. En tumregel oavsett system är att låta högtalarna kosta mest och vara sparsam på slutegets pris undvika sådana med en massa "flash in the pan" mojicker på..

Säg att du skämtar..!!??hmm

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Sharky
16 september 2009 · 10 287 Inlägg

Menar du "fler" såsom i att fylla kupen med element eller "fler" såsom tex 4 eller femvägs.

/Göran

blacken skrev:
Generellt sett ju fler högtalare, ju bättre ljud.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
blacken
16 september 2009 ·

Sharky skrev:
Menar du "fler" såsom i att fylla kupen med element eller "fler" såsom tex 4 eller femvägs.

/Göran

blacken skrev:
Generellt sett ju fler högtalare, ju bättre ljud.

Det är beroende om/vad man har för "parametrar" för sitt ljudönskemål. Vill man ha ett bra ljud typ "audiofil klass" på det så kommer man inte långt med få högtalare, men man kan få en någorlunda hyfsad ljudkvalitè med ett tvåvägssystem men inte mer, trevägs eller fyrvägs är att föredra för att få ett BRA ljud om förstår vart jag siktar på..

blacken
16 september 2009 ·

TT-Avant skrev:

blacken skrev:
Generellt sett ju fler högtalare, ju bättre ljud. Men sedan så har ävens ens krav på "soundet" en "viss" inverkan, med ett mp3 system i botten så räcker det gott med ett envägs/tvåvägs system i bilen. En tumregel oavsett system är att låta högtalarna kosta mest och vara sparsam på slutegets pris undvika sådana med en massa "flash in the pan" mojicker på..

Säg att du skämtar..!!??hmm

Nej! det gör jag inte..

Frippe_L Gladen Audio
16 september 2009 · 2 388 Inlägg

blacken skrev:

TT-Avant skrev:

blacken skrev:
Generellt sett ju fler högtalare, ju bättre ljud. Men sedan så har ävens ens krav på "soundet" en "viss" inverkan, med ett mp3 system i botten så räcker det gott med ett envägs/tvåvägs system i bilen. En tumregel oavsett system är att låta högtalarna kosta mest och vara sparsam på slutegets pris undvika sådana med en massa "flash in the pan" mojicker på..

Säg att du skämtar..!!??hmm

Nej! det gör jag inte..

Sluta skriv då.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
blacken
16 september 2009 ·

Frippe_L skrev:

blacken skrev:

TT-Avant skrev:

Säg att du skämtar..!!??hmm

Nej! det gör jag inte..

Sluta skriv då.

Nope det kommer jag inte att göra, så vänj dig..

Frippe_L Gladen Audio
16 september 2009 · 2 388 Inlägg

blacken skrev:

Frippe_L skrev:

blacken skrev:

Nej! det gör jag inte..

Sluta skriv då.

Nope det kommer jag inte att göra, så vänj dig..

Ok skriv iaf korrekt info isf.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
NismoP11
16 september 2009 · 205 Inlägg

blacken skrev:
Generellt sett ju fler högtalare, ju bättre ljud. Men sedan så har ävens ens krav på "soundet" en "viss" inverkan, med ett mp3 system i botten så räcker det gott med ett envägs/tvåvägs system i bilen. En tumregel oavsett system är att låta högtalarna kosta mest och vara sparsam på slutegets pris undvika sådana med en massa "flash in the pan" mojicker på..

Så det du menar är att man kan lika bra köpa ett slutsteg på 2x500w till sitt framsystem för 1000kr, istället för att köpa ett på 2x150 för 5000kr? För att det dyrare slutsteget troligen bara är flashigt och inte ger ut ordentliga watt?

Audi A4 (2002)
blacken
16 september 2009 ·

Frippe_L skrev:

blacken skrev:

Frippe_L skrev:

Sluta skriv då.

Nope det kommer jag inte att göra, så vänj dig..

Ok skriv iaf korrekt info isf.

Vadå "korrekt info"??

xzit
16 september 2009 · 448 Inlägg

NismoP11 skrev:

blacken skrev:
Generellt sett ju fler högtalare, ju bättre ljud. Men sedan så har ävens ens krav på "soundet" en "viss" inverkan, med ett mp3 system i botten så räcker det gott med ett envägs/tvåvägs system i bilen. En tumregel oavsett system är att låta högtalarna kosta mest och vara sparsam på slutegets pris undvika sådana med en massa "flash in the pan" mojicker på..

Så det du menar är att man kan lika bra köpa ett slutsteg på 2x500w till sitt framsystem för 1000kr, istället för att köpa ett på 2x150 för 5000kr? För att det dyrare slutsteget troligen bara är flashigt och inte ger ut ordentliga watt?

nu blandade du nog ihop din text lite wink tongue

Xzit
blacken
16 september 2009 ·

NismoP11 skrev:

blacken skrev:
Generellt sett ju fler högtalare, ju bättre ljud. Men sedan så har ävens ens krav på "soundet" en "viss" inverkan, med ett mp3 system i botten så räcker det gott med ett envägs/tvåvägs system i bilen. En tumregel oavsett system är att låta högtalarna kosta mest och vara sparsam på slutegets pris undvika sådana med en massa "flash in the pan" mojicker på..

Så det du menar är att man kan lika bra köpa ett slutsteg på 2x500w till sitt framsystem för 1000kr, istället för att köpa ett på 2x150 för 5000kr? För att det dyrare slutsteget troligen bara är flashigt och inte ger ut ordentliga watt?

Typ. Liasom bara för att ett steg kostar "skjortan och femtio" och har en massa "bling, bling funktioner" så är det inte för den sakens skull bättre eller hur?. Kortast möjliga signalväg är det som gäller, en massa blingfuktioner är onödigt att ha, tar bara "kraft" utan att göra ljudet bättre. och kostar i produktion = priset blir högre utan att man får något för ljudet med blinget.

Självklart ska man sikta på BRA grunkor med bra kvalitè på komponenterna, men man ska prioritera på ljudkvalitèn före, "utseende" och "bling/flash in the pan" funktioner för att få ett bra ljud. Kolla på NAD:s filosofi till exempel. Dessutom så är watten är ganska så ointressant i det hela..

Senast redigerat av blacken (16 september 2009)

TurbOla Reservdansk
16 september 2009 · 6 271 Inlägg

blacken skrev:
Självklart ska man sikta på BRA grunkor med bra kvalitè på komponenterna, men man ska prioritera på ljudkvalitèn före, "utseende" och "bling/flash in the pan" funktioner för att få ett bra ljud. Kolla på NAD:s filosofi till exempel. Dessutom så är watten är ganska så ointressant i det hela..

Det som är intressant är väl själva effektiviteten på steget - dvs hur mycket av strömmen som kommer in, som omvandlas till effekt. wink

Om du har bra med watt på steget så får du väl bättre kontroll på högtalarna och har lättare för att ställa in ljudet?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
blacken
16 september 2009 ·

TurbOla skrev:

blacken skrev:
Självklart ska man sikta på BRA grunkor med bra kvalitè på komponenterna, men man ska prioritera på ljudkvalitèn före, "utseende" och "bling/flash in the pan" funktioner för att få ett bra ljud. Kolla på NAD:s filosofi till exempel. Dessutom så är watten är ganska så ointressant i det hela..

Det som är intressant är väl själva effektiviteten på steget - dvs hur mycket av strömmen som kommer in, som omvandlas till effekt. wink

Om du har bra med watt på steget så får du väl bättre kontroll på högtalarna och har lättare för att ställa in ljudet?

Självklar så spelar stegets "muskler" in dvs hur det orkar att hålla i högtalarna men där så är det även avhängigt hur mycket amperè som det klarar av att ge, som ger "resultat" så att säga. Valet är ju att kunna spela högt som fasen, eller att få en så välljudande anläggning istället. Jag har en NAD 912:a som slutsteg hemma, och den är på 30 watt "enbart", men sopar mattan med dyrare och effektstarkare anläggningar ljudmässigt sett. Men som jag har sett/uppfattat det är att det verkar att finnas olika sätt att se på watten idag, liasom att kunna plocka ut ett par hundra eller tusen watt ur 12 volt låter lite vanskligt, för att säga orealistiskt reèllt sett. Kolla på en hemma anläggning som kanske har 30-150 watt och se på strömförsörjningen till den, och jämför den till vad bilens elsystem kan leverera.

Därför så tycker man att watten är "ointressant" utan låter mina öron avgöra ljudets kvalitè, inte en massa tekniska specifikationer och "bling,bling flash in the pan funktioner"..

Senast redigerat av blacken (16 september 2009)

Frippe_L Gladen Audio
16 september 2009 · 2 388 Inlägg

blacken skrev:

Frippe_L skrev:

blacken skrev:

Nope det kommer jag inte att göra, så vänj dig..

Ok skriv iaf korrekt info isf.

Vadå "korrekt info"??

Ja jag vet ingen hifi-intresserad (Audiofil) som vill ha fler högtalare än två, en vänster och en höger med full frekvensgång.

Sen att man iaf får ha 3-4st för att ett 6,5" bredbandselement inte klarar av att ge allt detta uppe på brädan och man får ha en sub är en annan sak.

Ang NAD´s grejer så har jag med haft en 314 förstärkare den spöade skiten ur mkt den med sina "2*35w" använder ett 216THX till subarna i hemmabion med. bra skit.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
blacken
16 september 2009 ·

Frippe_L skrev:

blacken skrev:

Frippe_L skrev:
Ok skriv iaf korrekt info isf.

Vadå "korrekt info"??

Ja jag vet ingen hifi-intresserad (Audiofil) som vill ha fler högtalare än två, en vänster och en höger med full frekvensgång.

Sen att man iaf får ha 3-4st för att ett 6,5" bredbandselement inte klarar av att ge allt detta uppe på brädan och man får ha en sub är en annan sak.

Ang NAD´s grejer så har jag med haft en 314 förstärkare den spöade skiten ur mkt den med sina "2*35w" använder ett 216THX till subarna i hemmabion med. bra skit.

Ja,ja om du ska vara sådan så menar jag hur "högtalaren" är "bestyckad" dvs hur "många" element" som den har. Självklart så är det tvåkanals traditionellt stereo ljudsystem som jag åsyftar.  Jag har ett par ORCA fyrvägshögtalare och har ännu inte hört några ens mångdubbelt dyrare och kända högtalarmärken som slår dom i "ljud" om förstår vad jag menar, och dom tjackade jag för 1695:- för en 15-20 år sedan. Givetvis så "spelar" NAD;s 1300 och 912:an in en del på ljudkvalitèn. Men har även provat med andra både två och trevägssystem och dom kommer inte ens i närheten av ORCA högtalarna. Så antalet element i en högtalare verkar att ha en signifikant påverkan av att det blir bra ljud i skroten..

Senast redigerat av blacken (16 september 2009)

Lonefox Bad music kills good sound
16 september 2009 · 7 241 Inlägg

blacken:

Tänk på detta....ju fler element ju fler fasfel (och andra problem) kan man få.

Har mer eller mindre uteselutande kört på trevägs plus bas förr men kör idag med TOTALT fem element i bilen (ett par diskanter, ett par mellanregister och en bas) och har BÄTTRE ljud än innan.
Förklara det du wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang