Skillnad 2vägs- och 3vägshögtalare

ChriZtoffer GAS democar 2018!
16 september 2009 · 8 744 Inlägg

blacken skrev:
Generellt sett ju fler högtalare, ju bättre ljud. Men sedan så har ävens ens krav på "soundet" en "viss" inverkan, med ett mp3 system i botten så räcker det gott med ett envägs/tvåvägs system i bilen. En tumregel oavsett system är att låta högtalarna kosta mest och vara sparsam på slutegets pris undvika sådana med en massa "flash in the pan" mojicker på..

Och där dumförklarade du just dig själv.... Som flera redan har skrivit så vill man ha så FÅ högtalare som möjligt, fler högtalare ger inte bättre ljud! Möjligtvis att det spelar högre och med mera tryck, men inte bättre. Sen så ska man lägga mest pengar på förstärkaren (slutsteget), inte på högtalarna. wink Men viktigast av allt om man vill ha bra ljud är såklart en bra HU! För du kan aldrig få ett bra ljud med dålig signalkällan.

Med bra HU och förstärkare så kan man få även dåliga högtalare att låda relativt bra, men tvärt om går inte. Dålig källa/förstärkning = dåligt ljud ut, oavsett vad för högtalare som återger ljudet. Men jag håller med dig om att man ska hålla sig ifrån steg med massa flash och bling-bling (läs MacHammer, Toxic osv), bättre att hålla sig till märkesgrejer även om dom kanske är specade med lägre effekt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
blacken
16 september 2009 ·

Lonefox skrev:
blacken:

Tänk på detta....ju fler element ju fler fasfel (och andra problem) kan man få.

Har mer eller mindre uteselutande kört på trevägs plus bas förr men kör idag med TOTALT fem element i bilen (ett par diskanter, ett par mellanregister och en bas) och har BÄTTRE ljud än innan.
Förklara det du wink

Då har du ju ett trevägssystem eller hur?. För det är ju så att varje ljud/instrument har sin egen frekvens typ bas,mellan och diskant. Och ska man då låta en enda eller fåtal element "ta hand" om hela ljudbilden så blir det en "kompromiss" om ljudbilden, det kan inte bli "fullt ut" som det heter. Men däremot om man låter flera element för specifika frekvensområden samverka, så blir ljudbilden klarare och bättre liasom.
och sedan så kan man ju även fråga sig, är det ett bättre ljud, eller ett högre ljud, som du har uppnått?

Senast redigerat av blacken (16 september 2009)

Lonefox Bad music kills good sound
16 september 2009 · 7 241 Inlägg

blacken skrev:

Lonefox skrev:
blacken:

Tänk på detta....ju fler element ju fler fasfel (och andra problem) kan man få.

Har mer eller mindre uteselutande kört på trevägs plus bas förr men kör idag med TOTALT fem element i bilen (ett par diskanter, ett par mellanregister och en bas) och har BÄTTRE ljud än innan.
Förklara det du wink

Då har du ju ett trevägssystem eller hur?. För det är ju så att varje ljud/instrument har sin egen frekvens typ bas,mellan och diskant. Och ska man då låta en enda eller fåtal element "ta hand" om hela ljudbilden så blir det en "kompromiss" om ljudbilden, det kan inte bli "fullt ut" som det heter. Men däremot om man låter flera element för specifika frekvensområden samverka, så blir ljudbilden klarare och bättre liasom.
och sedan så kan man ju även fråga sig, är det ett bättre ljud, eller ett högre ljud, som du har uppnått?

Tvåvägskit plus bas så det blir totalt sett trevägs ja....mot totalt fyrvägs innan. (Trevägs fram plus bas)

Både renare, mer detaljrikt (mao bättre) och högre faktiskt wink Sug på den karamellen en stund....

Men eftersom han frågade om skillnaden mellan tvåvägs och trevägs högtalare så tolkar jag (och troligen många med mig) det som skillnaderna i tvåvägs och trevägskit och inte kompletta system.

Senast redigerat av Lonefox (16 september 2009)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Jonathan_lindgren
16 september 2009 · 297 Inlägg

bara jag som e sugen på å göra en diskant låda med massa diskanter? där varje diskant är delad att spela dom frekvenser som är vanligast för varje instrument... tex en diskant spelar trumpet frekvenser, en annan distad elgitar, en annan... osv.. bara för att det är intressant lixom wink

sry för off... men tyckte iden passa in^^

blacken
16 september 2009 ·

Lonefox skrev:

blacken skrev:

Lonefox skrev:
blacken:

Tänk på detta....ju fler element ju fler fasfel (och andra problem) kan man få.

Har mer eller mindre uteselutande kört på trevägs plus bas förr men kör idag med TOTALT fem element i bilen (ett par diskanter, ett par mellanregister och en bas) och har BÄTTRE ljud än innan.
Förklara det du wink

Då har du ju ett trevägssystem eller hur?. För det är ju så att varje ljud/instrument har sin egen frekvens typ bas,mellan och diskant. Och ska man då låta en enda eller fåtal element "ta hand" om hela ljudbilden så blir det en "kompromiss" om ljudbilden, det kan inte bli "fullt ut" som det heter. Men däremot om man låter flera element för specifika frekvensområden samverka, så blir ljudbilden klarare och bättre liasom.
och sedan så kan man ju även fråga sig, är det ett bättre ljud, eller ett högre ljud, som du har uppnått?

Tvåvägskit plus bas så det blir totalt sett trevägs ja....mot totalt fyrvägs innan. (Trevägs fram plus bas)

Både renare, mer detaljrikt (mao bättre) och högre faktiskt wink Sug på den karamellen en stund....

Men eftersom han frågade om skillnaden mellan tvåvägs och trevägs högtalare så tolkar jag (och troligen många med mig) det som skillnaderna i tvåvägs och trevägskit och inte kompletta system.

"Totalt fyrvägs" vad är det för en fågel? var det typ dubbla diskanter med olika frekvensgång, eller diskant,mellan, bas? eller dubbla mellan med olika gång, eller dubbla bas, alt slavbas?. Minimum för ett bra perspektiv och "brillians" som det så fint heter i ett ljudsystem,är ju ett väl avstämt och balanserat trevägssystem med justa komponenter som driver det. och ja jag menade även antalet "element" även i ett kit..

Senast redigerat av blacken (16 september 2009)

blacken
16 september 2009 ·

Och där dumförklarade du just dig själv

Ehh? du har inte läst HELA tråden va?? undrar jag vem som är dum..

bolle_
16 september 2009 · 138 Inlägg

blacken skrev:

Och där dumförklarade du just dig själv

Ehh? du har inte läst HELA tråden va?? undrar jag vem som är dum..

Kanske du ska läsa om den. Med tanke på att ingen håller med dig. Så kanske du ska fundera på om du har rätt fakta..

Tycker JonasH ska hitta den här tråden snart..tongue

Scanspeak|N-core|Pioneer|Genesis
Projekt tråden
evilaudio
16 september 2009 · 16 195 Inlägg

blacken skrev:

Och där dumförklarade du just dig själv

Ehh? du har inte läst HELA tråden va?? undrar jag vem som är dum..

´

ju mer element ju mer problem..

de bästa vore ju om man kunde bygga ETT element som spela hela registret...

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Jonathan_lindgren
16 september 2009 · 297 Inlägg

diskutionen ang fler element verkar ju ha missuppfatats grovt :S tror det blackan menar är att en högtalare spelar ju som bäst mellan vissa frekvenser... tex diskant som spelar högt, mellan/midbasar mellan registret och basar det låga registret... å att man får använda en kombination av alla dessa element för att få bra ljud... och därav får använda sej av många OLIKA högtalare (lr många å många... 3-4st olika)

eller menar du att om man säg har en diskant, ett 4" mellanreg å en 6.5 midbas å en 10" bas... å sen dubblar man allt... skulle de bli bättre ljudkvalite då? om du gör det tycker jag med att du har fel =/

sen tveklöst ska hu å steg vara dyrare än högtalarna.. e ju samma med hemma grejer... har nu en gammal förstärkare... men när den kom kosta den 3500.... högtalarna har kostat mej 2500... hur låter det... KANON big_smile dock inte nöjd =/

personligen hade jag satsat på ett 4 vägs system... med allt separat... känns som man har mer kontroll då smile

TT-Avant
17 september 2009 · 6 851 Inlägg

evilaudio skrev:

blacken skrev:

Och där dumförklarade du just dig själv

Ehh? du har inte läst HELA tråden va?? undrar jag vem som är dum..

