Jordkabeln smälter:S

dif_89
16 september 2009 · 36 Inlägg

hej!

Jag har ett MDS twelvehundred som driver en dubbel hertz 10" bas. max effekt 1800 watt. men jordkabeln smälter:S vet ni varför? har en 25 kvadrat strömmkabel och en 16 kvadrat jordkabel.

ChriZtoffer GAS democar 2018!
16 september 2009 · 8 744 Inlägg

Varför tunnare jordkabel än +? Och varför så tunna kablar?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
_junior_
16 september 2009 · 63 Inlägg

prova och byt jordkabeln till en 25mm2.

azid Det som inte dödar gör ont
16 september 2009 · 2 668 Inlägg

man ska väll minst ha lika stor jord som +..

2slow
Drönirettab
16 september 2009 · 21 761 Inlägg

16 mm2 kabel ska inte smälta ändå, så ruskigt mycket ström drar inte steget.

aakesson
16 september 2009 · 812 Inlägg

du ska aldrig ha tunnare minus kabel än plus kablen

kolvas
16 september 2009 · 4 001 Inlägg

Dålig kontakt, om du har kabelsko på jordkabeln så pressa om den och rengör allting och se till att få bra kontakt

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
michieff ljudfantast
16 september 2009 · 1 372 Inlägg

aakesson skrev:
du ska aldrig ha tunnare minus kabel än plus kablen

du kan ha det om den är proportionellt tjock gentemot sin längd. Du kan tex ha en 30cm 16kvmm och 4m 22kvmm om man vill utan att det ska bli problem.

Pro_fxr jobbar påre
16 september 2009 · 751 Inlägg

kolla jordpunkterna...men känns även som att kabeln är NÅGOT klen.. sätt lika grov jord som matning... sen slipar du alla jordytor rena från färg och skruva fast...

Audi A5 (2008)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
16 september 2009 · 8 744 Inlägg

michieff skrev:

aakesson skrev:
du ska aldrig ha tunnare minus kabel än plus kablen

du kan ha det om den är proportionellt tjock gentemot sin längd. Du kan tex ha en 30cm 16kvmm och 4m 22kvmm om man vill utan att det ska bli problem.

Nja det där är en sanning med modifikation. Om man ska utnyttja kablaget full ut så fungerar det inte då en 16mm2 kabel inte tål lika mycket ström som en 21mm2. Så det är bra att ha som regel att köra lika tjock jord som pluskabel, så slipper man problem.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
michieff ljudfantast
16 september 2009 · 1 372 Inlägg

självklart, jag hade aldrig rekommenderat detta, men spelar man inte stegen fullt ut och krämar på så är det ingen "större" fara, men inget rekommenderat som sagt tongue

jimmyostrom
17 september 2009 · 560 Inlägg

Helt rätt, annat som är duktigt fel tyvärr.


Drönirettab skrev:
16 mm2 kabel ska inte smälta ändå, så ruskigt mycket ström drar inte steget.

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se
kolvas
17 september 2009 · 4 001 Inlägg

ChriZtoffer skrev:

michieff skrev:

aakesson skrev:
du ska aldrig ha tunnare minus kabel än plus kablen

du kan ha det om den är proportionellt tjock gentemot sin längd. Du kan tex ha en 30cm 16kvmm och 4m 22kvmm om man vill utan att det ska bli problem.

Nja det där är en sanning med modifikation. Om man ska utnyttja kablaget full ut så fungerar det inte då en 16mm2 kabel inte tål lika mycket ström som en 21mm2. Så det är bra att ha som regel att köra lika tjock jord som pluskabel, så slipper man problem.

Visst funkar det, om du har en + kabel som är 4m lång & 21kvmm & en - kabel som är 16kvmm som är 30cm lång så kan du skicka mera ström genom 16kvmm utan att få värmeförluster genom den än genom +kabeln

Eftersom man oftast inte går med -kabeln tillbaka till batteriet så behöver man inte ha lika grov minuskabel men det gäller att ha en riktigt bra minuskabel mellan chassi & batteri


Men som jag skrev innan felet beror på dålig kontakt

Kolvas skrev:
Dålig kontakt, om du har kabelsko på jordkabeln så pressa om den och rengör allting och se till att få bra kontakt

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
dif_89
17 september 2009 · 36 Inlägg

okej, min - är ca 1 meter lång, så det jag ska göra är att köpa en grövre - kabel och försöka få bättre kontakt?

Winterdrift
17 september 2009 · 365 Inlägg

Sånahär gånger man sitter framför datorn och tänker:

"Hoppas att trådskaparen har strömkabeln rätt avsäkrad."

Hellre 100 blås på tvären än 200 rätt fram.
drivein
17 september 2009 · 223 Inlägg

använd hellre en tjockare minuskabel. har själv förbättrat mitt ljud enormt med bara jobbet på jordning.

du bör lämna in steget till någon som kan kolla upp fel.

Senast redigerat av drivein (17 september 2009)

kärlek växer inte på träd, det köps i volvobutiken.
Janneutanb
17 september 2009 · 7 272 Inlägg

Vad kan få en 16mm² kabel att smälta till att börja med då?
Måste ju vara en sjujävla massa ampere för att den verkligen ska smälta.
Om den har kass fastsättning i kabelskon så bör väl inte kabeln bli varmare för det?
Skulle väl vara ifall den har gått av till stor del innuti på ett ställe kanske så blir det en rejäl flashhals.

Nu spånar jag bara på några små teorier så jag vet inte ifall det KAN vara så heller.

Strömkabeln är avsäkrad får jag hoppas, eller?

ekelund88
17 september 2009 · 2 656 Inlägg

Brains skrev:
Vad kan få en 16mm² kabel att smälta till att börja med då?
Måste ju vara en sjujävla massa ampere för att den verkligen ska smälta.
Om den har kass fastsättning i kabelskon så bör väl inte kabeln bli varmare för det?
Skulle väl vara ifall den har gått av till stor del innuti på ett ställe kanske så blir det en rejäl flashhals.

Nu spånar jag bara på några små teorier så jag vet inte ifall det KAN vara så heller.

Strömkabeln är avsäkrad får jag hoppas, eller?

förvann mitt inlägg va tråkigt

Hoonas Dieselpower!
17 september 2009 · 534 Inlägg

drivein skrev:
använd hellre en tjockare minuskabel. har själv förbättrat mitt ljud enormt med bara jobbet på jordning.

du bör lämna in steget till någon som kan kolla upp fel.

Har också förbättrat mitt ljud enormt av att pilla lite med jordkablar.
Före jag bytte till 70mm2 från kaross/batteri så basade det okej, efter jag bytte och fixade rena ytor osv så var det en så sjuukt skillnad. helt galet wink

michieff ljudfantast
17 september 2009 · 1 372 Inlägg

Absolutjonas skrev:

drivein skrev:
använd hellre en tjockare minuskabel. har själv förbättrat mitt ljud enormt med bara jobbet på jordning.

du bör lämna in steget till någon som kan kolla upp fel.

Har också förbättrat mitt ljud enormt av att pilla lite med jordkablar.
Före jag bytte till 70mm2 från kaross/batteri så basade det okej, efter jag bytte och fixade rena ytor osv så var det en så sjuukt skillnad. helt galet wink

Du hade du förmodligen inte tillräckligt bra monterade kablar. Man ska inte behöva dra 70kvmm för att känna sig säker. Du kommer aldrig behöva den arean, tvärtom är den sjukt jobbig att dra i bilen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang