en bakhjulsdriven har, liksom en framhjulsdriven 2 axlar oftast, (på äldre för simpelheten skull)
![http://i13.photobucket.com/albums/a275/EnoK82/m_45.jpg]()
en volvo växel låda. 2 axlad, en övre, där växlarna väljs, och en undre, där kraften för igenom för att kunna köra bilen, kraften färdas inte i samma axel, utan den färdas genom 2 axlar. sidleds från motorn, sen ner i axel nummer två, sen upp igen till axel nummer 1, som är delad. sen går den ut till kardanen, sen går den vidare till pinjongen sen till kronhjulet och sedan vidare ut i diffen, och ut till hjulen.
![http://www.allworldautomotive.com/images/userphotos/5836_5692.jpg]()
en enkel fwd växellåda, för enkelhetens skull. två axlar, funktion precis som volvo växellådan, kraften kommer ifrån motorn, du växlar på denna, går in genom andra axeln. men istället för att gå ut via en kardan, så ligger axel nr 2 imot kronhjulet på diffen direkt, alltså har man bara tagit bort kardanen men kraften färdas på exakt samma sätt förutom att den saknar pinjong och diffhus på samma sätt som bakhjulsdrift., då kraften överförs direkt från axel 2 till kronhjulet.
eller har jag inte fattat vad rquired menar...