´

ju mer element ju mer problem..

de bästa vore ju om man kunde bygga ETT element som spela hela registret...

Ja tänk om man kunde göra ett element som kunde spela djup bas, go midbas,underbart mellanregister och som även hade en diskant som va sametslen..llt detta från en och samma punkt, men tyvärr är ju detta då inte riktigt möjligt sad

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Oljekatt
17 september 2009 · 122 Inlägg

blacken skrev:
Generellt sett ju fler högtalare, ju bättre ljud. Men sedan så har ävens ens krav på "soundet" en "viss" inverkan, med ett mp3 system i botten så räcker det gott med ett envägs/tvåvägs system i bilen. En tumregel oavsett system är att låta högtalarna kosta mest och vara sparsam på slutegets pris undvika sådana med en massa "flash in the pan" mojicker på..

dummaste jag hört på lääääääääääääääänge lol

Senast redigerat av Oljekatt (17 september 2009)

Inga problem!
evilaudio
17 september 2009 · 16 195 Inlägg

Jonathan_lindgren skrev:
diskutionen ang fler element verkar ju ha missuppfatats grovt :S tror det blackan menar är att en högtalare spelar ju som bäst mellan vissa frekvenser... tex diskant som spelar högt, mellan/midbasar mellan registret och basar det låga registret... å att man får använda en kombination av alla dessa element för att få bra ljud... och därav får använda sej av många OLIKA högtalare (lr många å många... 3-4st olika)

eller menar du att om man säg har en diskant, ett 4" mellanreg å en 6.5 midbas å en 10" bas... å sen dubblar man allt... skulle de bli bättre ljudkvalite då? om du gör det tycker jag med att du har fel =/

sen tveklöst ska hu å steg vara dyrare än högtalarna.. e ju samma med hemma grejer... har nu en gammal förstärkare... men när den kom kosta den 3500.... högtalarna har kostat mej 2500... hur låter det... KANON big_smile dock inte nöjd =/

personligen hade jag satsat på ett 4 vägs system... med allt separat... känns som man har mer kontroll då smile

diskant,mellanregister,midbas å sub.. då e de ju ett 2vägssystem--

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Jonathan_lindgren
17 september 2009 · 297 Inlägg

TT-Avant skrev:

evilaudio skrev:

blacken skrev:
Ehh? du har inte läst HELA tråden va?? undrar jag vem som är dum..

´

ju mer element ju mer problem..

de bästa vore ju om man kunde bygga ETT element som spela hela registret...

Ja tänk om man kunde göra ett element som kunde spela djup bas, go midbas,underbart mellanregister och som även hade en diskant som va sametslen..llt detta från en och samma punkt, men tyvärr är ju detta då inte riktigt möjligt sad

vore sjukt nice asså big_smile undrar vilken tum en sån högtalare skulle ha? ^^

men va fan... kan dom inte uppfinna en box... som skickar ut signaler till hjärnan... så att man tycker hör PRECIS det ljud man vill höra som en inbillning big_smile det vore ju nått^^

Senast redigerat av Jonathan_lindgren (17 september 2009)

Sandvik
17 september 2009 · 547 Inlägg

TT-Avant skrev:

evilaudio skrev:

blacken skrev:

Ehh? du har inte läst HELA tråden va?? undrar jag vem som är dum..

´

ju mer element ju mer problem..

de bästa vore ju om man kunde bygga ETT element som spela hela registret...

Ja tänk om man kunde göra ett element som kunde spela djup bas, go midbas,underbart mellanregister och som även hade en diskant som va sametslen..llt detta från en och samma punkt, men tyvärr är ju detta då inte riktigt möjligt sad

Du glömde att det ska stå *** på högtalaren, passa rakt i orginalhålen i framdörrarna på en Volvo 740, klara 2000wrms enligt spec men ändå spela klockrent driven av den billigaste HU'n på netonnet med front USB.
Och till ett försumligt pris av max 199kr.

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"
michieff ljudfantast
17 september 2009 · 1 372 Inlägg

Sandvik skrev:

TT-Avant skrev:

evilaudio skrev:

´

ju mer element ju mer problem..

de bästa vore ju om man kunde bygga ETT element som spela hela registret...

Ja tänk om man kunde göra ett element som kunde spela djup bas, go midbas,underbart mellanregister och som även hade en diskant som va sametslen..llt detta från en och samma punkt, men tyvärr är ju detta då inte riktigt möjligt sad

Du glömde att det ska stå *** på högtalaren, passa rakt i orginalhålen i framdörrarna på en Volvo 740, klara 2000wrms enligt spec men ändå spela klockrent driven av den billigaste HU'n på netonnet med front USB.
Och till ett försumligt pris av max 199kr.

hoho bästa inlägget idag!

evilaudio
17 september 2009 · 16 195 Inlägg

Sandvik skrev:

TT-Avant skrev:

evilaudio skrev:

´

ju mer element ju mer problem..

de bästa vore ju om man kunde bygga ETT element som spela hela registret...

Ja tänk om man kunde göra ett element som kunde spela djup bas, go midbas,underbart mellanregister och som även hade en diskant som va sametslen..llt detta från en och samma punkt, men tyvärr är ju detta då inte riktigt möjligt sad

Du glömde att det ska stå *** på högtalaren, passa rakt i orginalhålen i framdörrarna på en Volvo 740, klara 2000wrms enligt spec men ändå spela klockrent driven av den billigaste HU'n på netonnet med front USB.
Och till ett försumligt pris av max 199kr.

HAHA... sååå skönt inlägg... hoppas många känner sig träffade,   för de e mycke såna "krav" på de här forumet.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
17 september 2009 · 2 353 Inlägg

bolle_ skrev:

blacken skrev:

Och där dumförklarade du just dig själv

Ehh? du har inte läst HELA tråden va?? undrar jag vem som är dum..

Kanske du ska läsa om den. Med tanke på att ingen håller med dig. Så kanske du ska fundera på om du har rätt fakta..

Tycker JonasH ska hitta den här tråden snart..tongue

Här är jag. smile

Min slutsats utav mer än 20 års mekande i bilar med ljud och med inriktning på HiFi (även om jag erkänner att nåt år i början av 90talet så var det mycket bas..) så har jag kommit fram till följande:

Kan man bygga ett 2-vägs system som funkar så har man blivit av med mycket problem. Detta kräver dock att du kan montera elementen i princip helt fritt (dvs valfritt ställe där fram, moddning av bräda krävs!) och det kräver speciella element. Det kräver en riktig bredbandare från säg 100-200Hz och HELA vägen upp. Mig veterligen finns det bara ett par exempel på element som fixar detta för HiFi; Jordan och Genesis hybriden. Sen en bas i botten då. 2vägs som sagt.

Det som de flesta kan komma undan med är en 3vägs setup. Ett 5.25 eller 6.5tums kit plus bas i botten. I detta läge kan man till och med sätta basen bak och få det ok. Det går INTE att köra basen bak i ett 2vägs. Där måste basen sitta fram.

Sen går det absolut att få 4vägs system att funka med, årets bästa bil i Sverige har så t.ex. Man kan i princip köra basen vart som helst, midbas (dedikerad) sitter fram, sen sitter mellanregister och diskant uppe nånstans. I en 4vägs kommer man ofta undan med att man kan ha midbasarna i dörren, det går INTE om man skall köra 3vägs med ett 2vägs kit + sub.

Mer än 4vägs är bara ren idioti. Det ger inga som helst fördelar, utan medför bara en massa problem. Om man nu inte dedikerar 1 eller 2 kanaler till en rearfill som man processar för mono typ 500-2kHz, lågt ställd i amplitud. Då kan man få lite mer rumskänsla, men detta är nåt som man kan hanetra på andra sätt utan rearfill. Så max 4vägs (ink. sub) är gränsen för bil är min åsikt.

(btw, 2007 och 2008års bästa ljudbil i Sverige kör 3vägs, och den hade definitivt hävdat sig i år med)

Klassvinnare iår i Adv5 och i Adv. Unl hade båda 2vägs system tror jag (för Skogis kör också 2 vägs tror jag, eller skulle kunna åtminstone)

/jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
blacken
17 september 2009 ·

Oljekatt skrev:

blacken skrev:
Generellt sett ju fler högtalare, ju bättre ljud. Men sedan så har ävens ens krav på "soundet" en "viss" inverkan, med ett mp3 system i botten så räcker det gott med ett envägs/tvåvägs system i bilen. En tumregel oavsett system är att låta högtalarna kosta mest och vara sparsam på slutegets pris undvika sådana med en massa "flash in the pan" mojicker på..

dummaste jag hört på lääääääääääääääänge lol

Då har du inte har varit med så länge, eller hört så värst mycket ännu..tongue.

Senast redigerat av blacken (17 september 2009)

blacken
17 september 2009 ·

Jonathan_lindgren skrev:
diskutionen ang fler element verkar ju ha missuppfatats grovt :S tror det blackan menar är att en högtalare spelar ju som bäst mellan vissa frekvenser... tex diskant som spelar högt, mellan/midbasar mellan registret och basar det låga registret... å att man får använda en kombination av alla dessa element för att få bra ljud... och därav får använda sej av många OLIKA högtalare (lr många å många... 3-4st olika)

eller menar du att om man säg har en diskant, ett 4" mellanreg å en 6.5 midbas å en 10" bas... å sen dubblar man allt... skulle de bli bättre ljudkvalite då? om du gör det tycker jag med att du har fel =/

sen tveklöst ska hu å steg vara dyrare än högtalarna.. e ju samma med hemma grejer... har nu en gammal förstärkare... men när den kom kosta den 3500.... högtalarna har kostat mej 2500... hur låter det... KANON big_smile dock inte nöjd =/

personligen hade jag satsat på ett 4 vägs system... med allt separat... känns som man har mer kontroll då smile

Se där, en som fattar självklart så ska man inte ha för många högtalare eller "element" som en del kallar dom. Men ska man ha bra ljud så blir man smått tvungen att ha flera element i systemet, mestadels beroende på att ska ett membran återge flera toner eller frekvenser så blir det en kompromiss på grund av styrkan eller "energi" innehållet i dom te:x en bas ton/frekvens har mera styrka i sig en en diskant dito följden blir att basen "dränker" eller dödar diskanten och på så sätt drar ner ljudbilden. Men om man delar upp dom olika frekvenserna på flera högtalare (utan att för den sakens skull, gå till överdrift.En 3-4 st per låda/kanal räcker) så tillåts dom klenare att "existera" utan att riskeras att släckas ut av den starkare ton/frekvens.

Men en gammal tumregel ibland HIFI nördarna säger att högtalarna ska kosta mest dvs var bäst, stärkarn är inte fullt så viktig prismässigt sett bara den kan lyfta ljud nivåerna till acceptabla nivåer.
Men det förstås idag så verkar det vara ute med riktigt och bra ljud, var inne på HIFI butiken för ett tag sedan, och blev grymt besviken på den i genomsitt pissiga ljudkvaliteén på det dom hade. Men det kan nog skyllas på det bedrövat runkiga mp3 formatet som grejorna verkar vara anpassade till..

ChriZtoffer GAS democar 2018!
17 september 2009 · 8 744 Inlägg

blacken skrev:

Och där dumförklarade du just dig själv

Ehh? du har inte läst HELA tråden va?? undrar jag vem som är dum..

Jodå jag har läst allt. smile Men i inläggen som du gjorde mellan mitt första och andra så förstod jag (och många andra också) det som att du menade att man ska ha så många högtalare som möjligt i bilen, och det är ju fel. Sen så påstår du även att man ska lägga mycke pengar på högtalarna och lite på elektroniken, och det är också fel.

Nu när du har gjort några fler inlägg så förstår jag hur du menar och håller med, ursäktar därmed mitt uttalande. Men som nämnts så vore det bästa att ha två högtalare (en per sida) som spelar hela frekvensregistret. Men då det inte är möjligt så får man (som också nämnts) används sig av flera element i olika storlekar för att få fram en "perfekt" ljudbild. Jag kör själv med ett 4-vägs system (bas i skuffen, mid i dörrarna, mellan och diskant på brädan) och det fungerar utmärkt enligt mitt tycke.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang