Förvirrande baslåda, behöver hjälp :P

ziNNer
16 september 2009 · 9 Inlägg

Hej

Har fått det vanliga problemet att jag får mer bas i bilen om jag öppnar dörren, ingen fara tänkte jag... lådan är helt enkelt för stor så jag får ta och minska utrymmet i den.

Så långt i mitt tänkande kändes allt rätt.

Nu till problemet, ju mer jag har förminskat volymen av lådan genom att skruva fast träklossar i storlek av ca 1L så tycker jag att problemet har blivigt värre än vad jag startade med...

Har en sluten låda delad i två kammare så varje bas får var sin att spela i, dom började på 28L st och det sitter en JBL P1222 i varje kammare.
Har minskat ner volymen med ca 4L i varje kammare nu.

Förra bilen jag hade som va i golf storlek körde jag med 25L till varje bas och det fungerade utmärkt så därför tänkte jag att nu när jag har en kombicupe så kommer jag nog behöva lite större för dom eftersom utrymmet i bilen är större...

Gamla lådan passade inte i nya bilen så byggde en ny låda av 22mm spån skivor som jag sen plastade insidan, har endast ett lager med dämpull som ligger runt väggarna i lådan, förra lådan fyllde jag upp rätt bra från början men vart inte nöjd så då provade jag mig fram lite och fick bäst resultat med endast ett lager så kör därför d nu oxå.

Men även om jag nu skulle fylla denna med dämpull så skulle väl inte det göra någon skillnad på just att jag känner mer bas i bilen när jag har dörren öppen?

Så som jag kommer ihåg, har man detta problem så är lådan för stor och ska därför förminskas för att få fram det resultat man vill ha.
Är det jag som fått detta om bakfoten eller ska jag försöka göra lådan ännu mindre?

Snälla Hjälp

MVH
ziNNer

In the Battle Between Good and Evil, Evil has More Fun!
joakim89
16 september 2009 · 1 265 Inlägg

Har för mig att man ska ha större låda om de blir bättre ljus om man öppnar dörren/bagageluckan.
rätta mig om jag har fel?

evilaudio
16 september 2009 · 16 195 Inlägg

joakim89 skrev:
Har för mig att man ska ha större låda om de blir bättre ljus om man öppnar dörren/bagageluckan.
rätta mig om jag har fel?

om lådan spelar/upplevs spela högre me öppen dörr så e avstämmingen fel.. men de kan även beropå lådan placering.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
joakim89
16 september 2009 · 1 265 Inlägg

evilaudio skrev:

joakim89 skrev:
Har för mig att man ska ha större låda om de blir bättre ljus om man öppnar dörren/bagageluckan.
rätta mig om jag har fel?

om lådan spelar/upplevs spela högre me öppen dörr så e avstämmingen fel.. men de kan även beropå lådan placering.

har för mig att de blev bättre när jag gjorde lådan större.
de är väl nått år sen jag byggde baslåda o sådär, så kan ha fel

ziNNer
17 september 2009 · 9 Inlägg

Baslådan är ju ställd bakom passagerar sätena och basarna är riktade bak mot skuffen...

In the Battle Between Good and Evil, Evil has More Fun!
evilaudio
17 september 2009 · 16 195 Inlägg

ziNNer skrev:
Baslådan är ju ställd bakom passagerar sätena och basarna är riktade bak mot skuffen...

va e de för bil??   testa å vänd på den..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
ziNNer
17 september 2009 · 9 Inlägg

Problemet jag känner just nu är att jag är så less så jag orkar inte hålla på o experimentera just denna gång tongue
Vill hellre kunna komma på en hellösning o bara slänga ut allt som ligger i den o börja om därifrån istället för att öppna, plocka ut lr lägga till en liten sak o sen stänga för att se hur d blir tongue

Antingen vill jag hitta en lösning som t.ex Ta bort all dämpull och då ska d funka.
Eller Fyll den med dämpull så ska den funka...

Ja sånna enkla o snabba grejjer smile
Har redan hållt på o plockat in o ut saker nu o d börjar bli drygt tongue


Ingen som vet nån bra version på en portad låda till dom här JBL P1222 som är provad o har visat sig bra, kan tänka mig att skrota hela detta bygge o göra nått annat roligt av d hela...

Har ju bara kört med slutna lådor hittills så varför inte prova en portad? smile

Men då vill jag inte få några påhittade mått som nån nisse har skrivit på en servett med läppstick tongue

In the Battle Between Good and Evil, Evil has More Fun!
ziNNer
17 september 2009 · 9 Inlägg

evilaudio skrev:

ziNNer skrev:
Baslådan är ju ställd bakom passagerar sätena och basarna är riktade bak mot skuffen...

va e de för bil??   testa å vänd på den..

Är en Nissan Primera 96a Kombicupe, typ i storlek med nya saab 900...

In the Battle Between Good and Evil, Evil has More Fun!
evilaudio
17 september 2009 · 16 195 Inlägg

ziNNer skrev:
Problemet jag känner just nu är att jag är så less så jag orkar inte hålla på o experimentera just denna gång tongue
Vill hellre kunna komma på en hellösning o bara slänga ut allt som ligger i den o börja om därifrån istället för att öppna, plocka ut lr lägga till en liten sak o sen stänga för att se hur d blir tongue

Antingen vill jag hitta en lösning som t.ex Ta bort all dämpull och då ska d funka.
Eller Fyll den med dämpull så ska den funka...

Ja sånna enkla o snabba grejjer smile
Har redan hållt på o plockat in o ut saker nu o d börjar bli drygt tongue


Ingen som vet nån bra version på en portad låda till dom här JBL P1222 som är provad o har visat sig bra, kan tänka mig att skrota hela detta bygge o göra nått annat roligt av d hela...

Har ju bara kört med slutna lådor hittills så varför inte prova en portad? smile

Men då vill jag inte få några påhittade mått som nån nisse har skrivit på en servett med läppstick tongue

varför e "alla" på de här forumet så jävla lata??

"ja orkar inte göra dit elle datt, vill ha en snabb enkel lösning"

de kan va så att din cupe har en underlig "egenresonans" som göra att de blir på de viset som de blir, då får man helt enkelt testa sig man,   livet e inte alltid lätt.  lite får man ju kämpa oxå

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
ziNNer
17 september 2009 · 9 Inlägg

Är ju inte det att jag är lat, just nu är jag bara så less på det här för jag har hållt på o försökt fixa till det så mycket jag kan när jag kan och även om jag gör så som jag lärt mig att man ska göra så vill det inte funka sad
Därför skulle jag hellre vilja ha en typ av lösning som inte fortsätter i mina egna spår, utan som tar mig i en helt annan riktning så jag får känna att det faktiskt händer nånting o inte att jag bara fortsätter små pilla med det jag redan hållt på med ett tag nu och som inte verkar funka tongue

In the Battle Between Good and Evil, Evil has More Fun!
evilaudio
17 september 2009 · 16 195 Inlägg

ziNNer skrev:
Är ju inte det att jag är lat, just nu är jag bara så less på det här för jag har hållt på o försökt fixa till det så mycket jag kan när jag kan och även om jag gör så som jag lärt mig att man ska göra så vill det inte funka sad
Därför skulle jag hellre vilja ha en typ av lösning som inte fortsätter i mina egna spår, utan som tar mig i en helt annan riktning så jag får känna att det faktiskt händer nånting o inte att jag bara fortsätter små pilla med det jag redan hållt på med ett tag nu och som inte verkar funka tongue

testa å flytta lådan lite elle ändra delnings frekvens på den.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
ziNNer
17 september 2009 · 9 Inlägg

evilaudio skrev:

ziNNer skrev:
Är ju inte det att jag är lat, just nu är jag bara så less på det här för jag har hållt på o försökt fixa till det så mycket jag kan när jag kan och även om jag gör så som jag lärt mig att man ska göra så vill det inte funka sad
Därför skulle jag hellre vilja ha en typ av lösning som inte fortsätter i mina egna spår, utan som tar mig i en helt annan riktning så jag får känna att det faktiskt händer nånting o inte att jag bara fortsätter små pilla med det jag redan hållt på med ett tag nu och som inte verkar funka tongue

testa å flytta lådan lite elle ändra delnings frekvens på den.

Det tråkiga är att den är lite fastbyggd med annat där den står nu tongue
Men hur tänkte du med att ändra delningsfrekvens?

In the Battle Between Good and Evil, Evil has More Fun!
evilaudio
17 september 2009 · 16 195 Inlägg

ziNNer skrev:

evilaudio skrev:

ziNNer skrev:
Är ju inte det att jag är lat, just nu är jag bara så less på det här för jag har hållt på o försökt fixa till det så mycket jag kan när jag kan och även om jag gör så som jag lärt mig att man ska göra så vill det inte funka sad
Därför skulle jag hellre vilja ha en typ av lösning som inte fortsätter i mina egna spår, utan som tar mig i en helt annan riktning så jag får känna att det faktiskt händer nånting o inte att jag bara fortsätter små pilla med det jag redan hållt på med ett tag nu och som inte verkar funka tongue

testa å flytta lådan lite elle ändra delnings frekvens på den.

Det tråkiga är att den är lite fastbyggd med annat där den står nu tongue
Men hur tänkte du med att ändra delningsfrekvens?

delningsfrekvensen på steget-

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
ziNNer
17 september 2009 · 9 Inlägg

Men tror du verkligen att den kommer göra nån skillnad på om jag får mer lr mindre bas när jag öppnar dörren på bilen?

Den ska väl bara ställa in hur högt lt lågt basen ska slå som max?

In the Battle Between Good and Evil, Evil has More Fun!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang