Skillnad 2vägs- och 3vägshögtalare

Jonathan_lindgren
17 september 2009 · 297 Inlägg

blacken skrev:
Men en gammal tumregel ibland HIFI nördarna säger att högtalarna ska kosta mest dvs var bäst, stärkarn är inte fullt så viktig prismässigt sett bara den kan lyfta ljud nivåerna till acceptabla nivåer.
Men det förstås idag så verkar det vara ute med riktigt och bra ljud, var inne på HIFI butiken för ett tag sedan, och blev grymt besviken på den i genomsitt pissiga ljudkvaliteén på det dom hade. Men det kan nog skyllas på det bedrövat runkiga mp3 formatet som grejorna verkar vara anpassade till..

jag kan förstå tanken bakom denna teori. att man ska skaffa högtalare som klarar av att återge registret bra... på hemma hifi kan de nog stämma bättre. för där är det (som jag förståt) för det första högre verkningsgrad, och för det andra mindre störningar.

men om man ska ha hifi i bilen tjänar man nog betydligt på att skaffa dyrare elektronik som inte skickar ut så mkt dist ist för å slänga ut massa stålar på finfina högtalare som kommer krascha pga en distad signal tongue

de e iaf min teori^^

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
17 september 2009 · 2 353 Inlägg

blacken skrev:
Se där, en som fattar självklart så ska man inte ha för många högtalare eller "element" som en del kallar dom. Men ska man ha bra ljud så blir man smått tvungen att ha flera element i systemet, mestadels beroende på att ska ett membran återge flera toner eller frekvenser så blir det en kompromiss på grund av styrkan eller "energi" innehållet i dom te:x en bas ton/frekvens har mera styrka i sig en en diskant dito följden blir att basen "dränker" eller dödar diskanten och på så sätt drar ner ljudbilden. Men om man delar upp dom olika frekvenserna på flera högtalare (utan att för den sakens skull, gå till överdrift.En 3-4 st per låda/kanal räcker) så tillåts dom klenare att "existera" utan att riskeras att släckas ut av den starkare ton/frekvens.

Resonemanget stämmer till viss del, med ett uppenbart undantag: stora elektrostater, eller magnetostater. Dem kan man mycket väl bygga så de återger ett mycket brett register med samma transient egenskaper som om man skulle dela det på fler element. Dahlberg har så, finns många fler exempel. Där kompletterar man endast med bas i botten, dvs två vägs.

Men en gammal tumregel ibland HIFI nördarna säger att högtalarna ska kosta mest dvs var bäst, stärkarn är inte fullt så viktig prismässigt sett bara den kan lyfta ljud nivåerna till acceptabla nivåer.
Men det förstås idag så verkar det vara ute med riktigt och bra ljud, var inne på HIFI butiken för ett tag sedan, och blev grymt besviken på den i genomsitt pissiga ljudkvaliteén på det dom hade. Men det kan nog skyllas på det bedrövat runkiga mp3 formatet som grejorna verkar vara anpassade till..

Det ena är inte bättre än det svagaste andra. Har man dålig elektronik så spelar det ingen roll vad man har för högtalare, och vice versa.

Grejen är den att elektroniken idag är billig historiskt sett, man får ganska bra elektronik idag för ganska billiga pengar om man jämför med högtalare, där både kabinett, delningsfilter och skapliga element oftast betyder att högtalarna blir dyrare.

Och, dett aär ÄNNU mer sant för en högtalare som är tex 4vägs. Ett BRA passivt delningsfilter för en vettigt delad 4vägare kan man inte bygga för mindre än 10000kr. Skall du bygga ett själv går det på runt 20000kr.

Sen tillkommer element, kabinett etc. Så,  jag är beredd att hålla med den som skrev att de stora pengarna skall man absolut lägga på högtalarna. Det är dessutom där som förvrängningarna är som absolut störst om man ser till signalpåverkan.

/Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
blacken
17 september 2009 ·

Jonathan_lindgren skrev:

blacken skrev:
Men en gammal tumregel ibland HIFI nördarna säger att högtalarna ska kosta mest dvs var bäst, stärkarn är inte fullt så viktig prismässigt sett bara den kan lyfta ljud nivåerna till acceptabla nivåer.
Men det förstås idag så verkar det vara ute med riktigt och bra ljud, var inne på HIFI butiken för ett tag sedan, och blev grymt besviken på den i genomsitt pissiga ljudkvaliteén på det dom hade. Men det kan nog skyllas på det bedrövat runkiga mp3 formatet som grejorna verkar vara anpassade till..

jag kan förstå tanken bakom denna teori. att man ska skaffa högtalare som klarar av att återge registret bra... på hemma hifi kan de nog stämma bättre. för där är det (som jag förståt) för det första högre verkningsgrad, och för det andra mindre störningar.

men om man ska ha hifi i bilen tjänar man nog betydligt på att skaffa dyrare elektronik som inte skickar ut så mkt dist ist för å slänga ut massa stålar på finfina högtalare som kommer krascha pga en distad signal tongue

de e iaf min teori^^

Typ, men man ska ducka för "bling" produkterna, liasom om man har fjörton multimega superduper dioder och en 3 D taskrandig grönapa som logga på höljet, som pruttar "du gamla, Du fria" i synk med musiken i fem dimensioner. så är det enbart av ondo så att säga. det stjäl bara kraft i från signalen.
Men däremot så ska man defenetivt prioritera högkvalitiva produkter som verkligen förmår, istället för att lägga stålar på något som ingeting ger till ljudet. och idag så kostar dylikt inte ohemula summor i inköp....

Senast redigerat av blacken (17 september 2009)

blacken
17 september 2009 ·

Det ena är inte bättre än det svagaste andra. Har man dålig elektronik så spelar det ingen roll vad man har för högtalare, och vice versa.

Har aldrig förspråkat "dålig elektronik" bara "billig" inte samma sak.

Resonemanget stämmer till viss del, med ett uppenbart undantag: stora elektrostater, eller magnetostater. Dem kan man mycket väl bygga så de återger ett mycket brett register med samma transient egenskaper som om man skulle dela det på fler element. Dahlberg har så, finns många fler exempel. Där kompletterar man endast med bas i botten, dvs två vägs.

Det stämmer en hel del, för vem fasen av vanliga dödliga har råd med dylika apparattjofräser. och hur bra skulle dom funka i en bil i vardagsbruk?

jag är beredd att hålla med den som skrev att de stora pengarna skall man absolut lägga på högtalarna.

Och vem var det då? tongue

Senast redigerat av blacken (17 september 2009)

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
17 september 2009 · 2 353 Inlägg

blacken skrev:
Det stämmer en hel del, för vem fasen av vanliga dödliga har råd med dylika apparattjofräser. och hur bra skulle dom funka i en bil i vardagsbruk?

Det finns även högtalare utav "konventionell" typ som hanterar 100-20kHz för bilbruk, men de är inte så vanliga som sagt. Jordan, och Thiel (eller Genesis)

Och, bevisligen så; det vanns Svenska Mästerskapen iår med just sånt.

/Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Lonefox Bad music kills good sound
17 september 2009 · 7 241 Inlägg

jonash skrev:
Sen tillkommer element, kabinett etc. Så,  jag är beredd att hålla med den som skrev att de stora pengarna skall man absolut lägga på högtalarna. Det är dessutom där som förvrängningarna är som absolut störst om man ser till signalpåverkan.

/Jonas

Så du säger emot dih själv nu Jonas? wink
Syftar på tumregeln du själv brukar nämna av o till på dubbla pengen på steg mot elementens kostdnad. smile

Fast snackar vi på hemmasidan så håller jagt till stor del med dig just iom kabinett, filter osv.
Ligger väldigt mkt tid och utvecklng bakom dyrare hemmahögtalare. Inte bara elementmässigt. Samma sak med förförstärkare och slutsteg hemma med men ändå...



Däremot (vilket jag tror att jag nämnde tidigare) så tror jag att TS syftade på skillnaderna mellan högtalarkit och inte hela system (därav mitt utryck med att jag har TOTALT ett trevägssystem i bilen).....

Ouh btw.....borde man inte kalla Genesis Studio 16's fullregister för koaxial så sett då det inte är samma membran som återger energin utan separata som likväl sitter ihop? wink

Iaf tolkar jag bilden från Thiel så, diskant i mitten upphängd i mellanregistret och de delar talspole....eller nja de är lindade separat av bilden att dömma.

Dessutom ser man diskantmembranets upphängning tydligt på den här bilden:
http://www.talkaudio.co.uk/gallery/data/500/DSCN2698.JPG

Gordon bekräftar desutom indirekt att Theil gör dessa OEM åt Genesis.
(Se inlägg 18:
http://www.talkaudio.co.uk/vbb/showthread.php?t=196533 )

Senast redigerat av Lonefox (17 september 2009)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
18 september 2009 · 2 353 Inlägg

Lonefox skrev:
Så du säger emot dih själv nu Jonas? wink
Syftar på tumregeln du själv brukar nämna av o till på dubbla pengen på steg mot elementens kostdnad. smile

Ja, för bilbruk är det helt annorlunda. Där är elektroniken mycket dyrare relativt sett, men det säger sig självt om man kan nåt om hur det måste konstrueras. smile

Att Thiel gör Genesis element är inget att hymla över, så ÄR det. Det finns mycket att säga om dem, när de funkar är de grymma, men det är si och så med kvaliteten kan jag säga. Daniel är inne på sitt 3e par tror jag, Rutger hade med sina på finalen....

Men, det kan ju vara så att man i tävlingsbilarna pressar grejerna mer än de egentligen tål, det är inget ovanligt roll (som Triusen vi hade, de kan man köra ned till 100Hz, men ge dem inte för mycket effekt bara... wink )

/Jonas

Senast redigerat av jonash (18 september 2009)

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
blacken
18 september 2009 ·

de kan man köra ned till 100Hz, men ge dem inte för mycket effekt bara

Måste bara få fråga,  en "misstanke" jag har. Tillhör du/ni dom som tävlar i billjud där ni enbart kör in en  signal och ser vem som kan "pusha" mest db?. (typ ljudtryck)..

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
18 september 2009 · 2 353 Inlägg

blacken skrev:

de kan man köra ned till 100Hz, men ge dem inte för mycket effekt bara

Måste bara få fråga,  en "misstanke" jag har. Tillhör du/ni dom som tävlar i billjud där ni enbart kör in en  signal och ser vem som kan "pusha" mest db?. (typ ljudtryck)..

Eh...nej.

Det sa ju en del om hur mycket du intresserar dig för vem du debatterar med.

Men okej då. Jag själv har vunnit 2 raka SM guld, 07 och 08 i en klass där det finns en prisbegränsning på vad anläggningen får kosta. Jag har hållt på med HiFi inom bil i 20 år. Jag håller dessutom på med hemma HiFi, och känner mest troligen privat dem som du kallar för HiFi gurus...

07 och 08 sponsrade min billjudsfirma den svenska bil som lät bäst av alla bilar i Sverige.

Lonefoxen får svara själv han.

Senast redigerat av jonash (18 september 2009)

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
blacken
18 september 2009 ·

jonash skrev:

blacken skrev:

de kan man köra ned till 100Hz, men ge dem inte för mycket effekt bara

Måste bara få fråga,  en "misstanke" jag har. Tillhör du/ni dom som tävlar i billjud där ni enbart kör in en  signal och ser vem som kan "pusha" mest db?. (typ ljudtryck)..

Eh...nej.

Det sa ju en del om hur mycket du intresserar dig för vem du debatterar med.

Men okej då. Jag själv har vunnit 2 raka SM guld, 07 och 08 i en klass där det finns en prisbegränsning på vad anläggningen får kosta. Jag har hållt på med HiFi inom bil i 20 år. Jag håller dessutom på med hemma HiFi, och känner mest troligen privat dem som du kallar för HiFi gurus...

07 och 08 sponsrade min billjudsfirma den svenska bil som lät bäst av alla bilar i Sverige.

Lonefoxen får svara själv han.

Hoppas att du inte blev förolämpad bara vart mest "tvungen" att fråga, har liasom lite svårt för dom som inte tar musiken eller musikupplevelsen på "riktigt allvar" så att säga.
Själv är man en glad amatör, men är lite picklig med ljudet (kräsen) att det ska låta bra utan att det "väsnas" för mycket, och att ens budget tillåter en bra ljudupplevelse.

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
18 september 2009 · 2 353 Inlägg

blacken skrev:
Hoppas att du inte blev förolämpad bara vart mest "tvungen" att fråga, har liasom lite svårt för dom som inte tar musiken eller musikupplevelsen på "riktigt allvar" så att säga.
Själv är man en glad amatör, men är lite picklig med ljudet (kräsen) att det ska låta bra utan att det "väsnas" för mycket, och att ens budget tillåter en bra ljudupplevelse.

Ja, jag tänkte mest att du kanske kunde ha läst min signatur, men jag har ju ändrat den ganska nyligen, så det framgår inte just nu att det var inom HiFi i bil som jag vunnit.

/jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
blacken
18 september 2009 ·

jonash skrev:

blacken skrev:
Hoppas att du inte blev förolämpad bara vart mest "tvungen" att fråga, har liasom lite svårt för dom som inte tar musiken eller musikupplevelsen på "riktigt allvar" så att säga.
Själv är man en glad amatör, men är lite picklig med ljudet (kräsen) att det ska låta bra utan att det "väsnas" för mycket, och att ens budget tillåter en bra ljudupplevelse.

Ja, jag tänkte mest att du kanske kunde ha läst min signatur, men jag har ju ändrat den ganska nyligen, så det framgår inte just nu att det var inom HiFi i bil som jag vunnit.

/jonas

Då får du väl för den lede jädervulen, ändra det då. Så att du inte skälls för något du inte är skyldig till..big_smiletongue

Senast redigerat av blacken (18 september 2009)

michieff ljudfantast
18 september 2009 · 1 372 Inlägg

vore rätt kul o veta vad man drog för anläggningar för 20 år sen smile

Lonefox Bad music kills good sound
18 september 2009 · 7 241 Inlägg

jonash skrev:

blacken skrev:

de kan man köra ned till 100Hz, men ge dem inte för mycket effekt bara

Måste bara få fråga,  en "misstanke" jag har. Tillhör du/ni dom som tävlar i billjud där ni enbart kör in en  signal och ser vem som kan "pusha" mest db?. (typ ljudtryck)..

Eh...nej.

Det sa ju en del om hur mycket du intresserar dig för vem du debatterar med.

Men okej då. Jag själv har vunnit 2 raka SM guld, 07 och 08 i en klass där det finns en prisbegränsning på vad anläggningen får kosta. Jag har hållt på med HiFi inom bil i 20 år. Jag håller dessutom på med hemma HiFi, och känner mest troligen privat dem som du kallar för HiFi gurus...

07 och 08 sponsrade min billjudsfirma den svenska bil som lät bäst av alla bilar i Sverige.

Lonefoxen får svara själv han.

Glad amatör som lyssnar på sådana som dig smile
Har dessutom stor respekt för er "gamla" rävar som har hållt på i många år och kan betydligt mer.
Finns MKT att lära av er.
Hållt på sedan jag var 15-16 år vilket blir runt 15-17 år nu på hubbynivå.
Är först på senare tid jag börjat gå i funderingar kring seriöst ljud.
Har fort MKT att lära och försöker suga åt mig som en svamp.

Lite mer historik....gått el/tele med inriktning teleteknik. Det var den vägen jag kom in på bilstersospåret (sk svagströmselektronik....jösses vad fel att benämna det som så).
Har en far som har varit bilmekaniker hela mitt liv och mer därtil och har ägnat rätt många år i garaget med mekandes, dock var dte jag som fick pilla med elen i bilarna, och ja jag kan en del om el-lära.
Vet vad jag talar om när det gäller att få till en stabil strömförsörjning med (vad JAG anser) enkla medel.
Är man van att skruva så är det enkelt.

Senast redigerat av Lonefox (18 september 2009)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
blacken
18 september 2009 ·

michieff skrev:
vore rätt kul o veta vad man drog för anläggningar för 20 år sen smile

Typ så här

https://www1.garaget.org/gallery/archive/47676/766107_abe8t9.jpg
big_smile

Sandvik
18 september 2009 · 547 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/52621/766125_xail7a.jpg

Såhär såg det ut när Lonefox försökte imponera på tjejerna utanför korvkiosken i hans ungdomsår.. wink

Senast redigerat av Sandvik (18 september 2009)

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"
michieff ljudfantast
18 september 2009 · 1 372 Inlägg

hahaha

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
19 september 2009 · 2 353 Inlägg

michieff skrev:
vore rätt kul o veta vad man drog för anläggningar för 20 år sen smile

Jag började med en Panasonic kasettbandare, CD växlare, Panasonic steg och Pioneer 3vägs 8tummare i hatthyllan. Sedan dess har det ballat ur fullständigt  smile

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
michieff ljudfantast
19 september 2009 · 1 372 Inlägg

jonash skrev:

michieff skrev:
vore rätt kul o veta vad man drog för anläggningar för 20 år sen smile

Jag började med en Panasonic kasettbandare, CD växlare, Panasonic steg och Pioneer 3vägs 8tummare i hatthyllan. Sedan dess har det ballat ur fullständigt  smile

mvh Jonas

okej smile

hur specade stegen och element då på den tiden?

JohnWayneGacy
19 september 2009 · 23 Inlägg

Min filosofi har alltid varit att hålla ner antalet element. Både i hemmastereon och i bilen.
Fasfel och bök vid montering är orsakerna i bil.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang